Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7831 ggr
xcess
2

Hundfodret Orijen

Hej Hej

Jag har läst om detta foder på

http://www.foderbilen.se/hund/hundfoder?SID=a8014780bd86372c00d1dc3bdebb78f3&manufacturer=160

Det värkar bra men vad har ni för erfarenheter av det?

Finns det att köpa/beställa på annat ställe än foderbilen? kan lokala djuraffärer ta hem fodret?

Den ända nackdelen jag kan se är att det inte är svensktillverkat, men jag har heller inte haft någon hund som ätit det därför vill jag höra från er som har utfodrat era hundar med detta.

Tacksamm för svar

smurfan-13
0

Jag är SUPERNÖJD med Orijen! Enda nackdelen jag ser är att det är lite dyrt (4 hundar och student).

Den matvägrande hunden har ätit det utan att trilskas sen det marknadsfördes i sverige för några år sen.

Killen m krånglande mage har blivit superfin i magen.

Och de andra två är bara i fin form, fin päls och äter m bra aptit.

Jag köper det från foderbilen, då jag tycker det är enklast att få det hemlevererat. Dumma är att 20 kg säckarna typ alltid är slut. :(

xcess
0

Okej, men det är kanske möjligt för affärer att ta det hem?

Vad blir foderkostnaden per hund i och dag för dig?

Blir det egentligen dyrare än de billigare fodren?

jag har läst om fodrets invärkan på hundens tillväxt, är det sant att bra foder kan förebygga höft fel då hunden får en korekt mat och därmed utväklas bättre?

Karizma
0

Jag har bara hört bra saker om fodret, som #1 säger bra för mage. jag har försökt att få våran foderbutik att ta hem detta foder men de anser att dom har anat bra foder tyvärr, men foderbilen finns ju :)

[Hilo]
0

Har bara haft det på katter, men där har det funkat finfint.

destroyed
1

nej jag har för mej att lokala djurbutiker inte kan ta hem det bara för en kund. de har ju sina egna inriktningar på vad de anser är bra för djur. Att beställa ifrån foderbilen fungerar alldeles utmärkt, har gjort det själv och de levererar hem:)

Har dock ingen erfarenhet av fodret men kan försöka svara på dina andra frågor

Det är klart att det blir dyrare om man anväder ett dyrare foder samtidigt som det är drygare eftersom det är mer mättande foder. Så jag skulle säga att det blri nog ingen större skillnad. Euroshopper hundfoder måste du ge jättemycket för att hunden ska bli mätt medans det kostar lite. Hills eller orijen kan du ge lite och hunden blir mätt dock är det dyrare

jag har läst om fodrets invärkan på hundens tillväxt, är det sant att bra foder kan förebygga höft fel då hunden får en korekt mat och därmed utväklas bättre?

Både jo och nej. Det finns hundar som har kommit in till veterinären och har inte haft ett bra foder som ha tillgodosett hundens behov som därmed har orsakat fel på hunden men det spelar ju ingen roll om det är så att föräldrarna och/eller längre bak i ledet haft dåliga höfter så ger man ett kvalitétsfoder till sin hund för att undvika att just den här hunden får fel på höfter eller liknande.

Om jag tar min egen ras som exempel, Pudel. Jag ger min hund bara premiumfoder. Och hon ska bada varje vecka för att hålla pälsen i trim. I vanliga fall så hade det gett exem m.m på hunden men eftersom jag kör på ett bra foder och ett bra schampo och balsam så torkas aldrig hennes päls ut för att allting återfettas med foder och balsamet.

Foder kan förhindra skador men det är inget som är säkerställt eller klokt bevisat men det kan göra det.

destroyed
0

nej jag har för mej att lokala djurbutiker inte kan ta hem det bara för en kund. de har ju sina egna inriktningar på vad de anser är bra för djur. Att beställa ifrån foderbilen fungerar alldeles utmärkt, har gjort det själv och de levererar hem:)

Har dock ingen erfarenhet av fodret men kan försöka svara på dina andra frågor

Det är klart att det blir dyrare om man anväder ett dyrare foder samtidigt som det är drygare eftersom det är mer mättande foder. Så jag skulle säga att det blri nog ingen större skillnad. Euroshopper hundfoder måste du ge jättemycket för att hunden ska bli mätt medans det kostar lite. Hills eller orijen kan du ge lite och hunden blir mätt dock är det dyrare

Både jo och nej. Det finns hundar som har kommit in till veterinären och har inte haft ett bra foder som ha tillgodosett hundens behov som därmed har orsakat fel på hunden men det spelar ju ingen roll om det är så att föräldrarna och/eller längre bak i ledet haft dåliga höfter så ger man ett kvalitétsfoder till sin hund för att undvika att just den här hunden får fel på höfter eller liknande.

Om jag tar min egen ras som exempel, Pudel. Jag ger min hund bara premiumfoder. Och hon ska bada varje vecka för att hålla pälsen i trim. I vanliga fall så hade det gett exem m.m på hunden men eftersom jag kör på ett bra foder och ett bra schampo och balsam så torkas aldrig hennes päls ut för att allting återfettas med foder och balsamet.

Foder kan förhindra skador men det är inget som är säkerställt eller klokt bevisat men det kan göra det.

smurfan-13
0

Jag räknade ut att mina hundar kostar ca 200:-/hund och månad i foder. Men då är det väldigt grovt räknat. De väger mellan 13-20 kg

AnneN
1

Jag ger Orijen till min hund, det är det enda foder hon tål då hon är spannmålsallergiker.

Är supernöjd med fodret och hunden älskar det.

Jag beställer från foderbilen eftersom jag inte har något körkort och då får jag fodret levererat hela vägen hem till dörren.

Jag har även sett att det finns att köpa på djuraffärer tex DjurMagazinet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

xcess
0

okej tack för svaren.

Jo det är precis det där jag menar med att det går åt mindre foder osv.

http://hundapoteket.wordpress.com/2009/05/29/ar-hunden-glutenintolerant-eller/

Det var efter den här artikeln som jag tänkt mycket på det här med foder. Jag har själv Glutenalergi.

Zebben
2

Jag ger också mina Orijen och är mycket nöjd! De äter med god aptit. Nackdelen är som någon skrev att det inte tillverkas i Sverige, men det är också det enda.

Foderkostnad för en av mina hundar (30kg) är: ca 10:-/dag

Nu kan jag köpa Orijen för inköpspris så jag kommer undan ännu billigare. Sen ger jag även 1 bravoburgare per dag också. Men det är mer för att det ska bli lite "kladdigare" och inte bara rent torrfoder i skålen. Men båda mina hundar äter glatt även om det bara är Orijen i skålen också.

Ska man börja med Orijen så skulle jag rekommendera att man ger den minsta rekommenderade fodergivan som står. Många hundar går fort upp i vikt bara för att ägaren tycker de får så lite. Men med Orijen så behövs inte så mkt foder. Om hunden har stort tuggbehov så får man räkna med att lägga en del kostnad på att köpa tuggben så hunden får sitt behov tillfredsställt.

Man ska även gå rakt över från det gamla fodret till Orijen, och inte hålla på att blanda ut under en övergångsperiod.

Taxelina
0

#2 Om du ger en valp ett för kraftigt foder kan den börja växa för fort och då kan det bli skelett skador på grund av det. Lagom är bästFlört

ingann
0

Jag ger Orijen sedan årsskiftet och är jättenöjd! Hans klåda försvann mer eller mindre helt och hållet och han har fått en mjukare, blankare päls. Kostnaden ligger på 2-3 kr/dag(8 kg) men sen får han lite VOV också för att slippa bara torrt…  En burk VOV (11 kr)räcker ca en vecka så totalkostnaden för maten blir 3,50-4,50 kr/dag…

Här räcker 13,5 kg (669 kr) ca 8 månader, medan Hill´s tex 3 kg (259 kr) räckte knappt 1,5 månad… vilket under 8 månaders tid blir ca 1500 kr…

Eftersom jag även köper Orijen till katterna och kattsand via foderbilen kommer jag alltid upp i 900 kr+ vilket innebär fraktfritt hem till ytterdörren:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

fiffiluren
3

vi läste om foder i skolan och fick inte höra så mycket bra om orijen. Eftersom hundar är hundar och inte vargar så har deras matssmältning anpassat sig efter våra fodervanor dvs en mer blandad kost. Och även om de inte kan smälta alla grönsaker och spannmål så är det bra bukfylla till hundar som ska hålla vikten. Sen kan man ju satsa på en mer energirikt foder till hundar som arbetar.

men som sagt så fick vi inte höra så mycket bra om orijen, det innehåller ju nära 70% protein och inte ens vargar äter så mycket proteiner (de får i sig mycket kolhydrater via inälvorna och eventuella bär som de äter). En studie visar dessutom att rena vilda rovdjur såsom vargar och kattdjur har en kortare livslängd delvis på grund av kosten (det finns ju andra faktorer också) i och med att de äter så mycket proteiner så blir belastningen på njurarna högre och därmed förgiftas kroppen långsamt av ämnen som inte kan rensas bort och djuren dör tidigare.

Sen finns det ju andra bra foder som är billigare också, man kan ju förståss köra med orijin om man känner att man vill det, eller om hunden nu är allregisk mot spannmål. Däremot bör man nog inte ge det till en gammal hund, då det kan vara för "starkt" för bland annat njurarna.

Och till växande hundar av stor ras ska man absolut inte ge det då detta kan göra att kroppen växer aldeles för fort och därmed inte håller får tyngden. Men det var mer en parentes…

Nu har ju inte jag någon egen hund så jag har ingen erfarenhet personligen, men jag litar till hundra procent på den läraren jag hade. Han är utställningsdomare med en väldigt hälsosam inställning till hur hundar ska se ut för att fungera plus att han har fött upp stora raser i nästan 40 år. Så jag litar till att han vet vad han pratar om.

Kakan81
0

vi ger Emil orijen och är jättenöjda. Kolla på kilopriset så är det inte dyrare än andra foder.

Emil har nämligen ratat en massa foder, men nu äter han bra och skiten ser bra ut.

Hur har det gått för dig? Har du hittat fodret på något mer ställe? Eller blev det något annat?

smurfan-13
1

#13 jag skulle vilja påstå att orijen är ett väldigt blandat foder jämtört med många på marknaden och det är nog det jag skulle se som största nackdel (bortsett från priset då). Men det innehåller, flera olika animlaier, frukt och bär, potatis och andra växter. Spannmål ger tjocka hundar, så att orijen skulle vara sämre än spannmålsfoder när det kommer till öevrvikt är inte heller sant. Jag kämpade länge med min ena hund som var dålig i magen och som knappt kunde äta nån mat alls utan att bli för tung. Dessutom har han ledproblem som gör att han MÅSTE hålla sig i form. På orijen kunde han äta en bättre mängd foder, blev bra i magen, håller formen och mår super!

Och att vargar skulle äta inälvor och maginnehåll på sina bytesdjur är en grej som foderföretagen mer eller mindre hittat på. Pratar man med sveriges ledande vargforskare så är det stort sätt enbart tarmar, magsäck och dess innehåll som lämnas, då inget rovdjur äter det. Bär äter vargar däremot, även om forskarna inte tror att det är en allt för stor del av deras kost (så som det är för björnen).

Har man en äldre hund m njurproblem skulle jag kanske inte överväga orijen, men i ett sånt läge skall man ju konsultera sin veterinär oavsett. Valpar växer för fort för de får för mkt mat (samma m överviktiga hundar). Hellre ett bra foder m animalier och i mindre mängd än börja ge en massa spannmål som är allt annat än anpassat för en hundmage.

Har du titeln och författaren på studien som menar på att rovdjur dör yngre pga sin diet skulle jag väldigt gärna vilja läsa den!

fiffiluren
0

#15 jag läste om det där med rovdjuren i en illustrerad vetenskap förra året (har inget nummer på det) så jag vet inte vilket nummer. Men den var nog nåt år gammal (högst 3)

Sne är säkert orijen ett bra foder om man har en hund som är i utmrkt kondition och i en bra ålder. Men jag skulle inte rekomendera att ge det till gamla eller växande hundar.

emmeb
0

Orijen finns ju som valpfoder också så nog kan man ge det till växande hundar. Vi har haft jättemycket problem med vår lillbebba (nu sju månader) iom hennes allergi. Jag har pratat flera vändor med veterinären om foder osv. och hon tycker att vi ger Rista ett jättebra foder (Orijen) nu. Det enda speciella jag gör med det är att jag fryser in hela säcken i samband med öppnande så att inga kvalster skall växa till sig i säcken (de är dessa som Rista är allergisk mot).

Att hundens kropp skulle ha näringmässigt ha anpassat sig efter oss människor köper jag inte heller. Kolla på hur människans mat har ändrats jättemycket på bara några tusen år. Från att ha käkat nötter, grönsaker, bär, rötter, ägg och kött äter vi nu massor med proccesserade saker som våra kroppar inte alls är genetiskt anpassade för egentligen. Inte en chans att kroppen genetiskt hinner hänga med i denna snabba takt. Då inte ens människan egentligen är anpassad att käka den mat vi äter har jag svårt att tro att hunden skulle vara det.

Ang. foderbilen så tycker jag det är kanon. Jag beställer två säckar åt gången så slipper jag de 19 kronorna i frakt. Det finns en närliggande zooaffär här som tar hem fodret med det är dyrare per säck att köpa det därigenom än att beställa från foderbilen.

smurfan-13
0

#16 jag läser just nu kursen Rovdjuren och Människan som gör vid Dalarnas högskola och hade en föreläsning förra (?) veckan där en av de ledande vargforskarna sa just det att de INTE äter magssäcksinnehållet om det inte är så att de håller på att svälta ihjäl. Utan att det bara är en grej som foderföretagen spelar på för att kunna fylla ut sina foder med skit.

fiffiluren
0

#18 jag menade den delen som innefattar att dom inte lever lika länge iom att de lever på större delen kött, det där med maginnhehållet var mog mer ett antagande från min sida då jag tycker det skulle vara underligt om de lämnar inälvsmat som lär vara väldigt näringsrikt. Men det var väl en miss från min sida då.

#17 helt rätt i att kroppen inte evolutionärt har hunnit med matutvecklingen, människan ska egentligen inte heller äta spannmål, det var bara något vi kom på att vi kunde fylla på med för att det gav energi. Sen har hundarna utvecklats med oss (man har hittat fynd som antyder att hundar har varit med oss i 30 000 år, och inte 10 000 som man trodde först). Så dom har också anpassat sig till en mer varierad kost även om de inte kan smälta allt så funkar det ju som bukfylla (främst grönsaker då, eftersom spannmål ger så mycket energi)

Blir sen hunden fet av fodret ger man antingen för mycket eller motionerar hunden för lite. Det är bara vad jag anser.

smurfan-13
0

#19 men nyss skrev du ju att spannmål var bra som bukfylla när hunden behövde hålla vikten ;)

Det blir ju mer och mer att man pratar om att vi mår bättre av att äta mindre mängd spannmål med. Ser verkligen ingen anledning till varför man ska ge sin hund massa spannmål (förutom att de foderna blir billigare då)

Issm
0

Orijen är ett bra foder MEN det är ett foder som man borde bara ge till friska hundar. Eftersom man inte riktigt vet vad den höga proteinhalten gör mot kroppen, mot t.ex. njurar och lever osv. Sen har de även en hel del örter och växter i, och man vet ju inte riktigt hur hundens kropp klarar av det. Så jag skulle vara lite försiktig, sen har jag även hört att företaget krånglar väldigt mycket med leveranserna. Och att många som kört Orijen och har trivts med det tillslut tröttnat just pga de ojämna leveranserna. Det är ofta slut i butik t.ex. pga detta.

xcess
0

Vilken bra informatin alla sitter inne med tack så mycket, jag ser gärna att flera rullar in.

Till er som kör på andra foder, vilket foder kör ni med?

smurfan-13
0

#21 foderbilen har ju orijen och där har jag aldrig varit med om att det är helt slut. Annars vet jag många andra som tröttnat då deras djurbutik de brkar handla från haft problem. På foderbilen kan de stora 20 kg säckarna vara slut ganska ofta dock, men 13,5 kg räcker ett tag det med.

Issm
0

Jag har också bara hört gott om foderbilen gällande Orijen + deras lagerstatus på resten av fodren.

Här hemma kör vi på Standardt.  Jag tycker det är bra att det är ett hyfsat rent foder, svensktillverkat + hyfsat billigt runt 450 kr för 15 kg.. :)

Zebben
0

Angående att fodret är slut hos leverantören har hänt. Orijen är ett rätt nytt foder i Sverige och för att kunna hålla färskt,fräscht foder så vill de så klart inte ta in mer foder än vad som går åt. För några månader sedan gjordes en rätt stor satsning på att marknadsföra fodret och det fick resultat genom stort intresse, vilket även innebar att lagret tog slut tidigare än de väntat.

xcess
0

Jag kommer nog köra orijen till min framtida hund, hur är valpfodret? Eller ska jag köra på valpfodret som uppfödaren kört med sedan byta till origen när man ändå ska gå över till vuxenfoder?

Planerna är att köpa hund till nästa sommar/höst