Agressiv
Våran borzoi är inte sig själv längre.. han har blivit så grymt agressiv dom sissta veckorna!.. Alltså mot precis allt o alla .. han hugger efter andra djur o mot oss.. Han har ju haft problem med bakbenen o välldigt ont så han har gått på värk tabletter , men nu tog vi bort dom då vi trodde det var bättre . Men jaa han verkar ha ont eftersom att han är så agressiv! en borzoi ska ju inte vara såhär!
Vi gav verktablett igår med o då blev det bättre
vad ska vi göra?
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Oj, det är inte likt borzoi att vara agressiva! Då är det något fel. Vad har har för fel på benen? Går ni eller har gått på behandling för det?
Jag tycker att det låter som att han har ordentligt ont och då behöver han ha hjälp för det.
Skäll inte ut onom för att han försvarar sig, då kommer problemet bli större eftersom han HAR ont och vill ha benen för sig själv. Red ut det ordentligt och stå på er hos vet.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Instämmer helt med föregående inlägg. Veterinär och det NU!

Vi har varit hoss vett flera gånger, o den ena sa att hon såg förändringar i benmärgen men nästa vett kunde inte se någonting..
// Elin

Åk till en bättre vet. Stå på dig! Förändring i benärgen…men det måste väl utredas.
Med Vänliga hälsningar

Joo vi ska prata med dom när vi ska klippa klorna på han
// Elin
Tycker också du ska åka till vet. snarast! Det kanske hjälper med rehab men prata med en kunnig vet och stå på dig.

Joo precis.. vi har nästan tänkt , han har inte fått sprungit på ett tag nu pga av att han har gjort illa sig heeela tiden.. kan han vara stel pga av det ?
// Elin
Ni kan ju inte vanta tills ni ska klippa klorna om det ar sahar illa!
Jag tror knappast att det handlar om stelhet, han maste ha riktigt riktigt ont.
Smärtan som din hund kan känna är nog den stora faktorn i beteendet.
Be dina föräldrar kontakta ett djursjukhus snarast möjligt. Oftast har inte småveterinärer möjligeten eller kunskapen som behövs när det kan handla om benmärg osv…
Hoppas han får rätt behandling snart:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

vi har ju gjort allt liksom , har varit hos alla veterinärer .. han har fått smärtstillande , dom har kollat honom ett antal gånger
vad mer kan man göra liksom..
// Elin

sen så är han väldigt stel när han går
// Elin

Men han skriker ju knappast
sen så kan det ju vara att redan en hund ur hans kull har blivit avlivad pga av agressivitet
// Elin
#13 hundar skriker väldigt sällan även om de har en enorm smärta. om ett kullsyskon haft samma agressivitetssymptom så kan det vara att den haft ont också… kanske är något ärftligt.
Jag har svårt att tro att ni varit hos alla veterinärer för en duktig veterinär skulle inte bara släppa hem någon med värktabletter utan att kolla upp att hunden blivit frisk..
Tycker iaf du ska be dina föräldrar kontakta ett djursjukhus! Har hunden så uppenbart ont är det djurplågeri att inte se till att han får rätt vård…
/Ingalill

Borzoi ska inte vara argrssiva, är de det så har det hänt något, eller så är hunden sjuk!
Kontakta ett djursjukhus, för det är hunden värd.
Med Vänliga hälsningar
Men allvarligt talat, er hund talar om på ALLA vis att han mår dåligt och ni skiter i det?! Hunden förtjänar att komma till veterinär NU och kan ingen hjälpa honom mår han bäst av att somna in!

#16 Jag tror inte att de skiter i hunden. Om hon skulle göra det skulle inte denhär tråden finnas. Däremot så har de inte gjort riktigt allt ännu, och det är väl vad alla här har hjälpt till med att berätta.
Med Vänliga hälsningar
Åt till vet. snarast. Jag har haft några dagars praktik på ett djursjukhus och hundar som hade ont reagerar ofta med agressivitet och stress, det gjorde de som var där. Hoppas allt går bra och att ni får en tid snabbt!
Oj detta var inte kul , håller tummarna för att ni ska hitta en bra vetrinär och tala om oxå att ni fått svar att det var förändringar på benmärgen och vad sa föresten den vetrinären? Sa han/hon bara det? något är ju fel på hunden ont har den o mår inte så bra heller. Lycka till.

