Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3268 ggr
Jovich
0

Konstnad?

Vad kostar det per månad att ha hund?  förstår att det varierar men ungefär?

Ricko
0

Ska du ha försäkring och du bara har en hund brukar det väl gå på runt 500:-

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

jessi_twini
0

#1 Mer än 500 väl? Jag har en och bara försäkringen kostar lite över 1000.

#0 Menar du bara hur mycket försäkringen kostar eller typ allting?

SaraC
0

Exempel efter min hund och på de kostnader som är varje månad. Sedan tillkommer ju till exempel kursavgifter, vaccinering och liknande, nya tillbehör och så vidare.

Försäkring 170 kr

Foder 250 kr

Tugg och godis 50-100 kr

Bajspåsar 10 kr

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ricko
0

Jag menar mat tex 200:-, ben 100:-, försäkring 200:- och nåt extra 50:--100:- Ja runt 500:- vi hade 2 hundar samtidigt och då gick det på 1000:- i månaden. När vi hade 3 samtidigt något mer.

[Stampelina]
0

Minst 1200 kr i månaden inklusive allt h*n behöver, men då räknar jag även in "förbrukningsvaror" så som nya halsband, koppel, allt från märgben till grisöron och även maten för mellan 500 - 600 kr. Försäkring och vaccinationer + leksaker.

Sen har man ju en rätt saftig starkostnad, inte bara hunden som kostar, utan även bädd, medlemskap i diverse föreningar och klubbar, hundkursavgifter, hundbur för bilen och borstar och leksaker. Vi räknade ut att vår hund hade kostat oss över 20000 kr bara första månaden här hos oss, då kostade han 11500 kr. MEN han är ju så klart värd vartenda öre! =)

[Stampelina]
0

#4 - Mat för 200 kr?? Vad är det för mat?

Ricko
0

#6 Det finns mycket mat som kostar runt 200:- sen beror det ju på vilket ras man har Royal canins foder som man har till en pappis på 10kg räcker ju mer än en månad så och en sån säck brukar uju kosta 500:- så ja 200-250;- i månaden för en hund.

Ricko
0

Sen köper man ju inte koppel, halsband, leksaker nya klotångar och borstar/kammar varje månad heller. Jag köpte 3 koppel på 1 år och då eftersom vår andra hund bet sönder min hunds koppel.

[Stampelina]
0

Ok, där ser man!

Mitt foder kostar mellan 500-600 kr beroende var vi köper det. Vi har Royal Canins boxerfoder och vi köper en 12 kg säck och den räcker inte ens i en månad.

Ricko
0

Nej men då har väl ni en Boxer? Somsagt bror det på vilken ras man har.

[Stampelina]
0

#8 - Nej men även om man inte köper det varje månad så är det förbrukningsvaror som man sliter på och bör ha med i sin beräkning när man skaffar hund - tycker jag!

[Stampelina]
0

#10 - Ja det verkar vara väldigt beroende på ras då.

Ricko
0

#11 Jo visst men när vi hade en Schäfer/Vit herdehund, en Kuvasz och en papillon samtidigt så kostade det 1200:-(ca) utan kurs då, men kurs är inget måste heller. Sen räknade jag ju inte när man skaffar hund utan när den blivit ett par månader. Kursen vi gick(valpkurs) för vår Kuvasz gick på 400-500:-

Ricko
0

När vi hade Schäfer/Vh'n och kuvaszen samtidigt blev det väl 800-900:- och när vi hade Sibbe/malamuten & Schäfer/Vh'n ungefär 800-900:-. När vi hade Rottisen ca 550-650:-

[Stampelina]
0

Mmm, ok, det beror väl på från person till person och från hund till hund.

VI lägger i alla fall ut i snitt ca 1200 kr i månaden på VÅR boxerhane. Om inte tom mer.

Vi tycker om att gå nån kurs ibland och är med i 2 klubbar, vaccinerar som man ska och ser till att han har det han behöver, han kräver mycket hjärnjympa och förbrukar en hel del leksaker.

Vi tycker inte att vår hund får mer saker eller dyrare mat än andra hundar, så vi tror att denna summa kan stämma rätt bra in på just en boxer. De kostar ju trots allt närmare 5000 kr per år att försäkra.

Jovich
0

#2 Jag menade för allt en hund behöver.

Tack för alla era svar! :)

tsset
0

ja, försäkringen, vaccinationer och maten är väl det som är mer fasta kostnader med en hund. Mat och försäkring kan man ju betala varje månad, kanske varje kvartal/halvår eller så. Sparar man lite pengar till det varje månad till nästa storköp av mat + försäkringen så är det inga problem! Maten brukar också bli lite billigare med storköp.

Sedan "förbrukningsvaror" och sådant man egentligen inte måste ha, en bädd, nytt koppel, kursavgifter, ny vattenskål, klotång, medlemsavgifter, bajspåsar osv. osv. Till sådant lägger jag också undan lite grann till hundkassan, och är noga med att köpa sånt som håller och inte för mycket "bara för att". Här har vi inte behov av mer än ett halsband+koppel per hund, som dessutom håller i minst 20 år om inget oväntat händer. Skulle jag vilja ha ett till använder jag mina egna pengar eller från hundkassan om det finns mycket där.

Inköpet kostar ju en hel del, men även där: sparar man lite under en tid innan så känns det inte den månad man köper hunden.

Också olyckor och annat, som också är bra att ha en liten budget för. OM din hund blir skadad, OM den skadar någon.. även om hunden är försäkrad kan man ju få betala.

Alltså: Genom att spara lite varje månad, göra större inköp och inte köpa för mycket onödigt så blir det inte så fasligt dyrt varje månad. Händer det något har jag en budget, och det känns tryggare att ha det så.600, 700 nånting, beroende på ras, individ, ålder, val av mat, försäkring osv.

Zebben
0

Nedan gäller en hund/månad

Foder/tillskott: Torrfoder ca 300:-, Färskfoder 100:-, Aktiv Hund 100:-, B50  ca 50:-   = 550:-

Tuggben/godis/bajspåsar: Märgben 30:-, Tugg 100:-, träningsgodis 150:- , bajspåsar 20:-  = 300:-

Försäkring: 400:-

Totalt: 1250:-

Men då har jag inte räknat med vaccinationer, veterinärräkningar, inköp av tillbehör eller slitage av detta, kurser, utbildningar, tävlingar, medlemsskap i hundklubb, rasklubb m.m

Vill inte veta hur många tusenlappar jag lägger på hunderiet varje månad. Rynkar på näsan

Ricko
0

#18 Det är väl inget måste att vara med i en rasklubb fastän man har en renrasig hund med stam (alltså undrar bara för jag vill veta :)) Med blandraserna var vi då ej med i nån klubb, endast med Kuvaszen i "kuvasz förbundet" eller vad det var. Den renrasiga Rottisen skulle vi vara med i nån Rottweiler klubb med vi hann bara ha den i några månader.

Jovich
0

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen då jag vill ha så mycket information som möjligt innan jag skaffar min hund:) Vill inte göra något förhastat.

Zebben
0

#18 Nej då. Absolut inget måste att vara med i rasklubb. Inte heller att gå kurs, tävla, vaccinera heller. Även om det är bra.

kerstinjo
0

#21 Så är det ommålningar, nya lister, nya mattor, lite nya möbler, täcken, hundkorgar osv som kostar.Flört

Kerstin 

[Stampelina]
0

#22 - Jajamensan, att ha valp är nog det bästa sättet att slita på sitt hem, ha ha! Herregud så våran lilla älskling kunde tugga på precis allt och riva hemmet när vi lämnade honom ensamen en stund då han var valp…

Nu rör han dock ingenting, men jösses vilket röj det kunde vara, ibland såg det ut som om nån hade gjort ett inbrott! Första året var hemskt! Hua… Tungan ute

[Hilo]
0

Köper foder för ca 600 kronor, men hur långe det räcker har jag inte tänkt på.
Det är 12 kilo - till en hund på ca 4 kilo.

Men säg 200/månaden bara för att säga något.

• Torrfoder- 200 kronor (månaden)

• Försäkring- 105 kronor (månaden)

• Ben- ca 50 kronor (månaden)

• Färskfoder- gratis för mig (månaden)

• Vaccination per år 350 kronor

Nu har ju jag en liten hund som jag räknar på.
Den stora hunden blir ju lite mer i foderkostnader.
- Han äter ett annat foder för ca 400 på 15 kilo till en hund på ca 40-45 kilo.

IdaT
0

Jag har räknat på en svensk lapphund (okastrerad hane) som skulle vara min foderhund (som ännu endast finns i min fantasi). Med honom skulle jag träna och tävla agility och lydnad, samt ställa ut. Jag har även räknat på att vi skulle få åka buss till vårat sommarställe. Uträkningen är bara uppskattning, och jag kan tänka mig att jag har tagit till exempel godis och hundbajspåsar i överkant, men schampo och tävlingar i underkant.
Utöver det har jag räknat på köp av saker (räknat det som fasta kostnader) för 4 606,50 kronor, varav saker som absolut måste ägas kostar 2 402: - och sådana saker som underlättar träning och så vidare, men som kan köpas in lite allt eftersom jag har pengar kostar 2 204,50 kronor.
Hoppas att min uträkning hjälper. Finns intresse så kan jag ge uträkningen i sin helhet, alltså med fasta kostnader och så vidare.

Löpande kostnader

Vård
Hundbajspåsar 15: - 1,5 förp/mån 22: -/mån
Fyra Ess Hund schampo 40: - 0,12 förp/mån 3,33/mån
Tuggrulle 100 st 58 6 st/mån 10,32/mån
Försäkring IF (Liv med användbarhet, Veterinär extra) _2087: -/år 173,92/mån
_Foder 200/månVaccination 520: - 1/år 43,33/mån

Träning
Favoritgodis  750g 29: - 1 förp/mån 29: -/mån

Tävling
Agility och hoppklass 55: - 5 st/år 22,92/mån
Utställning 140: -2 st/år 23,33/mån
Lydnadsprov 150: -4 st/år 50: -/mån

Medlemskap
SKK huvudmedlem 370: -/år 30,83/mån
SHU huvudmedlem 230: -/år 19,17/mån
SLK huvudmedlem 200: -/år 16,67/mån
Helbetalande Olandstraktens BK 350: -/år 29,17/mån

**Övrigt
**Busskort, Öregrundsresor 285: - 1 st/år 23,75/mån

Totalt 697,74/månad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

tsset
0

#25 Det var mig en ordentlig uträkning! Vet att jag också höll på med sånt när min hund endast fanns i fantasin ;) Nu rullar det bara iväg, okontrollerat om än överskådligt! ;)

IdaT
0

#26 Tror att den tog tre timmar att utföra, så jag hoppas att den är ordentlig. Flört Jag är en sådan också att ska jag göra något så ska det vara helhjärtat, och då blir det som det blir. Förstår att det lätt blir att det rullar iväg, speciellt när man inte kan gå in i en djuraffär med (eller utan) pengar utan att hitta något man vill ha. Guld i mun

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

smurfan-13
0

Man kan ju styra ganska så mycket hur mycket man vill ha som kostnad för sin hund beroende på vad man väljer för foder, försäkring och om man vill gå kurser eller inte tex.

Jag har 4 hundar och när vi bestämde oss för att behålla den fjärde (han var en jourhund hos oss) så räknade jag med ca 500:- i månader mer än vad vi redan la på hundarna. Nu har han varit lite dyrare de första månaden då vi köpt dyr sele och dyrt täcke till honom, men sen tror jag det kommer ligga på det.

Sen kan man ju ha lite otur och få en hund  som skadar sig och genast rusar kostnaderna iväg. Min ena hund kostade över 20 000:- första året efter sin ledoperation i enbart rehab! Sen så står han på dyra tillskott och nu (4 år senare) behöver han även smärtstillande dagligen.

