Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4349 ggr
[Emma-Rhino]
1

Tugga sönder efter kastrering

Hej

Vi kastrerade vår hanhund Molle för någon månad sedan. Ett litet problem har uppstått som jag inte vet var det kommer ifrån. Han har börjat tugga sönder saker, många saker, som han inte gjorde tidigare. Är det någon som vet var detta kan bero på? Har det med kastreringen att göra eller har han blivit lite knäpp?

Tack för svar!

Vattnadal
1

Ätar han upp dem oxå, eller bara har sönder? De blir hungrigare, så att tugga och pyssla med mat kan bli väldigt viktigt för dem. Försök med foderberikning!

Tänk på att 30% av hundens energi går åt till att producera könshormon. Energiintaget måste därför minskas med ca 30%. Byt heller till ett energifattigare foder åt en hungrig hund, än att bara minska mängden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

anaprincess
1

En kastrerings fulla effekt märks 6 månader efter kastreringen. Att hunden biter sönder saker kan bero på många saker stress, hunden kan vara uttråkad, understimulans, att det luktar något om sakerna mm.

Zebben
0

Hur gammal är han?

Som #1 skriver. En kastrerad hund blir hungrigare. Så det kan bero på detta. Testa på foderberikning.

Men en del hundar mår heller inte bra av en kastrering. De försöker jobba upp sig till den testosteronnivå som de hade tidigare och som de föddes med och det är ju tyvärr helt omöjligt när man kastrerat dem.

Det kan även så klart ha en mängd andra orsaker som inte har med kastreringen över huvudtaget.

Försök tänka tillbaka på om Ni gjort något annorlunda. Möblerat om? Minskat/ökat aktivering/motionering? Har han leksaker? Har han ont i munnen/halsen? Har han ändrat sitt sätt att äta maten? Dricker han mkt? Tänk på allt litet som stort.

[Emma-Rhino]
0

Han är tre år nu. =/ Vet att det är rätt så sent för kastrering men han var så extremt galen i löptikar som det tyvärr finns gått om i vårat kvarter. Han är en liten hund på fyra kilo.

Tror han hade rätt så mycket testosteron innan. Kan ligga något i det som du säger. Han blir lätt stressad och vi kan därför inte träna så mycket då han blir så himla uppstressad. Men han gillar att springa bredvid cykeln, kanska borde göra det lite oftare så att han får utlopp för sin energi.

Ben och leksaker finns det gott om, har alltid funnits det. Vi har tre hundar så det är viktigt.

Tack för alla svar.

anaprincess
0

#4 Han kan också blir stressad av dom andra hundarna eftersom han nu inte luktar som han gjorde innan. När jag kastrerade min förra hund (han var då 6 år) så blev familjens hund väldigt intresserad av honom och ville nosa på han hela tiden eftersom han var annorlunda från sist han var där. Han tyckte det var lite jobbigt men det gick över efter ett tag.

Zebben
0

#4 Det brukar faktiskt inte så noga med när en kastrering för hanar genomförs. Så att han är 3 år är ingen fara.

Är han stressad så ska Du absolut fortsätta träna honom men med övningar där han får jobba mentalt. Lugna aktiviteter. Visst är det viktigt att han får springa av sig någon gång per dag. Men är han lättstressad så låt honom jobba med ett spår, uppletande av föremål/godis, dragträning m.m Sen är självklart passivitetsträning viktigt.

Vilken av Dina hundar är det? Försök hitta en berikning som passar just Den rasen/raserna.

Stressar han inomhus också eller bara utomhus? Du skriver att Ni slutat träna honom för att han blir så stressad. När slutade Ni med träningen? Vad tränade Ni? Vad belönar Ni med? Leksaker är upptriggande för en hund medans godis är lugnande. Stressar han fort upp i träningen så får Ni träna mkt mkt korta intervaller. Men spår, drag kan Ni köra på längre stunder.

Vad äter han för foder? Innehåller det majs skulle jag starkt rekommendera att byta då det inte är bra för redan stressade hundar. Försök även ge honom ämnen som innehåller mkt Tryptofan. Tex kalkonkött, pumpafrön, banan, torkad banan. Genom att tillsätta mer Tryptofan så hjälper man kroppen att bilda Seretonin som gör en trött. Ett gammalt "trick" som Du säkert har hört någon säga är att har man svårt att somna på kvällen så ska man ta ett glas varm mjölk. Det ligger faktiskt en hel del sanning i det, för i mjölk finns det massor av Tryptofan. Som snabbt ombildas till Seretonin som gör Dig trött.

Kalkonkött brukar inte vara så svårt att få i hunden, men banan är de flesta lite kinkigare med. Det finns däremot ett extrakt av pumpafrön som heter ZenBen som man kan tillsätta i maten.

Zebben
0

Vattnadal.