Jo visst skiter vi i våran hund . absolut! , det är därför vi varit hos vetten 5 ggr förra månaden för att få svar utan att dom hittat nått som är fel .
// Elin
Jag antar att ni har rontgat hunden da? Och inga fel hittades?
Det minsta ni kan gora ar att fixa ordentliga smartstillande. Och aven om ni inte skiter i er hund helt sa ar det valdigt oansvarligt att sitta och hitta pa orsakter till varfor hunden inte far den vard han behover. Klart folk blir arga… "Nasta gang vi klipper klorna" liksom? Skojar du eller? Om ni inte kan fixa problemet alls borde hunden avlivas omedelbart, den kan inte ga runt och lida sahar langre.

#21 japp vi röntgade honom o då sa den ena att det var förändring i benmärgen men att hon skulle fråga en som var kunnigare o då sa den att den inte kunde se något , Han har smärtstillande medel som han får nu varje dag ,
vadå hitta på orsaker ?
Redigerat av medarbetare
// Elin
Till er i tråden, ni får gärna ge TS råd men kommentarer om att TS skulle strunta i sin hund får ni hålla er ifrån.
Till TS, även om du blir upprörd måste även du följa våra Skrivregler.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Oj så illa man behandlar TS 5 st vetbesök på en månad och röntgen visar väl att de är bra hundägare. jag tycker som Ts i vadå hitta på orsaker?
Dessutom skrika på avlivning var det grövsta.Jag förstår att flickan blir chokad och sårad.

#24 tack äntligen nån vettig mänsika!
// Elin

Instämmer. Det är upprörande att folk kan slänga ur sig sådan smörja. Klart att hon inte skiter i sin hund!
KexChoklad, jag kan inte annat än önska dig lycka till och hoppas att ni får tag i en kunnig vetrinär som har möjlighet att utreda vovvens problem. Jag är själv ägare till en Borzoi och har träffat mycket Borzoier. Det är en fantastisk ras och det gör ont i mig att läsa att din hunds kullbror blivit avlivad pga. agressivitet som inte bör finnas i rasen. Jag tror att han också kan ha lidit av liknande problem. Det är vanligt att folk missförstår sina hundar, men du tycks ju ha kopplat ihop smärtan med hans agressiva tendenser vilket tyder på att du faktiskt bryr dig om din hund och lyssnar på honom. Det är jobbigt att leva ihop med en hund som mår dåligt och visar det på denhär sättet, så för allas skulle så är det ju bäst att ta i tu med problemet så snart som möjligt.
Med Vänliga hälsningar
Det ar olagligt att orsaka onodigt lidande for djur. Att sluta ge smartstillande till en hund som har sa ont ar ju galenskap! Om ni haller pa att utreda det sa ska hunden iaf inte fa ga runt och lida. Och om ni har smartstillande…? Da ar det ju en tillfallig losning, men sluta for tusan inte med det da. Att sluta med hans mediciner for att ni "trodde han blivit battre" och sen bli forvanade att han blev dalig igen..?
#24 Kan man inte undvika lidande ar avlivning den enda utvagen, vad ar det som ar sa konstigt med det? Jag skulle ALDRIG lata min hund ha ont! Gar det inte att fixa sa att en hund kan leva utan smartor ska man avliva direkt, den asikten star jag for till 110% och det finns inget som kan fa mig att andra pa mig. Det ar varken chockerande ett nagon personligt pahopp, det ar bara fakta.
Jag citerar;
"vad mer kan man göra liksom.."
"Joo vi ska prata med dom när vi ska klippa klorna på han"
"Men han skriker ju knappast"
"Men han skriker ju knappast"…? Den meningen ger mig for tusan rysningar i hela kroppen!
Jag gar sjalv pa narkotiaklassade varktabletter, och om nagon skulle ta bort dem for mig skulle jag bara ligga och grata i kramper… sa jag har full forstaelse for att hunden inte ar sig sjalv! Och om jag aldrig skulle kunna bli battre eller fa ha mina mediciner livet ut sa skulle inte det vara ett liv vart att leva.

