Tips på hundras?
Jag fick frågan av en bekant om jag kunde tipsa om en ras men jag tycker det är svårt att hitta någon specifik ras med just dessa kriterier. Så är ni snäll och hjälper mig?
Kriterierna är:
- Av liten- till ev. mellanras.
- Sällskap, helst inget jaktsinne eller terrier.
- Minst 1½timmes promenad per dag och inte behöver mer aktivering.
- Lätt lärd
- Glad, tillgiven, välbalanserad
- Ska funka som ensam hund.
- Inte av en skällig ras (vet inte vilka raser hon menar)
I mina öron är det endel raser som cavalier, dansk/svensk gårdshund & papillon m.m.
Vilken/ vilka raser tycker ni? Har ni några fler raser i tankarna?
En hund som inte orkar så mycket, då kommer jag bara på äldre hundar av mindre ras.
Vad ska hon aktivera den med förutom promenader?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#2 Inget står det ju.
Man måste väl aktivera den med nåt? även Pappisar och Chihuahuaor. Ingen hund mår ju bra av BARA 90min promenixer.
#4 Därför tipsade jag om en gammal ompacering..
Jag vet alls vilken typ av aktivering hon tänkt sig. Helt ärligt så tror jag bara promenader. Ska tipsa om äldre omplaceringar.
Har försökt tipsa och övertyga henne om agility och rallylydnad skulle vara rolig aktivering för hunden. Men hon tycker det verkar vara svårt.
Hon letar efter sin första hund. Och jag har fått henne att fundera riktigt innan ev. köp och läsa. Men hon tycker det är så svårt att hitta rasen.
Svårt med agility? Köp/bygg hinder och locka hunden över hindret? Svårare än så är det inte. Be henne köpt lite agility filmer och böcker ska du se att hon kommer tycka det är roligt! Eller ta 2 hinkar och lägg en pinne över dom.
#6 Ja, det finns ju ingen hundras som är nöjd med endast 90 minuter om dagen.
Tipsa om en katt?
#7 Sa det samma till henne. Och vi har tagit ett besök på biblioteket. Men vet dock inte om hon fann något intresse då.
#8 Håller med. Ska kolla med henne.

Man ska inte glömma att aktivera sin senior-hund heller. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#10 Nej, visst inte. Dock har jag sett en del 9-10 åringar som inte orkar så mycket mer än en promenad då och då.. Det var mer en sådan åldrig jag tänkte på åt personen..
Mitt riktiga råd är dock en katt..
Den behöver ju också aktiveras, men det är inte så jobbigt..
Kika helt klart i gruppen bland sällskapshundar.
Tänkte även på italiensk vinthund men där har du en hund som säkert inte skulle kunna hålla sig om en hare sprang framför näsan.
Dock inte att förglömma att nästan alla hundar har mer eller mindre jaktinstingt, viss vaktinstingt etc., det är fortfarande djur.
≧◔◡◔≦

#11 Okej, precis. En "sån" hund skulle kanske passa, men som du säger kanske katt är bättre. Den kan man också promenera med faktiskt. Sett flera som gjort det. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Ja en gammal omplacering låter ju inte helt tokigt! Finns ju tyvärr väldigt många seniorer utannonserade, troligen för att ägaren inte orkar med avlivningen(min gissning). "9-10 år som letar efter ett lugnt hem på landet för sällskap och korta promenader" brukar det heta! Ett bra sätt att lära sig lite hund också, kanske får hon ett större intresse.
Seniorer är ju också lite lättare att aktivera, de behöver inte samma längd och mängd även om de fortfarande behöver det.
Annars finns det ju massa andra aktiveringar, man måste ju faktiskt inte hålla på med några fartfyllda, seriösa och ansträngande sporter för att aktivera sin hund!
Är promenaderna på varienande ställen så får hunden ju en bra nosaktivering om den har intresse för dofter. Ju fler nya vägar desto med tidning att läsa. Köra små trix hemma eller på promenad, gömma godis, gömma leksaker… finns massa sätt att aktivera som inte är rena hundsporter som kräver träning, tid, kurser, kunskap, tävlan osv.
Och eftersom att hon vill att hunden ska vara lättlärd så antar jag att hon tänker göra något med den.