Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1722 ggr
TinaH
0

Nyårsafton

HEj
känner på mig att jag inte an håll tyst här längre och folk har redan givigt många förnuftiga svar, och andra som bara vill komentera för att bara villja ha sagt nått.

För det första så är det skillnad på raket och pistol skott.
Raketen är det så höga decibell, och ljuddecibell så det är det hunden reagerar på, och inte själva smällandeto om raketen.
Skott rädda hundar, reagerar på smällen från geväret/pistolen.
Så man kan ha en hund som är skotträdd men inte raketrädd, och tvärt om.

Det spelar inte någon roll om man har Jakt, bruks, IPO, eller Utställningshund, eller vad man har för hund, för att hunden ska blir raketrädda.
Det sitter inte i rasen, utan mest i hela hunden, pskyket, upplevelser etc.

Det finns jaktraser som tex inte är avlade på att ha till jakt utan till utställngar och det finns IPO-hundar som kan vara raketrädda men inte skotträdda.

så det snacket att det sitter i rasen, har inte med saken och göra.
jag vet om många jakt, IPO-hundar som är raketrädda med inte skotträdda, och så har jag vänner som har bruks raser som inte rör en fena.

Hunden blir vad man gör den till, och inte vad den är framavlad till, jo det åsså, men inget säger att det skulle vara fördel för en jaktras att inte vara raket rädd och en bruksras att vara raket rädd.

Jag lider fruktansvärt mycket med dem som har hundar som behövs sövas och drogas ner på nyårsafton….dem har det inte lätt dem små liven bara för att vi människo varelser ska ha "kul" några timmar….

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Aourora
0

nä, jag håller med!

Vi ska göra allt vi kan för att se till att wendys första nyårsafton inte ska bli mardrömmslik upplevelse. HAr hört att bomull i öronen är bra så det ska vi ha, är dte någon som har flera tips?

(hoppas att det inte gjorde något att jag lånde din tråd till att frågeställa ?)

Zebben
0

Ljudkänslighet är ärftligt. Så man kan trots all korrekt träning med sin hund få en skott/raketrädd hund.

Zebben
0

#1.

Ska Du sätta bomull i öronen så gör det nu en timme per kväll fram till nyår. Annars blir det en ny sak som så smånigom kommer förknippas med obehag. Om hon nu kommer att uppleva obehag.

I övrigt så gäller det bara att vara oberörd av alla smällare själv. Sitt lugnt i soffa, slappna av. Bry er inte om att titta på hunden och bara låtsas som att det inte smäller alls. Håll inte på att lugna hunden eller berömma den för att den är lugn, då kan Ni få motsatt effekt.

TinaH
0

Zebben

Tack för rättelsen…glömde bort det ….Flört
Givietvis är det är det ärfligt om hunden har rädsla för nått.

MEn kan du försklara en sak för mig?

Tysons mor och far var raket och skott rädda, och tre led tillbaka på bägges sidor, Tyson bryr sig inte.

Han säjjer nu varje kväll "matte …. snääälla….kan vi inte åsså köpa raketer och smällare så vi åsså kan leka med dem andra barnen". Oskyldig

Matte är sträng….och svaret blir nej! Räcka ut tungan

Det var en BOMB vi fick in på tomten, som ekade ganska bra…bara det att grannen har 2 hundar som är SKIT-RÄDDA….lider fruktansvärt med henne, en golden 2½år och en BC 10år.Gråter

Jag har talat om för henne att vi är hemma på nyår om hon vill att vi ska hjälpa henne med hundarna.

Vi fick in en raket/smällare i trädgården i går. Terassdörren var öppen och jag rusade ut.
Han har sin korg och sin fotölj precis jämte terassdörren, nämligen.
Smällen fick jag rakt iansiktet när jag skulle ut och kika efter vad hunden var.
Nu har vi ingen stor tomt efter som vi bor i radhus. Men ung-j***a har pippi på och kasta in smällare/raketer i trädgården.
Hittade ingen hund, utan gick in….
Vem ligger inte i sin fotölj på RYGG och snarkar högt som värsta jul-grisen??…om inte Tyson….Oskyldig
Han vaknade och gick ut….och talade om för halva byn, vad han tyckte om att bli väckt från sin skönhets sömn som han har varje em mellan 15-17……Fyade matte honom…hihi…NÄPP! Flört

Mvh TinaH

Ninja
0

Vår jakthund är fruktansvärt rädd för raketer. En gång förra året när jag var ute och gick med honom hade bara kommit några meter hemifrån, var det nån som smällde en raket. Pigge kröp ihop, tvärstannade och ville bara hem igen.. vägrade gå ut mer den dagen. Han ville bara ligga gömd på ett mörkt ställe, han åt ingenting alls, inte ens köttbullar som han annars är tokig i. Ändå fungerar han bra i jakt och är inte ett dugg skotträdd, så nog är det skillnad på raketer och skott allt..