#26 tack! Ja man känner sig välldigt hjälplös liksom.. Vet inte vad mer vi ska göra .. Han blir superglad när han får springa ute iskogar o berg , men han har varje gång lyckats göra sig illa .. sist var det akut till vetten då han skrapade upp alla trampdynorna
#27 men liksom , vetten bad ju oss att ta bort medecinen , o då blev han som vanligt igen o var lika glad osv, men nu verkar han behöva medecinen igen därför ger vi honom den
// Elin
#28 Men da ar det ju inget problem med aggressiviten/smartan for tillfallet?

#29 nejj jag vet , men han kan ju inte gå på medeciner hela livet det känns inte rätt .. Därför försöker jag o mamma söka svar här o på andra sidor
// Elin
Gå tillbaka till de smärtstillande medicinerna fram tills att ni vet vad orsaken för smärtan är och när ni vet vad som kan göras åt det. Att han går på smärtstillande i en tid är ingen fara om han behöver det.
Ring veterinären och prata med dem, det är bättre än att ta diskussioner här med människor som talar utefter sina egna erfarenheter. En veterinär kan man hoppas har ganska rätt om allt vad det gäller ;D
Lycka till!
#30 Jaha, da ber jag om ursakt. For mig framstod det som att han inte hade sina mediciner langre (eftersom ni trodde han var battre #0) och att ni tankte vanta med att ga till vetten tills klorna behovde klippas.
Ett tips ar att ni vander er till nagon som har mer erfarenhet av liknande fall. Ring runt och kolla! Det kan vara sa att ni maste ta ratt sorts prover for att fa svar, och da maste vetten veta vad de kollar efter ocksa…
Jag menade inte heller att ni ska ga och avliva er hund saklart… bara att om smartan och problemen blir permanenta sa finns det ju inget annat val liksom.
Ar han halt?
Har han mer ont pa nagot speciellt stalle?
Kan han ga ut och ga normalt? Blir det varre/battre nar han ror pa sig mattligt?

#32 det är lugnt! vi tänkte såhär att mamma ska ringa vetten när hon kommer från jobbet , o så får vi väll prata ltie med dom , sen när vi ska klippa klorna kan dom ju passa på att känna lite på han #33 Hmm , när han är ute o springer är han precis som en vanlig hund , han verkar inte ha ont nånstans , Men sen efter ett tag så när han går så går han jättestelt , , vi ger han masage längre ned då vi fått tips om det . Vi sträcker även ut benen en gång om dan
// Elin
#30 du har ju fått massor av svar: Gå till en kunnig veterinär! Du är inte så gammal utan det är din mammas ansvar att hjälpa er hund! Ni kan aldrig få en diagnos på honom över internet hur mycket ni än försöker, utan det måste en veterinär ställa…
Hade inte du precis fått en valp också? Lille Algot? Tänk på att, om Algot kommer ivägen och borzoien har väldigt ont så kan han hugga Algot i tron att det är han som orsakar smärtan…
Jag hoppas för alla ers skull att ni får reda på orsaken till smärtan och att den behandlas på rätt sätt..
/Ingalill

#35 jaa jag vet att det är mammas ansvar det är hon som gör allt ^^ jag ville bara hjälpa till lite , Vi ska till en veterinär , mamma måste bara beställa en tid först
// Elin
#36 bra:) Finns det inget större djursjukhus i närheten av där ni bor? Djursjukhusen har mer resurser än små veterinärkliniker och kan göra mer ingående undersökningar. Det kan vara värt att åka en bit för att få en riktig undersökning och behandling. Talar ni även om att ett kullsyskon avlivats för agressivitet så kan de även leta orsaken bland ärftliga åkommor.
Lite ot: Det börjar bli dags för nya foton på Algot;)
/Ingalill

