Ben Matvägrar!
Jag är så ängslig, Ben matvägrar just nu och har gjort det ett långt tag. Det började för kanske två månader sedan då han låg och tittade på maten i 5 minuter innan han tog en tugga i taget och åt mycket långsammt.
Nu tittar han inte ens på maten.
Jag har nu prövat att han ska få "jobba för maten", så innan maten får han göra en massa trix och konster - det fungerade de två första gångerna men sedan gör han trixen och skiter i maten.
Vi kör även med här hemma att vi plockar undan maten efter ca 10-15 minuter, detta fungerar inte heller… Jag har även prövat att lägga levergodis osv. på maten men då tar han endast detta och lämnar resten.
Han äter just nu Doggy valp som vi blöter upp med vatten. Vi vill helst inte behöva byta mat utan vill hålla oss till den mat han får.
Ben är nu ca 9 månader och jag misstänker att han börjar bli könsmogen, att det kan vara därför som han matstrejkar.
I övrigt är han en Border Collie hane som just nu väger 16 kg. Han är otroligt mager enligt min, och andras mening.
Jag hoppas verkligen på att få lite tipps och råd.
Tack på förhand
MVH
Könsmognaden kan ju vara lite krånglig, speciellt om det finns löptikar i närheten! Finns det "några sånna" har du troligen svaret där. Vissa hanar reagerar också långt tidigare än höglöpet och på doften även om den inte är nära.
Jag tycker det är bra att ni tar bort maten, finns ingen anledning till att låta honom själv gå och småäta. Troligen kommer han tillslut bli tillräckligt hungrig och äta när maten står framme.
Äter han något? Hur är han med godis, korv, sånt ur kylskåpet och från tallriken, äter han sånt med god aptit? Om inte, kanske något inte står rätt till.
Om han i övrigt är fullt frisk och bara larvig med maten, hade jag fortsatt som ni gjort nu - maten står framme i 10 min och sen får det vara. Går det inte längre skulle jag leka med maten så han får upp intresset för det igen - låt honom jobba och ge en näve av maten som belöning! Ge maten direkt ur skålen, bra och en näve mat tills det är slut. Så småningom kanske du kan ge honom en uppgift och sedan en jättebelöning - hela matskålen. Och vips, så vart maten jätterolig.
Hoppas verkligen att det löser sig och inte är någon fara med honom! Kanske är det bara den åldern, kanske är det en löplukt som stör honom. Eller så är inte maten intressant.
#1 Han äter godis och annat från kylskåpet, knäckebröd och sånnt äter han med väldigt god aptit.
Det är svårt att beskriva beteendet men när jag fyller skålen med mat kryper han ihop lite, öronen bakåt och ser allmänt undergiven ut. Sträcker jag fram skålen till honom backar han undan.
Men han äter sin mat med mycket god aptit när vi inte är hemma, alltså hemma hos vänner osv. - Då äter han upp maten på 3 röda sekunder!
#2 Har han blivit rädd/misstänksam för matskålen/matplatsen kanske? Dom kan ju koppla ihop de mest konstiga sakerna ibland, ett högt läskigt ljud samtidigt som han äter ur skålen och så har dom kopplat Matskål=farligt.
Testa att byt ut matskålen mot någon annan, och/eller byt plats! Funkar det, ja då får han kanske maten i något annat rum ur en bunke eller något, så får du "vänja tillbaka" honom vid ett annat tillfälle än matdags. Funkar det inte, då är det något annat. Är han osäker på om han får ta maten? Äter han om man lämnar honom ifred?
#3 Vi har provat att lämna honom med maten ensam i ett annat rum än köket, när jag kom in hade han inte ens tagit en tugga, han låg och sov …
Han vet att han får ta maten då jag ,sedan han var 9 veckor, körde med att han var tvungen att sitta och vänta tills jag sa 'varsågod'.
Jag ska pröva att byta skål, dock fungerar det inte att byta matställe …

