största hundrasen?
Rubriken säger det mesta. Är det grand danois eller irländsk varghund eller är det någon annan ras?
tacksam för svar :)
Irländsk varghund räknas som den största hunden.
det största på höjden är nog irländsk varghund,
dock ej på vikten.. på vikten vet jag inte.. har hört om en ovtjarka som vägde lite över 100 kg,
en en kompis till mig har en st barnhard på 90 kg, och en annan har en grandis hane på 93 kg
Kangal har det stått på en tidning och å en sida också..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
http://lagprisflygbolag.wordpress.com/2008/02/12/hercules-varldens-storsta-hund/
här har jag hittat "världens största hund" på 150 kg.. vet inte om det stämmer.. tycker bilden ser redigerad ut
enligt denna artikel är denna störst.. mer troligt enligt mej då den är enligt rekordboken också störst..
dock död nu.
http://www.expressen.se/husdjur/1.1671462/varldens-storsta-hund-ar-dod
#5 Gibson var störst ja. Den andra bilden är redigerad 
Var inte såå längesedan han dog.
#6, jupp tänkte det.. den såg redigerad ut.. och sen är det ju ingen engelsk mastiff heller, utan en mastino napoeltano :P
#7 Haha jo, och vikt och ras ändras med tiden
Har även vart en douge de bordeux (stava??)
Såg Gibson när han vart på TV en gång.
Vilken mysig kille 
Största hundrasen till både höjd och vikt har jag då för mig är Kangal.
#9 Naje, tror ändå att Irl. varghund har högst mankhöjd enligt rasstandarden.. Men det kanske stämmer.. Vart har du sett det förresten?
#10 Jo jag tror irländaren är nån cm högre men om man ska ta hunden som.. hur ska jag förklara. Den näst största kanske men är kraftigare osv än världens högsta menade jag. Det var i nån hundtidning, länken har jag inte.. Men kanske kommer upp om du söker på Kangal.
#11 Ja, men största är just mankhöjden. Annars är det tyngsta. När man räknar världsrekordet är störst högst.
är inte en K. ovtjarka större än en kangal ?
#13 Tror mankhöjden ligger på ungefär samma.. Tyngden vet jag inte.
Jo men jag menar att Kangal är största om man räknar på både vem som är störst men samtidigast tyngst.. Svårt att förklara.. K.ovtjarkans är runt 70cm, och ska inte understiga (tik) 62cm och hane 65. Kangalens är: runt 75-80
#15 Då är det ju delat första plats eftersom om då kangalen är tyngre, men den Irl.varghunden är högre..
#16 Mm, jo irländaren är ca 5 cm högre.. Men om ni söker på Irländsk varghund på google utan att trycka på bilder eller nåt bara "nätet" så finns det en bild där en Irländre sitter i en vinnas knä, den måste väl ändå vara redigerad?
#17 Ser snarare ut som om bilden är fotograferad med ett vidvinkelobjektiv..