Vägrar resa på sig!
Rastar en berna senner på ca 14 mån. När han inte får gå dit han vill lägger han sig bara ner! Det enda som lockar upp honom är godis…efter ett tag. Han bestämmer totalt över mig då jag inte orka lyfta upp honom. Och detta gillar jag inte! Pratade med matten till hunden ang detta och hon ger honom godis vid dessa tillfällen. Någon vänlig som har lite tips?! Har försökt dra upp honom, men har stryps hellre…

Gör promenaderna till lek, ha någon favoritleksak med dig, en boll eller en kamptrasa =)
Jag har försökt detta. När han tröttnar lägger han sig ner…och så får jag inte upp honom igen….
Håll honom sysselsatt hela tiden så han inte tänker på att lägga sig.
gå därifrån, ex ha honom i långlina och se hur länge han vill ligga där ensam.
Och uteslut inte att han kanske kan ha nt nånstans(?)
≧◔◡◔≦
Ägarna har ingen långlina…har tidigare provat att släppa kopplet och gå en bit i från. Då reser han sig , men sticker i väg i stället:(
Har även försökt gå i rask takt/springa så han inte ska ha en chans att lägga sig..men det funkar inte heller. Känner han för att lägga sig gör han det utan problem även mitt ute i trafiken på ett övergångsställe…har aldrig varit med om liknande beteende hos en hund!
Han har helt enkelt lärt sig att lägger jag mig ner får jag godis.

Antingen som #6 säger eller så har han ont någonstans…
Jag tror bara han bestämmer över er och vill ha godis.
Min brors föredetta hund var sådär ett tag. Han var en envis golden retriver.. Ibland la han sig ner och ibland satte han sig bara ner för att vilja ta en annan väg. Det slutade med att jag alltid ställde mig eller ännu hellre satte mig med ryggen mot honom ungefär så långt kopplet räckte. Tillsist tröttnade han och kom fram till mig så kunde vi gå igen och tillsist lärde han sig att det inte var någon idé att ligga där o glo för han fick ändå inte sin vilja igenom.
Ge honom inte godis om han gör sådär. Då kommer han bara förknippa liggandet med något bra och positivt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Jag ska prova det i morgon. Jag använder bara godiset när jag är riktigt "desperat" och måste få in honom. Ska köra ditt sätt att ignorera..mina egna har inte funkat.
1# Testade m leksak i dag och det blev lite framsteg..
Svårare eftersom det inte är min egen hund. Hade så varit fallet hade det varit uppfostringskurs som gällde:)
6# Tror att matten skämmer bort honom lite och ger honom godis så därför han inte ger sig med mig heller förrens han får det…

Ge honom inte godis när han gör så! Då uppmuntras bara det beteendet..
Hehe, det låter som att han har dresserat er rätt bra ;) Köp en långlina och gå ifrån honom. Du kan köpa en lina på 20 meter på clas olssons för 20:-. Ger ni honom godis fortsätter ni belöna honom för att han lägger sig. Han är riktigt smart, vet precis hur han ska göra ;)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
håller med #11 :) lycka till!!
Jag hade en vän som hade samma problem med sin hund och han ville helst inte bara rycka och slita i hunden. Han stod och gjorde sig hur rolig som helst. Pratade med en löjlig röst och kallade på hunden. Det funkade till en början men sen när hunden inte orkade gå mer eller inte ville så la hon sig ner igen. Då gjorde han samma sak.
Håller med de över att man ska försöka göra promenaden till en rolig lek till viss del.
Visa vem som bestämmer? på ett snällt sätt, det är inte hunden som ska bestämma vart ni ska gå. Byt ut godis mot uppmuntran genom klappningar eller liknande.
Antar att du har testad det mesta redan, man brukar göra det. / Alex2
Tackar för alla tips här. Jag lyckades få ordning på hunden. Tillslut förstod han att det är jag som bestämmer och han inte kan påverka det på något sätt. Visst försökte han fortfarande lägga sig ner, men märkte väl att jag bestämmer när vi ska sitta ner:) Härlig känsla när det fungerar. Verkar även som hunden gillar mig mer nu:)
låter bra det. Kul att du hittade någonting som fungerade. :)