Zebben
0

Tina H: Vet inte. Men det är nog inte alla avkommor som drabbas av ljudrädsla även om föräldrarna har det.

Men det är väl skönt att Din hund är så cool i dessa situationer. Skillnaden på raketer och skott är ju oftast att raketerna har ett sånt tjutande ljud som säkerligen gör ont i öronen på hundarna.

Förstår inte varför man inte inför en lag på att man endast dagen innan nyår får sälja raketer och att det på nyårsafton är sista dagen man handlar.

Sen att inte föräldrar eller skolor upplyser om hur farligt det faktiskt är att leka med dessa smällare och rakteter. Man hör ju varje år om småungar som kastar smällare på hundar och tanter för att se när de blir rädda. Vad de inte förstår är att de kan förstöra livet för en hund.

TinaH
0

Zebben

jag håller med du.Flört

det känns som om föräldrarna ger barnen/ungdommar raketer och säjjer/tänker "här har ni små barn gå ut och  smäll en stund".

Dem höll på här i grå så att grannen fick inte ut sin golden kille på 2½år på kvällsrundan…..Gråter

Tänk om dem ENBART kunde sälja halva dagen innan, och halva ny årsafton….men men suckar djupt….Generad

Jag är jätte glad att Tyson är som han är.

1a ny årsafton fick vi direktiv av BK att man skulle ha dem i ett mörkt utrymme, med radio på, samt att man tar hunden till skogen och leker av den mit på dagen så man bara tar en en snabbrunda med sin valp på kvällen.
-Vi gjorde det, åkte ut i skogen på dagen, och gick en snabbrunda runt kvarteret på kvällen, och lekte en stund i trädgården på vägen hem.
Vi la in hans favorit filt, lite godis och tuggsak i badrummet, samt radion med musik på, och var ute endast 10min. När vi kom in så hade han inte rört nån tingen av godiset. VI lekte vi med honom och hade faktiskt ett fönster öppet. Husse tog honom i famnen för att visa den lille parvlen vad som försegick ute. Glad

2a nyår, så tog jag med han ut. Stod på vår tomt och hade leksak med han ut. och godis.
Men han var så uppptagen så…..av det som var på himmelen så han hade inte tid och leka, men mummsa godis, det hann han med mellan varven . Glad

Förra Nyår så tänkte vi ha han inne…men han protesterade och sa det "får jag inte följa med ut, så blir jag arg!" =)
Jaja, vi står vid vårat hus och dem smäller nere på ängen typ 70meter bort och inte mot detta hållet, så han kom med ut…."maatte…dem smäller där nere…kan vi inte….ggå ner och titta liite???…mattteee"…Oskyldig
-NÄ! Svarade jag honom! Skrattande *bestämd matte va??* -Flinar.

Jag gråter faktiskt på nyårsafton för hundar som inte klarrar av detta….lider så j**la fruktansvärt med dem.Gråter

Nu ska jag ju inte säjjaatt min nästa hund blir som denna….
Men jag tänker göra samma "metod" på den, och kan bara hoppas av min lyckliga stjärna att h*n blir som Tyson….

Mvh TinaH

dreamiz
0

Jag håller med! Detta blir första nyåret med Tim. Har redan märkt att han blir rädd om det smäller när vi är ute så jag fasar för nyårsafton… Kommer förstås inte gå ut så kan bara hoppas att han inte blir för rädd när vi är inne.

Ja gå ut måste vi ju, men inte när det är som värst, o bara väldigt kort.

Då jag tagit hand om honom som vuxen vet jag inte om det hänt nåt eller varför han e rädd. Men jobbigt är det! O så irriterande att de håller på o smäller o skjuter i flera veckor. Grr!!!!

Ett år var mina marsvin så rädda att jag var övertygad om att hjärtat skulle stanna på dom. Då kan man inte annat än bli förb-d på de som smäller…

Jag önskar alla ett lugnt o tyst nyår!

Sandra
0

Ursäkta om jag avbryter eran tråd. Men finns det inga föräldrar som vet om att det är förbjudet att skjuta raketer innan nyårsafton?!

Va bara det jag ville säga… återgå till erat nu =)

Faxlin
0

#9: tyvärr verkar det vara oerhört många föräldrar som struntar i den lagen. Och många gånger ser jag dessutom föräldrar som själv är med barnen ute och skjuter flera dagar i förväg. Dålig stil kan man lungt säga.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sandra
0

Åsa - Men alltså, borde det inte finnas nåt sorts straff då? Jag menar, varför ha en lag när det inte blir nån konsekvens av att bryta den? Det är ju inte direkt så att polisen inte märker att det smälls. Det är omöjligt att missa.

kacka
0

#9 är det????

TinaH
0

enligt lag så är all form av raket smaällande förbjudet enligt lag, om man inte har ansölkt om det .
Men polisen har överseende på nyårs kvälllen/natten.
Men enligt lag så ska man ansöka oim tillstånd.

Mvh TinaH

mandymoo
0

#13 Nja lagen är faktiskt utformad så att det inte är polisen som har överseende utan det är vissa helger som är undantagna … som tex nyår. Sålänge man gör det på säkert sätt, o för personligt bruk så behövs inget tillstånd då. Gäller även påsk o valborg.

Tillstånd

I 3 kap. 7 § ordningslagen (1993:1617) regleras användning av fyrverkerier. Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av polismyndigheten om användningen med hänsyn till tidpunkt, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada för person eller egendom. I lokal ordningsföreskrift utfärdad av kommun kan det finnas ytterligare regler för hur och var fyrverkerier får användas.

Vid tillfällen när allmänheten kan förvänta sig fyrverkerier, till exempel vid nyår, påsk och valborgsmässoafton behövs i regel inget tillstånd, om avfyrandet inte innebär risk för skada eller någon annan avsevärd störning för personer eller egendom. Det krävs däremot tillstånd för särskilt anordnade arrangemang med stora mängder fyrverkerivaror som hålls i närheten av bebyggelse eller där en större folksamling kan förekomma.

Kontakta alltid den lokala polismyndigheten för att få reda på som gäller i enskilda fall. En ansökan om tillstånd till fyrverkerier kostar 600 kronor.

TinaH
0

#14 vad det inte så jag skrev??…suck!

Mvh TinaH

mandymoo
0

Jag tolkade det som om du menade att man ska söka om tillstånd men att polisen har överseende tex nyår…
men för mig så är det stor skillnad mellan att  man ska söka tillstånd o att man inte behöver en viss helg…
o att polisen har överseende - då "blundar" dom för något som dom borde ha tagit tag i för att dom i just den situationen kände att dom inte behövde…  än att man inte behöver ha tillstånd just den helgen …

Men det kanske var så du menade - men jag missförstog.

(och att skriva suck tycker jag nu personligen var väldigt onödigt… du behöver inte bli irriterad över att någon inte helt förstog vad du menade - att man försökte ge korrekt information om vad som gäller så att alla vet och slipper tro. Kanske var det flera som missförstog eller inte helt förstog vad du menade - eller helt enkelt bara var intresserad av att se vad lagen egentligen säger….  **eller också var det bara jag som missförstog… då ber jag om ursäkt…
**att jag ville få ut exakt vad som gäller är att jag har märkt att det är väldigt ofta så att det skrivs att det finns lagar som säger vissa saker när det inte är helt så - utan det är så man kan tolka lagen eller rekommendationen som finns - och då känns det bra om man kan få läsa hur lagen/regeln ser ut, och själv se hur den är utformad så att det inte blir missförstånd. Men jag har inte varit oartig inte visat irritation… så jag förstår inte helt varför jag ska bli bemött med det… )

Malin-A
0

måste också säga att man får en lite felaktig bild av hur det igentligen ligger till med svar nr #13.  så det var bra att #14 kompleterade med mer utformat svar om hur det igentligen ligger till….

mandymoo
0

#17 Tack.