sterilisera?
min tik är lite över året vet inte om jag ska sterilisera eller ge p-piller?någon som vet?

Man brukar väl inte sterilisera längre, utan kastrera? (alltså ta bort hela livmodern) Men det kanske var det du menade?
Vill du kastrera/sterilisera/ge p-piller pga att du har en hane i samma hus, eller vad är anledningen? Har du planer på att ta valpar på hunden senare? Om du kastrerar så tar du ju bort risken för livmoderscancer, livmodersinflammation, och även juvertumörer tror jag. Det tycker iaf jag är ett STORT plus. :) Och så slipper man ju löpen.

Om du inte har både hanhund och tik skulle jag nog rekomendera att varken ge p-piller eller p-spruta eller kastrera just nu. Istället hade jag väntat tills tiken kommit upp lite i åldern och då kastrerat efersom risken för inkontinens som är en vanlig biverkning vi kastrering då minskar radikalt.
Om det inte är nödvändigt att kastrera henne så tycker jag du ska låta bli det. Onödigt att låta hunden gå igenom en operation om det inte finns någon anledning.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar