För och nackdelar med...
Jag har letat fakta om olika hundraser för att bestämma mig vilkajag ska skaffa när jag väl får en hund. Jag har hittat tre hundraser som jag är intresserad av, nu är jag mest nyfiken på vad andra hundintresserade människor kan komma med för för och nackdelar om dem raserna. Ni får välja själva vad som är för/nackdel osv. Om ni vill ta en annan ras så är det helt ok också. 
Här är raserna:
Chow Chow
Cavalier king charles spaniel
Pudel(dvärg el. mellan)
av dem hade jag nog valt chow chow, men kan inget om raserna egenligen så går bara på utséendet :P har du tittat på chowchowens släkting shar-pei ?

#1 Ja, jag har tittat lite på shar-pei men inte sökt så mycket fakta om rasen.
Chow Chow tycker jag är vackrast av dem, har dock haft en Toypudel blandis. Min kusin är uppfödare av CKCS och är nöjd med rasen med fått 2 st riktigt sjuka valpar av hennes kull. Chow Chow's sägs dock vara aggressiva(lättare att bli) så ja hur ser ditt liv ut nu? vad ska du aktivera hunden med osv osv
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

mellanpudel helt klart! Har en själv och hon är helt underbar. Det jag kan tänka emj är jobbigt är pälsvården men det vänjer man sig vid:)
Nackdelarna är väl sjukdomarna, men av egen erfarenhet och tycke så skulle jag ha valt chow-chow såhär på rak ram.
Det är en trevlig ras, som kan vara lite skarp, men aktiverar man den rätt så är den jättemysig.
När jag var yngre såg jag många äldre damer ha den rasen och kom mycket i kontakt med den på det viset då jag gärna gick ut med grannskapets hundar .

Ok. Jo det är ju massa prat om sjukdomar när man pratar nackdelar. Sen tycker jag väl att om man hittar en ras man tror man komemr trivas med till fullo varje dag så väger väl fördelarna upp nackdelarna, som men dem flesta saker här i livet :D
#4 Jag är ganska flexibel när dte gäller vad hundraserna kommer kräva så jag undrarde mest vad andra tyckte om rasen, men ska lägga på minnet det där om aktivering och så ;)

7# antar att du menade mej:)
Jag har en granne med en ruby cavalier hane och jag har en mellanpudel tik samt att en av mina gamla klasskamrater har två chow chows. Han med chow chow får jobba mycket med sina hundar därför att dom är rätt bråkiga och bångstyriga av sig och det har de alltid varit samt det som är jobbigast med dem är ju just att de nästan väljer när de lyssnar på föraren vilket är extremt jobbigt. Hundarna nu är 4 och 1½ så de är inte så gamla men fortfarande ger de honom händerna fulla. så ett tydligt ledarskap redan ifrån början är att föredra…
Cavalier och pudeln är väldigt lika i sättet min är lite aktivare än cavaliern. Sindra behöver med psykiska utmaningar då hon knappt tar slut i kroppen och den andra är lite tvärtom då den mest ligger om dagarna och vill inte leka så mycket mer än emd ungarnas leksaker. Så överlag. Cavalier är lugnare än en Pudel dock så anpassar sig en cavalier lättare till ditt liv än vad en Pudel gör. Däremot är pudeln lättare att ha med sig överallt för att ingen lider av allergier när vi kommer in i ett rum:)

#8 Att ha en hund som lätt anpassar sig till tillvaron eller vad man ska kalla det är väl bra, men den erfarenhet jag har utav dem här raserna så är alla trevliga. Jag har ju mest erfarenhet av Pudel då jag nästan är lite som en extramatte till en bekants Pudel, vilket kan vara en fördel när du skaffar din första hund. Sedan underlättar ju det i att man vet ungefär hur mycket aktivering som passar för den rasen. Men det där med pudelns pälsvård är där den tappar lite, inte för att det kostar utan mest för att jag helt enkelt inte kan hitta någon fakta om hur man skulle kunna göra det själv, men sådant kan man väl ta med en uppfödare eller något kanske.
Vi rakade våran Pudel själv inget svårt alls, sen spara men långstrumpor för hösten/vintern och boll på huvet :) Vi hade våran nerrakad på kroppen himmla lättskött borsta gör man ändå. Och så tappar dom inte päls itne tycker jag dom luktar blöthund heller :) Smart lättlärd hund, vi ska skaffa oss en i framtiden för det är ändå min drömras.