Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 4568 ggr
Nicki
0

Klickträning med fler hundar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nyligen börjat klickträna min schäfer.
Har tidigare varit mycket skeptisk, men det funkar ju kanon.
Lärde honom precis en ny grej bara på några minuter Glad

Men!
Nu vill jag klicka in min andra hund.
Men blir inte det fel för hundarna då?

Ex.
Tränade schäfern medans lillan (vår jack russelvalp) satt bredvid.
Blir inte det fel?
Medans jag tränar den ena hunden så hör ju den andra massor av klick utan att få belöning.

Måste man separera dem då man klicktränar?

tsset
0

I början behöver du nog absolut göra det, under tiden de lär sig. Så småningom kan du däremot ha dem tillsammans, är du tydlig förstår de mycket väl vem du tränar, eller om du tränar båda!

Jag ställer mig vänd mot den hund jag vill träna, och kan på så sätt få den ena att sitta still medan jag lär den andra att lägga tassen på den stillasittande hundens huvud… sedan får båda klick och godis då de utförde det tillsammans!

Dock lär jag dem enkilt sådant som de också ska göra/klara ensamma, när jag shejpar fram något… stå, slalom, hopp över arm osv görs ensamma.

Min yngsta var faktiskt rädd för klickerljudet och sprang och gömde sig i början, men efter att ha tittat länge på gammelhunden som fick massa godis hela tiden så kom han också fram och snodde en bit efter varje klick…. så småningom satt han en bit ifrån och till sist kunde jag vänta in att han skulle utföra kommandot också innan han fick något… nu är klickern en del av vår vardag!

tsset
0

Tillägg: Tänker också att valpen kanske gör rätt i att sitta passivt och vänta, och därför bör få en godis vid klicket? Det verkar vara perfekta tillfället att träna passivitet på!

Nicolina
0

Tänk även på att träna "som vanligt" dvs. utan klicker mellan varven. Med klicker får du ofta mycket snygga moment, men i längden håller det inte att enbart träna klicker har jag fått veta av en mycket erfaren tränare som pysslat med hundar från tidigt 80-tal och redan har sett klicker-trenden kommit och gått.

tsset
0

#3 Låter delvis sant, när hunden lärt sig ett moment/kommando ska ju inte klickern behövas längre då den vet att det den gör är rätt och att den får belöningen efteråt. Själva klicket ska ju barra säga att det du gör i detta nu är rätt, när hunden vet det behövs inte klicket längre.

Zebben
0

Klart att man kan fortsätta med klicker även när hunden kan ett moment. Precis som man fortsätter att berömma sin hund som utför ett moment korrekt. Skulle vara mkt intressant att veta varför inte klickern "håller i längden"?

Jag klickertränar mina schäfrar och om jag tränar i köket hemma så är det ju bara den hund som jag påkallat uppmärksamhet på som tränas och på så sätt även belönas. Den andra får vackert sitta och titta på sin tur.

Är faktiskt även rätt skoj att låta den ena hunden titta på. Jag trixtränade min yngre i somras. Den äldre fick titta på hela tiden, fick ingen belöning bara ligga och glo några meter ifrån. Den yngre klickade jag in spansk skritt på. Tanken med att den äldre skulle få titta på var för att jag ville se om hon kunde lära sig bara av att just se vad den yngre får belöning för. Det funkade! hon gjorde så klart inte rätt på en gång, men efter att ha prövat de vanligaste sakerna så testade hon med att sträcka fram sitt ena framben rakt ut 90grader mot marken och KLICK.

Jag skulle inte låta hundarna sitta så nära inpå varann när Du håller på att klicka in dem. För att de ska kunna närvara samtidigt som en annan blir klickertränad så ska klickandet vara mycket befäst. Annars är risken att Du släcker ut klickandet då belöning aldrig kommer för den som tittar på.

Nicolina
0

#5 Denna person menar på att klickern är bra såvida till att lära in snygga moment, tex. att man vill få till ngt alldeles exakt eller till roliga trix. Men ex. inom lydnaden så har många testat klicker och det har funkat kanon i början men sedan är det inte många som lyckats klättra i klasserna och fallit bort väldigt snabbt.

