Internationella rabiesdagen
Idag är det den internationella rabiesdagen. Här kommer en länk om det från SVA
En rabiesvaccination - Hur länge håller en sådan i?
Först grundvaccinerar man 2 gr med 3-4 veckors mellanrum sen efter minst 120 dagar kollar man antikroppshalten, då får man vet om hunden blivit godkänd.
Om hunden blir godkänd varierar de mellan 1-3 år för påfyllnad beroende på vad för vaccin som använts.
NobiVac Rabies håller i 3 år.

#2 för hund ja, men är man intresserad av vad som gäller för människor så ser det ju lite annorlunda ut. :)
Hoppas ingen tar in en rabies hund… * I dont want to die! And special not my lovely animals!*
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Ja de må hända:P

Man har ju redan hittat fladdermöss med rabies i södrasverige, så det blir snart till att vaccinera..:(
#6 Jaså? åhhnej…………………………………..

#6 precis. Alla som jobbar och forskar på fladdermöss är noga att andvända handskar just pga rabiesrisken. Sen så pratas det ju om att mårdhunden som håller på att vandra in i sverige oxå kan komma att sprida rabies + rävens dvärgbandmask.
Har redan mina hundar rabiesvaccinerade, men det är för att de rest inom EU och inte för att jag känt nån oro för smittan i sverige.
Ja.. Ja mina hundar var inte vacc mot det.. Och nu om några år när jag köper en hund har det säkert redan kommit in, då får man vaccinera 1 gång extra. Verkar vara "svårt/jobbigt" det där med att vaccinera mot rabies. Iallafall som det låter på #2

#9 du behöver ju bara ta blodprovet om det är så att du ska resa med din hund. Har du inga planer på att resa är dte bara att vaccinera enligt de rekommendationer som man får av veterinären. Man behöver inte ta 2 sprutor först heller, utan det rekommenderas om det är så att man vill resa och ha hunden resklar så snabbt som möjligt. De flesta hundar får fullgott skydd på bara en spruta, men då det blir ett sånt problem om de inte får det (iom att man måste vänta minst 120 dagar innan man kan ta blodprovet som visar mängden antikroppar, som behövs för resan) så ger man ofta 2 med en månads mellanrum.