Hur ska det gå?
Jag vet att jag är störd x) men aja.. Alltså jag sitter och oroar mig hela tiden för hur det ska gå om 8-10 år? XD Hur jag ska ha råd med att skaffa hund, flytta hemifrån, körkortet osv. Är rädd att jag på nåt sätt "glömmer" hur jag ska göra den rumsren, att jag glömmer/inte har råd att vaccinera den och försäkra den och göra allt man ska göra med hunden.. Att jag inte ska hitta nån hund att köpa, om jag köper en Malamte/AH/Sibbe att jag glömmer bort eller inte kommer kunna köra släde osv. Inte hittar en släde, linor och selar m.m
Hur ska detta gå? 

Fanta är lika chockad som jag att jag tänker/är så här XD
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Allt kan man tyvärr inte göra på en och samma gång, det vore otroligt jobigt att skaffa hund, flytta och ta körkort samtidigt, då det enskilt behöver en massa tid och pengar som kan vara svårt att få ihop då man oftast pluggar i den åldern(min ålder).
Nu har jag ju hundar sen tidigare, men det blir nog en till snart, körkortet håller jag på att ta men det krävs massa av en både i praktisk träning och att få in all teori i huvudet. Dessutom behövs ett fast jobb för att flytta hemifrån(även om man pluggar vidare sen är det bra att ha något fast som extrainkomst), och det är inte lätt att få på alla ställen, om det dessutom ska gå ihop med pluggandet. I samma veva behöver man kanske också försöka hitta en bra vidareutbildning, tyvärr behöver man ofta fortsätta plugga efter gymnasiet för många yrken.
Ta en sak i taget och spara så mycket pengar du kan, det är väl det ena egentliga råd som går att ge. Så går det nog!
#1 Jo, vet ju hur mycket tid en valp/hund tar. Har ju haft 7 st + en fodervärdsvalp..
Tack för tipset :)

det är ingen idé att sitta och fundera på sådant. nu kommer jag väl sitta här och moralpredika,men det är inte förrän om de här 8-10 åren som du vet om det går, och även om man ser att "yes! så for jag flyttar hemifrån, eller så fort jag gått ut skolan…" så är chansen otroligt stor att när du väl står där inser du att, ne, det funkar inte. du tittar ju på ganska krävande raser också (precis so jag och sambon som är inne på en huskey eller malamute) och det innebär ju i sin tur att man måste ha både tid och ork. tyvärr har man sällan mer tid när man slutat skolan.
jag har alltid sagt att så fort jag flyttar hemifrån skajag skaffa en hund. nu har jag flyttat hemifrån, är 22, bor med sambon och inser att shit, det handlade inte om att bara flytta hemifrån, eller att skaffa sig ett jobb. för har man jobb och pengar är det något annat. i vårt fall saknas tid eftersom vi jobbar heltid båda två, och i ärlighetens namn… jag tror att antalet arbetsplatser där man kan ta med hunden nästan får att räkna på fingrar och tår. sedan kommer man till annat praktiskt. kostnader för diverse kurser, utrustning, mat. sedan tiden. en malamute eller huskey är en utpräglad draghund. de är avlade för att dra och jaga. om man skaffar en sådan måste man vara beredd på att dra med hunden. annars är det i mina ögon som att skaffa en bordercollie bara för att den är fin och skita i vallet. ska man skaffa en hund som är så snävt avlad som dessa hundar är, och framför allt avlade på meriter inom framför allt drag, måste man vara intresserad av drag. det är sjukt krävande hundar. till på köpet är det jakthundar, så att släppa dem i skogen och rasta dem på det sättet… ja, risken att hunden inte kommer tillbaks är ganska stor :P
hur som. noja inte in dig på något du inte kan göra något åt än på en massa år. hur ditt liv ser ut då vet du inget om och att stressa upp sig för det ställer bara till det. har du inte råd med utrustning, ja då är det inte läge att skaffa hund. när hunden bajsat på din matta lovar jag att du inte glömmer av träningen och ja, har du inte råd med en hund så har du inte råd och då skaffar man sig ingen hund :P svårare än så är det inte. när du en dag står där och planen håller på att bli verklighet kommer du antagligen att vara supersjälvkritisk och vända på det tusen gånger. för när man är på gång att köpa en hund, ja, då är det bannemig genomtänkt och man har planerat och vänt och vridit på varje sten. tro mig :P man bar aimpulsshopar inte en hund och sedan inser man att man inte har råd. och gör man det, jag då tycker i alla fall jag att det enda djur man ska ha är sådana man kan köpa på gosedjurshyllan i leksaksaffären.
Jo jag vet, har haft en Husky/Malamute blanding. Samt 6 övriga hundar som jag sa tidigare. Nä om jag ej har råd kommer jag ju såklart inte skaffa en hund(då) för en hund ska jag ha! Dom är mitt liv. Men ja vet inte varför jag känner såhär osv.. Ja vi brukade ju släppa alla våra hundar i skogen, och 1 gång for hon och min andra hund bort i 8 timmar..
Bild redigerad.
#3 Håller med i vartenda ord! Dock är det alltid bra att spara lite, ifall att det nu blir en hund i framtiden så behöver man inte lägga hela kostnaden(hundköp, alla tillbehör, mat, vacc osv.) på en månad. Inte ofta det funkar med en vanlig lön! ;) Men, har man inte råd med månadsutgiften varje månad ska man låta bli! Det är ju som sagt inga impulsköp och är det det ja lycka till säger jag då. Inte ofta de slutar bra.
Sen kanske inte de sparade pengarna går till hundköp i slutändan, men då har man dem att spendera på något annat! Sparade pengar är ju alltid bra vilket man märker mer och mer med åren ;)

Jag flyttade till en trea, tog körkort, bil, gick i skolan, hade häst, skaffa hundar och en hamster direkt när jag fyllde 18 och gjorde allt detta på 1 år. Det går men det kostar mer än det smakar och jag har fått betalat dyrt för resten av mitt liv. Så inget att rekomendera.
#6 Hur fick du ihop så mycket pengar? :O
Jobb, arv, sponsor/"pappa betalar", lån, vinst, sparade pengar eller billig ort + studiebidraget är min spontana gissning. Vilket också är alla de sätt att "få tag på pengar" som jag kan komma på, helgradering kallas det när man spelar på nån sport va? ;)

#7-8 Fick/får inte en krona av mina föräldrar. och har inte tagit några lån. Sålde min moppe för att kunna ta körkortet. Jag hade studiebidrag och en deal med skolan så jag fick en lapp extra i månaden. Men senaste 5 månaderna har jag inte haft någonting. Jobbade extra under 3-4 månader men fick sluta när jag fick en kronisk smärt sjukdom pga stress och utbrändhet. Jag lever extremt snålt och betalar in försäkringar och sånt till djuren det första jag gör när pengarna kommer och ser till att dom har mat för månaden. Kommer inte ihåg sist jag köpte kläder till mig själv "i onödan", utan får planera långt i förväg om jag tex behöver nya vinterskor eller liknande. Att äta sånt som tacos eller pizza kan man glömma, utan det blir vad man har råd med. Kan säga att man är riktigt less på soppa och tonfisk med ris
Att fest är inget jag heller gör, har varit på krogen 1 gång sen jag fyllde 18.
Men som sagt jag har valt det själv, men inget jag rekomenderar utan bo med dina föräldrar så länge du kan/orkar. Att leva på existens minimum är inte kul.
#9 Först och främst; bara en spontan och heltäckande gissning så ta det inte negativt så!
Låg hyra alltså? Bara så jag får ihop det, då det bara är hyran som hindrar mig från att flytta(och tyvärr är det för kallt att bo i tält). Körkortet blir extra billigt då jag har 20 körlektioner genom skolan, så jag klarar mig på de "fasta" kostnaderna. I övrigt låter du precis som jag, jag ser till att hundarna är "betalda och klara" först, lägger aldrig ut till mig själv i första hand. Sparar hellre till framtida kurser och ifall något händer än går på krogen(1 gång här också!).
Det här väljer jag också själv, och jag är stolt över att stå/ha stått på egna ben och vara min egen. Det finns ju alltid någon negativ sida av myntet, men det kan vara värt det. Men hemma ska man försöka bo så länge som möjligt, det är svårt att klara sig ensam idag.
I övrigt vill jag tipsa om att byta ut riset mot makaroner till tonfisken, en trevlig variation som inte kostar speciellt mycket mer! Även nudlar funkar, om man kryddar lite ;)
Jo när jag skaffar hund eller ja djur överhuvudtaget när jag flyttar hemifrån, eller tar med mig djuren jag har nu om dom lever kommer jag såklart se till att dom går före.

#10 Näe inte så speciellt 4500kr ungefär beroende på hur elräkningen är som kommer varje kvartal. Men sambon betalar halva hyran. Resten betalar jag så som internet, mat, djurens kostnader mm. Eftersom han bara är hemma 4-5 dagar i månaden(han jobbar på annan ort) Jag bor kvar här eftersom jag pluggar upp ämnen. Kanske låter konstigt för vissa men han kan ju inte betala dubbelt av allt.
#9, hur gör du då om djuren blir sjuka o behöver veterinärvård? Det finns alltid en självrisk att betala, även om man har försäkring.
Skulle tipsa dig om att spara en liten slant varje månad, till nödfall.

#13 Hade en buffert. Men allt är borta då min förra hund blev sjuk flera gånger under 6 månader och behövdes opereras där i mellan också.
#12, #14 Det låter klokt i mina öron! Sambon fick det också att gå ihop bättre i mitt huvud, för treor är inte billiga när man är ensam… också tänker jag ge tummen upp för att du hade en buffert, det är inte många som tänker på det efter att hunden är betald i köpkostnad och fasta kostnader!

#15 Tack så mycket, kul med någon som förstår :) Jo det är viktigt att vara förberedd, men nu är det bara att börja om med bufferten när jag fick tömma allt och vända ut och in på fickorna då hunden jag hade mer sjukdomar än jag trodde så det gick tio tusentals kronor under det halv året.
Tror många lätt glömmer det när dom skaffar hund, har avråt flera bekanat som nyss flyttat och vill skaffa hund. Fast alla lyssnar ju tyvär inte och bad inte om hjälp heller när dom köpte valpen, har en bekant nu som har en rottis under ett år som mest trolig har artros då mamman har det. Måste hon opereras så måste hon avlivas då ägaren inte har råd med operationen :/
Sluta fundera är väl mitt tips :) jag har haft djur o kass ekonomi men vet du ingen har vart utan mat eller saker det varken jag eller djuren. haha tyckte iaf att du visa en skojjig bild där på chockad katt :D
#17 Hehe, var min kompis som lyckades fånga Fantor på bild när vi såg på "Hannah montana the movie" ;)