Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 800 ggr
Midlingur
0

Chihuahua

Jag tänkte höra här om det finns någon som har en Chihuahua och kan berätta lite mer om den. Har träffat väldigt få, men är lite sugen på att skaffa en. Psyke? Vad använder ni dem till? Klarar de hårt väder med kläder?

Och nej, jag söker ingen handväskhund Flört Har haft schäfer i 17 år och varit dagmatte i 1,5 år till en softie som tävlades i lydnad. Söker däremot en hund som är lätt att ha med sig och därmed kan följa med till stallet.

__iE
0

*puttar* :P =)

Aourora
0

tror inte att en Chihuahua skulle passa, dom har lätt för att bli skadade !Då dom är ganska kaxiga och sköra.

dom brukar inte vara så kelna som det kan se ut!och dom kan vara svåra, dom är absolut inte den bästa nybörjar hunden för dem som letar efter en sån, kanske inte du då, men iallafall.. jag skulle inte skaffa en sådan hund för att ha med i stallet! Desutom så fryser dom förmodligen lite oavsett kläder, man kan ju inte ersätta deras hårrem med kläder,helt.

Pudlar därimot är en väldigt bra ras tycker jag persoligen! PAssar bra i nästan alla tillfällen----

Kristina-
0

Varför inte en " Softis " då ?  Mina är med mig i stallet varje dag. Klipper man dom kort så är pälsen väldigt lättskött. Sen är det ju en stor fördel att dom inte fäller hår, då inte alla människor uppskattar att få sitt hem nerhårat. Mina följer med  i stort sätt överallt.

Aourora
0

pudlar fäller heller inte.

AgnetaK
0

Känner inte till Chihuahua, men vad jag har snappat upp om rasen skulle jag kunna tänka mig att du som tidigare schäferägare inte blir besviken, faktiskt. :) Tuff hund som behöver träning, tror jag.

Undrar vad du menar med lätt att ta med till stallet? Den lilla storleken gör ju att den ÄR lätt att ta med, men ska den vistas i stallet, bland hästarna? Nu kanske jag är hönsig, men det skulle jag vara lite rädd för. Vad söker du mer i din kommande hund?

Tezza
0

Har du sett Heelern? En tuff och robust hund som hänger med på allt, verkar störtsköna tycker jag.

Har stött på några Chihuahua, upplever dem som skälliga, skvättiga och inget att ta med in i ett stall. Men får de vara med från början så kan det ju bli en annan hund, kanske……

I "mitt" stall är det två jackrussel som är med gämnt, oxå jättemysiga å fräna hundar.

AgnetaK
0

Lancashire heeler, det kändes som ett bra förslag! Små, men robusta, som Tezza säger. En sån har jag ju funderat på för egen del någon gång i framtiden. Det är helt klart en mer ute-i-alla-väder-hund än chihuahuan.

Tezza
0

#7 Säger detsamma, en Heeler ska jag någon gång ha!