Detta är ngt vi bara pratat löst om och jag har inte belägg exakt på varför hon tycker på detta vis, men det jag vet är att hon har sett trenden komma och gå redan samt att det tydligen inte var en hållbar träning i längden att enbart pyssla med klicker. Även idag har hon träffat många, många hundar som enbart är klickertränade och de hundarna "förstår inte vanlig godisträning" utan sitter bara och väntar på klicket, och hon upplever flertalet utav dessa hundar som osäkra i träningen.

Jag kan självklart ta reda på mer om ni vill.

tsset
0

#6 Men har man inte tränat fel då om det blir så? Det är ju ganska viktigt att träna även utan då och då, på moment som den kan. Kan den fot så ska den också förstå att när matte säger "klart" så får jag en belöning.

man behöver ju "vänja av" klickern också, annars blir det så, förstår inte varför godiset kommer men inte klicket.

Dessutom ska man ju inte bara ta till klickerljudet utan hela kunskapen.. Klickerträning funkar ju kanon utan klickljudet också! Det enda det gör är egentligen att det är nogrannare och mer exakt för hunden, men ett bra i rätt tillfälle och godis på det funkar lika bra det också!

Zebben
0

#6 Precis som tssset skriver, så känns det som att dessa har tränat lite galet då.

Just klickern tycker jag är alldeles perfekt just för att justera och finslipa de där små detaljerna i momenten. Intressant hade det varit att höra mer från denna instruktör och diskutera med henne. Inte så lätt så här när Du får vara mellanhand. Men intressant att Du tar upp det.

Självklart kan man inte endast sitta och klicka hunden i allt. Man måste ju variera sig. Jag klickar absolut inte hundarna varje dag. De får mitt beröm och godis direkt också. Sen har vi kamplek och flera olika varianter vad gäller att belöna. Men med klickern så blir min träningsnarkoman till hund extra taggad. Då jobbar hon faktiskt bättre när vi har klickern med i träningen. Känns lite som att hon vet att man ska vara mer nogrann. Troligen för att jag är mer nogrann när jag klickertränar. Tungan ute 

Klick ska jag alltid åtföljas av en belöning i någon form. Det kan vara allt ifrån en godis till som en del gör innnan de släpper hunden på spåret. Hunden sitter vid sidan och tar kontakt med matte som klickar och kommandot spåra är belöning nog.

Nicolina
0

Mycket möjligt att dessa personer har tränat lite galet, så långt sträcker sig inte vad jag vet i saken så det ska jag inte uttala mig om ; ) 

Personligen har jag bara testat att ta fram klickern till flertalet olika Norwichterrier som finns i familj och släkt med resultat att de tycker ljudet är mycket obehagligt och då har jag låtit det vara och inte fortsatt att testa då jag ändå inte har hundarna pemanent och kan träna med dem. Så efter att ha sett dessa hundar samt hör vad personen ovan har berättat är jag ju inte direkt positiv till klicker, men samtidigt så hör man ju vad ni berättar så jag förstår ju att det är ett bra redskap om man använder det på rätt sätt.

tsset
0

#9 Många hundar är extremt misstänksamma till klickerljudet i början, så jag är inte förvånad över den reaktionen! Ynglingen var helt ok först, sen blev han misstänksam och undvek klickern lääänge… så då körde jag med gamlingen istället och efter att ha tittat på ett tag när gamla fick massa godis efter klicket så kröp han också fram varje gång för en godis… en sann labradår! Nu är det vardag, som sagt :)

Zebben
0

#9 Det finns en del som tycker ljudet är obehagligt, men de är faktiskt väldigt få. Det finns klicker med "mildare" ljud för dessa hundar, eller så kan man ta en babystrumpa och lägga in klickern i. Då dämpas ljudet.

Min erfarenhet är att de som "är emot" klicker faktiskt inte är så insatt i hur det faktiskt fungerar. Man kan ha gått en dålig klicker kurs, haft en klubbkompis som inte riktigt kan som försöker lära ut i "andra hand" osv. Har man sett en klickerkunnig träna hund med klicker eller gått en riktigt bra kurs i klicker så har jag väldigt svårt att förstå hur man inte kan tycka klicker är bra.

Har tidigare själv varit lite av en motståndare till klicker, men så här efteråt så insåg jag att det endast berodde på att jag trodde jag visste hur det gick till, vilket visade sig vara fel. Har nu när jag är insatt inte hittat en enda nackdel med klickerträning OM man vet hur man gör vill säga.