#37 okejj!! Hmm .. det finns ett tror jag . dit kan man ju beställa tid ..
Haha joo det gör det nog men det är inte så lätt att ta foton på en hund som biter sig fast i byxbenen hela tiden ;) haha , får passa på att ta foton på han när han sover ;)
// Elin
#34 Har ni kollat lederna? Ledproblem kan bli battre med lite motion, men varre med mycket. Om det ar en infektion i lederna t.ex. sa gor det valdigt, valdigt ont. Det som talar emot ar val att det inte borde (?) gora sa mycket ondare av latt beroring da, men om man trycker sa gor det saklart otroligt ont.
Men jag ar ingen veterinar, sa jag kan bara gissa…

#39 joo vi undrar nästan det.. Kan det hjälpa med behandling ? typ simmning eller så ? mamma skulle ringa vetten i morrn för det är för sent nu
// Elin
#40 Ja, behandling hjalper absolut!
Ar det t.ex. artros (mycket vanligt problem) det handlar om sa funkar sjukgymnastik (t.ex. simning) och bra kost tillsammans med smartstillande och inflammationsdampande medicin. Ratt sorts traning ar mycket, mycket viktigt och det ar vad som helar i langden och haller hunden frisk.
Oj vad jobbigt det lät. Hur mår hunden idag?
En hund som mår dåligt och har ont visar det genom att bitas och försvara sig själv. Hoppas hunden mår bättre /alex2

Han mår mycket bättre nu. Vi pratade med en kille som fött upp vinthundar o tävlat med dom , o detta är ett bevis på att han inte stretchat / sprungit , tillräkligt .. Så han visade hur vi varje dag skulle göra med hans ben så att det tillslut inte känns nåt längre , alltså så blir han bättre av det. Han var helt enkelt stel
// Elin
Jag vet inte om det har nämnts men hade inte en sån här vibrationsplatta varit bra till pojken? :) Finns ju både till häst, hund och människor numera. Dock kanske din borzoi hade behövt häststorlek ;D
Men det är i alla fall en grej jag har hört mycket mycket gott om! Och som jag själv skulle vilja använda …

#44 det låter ju intressant! vart fr man tag på sånna ?
// Elin
Sådant är jättedyrt att köpa :'o
Men i Helsingborg ("Din Veterinär" kanske?) hörde jag att det fanns så att man fick komma dit och betala någon liten summa för att prova på det, och sen fortsätta behandlingen om man tyckte det var bra. Jag kan tänka mig att det ska finnas på andra ställen. Det lär vara mycket, mycket vanligare att använda det på hästar, så om man hör med "såna" ställen också. Kliniker eller vad det nu kan vara.
Men för att berätta mer om "mina" erfarenheter om vibrationsplattan (eller vad de nu heter) så har jag en kompis som har en äldre Wachtel. Han blev halt på ena bakbenet. Inget var brutet eller skadat så veterinären kunde inte göra något. Så fick de tag på ett ställe där de hade en vibrationsplatta för hästar. Hon betalade kanske 3-400 kr för 10 minuter på plattan och efter TVÅ behandlingar var benet läkt. HELT felfritt och bra. Vibrationsplattan bygger ju upp musklerna i kroppen och det var väl där det satt.
De har aldrig haft problem med hans bakben efter det! Helt fantastiskt! 20 minuter på två behandlingar.

#46 hihi jag bor i stockholm så helsinborg är inte min vett :P
// Elin
Nej, men jag menade mest att det säkert finns hos andra större veterinärer också! Som exempel liksom. : )

#48 ahaa XD
// Elin

Liten fundering har någon kollat ryggen?
Hundar liksom hästar kan visa ex hälta fram o ha igentliga skadan bak.
Masge o stretja o simning tror jag skulle vara bra.
Har sett flera hundar som visat olika syntom o haft ex diskbråk, en sak som verkar lätt att missa framför allt om hunden visar smärta på andra ställen. Taxar o andra liknade hundar kollar de diskbråk först för det är så vanligt på dem.
Som skrivet bara en liten tanke.
Har en hund som blev agresiv av cortison, tog vi bort cortisonet var han sig själv igen.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad