Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 9394 ggr
Qepta
1

Skriftligt ägarbevis

hejsan, nu är det så att vovven ska skrivas över på oss och vi ska skriva ett skriftligt ägarbevis, och det blir första gången också, så jag undrar vad ska stå med på kontraktet så allt blir korrekt?

tacksam för svar!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Hilo]
0

Namn, adress och sånt.
Sen kan även säljaren bestämma om återköpsrätt i kontraktet.
Man kan skriva till en del saker, som rör hunden.

Viktigast är att alla personuppgifter är korrekta och att inget står med som ger säljaren chans att lura köparen.

Qepta
0

tack!

jag ska få hunden av en äldre person och vi ska skriva kontrakt nu på en gång för vad som helst kan hända henne och hon  vill inte att någon annan ska få vovven och hon har vairit min ögonsten sen 8veckors ålder.

tack för svar!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Hilo]
0

#2 Ah, okej.

Lycka till med vovven, och skriv gärna en tråd och presentera den Glad

Qepta
0

#3 har redan det :) har haft henne länge men inte skriven.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Hilo]
0

#4 Haha, okej.

Bra koll man har Oskyldig

anaprincess
0

Använd ett SKK avtal.

Jonna75
0

Ursäkta om jag inte förstår, men är det ägarbevis ett köpekontrakt som ni ska skriva? Skäms

Qepta
0

nej, vi har fixat massa annat men bara som ett litet kontrakt vi har, för om något händer eller så då har vi massa olika papper som är skrivna. och tanten som har hunden nu vill att vi gör ett skriftligt bevis och det tycker mamma också är bra

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ricko
0

Som Hilo säger. Men KH Pappis tik? Det finns ej KH pappisar, då är det en blandras.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

#9 Inte alls insatt i papillions vet bara att det finns två varianter, men hon kanske kallar den korthårig papillion då hon inte vet vad för mix det är? Glad

Ricko
0

2 typer, och 2 typer. Finns väl Bara Phalené och Papillon? Iallfall har det ingen betydelse men blev bara fundersam.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

#11 - Ja…? Phalené och Papillon= 2 om jag kan räkna rätt..

anaprincess
0

#12 det är två olika raser.

[Hilo]
0

#12 Av det jag fattat från den här sidan så är det samma ras, precis som perser och exotic hos katterna..
Men de reggas olika då det är två typer…

Har jag alltså fattat det fel?

[Hilo]
0

Alltså - Phalené, variant med hängande öron och Papillon, variant med stående öron.

anaprincess
0

#14 Phalene är en egen ras, dom har egna rasklubbar och dom ställs separat. Så här står det "1967 blev phalène en egen ras. Numera registreras ca 500-600 papillon och nästan 150 phalène per år."

[Hilo]
0

#16 Jaa, så långt har jag fattat, men visst kan det komma av de två olika raserna i samma kull…??
Som i exotic/perser…

anaprincess
0

#17 Jo det kan det göra, men är inte lika vanligt längre som förr.

Qepta
0

Hon såldes som papillon men misstänker blandras, men hon och hennes syster föddes lite korthårigare än dom andra syskonen som har riktigt mycket päls och båda föräldrarna är papillon har dock bara sett mamma några få gånger men pappan har tanten jag delar vovve med sett ganska många gånger.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

anaprincess
0

#19 är den korthårig kan jag garantera dig att det inte är en renras. Så länge hunden inte har en stamtavla kan man aldrig säga riktigt att det är just den rasen. Papillons utseende slår oftast igenom mest vid blandning speciellt om det är chihuahua/papillon. Sen beror det också på hur många procent det är av varje ras. Men som sagt en papillon är aldrig korthårig, sen finns det variation på längden av pälsen vissa har en mycket lång och fyllig päls medans andra har lite tunnare och nte fullt lika långhårig. Om du kollar här på rasklubbens sida under galleri och sen på vuxna hundar så kan du se http://papillonringen.com/

Qepta
0

jo jag vet, bryr mig inte speciellt mycket om hon är renrasig eller ej, var mera inne på hur man kan skriva ett så bra skriftligt ägar bevis som möjligt

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jonna75
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du få se ett köpekontrakt som SKK har utformat, du kanske kan få lite info därifrån vad du kan ta med :)

Qepta
0

tack så mycket!

ska se om ja får nå ideer! :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 hos min har då inte papillon slagit igenom…

Finns inte nån som kan gissa att han ens har det i sig Förvånad

Så här ser en 75% papillon, 18,5 % york, 6,5 % dv.pudel ut:

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

anaprincess
0

#24 Haha näe det ser man inte, ser mest ut som en briard. Fast jag skrev att den oftast slår igenom. syns på många blandraser man ser på blocket med papillon i sig.

ingann
0

#25 haha briard var första gången jag hört *s* oftast frågar folk om han är en tibbe:)

en (hundokunnig) dam frågade en gång om han var en miniafghan, vad det nu är haha

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

anaprincess
0

#26 Haha ja du en mini afghan måste ju vara en väldigt ovanlig ras Flört