Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3108 ggr
Ricko
0

Jack Russel's & Siberian huskys

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på att kanske skaffa nån av dom i framtiden. Gillar dom iallafall. Har väl en viss erfarenhet av Sibbar då jag haft en men ja ni med JRT's och Sibbar kanske kan skriva en eller två(eller givetsvis mer) rader om hur eran är osv.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[IsabelleA]
0

På mitt internat bor jag med två Jack russels, jag tränar båda i agility och vardagslydnad. Det är en smart hund som är villig att jobba - till viss del.
Båda är stabila och härliga!
(tjejen på bilden är en import, därav den kuperade svansen)

[Hilo]
0

Är hundvakt ibland åt en 6månaders hane.
JRT, rätt ofostrad, men det får ägarna stå för.. De som fått fel information från uppfödaren, samt bildar sina egna uppfattningar.

Med honom kör vi nybörjarspår och kontaktövningar för att få honom att lätta lite på sig.
Han är extremt skarp och "hanig" - Ingen kastrering skall göras.
Skyll er själva säger jag.

Om man bortser från allt detta så är han en pigg hund, som är mysig när han sover.
Annars vet jag inte så mycket om just honom då jag inte tagit hand om honom så länge.

Rasen över lag är väl en hund som är lite väl mycket terrier för mig, men absolut inget emot rasen så. Väljer bara att inte ha en själv.
En trevlig terrier i rätt händer som är en liten hund med många möjligheter. En liten tuffing helt enkelt.

Xondah
0

Jag har en JRT på 7 år..

En kille med mkt skin på "nosen".

Kräver sin aktivering annars blir han ett monster. Får han sin aktivering är han lugn och slappnar av när han har vilodagar.

Han aktiveras mest med spår som han är super bra på och sök, klättrar i grustag och annan rolig terräng. :) Kampövningar, simmning. Även agility och freestyle när vi har lust.

Rolig hund som inte bangar på något.

Ricko
0

Okej :)

Måste man jaga osv med JRT's?

Xondah
0

#4 Nej man måste inte. Men jag personligen tycker att om man inte ska jaga med sin jrt ska man berika den på liknade sätt så den får utlopp för sina instinkter.

Ricko
0

#5 T.ex? :) Jagar du med din eller hur gör du?

Xondah
0

#6 Jag jagar inte, utan lägger mkt spår åt honom. Sökträning är också väldigt uppskattad. Han har föst ut djur åt min sambos pappa och min morbror men de blir inte tillräckligt ofta för att räcka.

Men jag ska troligtvis ska ta jägarexamen så då blirre jakt för han lite mer. :)

Sen är de ju så att de går ju att hitta jrt uppfödare som avlar på mer familjehunds linjer, dock så gillar jag inte att man gör de. Då är de inte längre en riktigt jrt i mina ögon iallafall. :)

Ricko
0

#7 Okej :) Vet du några bra uppfödare(även dom som föder upp "vanliga")

Xondah
0

#8 Jag kan tipsa om bra uppfödare, men inga med familjehunds linjer då jag inte gillar de:P

Kolla på Russelgården där kommer Blade ifrån och även empan-hampus sötis kommer därifrån om jag inte minns fel:).

Ricko
0

#9 Verkar som en bra uppfödning! Både Blade och Hugo är ju superfina! Och dom föder upp schäfrar också *dreglar* kanske blir 1 schäfer och 1 jrt därifrån ahah ;)

Ricko
0

#9 Verkar som en bra uppfödning! Både Blade och Hugo är ju superfina! Och dom föder upp schäfrar också *dreglar* kanske blir 1 schäfer och 1 jrt därifrån ahah ;)

Xondah
0

#12 Haha mm, jo Blade hade en Schäfer som "extra" mamma när jag hämta honom.

Var så gulligt:).

Ricko
0

#12 haha, vet du vad hon tar för valparna osv? om nån kull är planerad 2015(lite långt fram men XD)

Xondah
0

#13 Nja alltså de var ju över 7 år sen jag köpte Blade då kosta han 7000 kr. Men priserna höjs ju hela tiden.

Haha jadu de vet jag inte:). Men du kan ju fråga henne;).

Karizma
0

tycker det är synd att väldigt många jack russel söker nya hem med ser dom på blocket, jag tor itne folk inser att det är en ras som kräver en hel del, och har lite skin på nosen. Men med bra kunskap kan dessa bli kanon trevliga hundar :) och de är söta med.

Xondah
0

#15 Håller med. Är inte sällan de syns på blocket för omplacering.

Sen tror jag uppfödare informerar vad de är för en sorts hund lite för dåligt. Fast å andra sidan så ligger de ju på en själv att ta reda på kan man tycka. :)

Ricko
0

Ja det är ju en krävande hund, många tror dom är som dom flesta småhundsraserna eller ja dom flesta tror att alla småhundar inte behöver nåt alls. Men många småhundsraser och speciellt jack russel terrier's är som en Schäfer i ett litet format om jag itne tänker helt fel?

Xondah
0

Bra text från Jrtc för dem som vill köpa en Jrt, kan ju passa bra i denna tråd:).

Till dig som vill köpa valp
Jack Russell Terrier är en aktiv hund. Den lilla storleken kan lura folk att tro att det är en liten ras som man bara kan ha till sällskap och inte kräver så mycket aktivitet. Ingen kan ha mer fel. Självklart fungerar Jack Russell Terrier som en jättetrevlig familjehund också.

En Russell som inte blir aktiverad kommer själv att hitta på saker att sysselsätta sig med och detta kan bli mindre roligt för ägaren. Jack Russell Terrier är en stor hund i liten kropp och kräver lika mycket motion och aktivering som en stor hund.

Jack Russell Terrier är i grund och botten en jakthund och det kan visa sig att den älskar att jaga grannens katt, dra på egna jaktäventyr om du släpper den lös i skogen m.m. Erfarenheter visar på att såna egenheter minskar om man själv jagar eller tränar hunden i aktiveter där den får utlopp för jakten t ex. grytträning i konstgryt eller jagar praktiskt även viltspår ger hunden ett visst utlopp för jaktinstinkterna.

Karizma
0

mmm helt klart ska man ta reda på att trots liten hund kräver dom en del, det är allså inte en ras som man bara ska ha för promenader.

Ricko
0

#18 Precis vad ajg tänkte.. Är ju själv inte jägare men är hemskt sugen på att ev. skaffa en. Brukar ju alltid låta mina hundar vara lös i skogen 1 timme så om jag gör så med en Russel kan det hända att den lätt försvinner? ;)

Ricko
0

Ja jag ska iaf läsa på ganska mkt osv om jag skaffar en. Vet ungefär hur mycket den kommer kräva då jag haft Schäfrar, Rottisar, Huskys och Kuvasz som iallafall Husky behöver t.o.m mer än en JRT.

Ricko
0

Men ja har ju ett tiotal andra hundraser jag är förälskad och sugen på att skaffa..

Xondah
0

Jo de kan hända. Men ger du den utlopp för sin instinkt så minskar ju chansen att den sticker ut på egna jaktäventyr och tränar man inkallning från start så ökar ju chansen att man ska kunna ha sin jrt lös. :)

Xondah
0

#22 Du hinner nog ändra dig många gånger innan du bestämmer dig för vilken hundras du ska ha. =)

Ricko
0

#23 Jo.. Hur menar du med "utlopp för sin instikt" ? :)

#24 Jo ibland får jag nog tokryck att det är "den" hundrasen ajg vill skaffa, nyss var det Husky, innan det Greyhound/borzoi, innan det Amstaff och innan det Malinois. Schäfrar, Rottisar, Dobermann har jag alltid varit förälskad i men ibland ser jag en ras, läser på osv och har betämt mig för den rasen sen efter några veckor så hittar jag en annan ras, är såklart intresserad och gillar "föregående" ras men ja XD

Xondah
0

#25 Ja alltså, en jrt är en hund som är framavlad för jakt. Så det är en instinkt. Om man nu inte är jägare men vill ha en jakthundsras så bör man aktivera den på liknande sätt. Tex Viltspår, konstgjorda gryt. Då får den liknade stimulans. :)

Ricko
0

Okej. Kan nån visa en bild på en JRT och en människa tsm?

Ricko
0

Och hur är dom isättet? Sura, alltid glad som labbar brukar vara osv? bra med barn och andra hundar, djur? Den JRT jag fick rasta en gång var jäkligt stark :S Är era det? För att vara den storleken.

[Hilo]
0

#28 Ja, det är en stark hund, och jag skulle vilja säga att hur hunden är emot andra varelser hänger på dig som ägare.

Ricko
0

Hur är det merd sjukdomar ang JRT? Går dom bra att ha i en 1, eller 2.a? (lägenhet) just nu bor jag i en by på landet men kanske flyttat till en lägenhet när(om) jag skaffar en. Etfersom jah då troligtvis flyttat hemifrån.

xcess
0

JRT är en stark envis ras, det är en terrier med mycket jaktinstinkt med det säger jag inte att de är elaka mot andra varelser men jaktinstinkten finns ju där. Min erfarenhet är att det är svårt att vänja dem vid ex kaniner som är ett flyktdjur. Det går säkert att träna dem att vara med andra djur med.

Jag vet inte om det är en sjukdomsdrabbad ras, lämnar det åt någon mera kunnig på rasen.

Det där med hur man bor är väldigt individuellt men personligen skulle jag inte ha en JRT i en etta. Men det bror ju på vad man sysselsätter den med dagligen hur individen är och hur stor 1an är samt om det ärpå bottenvåning med uteplats oav

[Hilo]
0

#30 Du kan ha vilken hund var som helst då det är utomhus du aktivrerar hunden, inte inne.
Det är personligt om man tycker hunden tar för mycket yta, men annars spelar det ingen roll.

Xondah
0

Ärftliga och rastypiska sjukdomar förekommer sällan hos Jrt.

Vare sig man bort stort eller litet måste man ju aktivera hunden. Håller med #31, de är väldigt indviduellt vad man känner själv.

empan-hampus
0

Hugo kostade 8000 :)

Jag tycker JRT är underbara hundar.. En hund med liv i! Precis vad jag vill ha! Skrattande