På Ditt sätt att beskriva hans beteende att han sänker sig när Ni kommer med matskålen låter i mina öron att han helt enkelt tycker det blir en pressad situation. Ni har kanske gjort en "för stor" sak av att han äter dåligt.
Jag skulle helt enkelt byta ut matskålen och platsen (räcker med att flytta någon meter eller två) och så låta maten stå framme. En hund som inte ätit tappar aptitet till slut. Lite som vi människor kan säga att jag är så hungrig men hungern har gått över nu. Sen hinner man inte mer än få i sig första skeden med mat förrän hungerkänslan kommer tillbaka. Precis så fungerar många hundar också. Går det för långt mellan måltiderna så tappar de matlusten. En del spyr upp gult skum och vem är sugen på att äta då? Det man kan göra är att ge dem en klick fil, sen brukar de komma igång rätt snart. Fungerar också med något annat litet som hunden tycker om.
Låt maten stå framme, blöt inte upp den innan servering, och låt den stå. Ha lite koll på, utan att han märker det, när han äter och hur mkt han äter. Rör inte hans matskål när han är hemma. Låt den stå och fyll endast på om maten tar slut. Om några dagar ser Ni kanske ett mönster…att han äter helst ett mål mitt i natten tex
5 min metoden tycker jag är rätt usel om man inte har fler hundar/katter att ta hänsyn till i hemmet. Att "tvinga" en individ att äta sina måltider då ägaren anser att det ska ätas på. I den mån det går tycker jag man ska försöka se när och hur ofta per dygn hunden behöver/vill ha mat. Nu menar jag inte att Labradoren Kurt ska få 3 dl mat varje timmer för att han vill. Men man brukar se när hunden faktiskt vill äta. Mängden får ju vi avgöra, men även här går att se att de är hungrigare på förmiddag eller eftermiddag tex.
Min yngre hund äter gärna så fort hon vaknar på morgonen nu. Hon äter gärna 60-70% av sin dagsranson då. Medans min andra tik helst äter senare runt 11-12 och äter ca 40% av sin ranson. Sen vill de gärna ha runt 19-20 tiden på kvällen. Den yngre äter lite mindre då och den äldre äter sin större portion då. Den yngre tränar iof mer på kvällarna och får i sig en och annan godbit, så det beror säkerligen på det. Men lite sånt tycker jag man ska försöka tänka på.
Om Ben har magrat av rejält så tycker jag att Du ska ta honom till veterinären för en kontroll av hals m.m
hur beter han sig ute? Har han ändrat sitt beteende, för är det löptikar så bör Du ju se ett visst intresse från hans sida när ni är på promenad.
#4 Inte ens att byta till utomhus, bara för att se skillnaden? Om det är platsen som gör problemet är det ju enda sättet att ta reda på det, och sedan börja jobba tillbaka förtroendet för platsen. Testa en godisbit i skålen, tar han den ska inte skålen vara någon fara, samma sak med platsen.
Det kan ju ha hänt, att det någon gång hände något i samband med maten som gjorde honom osäker. Något man själv inte vet om men som hunden minns.
Idag åt han ur en tom glassförpackning, (ni vet en såndär 3 liters plast förpackning). Han åt inte upp hela sin portion utan lämnade 1/4 del.
Detta mål åt han i köket.
Jag ska testa att låta maten stå framme.

Du har redan fått många bra tips här i tråden.
Men du kan också testa att ge honom Omega 3 (Fettsyror/fiskolja) eller ett billigare alt. Solrosolja i hans mat. Detta då han är tunn och hans mat inte är den direkt näringsrikaste, så han behöver det.
Sen så kan du köpa en burk blötmat, typ cesar och blanda ut i hans vanliga mat - mest för smakens och luktens skull.
Du kan också göra som så att du låter honom gå hungrig en hel dag, och ställer fram maten på kvällen, och låt den stå under natten.
Vissa hundar föredrar att äta när alla ligger och sover och behöver gå hungriga en hel dag och vara aktiva för att sen äta hemma i lugn och ro.
Kom dock ihåg, att en hund aldrig själver sig själv med vilja, förr eller senare så äter dom, så mkt/lite som Dom anser behövs.
Lycka till, och du - vi Måste ju ses snart!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Nu prövade jag att hälla upp ca. 4 dl ouppblött torrfoder i en plast burk som jag ställde utomhus.
Ben åt upp allt! :D
Nikkis, jag ska prova någon gång att blanda med solrosolja, hur mycket solrosolja är att föredra?
(ja, klart att vi måste ses snart och träna!)
#9 Tummen upp! :D Han kanske bara behövde lite variation? Precis som vi tröttnar på nudlar i soffan varenda dag ;)

Det är ju jätte bra att han åt upp! 
Ptja jag brukar hälla upp lite på måfå sådär över maten.
Men ca 1 matsked borde räcka för Ben, sen kan du ge 1½ matsked.
Man märker rätt fort vad som funkar, men man ska givetvis inte ge för mkt, utan lagom sådär.
Men min Nero får lite mer än så dock, då han är svår att få upp/hålla i hullet samt pga hans allergi.
(Ja verkligen. Saknar er ju! ^^ Kolla i träningsträff tråden, vi har satt upp ett nytt datum för träff, om du vill/kan haka på alltså. )
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/