Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1287 ggr
zaranf
0

billigt och dyrt foder

Jag har aldrig gett mina djur ett så kallat "billigt" foder. Som man köper i en Ica affär eller så. Jag har alltid kört med royal canin eller hill´s. Men det är en sak jag undrar. Hur dåligt är igentligen ett foder från en vanlig mat affär? Är det farligt att ge ett billigt foder till hunden?

Tack =)

Vattnadal
0

Klart det inte är farligt att ge billigt foder.

Jag föredrar köttbaserade foder, då det känns mer naturligt än att ge dem en massa spannmål. Våra hundar skulle inte klara av att jobba hårt på vintrarna om de åt spannmålsbaserade foder, om vi inte tillsatte kött eller färskfoder.För enkelhetens skull kör vi därför på eukanuba. När hundantalet ökar och vi inte längre har råd med det kommer vi att välja ett billigare foder, kanske Tello eller Troll. Då blir det till att börja med fodax eller kött och extra tillskott igen

Man ser på hunden om den mår bra av ett foder. Den ska ha fina muskler, bra hull (ryggrad och revben ska kännas, annars är den tjock, men man ska inte kunna "spela piano" på den), glänasnde päls utan mjäll. Vidare ska magen fungera, bakset ska ha vettig färg, form och mängd.

Många som ger ett foder de tycker fungerar toppen och sen byter till ett köttbaserat ser skillnad på hunden. Pälsen blir bättre, bajset minskar, fisarna försvinner etc. Sen finns det hundar som mår bättre av de allra billigaste "skitfodren" i mina ögon. Smaken är som baken, när det handlar om hundfoder!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

marinelady
0

Svar nej det är inte farligt, skulle snarare se lite tvärtom min hund åt enbart eukanuba tidigare (tidigare ägare sa att hon inte tålde annan mat) men efter lite varierad kost snäll övervänjning och byte till doggy så kan hon äta "normala" hushålls rester utan att bli kass i magen, vilket hon blev av eukanuba (alltså blev kass av ex korv)…tror att om man skyddar hundars magar från "normalt" skräp så blir dem känsligare… men det är ju bara en teori jag har.

[Hilo]
0

Inte farligt.
Haft en hane som inte kunde äta annat än ICA's egna.
Dock så fick han rå mat också för att kompletera, men så har vi gjort med alla hundar, oavsett foder.

LykkeLii
0

Tidigare har vi gett en av våra tidigare hundar coops egna foder. Men mängden du måste ge för att den ska bli mätt är betydligt mer än vad det blir med ett mer påkostat foder. (min åsikt)

Nu tackar jag gudarna att det finns speciellt schäferfoder av royal canin, för det är det enda som min hund nu tål. Innan jag visste om detta foder var det en mardröm med alla andra foder i testat.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Facklan
0

Jag har varvat som du säger billig mat o dyrare … jag har under åren även lagat egen mat o jag kan säga att man kan märker tydligt om hundarna mår bra eller inte av maten …Genom avföringen o hur pälsen mått.

mina var ju väl motionerade  hundar o då behövde dom mycket kraftigt foder när det var vilo period körde jag vanlig mat o det jag märkte det på var bajset ,… om dom bajsade regebundet o det luktade "nästan inget" passade fodret var det så att dom bajsade löst o det luktade mycket har jag bytt..(mycket för att då kändes det inte alls bra )

de har alltid haft fin päls o jag har inte gett dom extra ägg gula, dock har jag ofta gett dom fett lite av vår sås eller extra olja om jag märkt att dom varit hårda i magen.

Hanen blev 14 år gammal tiken är still going strong sakta men strong hon blir 16 år gammal i Oktober o jag har troligen mycket fordet o motionen att tacka det är ju vad jag kunnat göra hon är ju Border Collie o dett är ju ett bra arv hon fått med sig !