Träna upp musklerna, tips?
Har en gammal golden retreiver här hemma på 10 år med dåliga höfter, han har alltid varit bra muskelerad men i våras kunde vi inte gå så mycket som han behövde pga privata skäl och jag pendlade till skolan så åkte tidigt och kom hem sent så jag hann bara på helgen och det räckte inte.
Men nu har jag gått klart skolan och skulle behöva få upp musklerna igen, simning är ju det bästa, dock är det långt till närmsta hund-bassäng, så tänkte motionera honom i form, men hur gör man det bäst, långa promenader är ju inte bra för hans dåliga höfter då han är så omuskelerad, men jag tänkte kanske många korta promenade flera gånger/dag. Eller har ni nåt bra tips på hur vi kan gå honom i form igen?
Skulle verkligen behöva bygga rätt musklern snabbt nu.

Gå där det är lös sand och simma är jätte bra sätt att träna musklerna
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Arbeta försiktigt med den gamla hunden! Jag släppte i min vattengalning i sjön och han gick upp direkt, kändes för konstigt i kroppen att gå i vattnet… stackarn!
Men går det så låt honom gå i vattnet längs strandkanten, än är det inte för kallt! Att gå upp för backar är bätte än att springa då springande mest bara ökar kondisen… gå i sand är bra, svårare terräng med högt gräs och så kan också funka. Se till att han får jobba för att ta sig fram helt enkelt, att springa ger ju tyvärr inte mer än kondis om han har grundformen.
#2 nej det e promenader som gäller för att motionera honom, springa får jag göra med den yngre hunden ;)
Men backe kan ju vara en grej, det har vi ganska gått om här :P
Promenader i kuperad terräng, altså gärna i ex. skog mer än på plan mark.
≧◔◡◔≦