Nybörjarövningar
Min bror har en amstaff som är ca 8 månader. Jag skulle vilja börja träna lite agility med honom och gå på en nybörjarkurs i agility så småningom.
Jag undrar vad man kan öva på i början? Vi har ju inga hinder, tunnlar eller så, så det är ju bra om det är nått man kan göra hemma.
Han är i trotsåldern så vi vågar inte ha honom lös när vi är ute och går för då kan han sticka. På gården hemma kan han dock vara lös.
någon som har tips??
Hopphinder går lätt att fixa själv!
Ett borstskaft och någon höjd.. (Gärna inte under året)
Ibland kan man bara lägga en pinne på marken, så att den syns, och låta hunden skutta över den i början..
Har du ingen tunnel att låna?
Det är annars en bra grej att börja med, då det inte är någon större påfrestning på hunden.
Tänk på att inte kört hårt alls.
Vid ett år ca, är det väl säkert att man kan börja träna och fortsätta uppåt.
Skelett och leder börjar bli klara o.s.v.
Tror nybörjarkurserna har åldersgräns på ett år..
Lite lydnad är dock att önska.
En annan sak man kan börja med är att köra lite terräng i skogen..
Dock inte köra slut på hunden, men så att den får jobba med lite med alla muskler.
Så vänta gärna lite med hoppandet, men tunnel och slalom ser jag inga problem med 

Slalom kan också bli påfrestande snabbt om hunden fattar och ökar farten, jag kan rekommendera dig att läsa igenom mina artiklar om agilityträning hur man lär in hindrena och vad man ska tänka på.
Du bör vänta tills din hund är ett år minst, sen kan du ju gå kurs. Men tills dess att kursen är skulle nog jag lägga vikten på lydnaden, då vissa brukshundsklubbar har inträdesprov har jag sett. Så vänta med agilityn och kör lydnad med honom istället. Nu menar jag inte tävlingslydnad (om du inte själv vill förstås) utan ren vardagslydnad.
Det behövs en hel del lydnad för att det ska bli roligt att köra agility ändå.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Var inne i en lågpris butik en dag, kommer inte ihåg om det var ÖB, Rusta eller typ Harald Nyborg…
Där hade de agility hinder och tunnlar för en billig peng.
Öva mycket på något ni kommer tjäna massor på: Uppmärksamhet och kontakt! hunden ska ju inte bara kunna ta sig över hindren utan mellan dem också, och då är det bara bra om ni har en bra kontakt där du utan problem kan säga "nästa hinder är detta!" istället för att krångla och dra ner prestationen pga krångel mellan hindren.
Rusta har annars billiga hinder! Rekommenderas, även om hinderna är lite ovärda enligt mig… tunnel, slalom, platta tunneln känns dockvärt det, borde även gå att göra om slalompinnar till hinder lätt. Detta säger jag då ETt hinder kostar lika mycket som ett helt slalom eller en hel tunnel gör. känns ovärt.

Jag har inhandlat hopphinder från Rusta för att inte alltid behöva åka till klubben för att hundarna ska få träna själva sprången hemma lite. Mer "avancerad" träning än framåt-träning blir det på klubben, då jag inte har supermycket plats hemma.
Men jag säger som jag redan sagt en gång att var lugn och gå inte för snabbt fram med din unga hund. Ni har massor med tid på er, förstör inte det genom att börja för tidigt.
Än en gång tipsar jag om mina agility-artiklar.
Jag anser att tunnel är det enda hindret som inte direkt sliter på en hund. I min slalomartikel tar jag upp hur man lär in slalom, och vill man köra metoden där man börjar med två pinnar för att lära in porten kan man göra det innan hunden fyllt 1år men inte med fler än två pinnar. Det sliter inte direkt heller på hunden. Slalomet kan slita på hunden om den snabbt får in rätt teknik och tar den snabbt. Så jag skulle vänta. Haha, oj vad jag känner mig tjatig.
Det är inte meningen, du gör självklart vad du vill med din hund!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Eftersom han bara är 8 måander bör du vänta med hopp och balanshinder :P han bör vara minst 1 ½ år, men slalom och tunnlar och så kan du träna =) Och även en del lydnad (komma på inkallning osv) Sådana lydnadsövninar är liksom grundne för agility kan man säga :P Utan dom går det inte
1,5 år? Varför bör han vara minst 1,5 år för att hon ska kunna börja TRÄNA? Med tanke på att man får börja TÄVLA vid 18 månaders ålder så känns det ju som att det finns en tanke bakom det hela. :)
Vänta tills han är 1 år och friröntgad!
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

0#
Du kan börja med att träna lite tunnlar, slalom, gungan och bommen :) men hopphinder bör du vänta med tills att han är 1 år :)
Den enda lydnaden man behöver är nog, inkallning och att hunden ska vara halvbra på "stanna" :) Min hund hade en ganska dålig inkallning när vi började, vi började med fortsättnings kutsen efter som att vi var "för bra" för nybörjar kursen. Om vi hade gått nybörjar kursen hade hon typ somnat x'D

Träna in handtarget är väl ganska bra att börja med. Att hunden ska följa Din hand. Är inte insatt iagility själv, men jag har kört med handtarget när jag tränat lite hobby-agility med mina schäfrar. Fungerar utmärkt, men som sakt så tränar jag inte för tävling så det kanske finns andra knep?

#9 Target går ju ut på att hunden ska "dutta" med nosen/tassen
och när man kör agility så får man inte vidröra hunden:O

#10 Det vet jag. Men just att följa handen, tex när man visar hunden. Jag lär in mina hundar med att det lönar sig att följa/ha koll på min hand. På så sätt så kan jag uppmärksamma dem på saker. Visa ut aktuella hinder, visa riktning m.m