Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5209 ggr
Amstaffen
0

Vilka raser ingår?

Är inte säker på exakt alla hundraser som ingår i kamphundar, nån expert som skulle vilja skriva ned dom raserna? :)

//Kayla & Texas

Denna kommentar har tagits bort.
Mischa
0

Kan vara svårt iom att det är lite hur man tolkar det, skall man ta med alla raser som brukats till det eller enbart dom som haft det som främsta användningsområde?  enbart hundslagsmål eller alla blodsporter?

skall man enbart ha FCI erkända raser eller verkligen alla?

eller är jag petig?

≧◔◡◔≦

Amstaffen
0

#1 jag menar allihopa även dom som ej är godkända. Men ja det var väldigt mkt det XD ehmm ja vad kan det avra? Dom som avlats till det då? Eftersom nästan alla raser används/har används till kamp nån gång i sitt liv("rasens liv")

[Hilo]
0

Jag är ingen expert, men några är ju american staffordshire terrier, bulldog, bullterrier, pitbull, Tosan (vilken av dem minns jag inte), sen några fler.. Shar Pei också!

Sen de som allmänheten ser som kamphundar.

• Rottweiler
  • Dobermann
  • Schäfer
  • Mastiff

Kan väl ha missplacerat någon, men tror jag prickat ganska rätt.
Men, jag gissar på att någon duktig rättar mig om jag har fel Glad

Amstaffen
0

Jasså är bulldoggs, och Sher-pei's också det? Visste jag inte.. Alla Bulldoggs då eller? Fralla också?

[Hilo]
0

Shar pei är en kinesisk (om jag inte minns fel) kampras, som användes för hundkamp förr i tiden..

Jag tror fransk bulldog är en "avkomma" senare än "orginal" doggarna..
Bulldog användes ju först och främst till tjurhetsning..
Men är lite osäker, men har för mig det bara är engelsk bulldog som är från den tiden..

[jakke94]
0

fransk bulldog är korsningar mellan engelska hundar och franska bulldogar, tror ej rasen har använts i kamp..

#6 jupps, shar-pei var en oerhört duktig kamphund då dens inre organ sällan blev skadade pga allt löst skinn, och om en hund bet shar-peien kunde den enkelt vända sig om och bita tillbaka för att motståndaren bara fick tag på skinnet som kunde dras ut :P

#08 menar du dem som finns kvar ? för finns ju dem som dött ut, tex withe english terrier..

då är det: bullterrier, amstaff, engesk staffe, engelsk bulldog, tosa och dem som inte är FCI godkända men som endå finns i svergie är amarican bulldog och amarican pitbull terrier.

Mischa
0

då kommer ju kruxet, varken american bulldog eller amstaff är rasenligt några kampraser då den ena är en gårds/jakthund och den andra en utställnings/sällskapshund trots att sistnämna härstammar helt och hållet från en kampras, i sådana fall borde även showraser som american bully, shorty bull räknas.

Dogo argentino och dogo canario, akita är inga kamphundar men kan ha brukats en gång i tiden samt härstammar från fightande hundraser.

Utöver dom som nämnts finns även boston terrier, bully kutta vad jag kan minnas på rak arm som ej är nämnda.

≧◔◡◔≦

sisal
0

Så här står det om Shar-Pei på Svenska Shar-pei klubbens sida.

"Man tror att Shar pei har sitt ursprung från Chow Chow och olika mastiffraser.

Shar-pei har funnits i sydkina i århundrade. Som ursprungsplats anges den lilla staden Dah let i provinsen Kwun tung. Där föddes den upp av Kinesiska arbetsbefolkning.

Hundarna användes till att vakta familjen och hemmet och som ren sällskapshund

Man använde den även till jakt, speciellt på vildsvin, var den överlägsen många andra raser.

Under en period var det väldigt populärt med vadslagning på djur. Olika sorter av djur från insekter, fåglar till hundar hetsades mot varandra medan folk satsade pengar. Shar-pei hunden ansågs idealisk för detta. Den hade mycket skinn som gjorde att motståndaren inte så lätt kom åt köttet utan bara skinnet. När motståndarhunden bet tag i skinnet kunde en Shar-pei vrida sig loss ur greppet. Dess små öron och djupt liggande ögon var också svåra att skada. Däremot var det inte så lätt att få hundarna att slåss, då en Shar-pei inte har naturlig vilja att strida utan hellre vara hemma hos sin familj. Det sägs att hundarna fick tränas och t o m drogades med alkohol och opium för att bli stridsvilliga. I Kina kallas alla vakthundar för kamphundar, det kan vara en förklaring att just det namnet hänger kvar."

[Explosive]
0

Uttrycket kamphund har missbrukats så otroligt mycket i media. Media använder titeln Kamphund till hundar av raser t.ex. Pitbull, Amstaff, Staff, Bullterrier och alla blandningar med någon av dessa raser, som har bitit någon eller liknande. En kamphund är en hund som har eller används till att hetsas mot andra hundar eller djur.

Vilka raser som egentligen hör till "kamphundar" vet jag faktiskt inte, men enligt media är det väl de över och några till kanske.

Tyvärr så har de flesta hundraser används till kamp med olika framgångar om man nu kan kalla det de. Och eftersom dessa hundar från början låååångt tillbaka är framavlade till det och har tendensen att väcka det betendet så är de kallade kamphundar.

Så jag har en fråga till er som vill svara. Vad klassar ni som kamphund? rasen eller en hund som används och tränas till kamp?

(jag vet inte vilka typ av frågor man får ställa och jag hoppas att det inte är något opassande eller liknande)

[Hilo]
0

#10 Kallar kamphundar för kamphund och kamphundsraser så som bulldogg och pitbull för kamphundsraser.

Det är två helt olika begrepp då en golden retrivier kan vara kamphund, men det är ingen kamphundsras.
(Tog bara golden som exempel)

Dock tycker jag inte att kamphundras är ett dåligt begepp, jag anser att en kamphundsras kan vara en hund med mycket arbetsvilja och ett skarpt sinne, men inte farlig eller okontrollbar.
Det hela kan man vända och vrida på hur man vill men det är så jag ser på saken.

rifla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då har jag bara kamphundar hemma. 2 tyska jaktterriers , 2 karelska björnhundar 1 ryskstövare. jag tycker nog att det är människan bakom hunden som visar om det är kamp eller inte. men sen har ju andra större lust att kampa än andra. viktigast är det att lära att bryta under kamp, för då har man bättre  kontroll. har haft ambull och pitbull och schäfer förut.

[Explosive]
0

Man kan virida och vända på det där hur mycket man vill känns det som. själv har jag en staffordshire bullterrier här hemma, en klassad kamphundsras med andra ord.

Det skulle vara trevligt att veta vilka hundar som egentligen klassas som kamphundsras. :)

[Explosive]
0

Man kan virida och vända på det där hur mycket man vill känns det som. själv har jag en staffordshire bullterrier här hemma, en klassad kamphundsras med andra ord.

Det skulle vara trevligt att veta vilka hundar som egentligen klassas som kamphundsras. :)

[Hilo]
0

#13 Pitbull och de flesta doggar i första hand, sen de raser som folk själva lägger i den kategorein - Som är fel.

Mischa
0

Ungefär som att tolka vad som är en vallhund.

Idag finns enbart två raser som går under Svak och uteslutande avlas för vallning och som verkligen kan benämnas som "riktiga" vallhundsraser då dom avlas och brukas för det.

Det finns även dom raser där en hel del individer används till vallning trots att aveln är allt mer bruksinriktad, men egenskaperna för en lyckad vallhund finns ibland kvar.

Och slutligen dom "vallhundsraser" som aldrig skådat ett får på x antal år utan är uteslutande sällskap/brukshundar och skulle troligtvis inte klara av uppgiften idag även om dom delar vissa egenskaper med övriga.

Vad skulle man verkligen klassa som vallhund(?)

≧◔◡◔≦