Du som gått HUND3 och instruktör senare än mig. Har D nämnt något om forskarna kommit fram till hur mkt testosteron som binjurarna bildar? Och hur mkt binjurarna ökar sin produktion när hunden kastreras?

smurfan-13
0

#7 jag var tvungen att snabbt söka på skolbibblan för att se om jag kunde hitta nån artikel i ämnet. Hittade en på råttor som publicerades nov 2008. Där drog de slutsatsen att binjurarna kompenserar för förlusten av testiklarnas könshormon. Har inte läst hela artikeln utan kollade bara slutsatsen i diskussionen dock :)

Vattnadal
0

Det enda jag minns (och får bekräftat av mina anteckningar) är att binjurarna producerar testosteron, så att det inte ens behöver ha någon effekt  att ta bort testiklarna. Forskningen är gjord på mus och människa, inte på hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Det är faktiskt väldigt intressant. Men uppenbarligen så fungerar ju kastreringen i många fall, så den ökade productionen av testosteron i binjuren kan ju inte vara jättestor ändå.

Smurfan…bifoga gärna länken. Vore intressant att läsa.

#5 Precis, kan vara så också. Jobbar ju med väldigt många hundar och det är väldigt vanligt att andra hundar är för på på kastrerade hundar. De luktar nästan lika gott som löptikar enligt många hanar. Men det finns inga vetenskapliga belägg för det, mer än min och många andras erfarenhet. Hade varit väldigt intressant med en forskning i ämnet. Om någon känner till någon så pm.a mig gärna!

[Emma-Rhino]
0

Tack för alla svar. Ska försöka reda ut det.

Alla våra hanar, zac, teddy och molle, är kastrerade så de mobbar inte ut molle utan alla luktar lika.

Det är Molle (Bild finns i albumet) som har börjat tugga på saker, se om det är pga kastreringen eller inte vet jag ej.

Alla våra hundar får Doggy torrfoder. Molle har aldrig ätit så mycket, han äter som han ska men inte mer.

Det jag har tränat honom i är spår och agility. I spår blir han som besatt så fort man säger sök. Springer runt som en tok. I agilityn stressar han bara upp sig, man får ta det en stund då och en stund då. Han får fortfarande träna i agility men inte så mkt. Vi belönar med godis. känns lättare än leksaker.

Han är jätte lättlärd och mysig men stressar.

Sen vill jag bara säga att jag är för kastrering. Alla mina killar är det och jag kan säga så mycket att det funkar. Sen ska man inte göra det om man inte måste. Anledningen till att jag gjorde det var att Teddy var aggressiv. Zac var lite för förtjust i papillon grannen. Molle bråkade med Teddy jämt och var besatt av tikar.

Men kastreing är bra om man har rätt anledningar.

smurfan-13
0

#10 vet inte om länken funkar om man inte går genom min universitetsinloggning, men vi kan ju försöka

länk

Zebben
0

#11 Spår får Du tala om för honom att man inte springer runt som en tok. Där går man ordentligt och noggrant. Ha honom i koppel, ej spårlina, och visa honom spårets början. Säg inte ordet sök. Var bara tyst och peka på spårbörjan. Lägg ett spår med hårda godisar i, väldigt tätt mellan godisarna och gärna något som tar lite tid att äta upp. Känner Du att han är för het, så sätt Dig ner vid varje uppfunnen godisbit. När han lugnat sig så är han välkommen att fortsätta spåra. Använd inget kommando utan låt han bara gå vidare.

Agility är ingen bra aktivering för en stressad hund. Om Du inte tränar in moment i lugn och ro. Inga höga farter. Korta korta stunder och avbryt innan han börjar stressa. Till en början får Du kanske bara träna passivitet inärheten av en agilitybana. Ingen träning, bara ta det lugnt.

Att ta reda på orsaken till hans stress är prio 1.

Vad innehåller Doggy? Det står bara spannmål som största ingridiens. Vilket inte är så bra. Men spannmål kan betyda massor, finns majs med och i så fall hur mkt? Jag skulle byta till ett foder med större proteinmängd i.

[Emma-Rhino]
0

Okej. Tack för tipsen. Ska kolla upp lite annat foder och testa att spåra på detta sätt.

Anledningen till att han blir stressad, iallafall det jag tror, är nog för att han tycker det är så himla kul och då stimmar han upp, han blir som fågeln på julafton, pappappapaija. Ska försöka få fason på det. Har provat att cykla med honom, väldigt långsamt och mindre sträckor, och det verkar han tycka är kul. Det kan ju vara ett bra sätt att få honom att göra av med energi?

(Vågar inte göra det med min schäfer då han kan skada benen)

Zebben
0

#14 Om det är för att han tycker det är såå kul med träningen så får Du helt enkelt bara belöna när han är passiv. Alltså om han stressar upp, avbryt. Han ska inte kunna tjäna något på sitt "exalterade jag".

Om Du cyklar väldigt lugnt och då hellre längre sträckor och han uppskattar det så är det bara att fortsätta. Men det ska ske utan stress. Du kan även testa att träna honom efter en sån cykeltur. Då är han kanske lugnare om inte annat så Du kan träna på att han ska ta det lugnt.

[Emma-Rhino]
0

Okej. Tack för hjälpen. Ska testa allting. Cyklingen ska vi deffinitivt fortsätta med. Lugnt tempo och längre sträckor. Ingen stress. Glad

Tack!Skrattande