För 4 hundar (totalt 53 kg hund) ser det ut ung så här hemma hos oss

mat 700:-

tillskott/mediciner 400:-

tugg/godis/påsar mm 300-400:-

simkort 800:-

övrigt 100-500:-

totalt 2300-2800:-

eller ung. 575-700:-/hund

Bogart
0

#25 Vad är det för saker som absolut måste ägas enligt dig? Enligt mig så är det väldigt få saker som verkligen behövs. Med ett halsband, ett koppel, en klotång och kanske en kam/borste (beror ju lite på ras) så kommer man långt. Flört

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

IdaT
0

#29 Just det, kanske ska tilläggas att jag tycker att det är saker som absout ska ägas. Flört
Saker som jag tycker absolut ska ägas av mig för att ha hund är:
Koppel, halsband, mat och vattenskålar, klotång, hundbädd/filt, någon leksak, säkerhetssele för bilen, flytväst (har sommarstuga vid vattnet, och är mycket ute och åker båt, självklart att min hund ska vara med, ser det inte som en självklar ägodel för alla), reflexkoppel och halsband samt att jag räknat grundvaccin i dom kostnaderna.
Det är väl flytväst och säkerhetssele som drar iväg kostnaderna lite, men säkerheten är viktig för mig.

[Stampelina]
0

#29 - Om jag får säga de saker jag tycker man bör äga så kommer några av dem här.

De sakerna du redan nämnt tycker jag är viktiga sen är det ju tex en hundbur för säker bilåkning, ett spårsele + lina, en bädd så hunden har sin alldeles egna plats som bara är hans/hennes, leksaker i diverse olika utföranden, ett reflexsele så han/hon syns likaväl som vi människor bör använda reflexer när vi är ute på kvällspromenader under vinterhalvåret. För oss som är båtmänniskor så behövs en flytväst för även om hunden är en duktig simmare kan mycket tokigt hända från en båt eller om hunden bestämmer sig för att hoppa från en klippa och hamnar upp och ner som en kompis hund gjorde, (denna hund höll på att drunkna trots att hon alltid varit en utmärkt simmare.)

Vi måste även äga ett täcke till vår hund eftersom han saknar underull (han är ju en boxer) och när de är 10 minusgrader fryser han annars halvt ihjäl.

Visst, man måste inte äga allt detta, men vi i vår familj, med vår livsstil behöver dessa saker. Alla har ju dock ej exemplvis båt och vad ska man då med en flytväst till? Tog bara upp det som exempel på prylar vi köpt som vi inte skulle velat vara utan.Tungan ute

En annan sak som många kanske inte tänker på är att man när man köper en hund ofta får skriva in i köpekontraktet att man förbinder sig på 2 saker, dels att röntga hunden för att uppfödaren ska få veta hur kullen utvecklade sig, men även för sin egna skull för att veta hur man kan aktivera hunden, en hund med höftfel ska ju tex inte dra kälke om man nu funderat på en sån grej. Det andra är att mh-testa hunden. Detta står så klart köparen för sen, inte uppfödaren!

Detta är också kostnader som tillkommer.

Bogart
0

De som man anser är nödvändigt är helt klart personligt! Åker man aldrig bil så behöver man ju inte någon säkerhetssele eller bur till exempel.

Själv så skulle jag inte köpa en fin hundbädd till en valp eftersom jag tycker att risken för att den bits sönder är ganska stor. Jag köpte inte en riktig bädd till min hund förens han nästan var sju år…  Tungan uteInnan dess sov han på gamla täcken och filtar, fungerade utmärkt. Allt sådant är ju mest en smakfråga, och beror på vad man prioriterar…

#31 Fast jag tvivlar starkt på att ett sådant kontrakt är något man måste följa upp även om man skriver på det. Köpt hund är köpt, ingen kan säga till en vad man ska göra med sin egen "vara" (hundar ses som en vara) om det nu inte är något som man måste göra enligt lag (besiktiga bilen måste man ju göra om man vill köra den till exempel).

Dessutom så är det nog mest uppfödare av bruksraser som kräver så mycket. Även uppfödare av raser med mycket höftproblem vill säkert att man röntgar hunden. MH kräver nog bara brukshundsuppfödare…

Med vänlig hälsning

ingann
0

#31 Sådana krav kan inte en uppfödare ställa oavsett om de skriver in det i kontraktet eller inte…  Hundar räknas som varor enligt lag och så fort du betalt hela köpeskillingen gör du som du vill med hunden…

En uppfödare kan heller inte skriva in i ett kontrakt att köparen inte får avla på hunden och tvinga köparen att följa detta.. Enda sättet för det är att få till ett avelsförbud om hunden har något fel som motiverar detta…

Min hund (blandis 8 kg) kostar i genomsnitt 380 kr/månad i löpande utgifter…  Då äter han Orijen, Vov, godis ca 170 kr/mån, bajspåsar 10 kr/mån, fösäkring (vet.extra + liv) 168 kr/mån, leksaker (finns massa roliga saker på coop för 10 kr/st) 30 kr/mån

Koppel, bädd, skålar, klotång, borste, kam, karda osv är inget man köper ofta utan ett par gånger under hundens livstid så det räknar jag inte in i månadskostnaderna… Bil åker vi i princip aldrig och heller inte båt så såna kostnader har vi inte…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gluskap
0

Jag tittar aldrig på hur mycket in hund kostar, mat och försäkring är de fasta kostnaderna och det ligger på ca 1000:-/månad

LinaK
0

För min hund väger dryga 5 kg ser det ut såhär:

- Foder (köper Eukanuba 7,5 kg 349:-) Räcker i lite mer än två månader så vi säger: 150:- / mån
- Godis, köper en stor påse med levergodis som kostar 50:-, räcker i 2 månader ungefär så 25:-/mån -Bajspåsar, köper ett rejält lass med påsar på rusta men skulle tippa på 20:-/mån - Tuggben ca 30:-/mån
- Försäkringen betalar jag hela summan på en gång men slår jag ut det blir det ca 125:-/mån (Sveland)
= ca **350:- /mån

**Sen tillkommer det ju kostnader för vaccination, leksaker, koppel osv. Men jag räknade bara på dom fasta kostnaderna =)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zebben
0

#22 Nej, såna kostnader har inte vi schäferägare. Det är sånt som ingår om man köper en labradår.

Tur det är en skvätt schäfer i "min" lilla labbevalp (daghund) annars hade jag aldrig tagit emot den. Tungan uteFlört Schäfergenen är stark, så "min" lilla valp är riktigt trevlig och duktig att ha att göra med. Trots den ringa åldern på 3 mån.

Zebben
0

#25 Sen får man räkna in veterinärkostnader som Du inte gjort. Det kan bli allt från några tusen till hur många tusen som helst per år. Vilket resulterar i allt från några hundralappar till några tusen i månaden.

xcess
0

Försäkrning 150 kr månaden

Mat /tugg /godis 600 kr månaden

Leksaker bajspåsar koppel 200 kr månaden

Vetrinär kostnader röntgen, vaccination osv 300 kr

Träning, medlemskap, tävling utställning 200 kr månaden

Övrigt 100 kr

inköp (om man nu ska slå ut det) beräknat på 10 år om hunden kostar 10 000. ca 85 kr

Jag har överslagsräknat på min framtida hund och det blir då ca 

1635 kr

Men då har jag räknat på en ganska stor hund och har med vaccinationer och annat + träning och tävling.

Är jag helt ute och cyklar?Obestämd

Zebben
0

#38 Nä, det kan nog låta rimligt. Jag har räknat tidigare på mina schäfrar. Räknade ut vad den faktiska summan faktiskt blev. Landade mellan 2000-3000:- per månad och per hund. Men då ingick precis allt, förutom veterinärvård. Men så behöver det inte se ut. Det var med kurser osv.

xcess
0

Jo jag har räknat mer eller mindre utan kurser, vet själv att jag kommer lägga mera kostnader där, jag anser själv att jag räknat på det aldra nödvändigaste men man börjar ju undra när man läser ex #1 500 kr?

bara fodret kommer kosta mera? Men det beror på ras och val av foder ifs

I diskutionen om man MÅSTE vara med i klubbar och gå kurser är svaret-för mig- självklart Ja. Både hunden och jag behöver träning och stimmulans´, och ingen blir fullärd.

Ang vet kostnader så kan det både bli dyrare och billigare än 300 för röntgen vaccination kontroller avmaskning. Sedan bör man ha ett sparkonto för oförutsädda händelser även om hunden är försäkrad kan det kosta många 1000 lappar!?

Jag sparar för fullt och har insett att utöver inköpskostnaden så kommer valpen kosta mycket första månaderna.

Ricko
0

Inte ens en klotång behöver man ju, går ju bra med en fil. Inköp av lekasaker, halsband, koppel osv behöver jag inte tänka på när jag skaffar hund om jag inte absplut vill köpa nytt då jag haft ganska många hundar och sparat allt från dem och köper typ hund/valp saker hela tiden nu än fast jag inte har nån hund. Så kommer bara bli kanske 18.000-20.000 första månaden(om jag ska ha en renrasig går den ju ofta på 10.000, sen tänkte jag på vacc osv)

xcess
0

Jo men sedan bror det ju på hur man räknar "vad kostar en hund i månaden ungifär" då räknar jag inte på hur mycket kan en hund kosta som MINST, utan vad jag skulle lägga på min hund.

Persoligen skulle jag köpa nya leksaker med gämna mellanrum och säkert köpa olika koppel spelar halsband beroende på vad hunden ska jobba med, jag kan inte använda en spårsele som dragsele exempelvis.

Skulle jag räkna på vad min hund skulle kosta som MINST så skulle jag med få en låg siffra. Men jag har räknat på vad min hund kommer kosta utan att över eller underdriva.

tsset
0

#32, #33, Hur tänker ni där? För mig låter det helt fel att man kan bryta mot ett kontrakt man skrivit på bara för att man har betalat varan… å andra sidan har jag fotografier i tankarna, där får ju köparen skriva kontrakt och betala, och där spelar det ingen roll om det är betalt eller inte. Kontraktet gäller. Vad är skillnaden?

#40 500:- låter faktiskt inte fel alls! Jag skulle utan problem få till den summan under en månad/hund! Om man är kurslös och inte måste ha något annat(alltså har "allt") så klarar man det för mat+försäkring. Dock köper jag större mängder mat och får mängdrabatt, så kommer undan lite billigare med maten.

Det där med medlemskap och kurser har väl lite med vilken sport man ägnar sig åt? Har man hundspann sen 30 år tror jag inte man behöver gå en kurs i det utan klarar sig galant på sin egen erfarenhet, liksom många som jagar inte behöver en kurs eller medlemskap. Dessutom går det ju jättebra att träna kursliknande och lära sig lika mycket utan att det kostar något, träningskompisar är kanon!

Dock är det himla kul med kurser..  ;)

Ricko
0

#42 Jo såklart kommer jag köpa nåt nytt halsband, koppel, leksaker kanske ja ett par gånger per år(leksaker kanske 1gång varran månad) men eftersom jag har typ 5halsband, 5koppel, 10lekaser varav hälften är sprillansnytt tror jag inte jag behöver köpa nya saker det första jag gör. Nu har jag t.ex nå få saker till en pappis eller jrt och dom kan jag ju använda om jag köper en JRT(JRT är den enda lilla hund jag gillar, förutom Mops och Fralla men vill nog inte ha en sån pga andningsproblemen osv osv) sen hare jag mest saker och köpt mest saker till hundar som Husky och Schäfer eftresom hundraserna jag haft forutom Papillon blandningen varit i stolekn som en husky-schäfer-rottweiler och kuvaszen lite större än Rottweilersarna möjligtvis. Så då blir det väl ett nytt halsband/koppel om dom är för små/stora.

xcess
0

#43 okej då är det väl bara jag som räknar knasigt då.

Min pappa jagar och han betalar iaf för olika tester på sina hundar grytprov osv

Där har han även en kostnad som är högre på försäkring + PGS pejl och dyligt men inget av dessa är ju något man BEHÖVER.

Vet kostnaden sticker även i väg för pappa men det bror väl på även där. Har man oturen att hunden går i gryt under jackt.

Bogart
0

#43 Ingen kan säga till dig vad du ska göra med en vara du har köpt, så vitt jag vet. Kontraktet är ogiltigt från första början, så om man skriver på det eller inte spelar ingen roll, du måste inte följa upp det. Att det sedan är ganska elakt att inte göra det är en annan sak. Det enda uppfödaren kan göra är att neka dig att köpa valpen…

Hade det varit så enkelt för uppfödarna att få sina valpköpare att röntga och göra MH så hade (nästan) inga uppfödare erbjudit köpare en summa tillbaka vid genomförd röntgen eller annordnat MH själva för sina kullar. Det är ganska många uppfödare som gör så för att så många valpar som möjligt ska genomgå de sakerna.

Med vänlig hälsning