Vad gör man på valpkurs?
Jag ska börja på valpkurs på BHK på måndag och undrar lite vad valpkurser brukar gå ut på? Vad man gör liksom. :)

Varierar från vilken valpkurs man går. Men överlag så får man lära sig hur man lär hunden att sitta, ligga, sitta/ligga kvar, komma på inkallning, passivitersträning m.m
AHa, så då är det lydnad också kan man säga. Då behöver man ju inte ens gå lydnadskurs sen..
Jag har precis slutat valpkursen nu.
Varje gång samlades vi i en ring och hundarna skulle sitta avslappnade innan vi gick på en prommenad i skoge på led. Sen skulle man stoppa efter kanten och gå förbi hundar och lära hunden att koncentrera sig på matte/husse när man gick förbi andra och när andra hundar gick förbi när man satt still. Så gjorde vi varje gång.
Sen var det olika varje gång, kontakt, valp inkallning, föremålsintresse, att bli undersökt på ett bord osv.
Sen hade vi teori i minst en timme efter.
En gång hade vi miljöträning och gick på stan.
Detta var iaf vad vi gjorde :)

Jag gick inte valpkurs med min, jag jobbade på kennel då så hon vande sig vid andra hundar, fick lära sig att komma när jag kallade fast hon lekte med andra mm. Sitt, ligg, stanna mm har jag lärt henne hemma, tränade lite på de andra hundarna först. Hon är inte superduktig i koppel än men det beror på att jag nästan alltid har henne lös.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har varit där en gång nu. Då hade vi teori i en timme sen skulel vi lära dem deras namn och att ha ögonkontakt. Men Sammy kan redan detta så vi tränade lite men det va ju bara samma sak, eftersom han kan det! ;P
Men sen ska vi ha lite lydnad (sitt, ligg osv), komma på inkallning, inte springa fram till andra hundar osv. Inte så mycket mer teori utan mest praktiskt nu resten av tiden. 2.5 timme 6 gånger… 5 gånger kvar nu då…
Olika, minns faktiskt inte så mkt vad vi gjorde. Men en gång gick vi i samhället,, sen tränade vi lydnad. Sen ficxk hundarna vara ute och man gick in och pratade om raserna det var på hundarna m.m ja teori. Och sista gången körde vi agility.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

#5 2½ h per gång?? Låter väldigt långt och inget som en valp orkar med.
Tycker du det är skoj då. Valpkurser brukar även vara ett ypperligt tillfälle att lära känna andra hundägare.
#7 Vi hade också 2,5 timme. Men kanske 1 timme ute med hundarna och resten teori.

vi har 3x45 minuters pass. på planen i 45 minuter sen så är det rastning. 45 minuter till på planen sen är det fika och lite frågor m.m. och sen 45 minuter till sen är vi klara fast nästa vecka så jobbar vi bara i 45 minuter och resten teori med en veterinär. Hundar som klarar av att ligga tyst bredvid ska göra det resten får ha bilträning sa instruktörerna(alltså ligga i bilen tills att vi är klara)

Känns som om det är alldeles för höga krav på valpar. En valp klarar inte av 45 min på planen och sen ytterligare 2 ggr samma kväll. Man får ju tänka på att en valp inte får någon vila direkt ens under "fikat/teorin" då det är många hundar, nya människor och ny miljö. Visst beror det på hur man tränar på planen. Om det är väldigt mkt vila så är det ok. Men inte att aktivt träna.
Visst, för de hundar som klarar av att verkligen vila när de ligger i bilen så är väl det ok. Men hur många valpar gör det när de är iväg och husse/matte går iväg.
När vi håller valpkurs så kör vi 30 min ca och det för att flera av valparna börjar visa trötthetstecken så som bita i kopplet, börjar gå och nosa, försöker leka med andra, slutar lyssna, skäller, drar i kopplet, lägger sig, sätter sig, hoppa, bita byxben m.m m.m
Sen tar vi fika, några ligger i bilen de som klarar av det och några följer med in. Sen avslutas det med ca 15 min till ute på plan.
Vi hade 1 h teori nu och sen 25 min kurs. Men sen ska det bli ungefär 1 h kurs, fika sen 1 h kurs igen fast tror det blir kortare tid… Och att dom tar lite pauser emellan också..
Men det verkar väldigt roligt! =) Och skönt att få lära sig en del sjläv.

10# är det trötthetstecken?? Då är det jättemånga som inte klarar av träningen fram till första promenaden! Alla beter sig så där då och de brukar säga att när valpen börjar nosa så ska vi gå fortare istället. sen att korrigera när de biter i kopplet och inte tillåta dem lägga sig ner om det inte ska ligga ner.