Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 6749 ggr
Bleenda
0

Vargdödad kvinna

Kvinna i Georgien dödad av vargar.

Jag läste det här i senaste Jakt&Jägare.

Jag förkortar versionen.

Resterna av en vargäten kvinna hittades några mil utanför Tiblisi I Kakheti distriktet.

Guvernören Gia Chalatashvill har i ett TV-tal meddelat att högsta beredskap gäller.

Utöver attackerna på människor (3 på några veckor) har även boskap attackerats.

Jens Karlsson på Vildskadecenter  tror att det är tre faktorer som spelar in. Rabiessmittade vargar, total avsaknad av bytesdjur eller tillvanda vargar. I detta fallet kan ett eller flera faktorer ligga bakom.

rifla
0

hur det än ligger till är det fruktansvärt hemskt. Detta hoppas jag inte händer i detta land. Men vi har inte vilt så det räcker eftersom ett vargpar och ett revir tar ca 100-140 älgar per år enligt grimsö forskare.

Läste även att en pojke blev dödad av varg under en pulka tur i ryssland i gränsen mot finland.

Och rabies vargar hoppas jag inte att vi får in i landet..

Bleenda
0

#1 Risken med rabies är ju ganska stor eftersom de nya vargarna som kommer över från ryssland inte är kontrollerade.

Men man ska inte måla f#n på väggen. Men lite läskigt är det allt med det här. Jag tycker väldigt mycket om vargen. Det är ett hemskt spännande rovdjur. Och våra hundars förfäder. Men nu är det några människor som strukit med och det skrämmer mej faktiskt lite.

Risken är minimal att det ska hända här i sverige. Men, men.

sven-g
0

Att mäniskor var byten till vargar var vanligt förr i tiden när det fanns mycket varg. Men i Sverige har vargen funnits i mycket lite omfattning sedan 1820. Därför skrivs att varg inte dödat någon på hundra år, och därmed ska ses som ofarlig. Det går väl bra så länge det finns mycket älg och rådjur. Men tänk att en vargflock dödar ca 150 älgar per år, och det är lika många som jägare skjuter per kommun ca. Om mer än en flock finns per kommun kommer bytes djuren att minska. Utan att jägare dödar ett enda djur. Då är vargen tvungen att ta dom byten som finns för att överleva, vilket avser tamdjur och barn i första hand.

Vattnadal
0

#3 Men snälla rara. Det är väl inte så att efter älg kommer barn på rovdjurens byteslista!
Om det nu är så att bytesdjuren i skogarna minskar så drastiskt att rovdjuren måste börja äta barn kanske jägarna kan tänka sig att minska sina kvoter.

Att det var vanligt med vargdödade människor förr, finns det fakta på det? Vargen har setts som djävulens anhang och beskyllts för den hel del den är oskyldig till. Förutom att den äter barn så skyller många sin hårda hunduppfostran på att vargar gör så. Vargar lever i fredliga familjer utan onödigt våld. Sen äter de kött, och kanske är dödandet inte helt stillsamnt. Men innan någon grymtar om det, se över den svenska slakteriverksamheten, som är illa, trots att den är bättre än många andra länders!

#2 Visst vore det illa om det kom in rabies via varg. Men seriöst, hur många vargar har lyckats passera gränsen tillräckligt långt utan att skjutas hittills?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rifla
0

#4 enligt grimsö forskningsstation om rovdjur så har det vandrat in minst 3 st de senaste 2 åren som de upptäckt. vem säger att de blir skjutna?

Zandrinos
0

Jag är inte rädd för vargen, men vilda rabiessmittade djur, som vandrar över (vilket djur som helst)…dom är farliga!!!!

Mysan59
0

#4 Bra skrivet. Håller med dig.

Jag kan absolut inte förstå detta ramaskri när en varg dödar en människa!

Vet ni att det dödas ca 10-20 människor per år i hela världen av vargar, jämför det med hur många människor som dödar människor! Skrikandes

Tänk att  hetsen på varg aldrig slutar, det är ofattbart och fruktansvärt tragiskt…Gråter

Vattnadal
0

#5 Jag vet att det finns oändligt många fler bra jägare än dåliga. Tyvärr finns det många rötägg där jag bor. Efter flytten några mil har vi dock trevliga jaktlag på området, istället för idioter.

En varg höll sig i området här för något år sen. Troligen en ung hona på jakt efter eget revir. Hon gick till och med in i byarna då och då, men ställde inte till något. Plöstsligt försvann hon, och forskarna misstänkte SGT (skjut, gräv, tig). Ett år senare kunde skytten inte hålla tyst längre. Han började skryta om det på fyllan, för det är så så coolt att skjuta en varg.

Visst skjuts vargar! Renskötselområdet är ett stort hinder för invandrande vargar. Där behöver det inte ens vara olagligt att skjuta dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mysan59
0

#8 Ja visst tjuvskjuts det!

Som du säger, finns många bra jägare, men sen finns det tyvärr många idioter med jaktlicens också Rynkar på näsan

Bleenda
0

#8 Nu var det väl inte riktigt jakt jag tog upp här, men eftersom ni kom in på det.

All vargjakt är olaglig. Även i renskötselområden. Ska det ske skyddsjakt behövs tillstånd även där.

En invandrad varg har tagit sej till Julussa-reviret i norra hedmark. En hane. Detta är den tredje invandraren som tagit sej ned till vargstammen i mellersta skandinavien de senaste 2 åren. En av dom har redan fått valpar i Galvenreviret i hälsingland.

Varg i Fulufjället blev vargdödad. Det var en omärkt vuxen hane som hittades död inom fulufjällsreviret. Det mesta tyder på att de andra vargarna har dödat den. Allt enligt  vargforskaren Olof Lidberg vid skandulf.

(jag läser innantill ur tidningen Jakt&jägare så det blir rätt)

sven-g
0

Om ni inte tror att vi är ett byte för vargen och tror på vad natur mupparna skriver. Så kan ni läsa sidan 80 i forsknings avhandlingen Rädslan för vargen som gorts som förstudie i avseende att vargen kommer att öka i Norge och Sverige. På den sidan står hur många dödade och skadade det första kvartalet 1821 i Dalarna och Hälsingland och detta som är med är säkra uppgifter tagna från Kyrk böcker, så detta är fakta. Dvs vi sitter på en tickande bomb. (Det går att hitta forsknings rapporten på nätet) Dom skriver i den att vargen måste få en naturlig rädsla för mäniskor, och det får den genom att förknippa lukten av oss som obehaglig. Även står det att orädda vargar måste dödas om inte blir dom en fara för oss. Även om varg tar tam djur som vittring av oss kan finnas på kan dom förknippa  den doften med mat, dvs mat = mäniska. Och detta får inte ske.

Gullan402
0

Oavsett var vargen levde som dödade kvinnan i TS-inlägget är det tragiskt. Jag anser att vi måste göra något åt vargarna vi har i Sverige. För ett flertal år sen hade vi bevisligen en varg i våra trakter, södra småland. Den fångades även på film så den var verklig. Jag själv såg den någon kväll innan då jag körde till jobbet. Något jag bara berättade för min sambo; av risken att inte bli trodd + att sprida rädsla för vargar ytterligare. Denna varg betedde sig mycket konstigt i mitt tycke, totalt orädd men jag glömmer aldrig dessa gulaktiga ögon som strosade runt min bil. Senare sa någon som sett spåren samt filmen att det var en varghybrid, vilket i mitt tycke låter ännu farligare. Vargar ska inte vistas i villaområden och stora tätorter. Då är något snett om de ens vågar sig in i tätorten.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

corabora
0

#11 Är det inte lika bra att förbjuda jakt också? Det finns många färskare exempel än 1821 på jägare, hundar och tamboskap som blivit skadade och dödade under jakt.

Bleenda väntar fortfarande på rapporten du lovade mig.

Mysan59
0

Utdrag från Rovdjurscentret De 5 Stora:

"I en del lokaltidningar leder det faktum att en varg visat sig, omedelbart till krigsrubriker om "By i skräck", "Varg härjar" och "Vi vågar inte gå ut".

Symbolen för det blodtörstiga, svekfulla och djävulska ligger vargen till last än idag, trots att hunden, "människans bästa vän", faktiskt direkt härstammar från just vargen.

Den som försöker tränga in bakom myterna och sagorna, finner att vargen är ett intelligent djur med en genetiskt nedärvd skygghet, som oftast flyr så fort den känner vittring av människan.

Men vargen är samtidigt ett nyfiket och vetgirigt djur, som mycket väl kan våga sig ganska nära människans boningar. Om just det djuret inte haft några skrämmande upplevelser av människan, kan den dessutom komma ganska nära människor.

Detta är inte nödvändigtvis ett hotfullt beteende, utan ett utslag av vargens fullt naturliga nyfikenhet. Särskilt om det rör sig om en ensam varg utan flock, på långvandring och på jakt efter sällskap och mat. Erfarenheten visar att ett visst jakttryck snabbt lär dem att hålla sig undan för människan.

På flera håll i Europa bor vargar alldeles i utkanten av tätortsbebyggelse, och besöker under nätterna torg, gator och soptippar i både byar och större städer.

Frågan om hur farlig vargen är bör kanske också ställas i relation till andra, vanligare faror i samhället.

Alla stora däggdjur kan vara farliga. Varje år skadas eller dödas människor i närkontakt med ilskna älgar, kvigor, tjurar, renar, kronhjortar, hundar, ja till och med rävar har gett sig på spädbarn och rådjur anfallit villaägare.

Flera människor dör varje år i Sverige av getingstick, och någon dör av huggormbett. Naturen har aldrig varit helt ofarlig."

Om nån vill läsa mer fakta kan man göra det här:

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/

Det kanske är dags att vi slutar behandla vargen som hin håle själv och inser att det är VI människor som tränger ut djuren, ju mer vi brer ut och och roffar åt oss.

VART ska rovdjuren få leva i fred nånstans?!

sven-g
0

Skriver de fall som rapporteras angripits och dödats i Dalarna och Gästrikland. Tar bara januari 1821 för annars blir det för långt.  7 januari 7,5 årig pojke överlevde, 7 januari 6,5 årig pojke överlevde, 12 januari 6,5 årig pojke dödad, 13 januari 11 årig flicka dödad, 20 januari 9,5 årig flicka överlevde, 20 januari 12 årig pojke överlevde, 28 januari 7 årig pojke dödad, 31 januari 5 årig pojke överlevde, 31 januari 10 årig pojke överlevde, 31 januari 15 årig pojke överlevde. Samt tre barn angrepp och en vuxsen kvinna som överlevde angreppen där datum ej angivits. Det påstås vara samma blod i våra vargar då som nu.

Mysan59
0

"Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga."

"I svenska kyrkböcker från tidigt 1700-tal kan man någon gång hitta uppgifter om att människor "tagits av varg".

Tillförlitligheten till de uppgifterna kan diskuteras. I en del kyrkböcker bokförs också människor som "tagna av troll". Detta var dessutom tider då ovälkomna barn kunde sättas ut i skogen just för att dö."

I nedanstående text står det visserligen om nio överfall på barn, men OBS att det verkar vara samma varg som det står om ovan, i Gysinge.

"Vargskräcken finns fortfarande kvar i både Sverige och övriga världen. Detta trots att få möten med varg har haft dödlig utgång.

I Sverige har det inte dokumenterats något möte med varg som lett till dödlig utgång för människa sedan år 1821 då en människo-uppfödd varg släpptes, Gysingevargen, ut i det vilda och därefter tog nio barn."

JAG har mött två vargar här i vår by, det är tydligen ett ganska vargtätt område, men är INTE rädd för dom.

Hade det varit två hundar, då hade det nog hänt en olycka, men dessa två tittade på mig och min dotter och våra hundar och LUNKADE sakta vidare.

Det var mäktigt!

Jag förstår inte att folk fortfarande är så rädda för ett djur, när det finns människor. Slå upp vilken dagstidning som helst och du läser om vad människan har gjort mot andra människor eller djur! Dagligen, året om.

Hur ofta läser du om rovdjur som ger sig på människor? Nån gång om året. Och då beror det oftast på oss människor själva som klampar in i deras revis med lösspringande hundar osv.

Dessutom är getingar betydligt farligare! Ca 5 pers om året dör av getingstick, så varför hålla på och hetsa mot vargen? Jag fattar inte det. Nån gång måste ju denna hets sluta.

Bleenda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon större rädsla för vargen tror jag inte på. Inte den som "stora stygga vargen".

Men man är ju ganska klar med att det faktiskt skapar ett problem i glesbygden. Rennäringen till exempel håller på att gå på knäna.

Jag har varg tassande där jag bor. Men inte skapar det någon panik inte. Det är vi allt för vana vid. Men vi blir ju försiktiga med våra djur. Jag släpper till exempel aldrig hunden lös för en kvällskissning. Även om hon sätter sej alldeles utanför dörren. Det har tagits flera hundar just vid kvälls rastningen. Sällskapshundar ska jag nog tillägga.

#13 Hade totalt glömt. Ta kontakt med Jakt&jägare och fråga när det var ute i tidningen eller om det var nättidningen. Det var därifrån jag kopierade.

sven-g
0

Om staten betalade det pris som vargen kostar vore det nog lite bättre att kunna smälta detta. Jag gorde ett överslag vad det skulle kosta i underhåll årligen på en hage på 30 hektar med femtrådigt vargstängsel. Enlig min beräkning hamnade jag på 52000kr om jag räknade med 200 kr i timmen vilket är en mycket låg timpenning om man räknar sociala kostnader. DVS det är en omöjlighet att kunna ha djur på bete, och inte förlora på det. Även min nytta av mina ägor för fritids aktivitet försvinner, vem ersätter detta. Om vad jag tror, kommer vargens exsistens påverka oss som är markägare att ta bort allemans rätten. Dvs andra än mark ägares möjlighet att vistas i naturen. Viket om man prövar i eu domstol faller, enbart Sverige har den lagen.

rifla
0

#18 sen brukar vi skicka in kostnaderna för vad det kostar att driva tillbaka kreaturen in i hagen efter vargskämsel. 150 djur på skogen och stor risk för bilolyckor. mm

Friida
0

Det dödas betydligt mer mäniskor av hundar än av vargar!

rifla
0

#20 ja det gör det och då är det någon som äger dom och ska stå till svars för det och då avlivar man hundarna genast.

sven-g
0

#19 Om man har 150 djur i en sån liten hage svälter dom. Men din tanke är rätt, skulle nog tänka mig att det skulle skapa arbets tillfällen. Det tar väl nån vecka för ca 20 personer att fånga in dom överlevande. Men vi får väl göra som i Amerika bäst att gå ut och gå med två hundar om vargen kommer så man kan mata dom med en om dom blir för närgångna.

gejsa
0

Ändrar och tar bort mitt inlägg pga jag läste fel.

rifla
0

#22 har inte 150 djur i små hagar de är allt större och varierar med flera olika hagar. det är grannen som har gröna gårdar uppfödning med bara gräsmat.

Mysan59
0

**Konstigt att vissa klarar att hålla sina djur trygga, och vill man ha djur och skydda dom så kan man. Man får nämligen bidrag till det, det har nedanstående person fått. Jag vet nämligen vem han är.
**

Ur Aftonbladet 061012:

"Elstängsel starka nog att hålla en noshörning borta - och specialtränade spanska vakthundar.

Så ser framtiden ut för svensk landsbygd.

-Mina djur är trygga. Nu är rovdjursdebatten över för min del, säger Gunnar Jaxell."

"Här finns gott om rovdjur

Han bor i det nya Sverige. Rovdjurslandet Sverige. Kring byn finns en förhållandevis stor andel av landets vargar. Gott om björn och lo är det också. För två år sedan kulminerade det i ett tiotal rovdjursattacker på byns får.

-Då insåg vi att vi antingen var tvungna att göra något för att skydda våra djur eller glömma drömmen om det liv vi ville leva, säger Gunnar Jaxell."

Här kan man läsa mer om Jaxell och hans djur:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article445795.ab

Jag bor precis i närheten, men konstigt nog, när JAG är i skogen med mina två små hundar, så ser vi inte ens skymten av en varg!

Den enda gången var sent en kväll vid jul, då min dotter och jag såg två stycken, som inte hotade oss ett dugg.

Men det är ju så, vissa personer vill ha bort vargen till vilket pris som helst och skyller på allt möjligt och anklagar vargen för att ställa till allt som sker.

Tyvärr kommer det nog alltid att vara så och det är så jäkla tragiskt att vi inte kan leva med dom få rovdjur vi har.

gejsa
0

#25# Men nu förstår jag inte. Är du arg på honom för att han stängslar in sina djur? Jag skulle inte heller vilja mata vargar eller andra vilda djur med mina sällskapsdjur osv.

Det är väl bara bra att han gör så här. Och dom som inte är rädda för varg låter bli.

sven-g
0

#25 Det är noll kronor i bidrag när det gäller underhåll av stängsel. Och för att det ska fungera fodras att alt gräs röjs under stängsel 2-3 ggr årligen, och en daglig rundvandring för att se om något annat ligger mot trådarna. Om så kommer inte stängslet att fungera. Om man inte vet då tror man, och dom fem stora med Bjärvall i spetsen sa för några år sedan att vargen inte tog hundar med krok svans dvs spets typ. Samma som att idag påstå att dom inte tar barn, viket är en vanlighet i Indien. Detta om något visar väl på vad dom har för sanningar.

Mysan59
0

#26 Nej nej nej, jag menar att det går att skydda sina djur om man verkligen vill!

Dom flesta som vill ha bort vargen från vårt land, skyller på att vargen tar deras djur, men vill heller inte skydda dom tillräckligt väl.

Se #27 svar, för mycket jobb….

Därför la jag in detta om att man kan om man vill.

#27 Ja det fodras lite arbete, det gör det! Men VILL man skydda sina djur så anstränger man sig också och inte bara snackar om att ta bort djur. Jaxell i artikeln som jag hänvisade till fick ganska bra bidrag.

Ur Skandinavisk Varg:

"Samtliga få fall värden över där vargar bitit folk har det varit matade vargar som mist sin respekt för människan eller rabiessmittade vargar, i Indien har det även varit akut matbrist men vi kan inte jämför Indien med Sverige i knappt något sammanhang det är ju ganska självklart."

Mysan59
0

Från Viltskadecentret:

"Den som bedriver fårskötsel inom områden med fast rovdjursförekomst kan få bidrag till stängsel.

Bidraget kan täcka 100% av materialkostnaden.

Ibland ges också ersättning för visst arbete."

Men det anses väl jobbigt att göra arbetet själv… Och då är man inte så mån om att skydda sin djur, eller? Lättare att skylla allt på vargen. Skrikandes

gejsa
0

#¤28# Ok då är jag med dig. Håller verkligen med dig. Visst kan man hålla dom borta om man vill.

#27# Jag har hästar och har också vanligt stängsel med el. Och det vet väl alla att man måste underhålla det. Man får tex byta tråd vart 5:e år och så får man gå och ta bort högt gräs varje vår. För annars fungerar inte elen. Men det gör ju alla hästägare så varför skulle inte en som har varg utanför och har stängsel för en sådan sak också kunna göra så?

Mysan59
0

#30 Skönt att NÅN håller med mig i den här tråden Skrattande

Blev nästan lite orolig..

Det stod i tidningen för 1-2 år sen om får som blivit rivna av varg (?) och dom hade inte ens elen på! Hur dum får man bli…?

Mysan59
0

Elen till elstängslet alltså… Hade lite för bråttom, blir så upprörd av dessa diskussioner. Oskyldig

gejsa
0

#31# Ha ha ingen fara på taket.

Skruttan-1
0

Jag tillhör den som tycker en varg är ett bra djur de håller rent på svaga djur som annars skulle gå under iaf sen tar dom friska djur med men detta gör ju vi med då jägare o deras vapen.. Sen förstår jag oxå de som bor vid vargrika områden att de blir trötta på varg men då finns hjälpmedel som stängsel mm detta får man själv kosta på o det är väl självklart för jag som är hästägare får inte mitt staket gratis heller :) De ända vargar jag får se är på kolmårdensdjurpark :) tycker de är fina djur värt o bevara i våra skogar.

sven-g
0

Jag bor i anslutning till sådant område, det går att få bidrag till matrial men inte jobbet med det hela, och där är den kostsamma biten. Det är inte många som har några djur kvar i närheten där jag bor. Hur roligt tror ni att det är att finna djur som tex juvret är ätet men djuret lever. Då slutar man med djurhållning. Varg äter när djuret lever som man äter en morot som lever. I en flock med djur kan flera vara bitna och delvis uppätna. Och som någon skrev vi kan inte titta på Indien för där svälter vargen, om det blir för många här vad händer då.

Mysan59
0

Ja men då får väl vi människor sluta jaga älg.

Vi behöver inte jaga för att överleva, men det gör rovdjuren!

Vi har hur mycket mat som helst i affärerna, men däremot så måste man ju betala för den… och det kan ju svida.

Och det där om att dom äter djur som fortfarande lever, nja det tror jag inte på riktigt. Hittar inga belägg för det.

Nånting som jag tycker är mycket konstigt, är att man nästan aldrig hör denna hets mot björn eller kungsörnen, som också tar tamboskap, det är alltid vargen som det hetsas mot.

Man skulle ju tro att folk skulle lära sig mer, ju mer upplysta vi blir, men icke.

gejsa
0

#35# Ja, det är förbannat otäckt att dom äter djuren levande. Det gör ju björnen med. Såg en youtoubefilm i vintras här i Sverige en björn som åt av en levande älg.

Men som sagt orkar man inte då sätta upp staket när man har djur så är det nog lika bra att sluta med djur. Vi hästägare får ju stängsla själva överallt och hålla det helt. Hade vi haft varg som tog mina hästar hade jag också stängslat mer eller slutat med

Skruttan-1
0

Jo jag skrev ju att jag förstår de som bor i vargrika områden blir trötta på varg, Men eftersom folk jagar så mycket vilt som är deras naturliga föda så kanske man borde jaga mindre lr inget där det finns varg? jag är inte alls insatt i hur mycket varg det finns o hur mycket man jagar där vargen lever? För kanske är det en sak man bör fundera på skita i o jaga helt så finns det vilt för vargen o ta? När jag ser på djurpogram o det är om varg så har jag uppleft det som att vi inte har mycket varg de har ökat men inte massor.

Nicciz
0

Jag skulle också ta mig tid att stängsla eller köpa mig några fler herdehundar… kanske en KO, eller ett par kangaler Oskyldig

Jag förstår inte heller denna häxjakt på djur som defakto inte har många liv på sitt samvete, men det är väl rädslor som styr förnuftet kan jag tänka. Jag har sett varg en gång och då vart jag rädd, men för det anser jag att den kan få finnas som den gjort i alla tider. Å andra sidan är jag räddare för lo. Lite läskigt egentligen att människan helt bestämt sig att bygga om världen för henne och inte för sitt arv. Tur som tusan att det inte var så från början, hetsjakt på varg menar jag.. då skulle vi ju inte ha hund idag. Men nu när vi mixtrat fram hundar som passar oss kan vi ju kasta mallen, typiskt slit o släng Rynkar på näsan

Gullan402
0

Vargen kan få bo ute i naturen men tyvärr håller sig inte vargarna där. Och de vargar vi har haft i våra trakter har inte uppfört sig som vilda djur. Vilda djur håller inte till i tätorter.
För egen del, fast jag inte är någon expert så har jag känslan av dessa vargar varit halvtama, kanske utsläppa och det gör att min rädsla stiger.

Hade en räv här runt och på tomten i hösten, den var också konstig. Totalt orädd för männsikor och hundar. Hundarna var inte lika imponerade, det var ju en inkräktare. Det visade sig att denna räv hade skabb efter några veckor. (Fick den skjuten av en kompis som jagar sen) När jag upptäckte skabben som spred sig fick jag i alla fall en förklaring till varför den betedde sig konstigt.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

sven-g
0

Det verkar som dom flesta tror att jägarnas uttag i naturen är det stora problemet. Sanningen är att det är det sammanlagda uttaget av vilt som är summan. Dvs om vargen ökar i antal så mycket att klöv djuren minskar. Det finns en gräns för hur många det kan vara innan älgar och rådjur tar slut, detta har inget med jägare att göra. För det föds inga fler om dom har tagit slut.  Jag tycker att vi skulle få folkomrösta om vi ville ha dessa djur i vår kommun. Och där dom ville ha varg dit flyttar vi dom, demokratiskt rätt. Jag såg att någon tyckte att visst går det att ha djur med dessa stängsel. Men jag förstår inte lönsamheten, och tänker som lantbrukare. Som hobby är en annan sak, då räknas inte tiden i pengar.

Mysan59
0

#40 Och du tror inte detta kan bero på att det inte finns mat så det räcker åt dom?

Konstigt att människor inte tänker efter hur dom själva skulle bete sig om dom inte fick mat.

Jag tycker också det är helt ofattbart hur man kan vara rädd för ett djur som knappt visar sig, när man dagligen läser om hur människor beter sig.

Jag bor i ett vargtätt område, men det är ju inte så att man springer på dom var och varannan dag, fast man är ute i skogen med hundarna.

Vi brukar också vara ute och plocka svamp och bär, men inte ens en skymt av varg eller annat rovdjur.

Det är gammal rädsla som sitter kvar i folk och i vissa områden så för man ju över detta till sina barn i generation efter generation istället för att lära dom fakta om vargen och andra rovdjur.

Jag har hittills inte hört något VETTIGT och HÅLLBART argument från vargmotståndare varför vi inte ska ha varg kvar i vårt land.

Man hör om deras tamboskap som blir uppätna / rivna, men dom vill inte skydda sina djur tillräckligt för att slippa detta.

Jägare skriker sig hesa över att nån hund blivit dödad av varg och ändå ser statistiken ut så här enligt Agria:

"Fakta Skadade eller dödade hundar under år 2000-2005 enl. statistik från Agria Djurförsäkringar som försäkrar ungefär en tredjedel av landets hundar:

Trafik 7252 Rovdjur 78 Annat vilt 43 Vådaskott 135"

Lite konstigt då att jägarna inte skriker om bilisterna och dom andra jägarna som vådaskjuter deras älskade hundar, som dom dessutom släpper ut i vargrevir!

78 hundar skadades eller dödades alltså under 2000-2005, tycker ni det är mycket? Jämfört med 7.252 som dödades av bilister…

*skakar på huvudet*

sven-g
0

Själv ruskar jag även på huvudet. I dom flesta varg revir har jägarna slutat släppa hundar. Dom tagna av vargar som redovisas är de fall när det står utom rimligt tvivel att varg tagit hund. Dvs de fall av ej hittade hundar redovisas ej. Det är lika med tamdjur när det gäller ersättning. Det vore helt andra siffror om det stod, kan antas vara tagna av varg. Även är det som så att tamdjurs ägare slutar att ha djur pga detta påfund att våra marker ska inhysa varg. Om det är en nödvändighet att det ska finnas varg. Då tycker jag att dom ska finnas på statligt ägd mark, som ägs av medborgare gemensamt. Men enligt beslut ska varg enbart få finnas i mellersta Sverige. Där staten äger minst skogsmark. Så jag har ett förslag fridlys djurhållande lantbrukare, eller ge dom varg pension.

Nicciz
0

Enligt beslut ska varg bara få finnas i mellersta Sverige..

*asg* vilken sörja.. synd att vargarna inte kan läsa och har fyra tassar och rör på sig i stora områden. Vi kanske ska stängsla in hela mellersta Sverige då? Jag kan verkligen inte låta bli att skratta åt sånna där idiotiska saker som hittas på… sorry Skäms

gejsa
0

#43# Har precis för mig att någon jägare släppte sin hund i så sent som i höstas fast det fanns björn och varg där. Och den blev dödad. Så visst släpper dom sina hundar där det finns rovdjur.

sven-g
0

#44 Tyvärr får du nog titta dej i spegeln och skratta. Jag har varit på ett möte, Där uppritades ett streck från Idre ca till Härnösand norr över skulle det ej tilllåtas etablering pga samerna. Från södra Dalsland till Uppsala ritades ett streck, söder om ej tilllåtna etableringar pga jordbruks och befolknings centra. Forskare från de fem stora är dom som höll föredraget. Om stor nödvändighet kan namn på forskarna ges men det måste jag vänta till måndagen med för att kunna ge korekta uppgifter. Själv har jag en jakthund som är bästa hund i sin ras, värde ca 100000kr den släpps aldrig när risk för att varg ska finnas eller nära finns. Även är jag lantbrukare. Det skulle gå att kunna leva med detta djur in på knutarna, om alla de så kallade problem individerna togs bort. Vargen är som hunden ett djur som har lätt att lära. Den lär av sina föräldrar. Så min tanke i detta är, det går att göra en hund rådjurs ren. Så med tanke på detta så går det att styra aveln. Det finns flera varg flockar som aldrig dödat ett tam djur. Bland annat den gamla vargen Ullrik. Och att vargen hålls på en ej så hög nivå. Och gör man så då blir det ej så stora problem för lantbyggds befolkningen.

Nicciz
0

#46 Vad är är åtgärdsplanen för att det ska fungera som man bestämmer då. Jag var ironisk i mitt skrattande, det går liksom inte att bestämma vart vargen ska vara om det inte finns åtgärder för att hålla dem där man bestämt.

Jag förstår problematiken det är inte det, men jag funderar på hur man löser det, för det är inte att rita streck på ett papper ;)

sven-g
0

Det brukar bli avlivning eller försök till flyttning. Direkt en varg kommer till Stockholm avlivas den. På det viset som det är drabbas delar av landet orättvist. Jag brukar av andra jägare ses som om jag var för varg, men jag försöker se saken från två håll. Men det går att lösa om det fanns någon form av samarbets vilja. Men som det är i dag slutar det alltid i paj kastning. Som det står i forskar rapporten. Vargen är inte gudomlig eller en djävul, utan ett mycket farligt rovdjur fullt kapabel att döda en mäniska, och det är detta som vi måste av all kraft förhindra.

KadjaNina
0

Ursäkta mig, men är det bara vi människor som har rätt att leva här? Vargen har funnits här i Sverige i evigheter.

Citat från wikipedia;

Vargen tar tamboskap, men skyddet kan ökas med vargsäkert elstängsel. Användandet av sådant har ökat så mycket, att det under 2002 bara dödades cirka 170 får eller nötboskap av Sveriges cirka 70 vargar.

Varför inte fixa ett sådant stängsel då? Jag är hälften same och många av mina släktingar har renar. Det är ett grymt tungt jobb. Men har de renar som blivit tagna av varg och inte har försökt skydda de så mycket det går så får de skylla sig själva. Det är vad jag tycker.

Jag tycker vi borde ta in mer varg hit. De är rädda för oss och det är sällan de gör någon skada. Hundar biter dagligen människor och hur ofta händer det att vargar gör det?

Varför är det inte lika mycket snack om t.ex björn? Senast någon blev anfallen av björn här vars jag bor var i oktober 2008 och det är inte länge sen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=4056691#fank4056695

sven-g
0

#49 Du menar att folk får skylla sig själv om dom inte ser efter sina djur och ungar. Om du menar att tex samerna skulle öka sin tillsyn vem ersätter dom för det. Vem ersätter tillsyn av femtrådigt stängsel. Eller har lantbrukare och samer inte något exsistens berättigande. Det borde väl vara så att det är dags att fridlysa samer och bönder. Om ni vill ha fler vargar är det dags att flytta dom till städerna, där ni vill ha dom, för på landsbyggden vill vi inte ha sånna. Det har dom folkomröstningar som varit visat.

Nicciz
0

#48 Men det är ju knappast en nyhet att vargen är ett farligt rovdjur. Ändå har vi klarat av att leva med den i all tid hittills. Har vargbeståndet ökat drastiskt eller är det avsaknaden på föda som driver den på större utrymmen och till föda? (du verkar ju vara insatt, därför jag frågar.)

KitoBonito
0

Att en varg ger sig på en människa för matens skull är det SISTA den skulle få för sig att göra.

Jag förstår inte det här varghatet. Så fruktansvärt onödigt.

Skaffa bättre stängsel till boskapen, SKAFFA en herdehund som vaktar boskapen, ge fan i att mucka med en varg!

Mysan59
0

#50 Du frågar vem som ersätter tillsyn av femtrådigt stängsel.

Hur mycket bidrag och hjälp ska ni ha?

Om du läser #29 så ser du att du kan få 100% i bidrag till material, men jobbet får du väl göra själv.

Det är så konstigt att vissa klarar det, som han, Jaxell som jag skrev om i #25, han har både får, alpackor och hästar, men ett ordentligt skydd i form av stängsel och hundar.

HAN har aldrig problem och som sagt, vi bor i ett vargtätt område.

Jag är dagligen ute med mina små hundar, även i skogen, men har vi blivit påhoppade av nån varg? Nej!

Men dom som hatar varg och är för nolltolerans, på dom biter inga argument i världen, dom har bestämt sig för att vargen är det värsta och hemskaste som finns, punkt slut.

Sen att björn och fästingar t.ex. är farligare, DET spelar ingen roll.

För att inte tala om människan, som är det absolut farligaste som finns på denna planet!

sven-g
0

#51 Om problem individer sållades bort, och vargen fick naturlig rädsla för mäniskor och kände obehag till att närma sig tamdjur skulle en samexsistens vara fullt möjlig. Men som det nu är tas inte alla dom individerna bort. Som jag sa tidigare är detta fullt möjligt. Och vi får under inga omständigheter släppa upp vargstammen så svält uppstår. Vi står långt ner på deras syn på mat lista, men om inget annat finns så börjar vi naturligtvis stå på matsedeln.

#52 Tycker inte om pajkastning vilket många tycker när detta ventileras. Men jag ställer en fråga med den låga timpenning som idag Sveriges bönder har, vart ska dom ta tid och pengar för att överleva från. Och det är även dom som till stor del äger skog och mark. Är det en fördrivning av bosatta i landsbyggden som du förordar. För där finns inte många arbets tillfällen.

Mysan59
0

#54 Om folk slutade med tjuvskjutandet av varg som kommer över gränsen, så skulle vi få en friskare vargstam.

Där har vi ett problem med det hela.

Sen kan man ju faktiskt göra som i många andra länder, istället för att döda dom, skjut med gummikulor, så blir dom säkert avskräckta.

Jag förstår mig inte på detta dödande hela tiden! Det är så fel. Skrikandes

Sen tycker jag att du, sven-g, ska sluta med att tjata om att barn kommer stå på vargens matsedel, snacka om förtal.

I #16 skriver jag om varför EN varg skadade och dödade 9 barn och det var 1851! Annars finns inga säkra belägg på att barn i Sverige någonsin efter detta årtal har blivit dödad eller ens skadad.

Så varför detta tjat om det? För det kommer inte att hända. Om vi människor ger fan i att jaga älg och rådjur i nåt år, så det räcker till våra rovdjur, så kan det bli balans i naturen igen.

Vi MÅSTE nämligen inte jaga för att överleva, rovdjuren måste det.

Du svarar inte på dom frågor jag ställer till dig.

Jag har tagit upp att jakthundar vådaskjuts och körs på och dödas av bilister i mycket högre grad än varg dödar dom. Inget svar från dig.

Jag har också tagit upp hur man skyddar sin tamboskap…

Samt alla andra djur och människan som är farligare än varg. Men ingen respons där heller.

KadjaNina
0

#50 Ja, det är upp till en själv om man vill gå ut i en skog där det finns rovdjur. Sen hur ofta händer det att ens barn blir uppäten av en varg? Vi är inte de enda levande på denna jord och det är inte konstigt att en massa olika djurarter håller på att dö ut. Vi människor tror att vi äger hela jorden. Människan är det farligaste rovdjuret. Varje dag dödas massor av människor av andra människor. Hur många människor dödas av varg varje dag?

Det finns inte många vargar kvar i Sverige och kan vi inte låta dem få leva? Så länge de inte anfaller människor vilket de inte gör så tycker jag de har all rätt i världen att få vara kvar.

Samerna får bidrag om deras renar blivit tagna av rovdjur.

10 § Om ett eller flera rovdjur av samma art under en begränsad
tidsperiod och inom ett begränsat område dödar eller skadar ett
stort antal renar lämnar Sametinget efter ansökan ersättning
för skadorna till ägaren av de dödade renarna. Ersättningen
beräknas utifrån renarnas slaktvärde med tillägg för
honrenarnas produktionsvärde. Ersättning får också lämnas för
det merarbete som kan styrkas.

Källa;http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2001:724

Jag fick ett samtal för kanske 1-2 mån sen från en bekant som undrade om Troja rymt. Det var en schäfer som jagat renar och om inte de fick tag på ägaren så skjuter dem hunden. Då skämdes jag för att vara same. Har man inte gjort allt man kan för att hålla rovdjur borta så får man skylla sig själv. Jag beundrar de i min släkt som orkar hålla på med renskötsel för det är inget lätt jobb. Men man får faktist förvänta sig att en och en annan ren kan bli tagen av rovdjur.

Varför kan man undra att de tar får, renar osv? Vi tar deras mat. Ett stort antal djur skjuts varje år av jägare. Ungefär ca 100000-150000 älgar VARJE år. De måste ju också äta.

sven-g
0

#55 Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att begripa att vargar parar sig, det enda jag håller mig till är fakta. Tror du idag att det var som företrädare för vargar sa, att varg inte dödar hundar av spetstyp. Detta är väl lättglömt vi på landet ruskade på huvudet åt det påståendet. Vi som lever med och av djur förstår detta bättre.

Mysan59
0

#57 Jag både bor på landet, en liten by mitt i skogen, har bott här sen slutet av 2004 efter att ha bott i Stockholm i 45 år och har djur.

Visserligen bara två katter och två hundar, men katterna springer fritt och jag är mer orolig för bilarna som kör här utanför än frö vargen.

Tur jag inte bor i Stockholm längre, förresten, för DOM får inte diskutera vargfrågan, har jag märkt, för vargmotståndare.

Du verkar inte läsa nånting jag skriver, eftersom du svarar på helt annat.

VAR nånstans har jag skrivit att jag INTE fattar att vargar parar sig?

Jag skrev däremot att om tjuvskjutandet av vargar som kommer över gränsen upphör, då får vi en friskare stam, eftersom dom vargar vi har, då kan para sig med nytt blod.

Sunt eller hur?

Och fortfarande, sven-g, så kan du skydda dina djur, med bidrag upp till 100% för materialet!

Men j o b b e t  får du göra själv. Men så är det väl i dom flesta brancher?

#56 Det är fruktansvärt att vi människor ALLTID ska döda djur som inte gör som vi har bestämt, hur onaturligt det än är.

Men så är det också så, att hundar också river, skadar och dödar tamboskap, därför får inte alla ersättning för skadade/dödade tamdjur, för det kan inte alltid bevisas att det är vargen, som har gjort det.

Även om jag även älskar hundar, så ställer hundar till med mer skada än vad vargen gör. Biter folk, andra hundar, tamboskap osv.

sven-g
0

#58 Jag kan undra vem som lyssnar på vem, rätt man kan få bidrag till stängsel matriel om pengar till detta finns kvar. Men nu är ju blank tråd och stolpar en mindre kostnads post i detta. Bättre vi kostade på stängslet och fick hjälp att underhålla det. Det är ju en utmärkt sätt att hålla varg vaktare i syselsättning med något vettigt. Tjyv skutningen är nog mycket marginell, det är lägre straff att skjuta en bär plockare än en varg. Och när det gäller ersättningen. Ett ex om du har 100 får 5 hittas varg dödade  20 saknas, bidrag utgår för fem dödade djur om det finns pengar kvar. Resten får du ett elände att förklara vart dom tagit vägen, dvs du staffas.

Mysan59
0

Men han i vår by då, han har inga som helst problem med sina får, alpackor och hästar.

Han har jättebra stängsel + två vakthundar och det funkar hur bra som helst.

Som sagt, här är också vargtätt.

Och om man slutar att skjuta bort varenda älg, så finns det mat till vargarna och då behöver man förmodligen inte vara lika rädd att ens tamboskap dör eller försvinner.

sven-g
0

Det är väl så här att vargarna kan bli för många, då räcker inte maten till. Men nu slutar jag med detta.

Bleenda
0

#29 Visst kan man få ersättning för stängsling. Om det finns pengar över vill säga.

När min grabb jobbade på en gård i dalarna hade dom problem med både björn och varg och fick sticka till skogs och hämta djuren ofta. När dom ansökte om bidrag till stängsel så fick dom NEJ. Fanns inga pengar kvar, tyvärr var svaret.

Mysan59
0

#62 Men å andra sidan är det inte många andra som har egna företag som får så mycket hjälp heller.

Det är bara djurhållare som vill ha bidrag.

Men det är ju också så här, folk som är rädda för att bo i stan med sina barn t.ex. för avgaser, galna människor m.m. flyttar till landet för att få lugn och ro och slippa det dom inte gilalr.

Är man rädd för djur (rovdjur) kanske man helt enkelt får flytta till stan.

Jag tycker det är konstigt att folk som är rädda för varg envisas med att bo i dom vargtäta områdena och sen kräver att vargen ska utrotas.

Jodå, det är det många vill, det vet jag.

Mysan59
0

#61 Ja och det kan bli alldeles för många människor också för att vara bra för den här planeten…

Men du menar att ca 9 miljoner människor kan inte samsas med ca 150-200 vargar?

Jag undrar vilka som lever farligast?

rifla
0

men nu är det så att djurhållare i vargtäta län har blivit lovade stängsel. visst är det arbete att sätta upp stängsel och visst ingår det i vårat arbete att göra. men vi kanske nyss satte upp stängsel. sen har vi allt annat vi ska göra plöja åkrar och sådant. laga allt på gården sen kanske det bara bär en att jobba hemma på gården så att den andra partnern får jobba.

att ha djurhållning är 24 timmars jobb och man gör det för att man älskar det.

Varför ska jag flytta till stan när vi i generationer bott och odlat marken.

Problemet är ju att vargen som är enn naturligt skyggt djur och bor i skogen har blivit "stadsbo" och är som en extra hund på gården och det är inte ett naturligt beteende.

Det handlar inte om att hata vargen utan att försöka leva med den. och när man försökt i över 20 år och det bara blir värre och värre. ni tycks tro att vi har bidrag till allt.

stängslen håller inte för en skrämd hjord hur mycket el man har i trådarna och den som bryter ut först kan ligga kvar inlindad i trådarna och sakta stekas till döds av strömmen och den tar inte vargarna.

sen att vargarna skulle ta sjuka djur är en myt! kolla med grimsö vargforskning om det.

De tar först och främst kalvar och sen kor. de äter upp 65% av alla kalvar som föds och sen resten.

ett vargpar och per revir tas det 100-140 älgar per år. och sen är det rådjur och bäver utöver det och hjortar. Vi har inte så hög täthet av älg och andra bytesdjur i mellansverige där de är.

Och vildsvin äter de inte möjligtvis ger de sig på någon kulting.

ska vi börja avliva människor så rovdjuren och älgar och hjortar får plats på våran planet?

Människan är väl det största rovdjuret som finns och det gäller alla människor. Vi kan väl inte se till att vargen har det bra först i skogen och får leva som den vill och kosta rovdjursmiljoner när vi har en äldrevård och skolor som är under all kritik.

Nu säger någon att vi nte kan jämnföra, men människan är väl viktigast vi har ju byggt upp vårt samhälle och leverne på att allt ska gå runt.

Och kan inte vi föda upp djuren till er man ni inte gå till ICA och köpa erat kött. och kan vi inte odla spannmål så får ni inte pasta och bröd på era bord. och kan vi inte odla grönsaker så svälter vi åxå till slut så alla kan inte flytta in till stan för då skulle vi svälta.

sven-g
0

#65 Du har rätt i vad du skriver, siffran tagna älgar har enligt senare studie ökats till 120-150 älgar. Överslag om man ser statestik vad jägare tidigare skjutit, räcker älgen till högst en flock varg per kommun och då om jägare slutat jaga. Även myten om att varg tar svaga sjuka djur har enligt studie av fett halt i tagna älgar ändrats, det var högre fetthalt i dom tagna djuren  än i jämförelse med skjutna djur, detta finns vetenskapliga belägg för. Rätt även att djur i hagar blir stressade av rovdjur som springer runt hagen. Detta kan förosaka att dom fastnar i trådarna och måste avlivas, det blir inga bidrag då heller. Nu kan tänkas att många tycker så här. Varför ska dom få bidrag. Jag ser det på detta sätt, staten har djur som heter varg på mina ägor, då är staten ansvarig för dom skador som statens djur gör, lika som ni är ansvariga för vad er hund gör.

rifla
0

#66 ja och de säger att de vill ta det ansvaret för att utveckla stammen men förstår åxå att det försvårar för de som faktiskt föder sverige och har det som jobb.

klaga aldrig på en bonde, med mat i munnen

alternativet är faktiskt nu att köpa in 2st ovjarka som ska gå med djuren i hagen och följa hundarna på jakt..för räv å hare går fortfarande att jaga….

Bleenda
0

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förklara , att om man bor i glesbyggden så har man oftast ett företag= bondgård. Den kan man inte bara stoppa ner i resväskan och ta med till stan.

Oftast en gård som gått i arv i generationer som ovanstående säger.

Vem ska då odla all mat. Ska man göra det i stan?

Jag är ingen vargmotståndare. Man får försöka leva jämnsides med varandra. Men i bland går det inte.

På ena jaktmarken vi har , har vi jagat sida vid sida med vargen i många år. Hasselfors reviret. Utan några problem alls. Sen blev det byte av alfa hane. Då kom problemen. 7 hundar dödade på en gång.

Vargen är ett otroligt vackert och intelligent djur. Varför skulle vi utrota den?

Men man MÅSTE också se problemen den skapar. När den går in i en hage dödar den inte bara det får den vill ha för tillfället. Då skulle det väl inte göra så mycket. Han klipper flera på en gång. Ibland kan det se ut som rena massakern i hagen. Den gör så för att kunna ha ett mer lättfångat byte nästa dag när den kommer tillbaka. Och den börjar ofta äta av bytet bakifrån medan det lever.

Att vargen tar sjuka är en myt. Jag var på studiebesök på Grimsö forsknings station. Jätte intressant. Det rekomenderar jag varmt.

Jag frågade då en vargforskare om det stämde. NEJ, sa han. Dom har undersökt kvalevor efter stora friska tjurar i sin bästa ålder. Men då har det inte varit en varg. Då måste dom vara några fler. Och vid såna tillfällen kan vargen få sej en riktig om gång och bli skadade. Försvinner det då någon varg helt plötsligt så ryktas det ofta om att den blivit tjuvskjuten.

Dom kan även döda varandra.

sven-g
0

Helt rätt Bleenda, om annan varg än dom som hör till flocken påträffas i reviret, dödas den av den revir hävdande flocken i de revir där även hundar dödas. Och som jag skrev tidigare om en inriktning att ta bort de vargar som ställer till problem skapas så är det mycket bättre än att införa allmän jakt på varg. Tar man bort dessa vargar så skapas större förståelse i detta. Och vi får på sikt en vargstam som inte är till så stort förtret. Då borde väl alla vara nöjda.

SaraC
0

Nu håller vi oss lugna och trevliga emot varandra. Det är ett laddat ämne för många, men tänk vad intressant diskussionen faktiskt blir om man för en god diskussion från båda håll.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bleenda
0

#70 Jag är förvånad att det går så bra och jag hoppas det fortsätter såSkrattande

#69 Jag håller helt med det. Och myndigheterna går inte med på skyddsjakt om det inte är riktigt befogat. Och dom godkände skyddsjakt på alfan i hasselforsreviret. Nu är det lugnt där och jag hoppas att det kommer att fungera igen.

Jag tycker det är hemskt tråkigt att dom skjuter en varg genom skyddsjakt. Men man måste stämma i bäcken. Liksom  vi ibland måste ta det beslutet att ta bort en hund som inte fungerar normalt. Lika tungt.

[alena]
0

Usch! Hade en varg på gårn i onsdags… som tur var bara en och den tittade på mig och Azlan och och fortsatte att trava iväg över åkern…

Mysan59
0

#72 Ja, jag och dottern såg också varg, två stycken för ett par år sedan, dom tittade också bara på oss och sen lunkade därifrån.

Mycket mäktigt! Jag var lycklig i flera veckor efteråt, att ha fått se vilda vargar så nära.

Tur det inte var hundar, för då hade det nog slutat värre, eftersom vi hade tre hundar med oss, för dom hade inte bara lunkat därifrån…

Synd att folk inte kan uppskatta våra vilda vackra och skygga djur vi har här i Sverige.

Vet inte vad det kan bero på… Förvånad

Bleenda
0

Jag hade en på väg in till mina hundar en dag runt jul. Frågan är vad som skulle hänt då? grannen såg det och den blev skrämd. Sen såg jag den vid ett senare tillfälle. In i min trädgård omkring mina hundar vill jag absolut inte ha den. Även om jag tycker dom är vackra så sätter jag nog gränsen hos mej. Jag vill kunna rasta mina hundar i lugn och ro.

Mysan59
0

Gummikulor? Funkar i alla fall i andra länder…

Bleenda
0

#75 Har dom problem i andra länder?

Länsstyrelsen skickade ut vargforskare till att skrämma bort 2 vargar som uppehöll sej i en by i bergslagen förra året. Vikers tror jag den hette. Dom försökte skrämmas med knall skott och några fler knep. Den ena blev skrämd och stack, men den andra fick dom tyvärr skjuta.

Mysan59
0

#76 Jo många länder har väl mycket fler vargar än vad vi har, men klarar det bättre ändå….

Jaha ja, i Nora kommun, där bor jag.

Tänk att min sambo som verkligen VILL se varg och letar och tittar överallt, ser ALDRIG nån.

Och alla som avskyr vargen ser den överallt?

Undrar vad det beror på?

Nu menar jag inte att du avskyr varg, utan det var bara en reflextion.

Mysan59
0

En sak som jag och många med mig undrar över.

Varför hetsas det aldrig mot björn eller lo?

Utdrag ur dom 5 stora:

"Lon anses vara det rovdjur som orsakar störst förluster för renägarna."

Det hör man aldrig nåt om…

sven-g
0

Anledningen att det finns förståelse för björn och lo fast lon tar älgkalvar och björnen både stora och små. Dom gånger det är björn eller lo som skadar hundar, är det provocerade djur som försvarar sig. Därför finns full förståelse för dessa djur. Så är icke fallet med vargen, vargen är rivir hävdande och dödar alla hundar samt vargar som kommer in i reviret. Detta är inte alla varg revir det är så. Men det är det som skapar hatet. Då kommer några att säga varför släpper ni hundar när det finns risk att dom dödas. På landsbyggden är det ett av de få nöjen vi har att gå ut i skogen med sin fyrbenta kompis. Hundarna älskar att göra det dom är framavlade till att göra. Dom flesta jägarna som jag känner går inte ut i skogen för att skjuta ett djur. Utan dom tycker nöjet är att se sin hund arbeta. Men som i allt finns även andra typer av jägare. Och hatet uppstår när man är tvingad att avstå det bästa man vet.

Mysan59
0

#79 Jag släpper också mina hundar lösa mitt inne i skogen.

Byn där jag bor ligger nämligen mitt i skogen, där det finns gott om varg, lo och björn.

Än så länge har jag dock inte blivit av med vare sig hund eller katt.

Dom enda katter som har dött här i byn är av bilister…

Men vi kan ju inte skjuta alla bilister för det, eller hur.

Mysan59
0

Rammsteins hyllning till vargen…

Mysan59
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försöker igen…

Bleenda
0

Ren näringen har nog problem med de flesta av rovdjuren. Och dom går på knäna nu.

Min kompis blev omkull knuffad av ett lo för några år sedan i Lindesberg. Låg uppe på klipphylla och kastade sej över henne och insåg nog sitt misstag och stack all världens väg sedan. Jag misstänker att det var hunden den skulle ta, men missade. Jisses vad rädd hon blev.

gejsa
0

Ja, jag har ju haft lo i min sommarhage. Han försökte ju ta mitt föl som då var ca en vecka gammal. Som tur va hann vi se det så vi skyndade oss och tog in hästarna. På natten hörde vi skrik från ett stackars rådjur som han dödade. Hela dagen efter låg han helt öppet på en sten i en hage och vilade i solen. Har ett förstorat foto på honom som vi gjort en tavla av. :) Dagen efter hade han troligtvis vandrat vidare. Hörde sedan att ett lo blev påkört av en bil på en bro ca 3 mil härifrån. Var troligtvis den.

Mysan59
0

#83 Jag bor knappt 3 mil från Lindesberg. Förut (i våras och somras) när jag jobbade åkte jag moppe dit varje dag.

Såg tyvärr aldrig nåt rovdjur men en del älg och massor med rådjur Glad

gejsa
0

Det var ju i lindesberg som ett lo hoppade på en travhäst när han kom körandes med sulky alltså vagn. Det hände för någon månad sedan bara. Och jag som har sålt en häst nästan där i närheten. :(

Mysan59
0

Ajdå, kanske ska vara försiktig när jag åker med moppen…

Det som är jobbigt med kattdjur är ju att dom inte bara har tänder utan alla dessa klor också. Rynkar på näsan

sven-g
0

I Lindesberg ska man ju dansa. Om ni bor i närheten så vet ni väl vem Ulrik är, gammel vargen som jag tror är inne på sin tredje tik. Den vargen har aldrig ställt till nått förtret.

gejsa
0

#88# Kanske han som blivit så gammal att han tar lättare byten då. Eller också har han blivit senil. hihi

rifla
0

#78 kanske för att vi har jakt på björn och lo så det känns som att man kan vara med och påverka hur stor stammen är. sen är de räddare pga jakttrycket. vargen har ingen naturlig fiende i skogen. och björnen är farlig den med.

sen är det alla vargar som ställer till det eller syns. det är inte lätt att se vargen och absolut inte om jag vill..de kommer bara och går och syns när man gör något annat. man kan känna dom som stickande blickar i bakhuvudet eller att hundarna verkligen vill hem och har ragg över hela kroppen.

jag både jagar och försöker ha djur och hjälper till med djur, jag hatar inte vargen och har levt med den sen jag var liten men det är först nu den ger problem och stora problem. och det är det som många har svårt att acceptera att detta inte är något nytt för oss i varga land vi har försökt att anpassa oss men de är för många.

här har vi en triangel på 6 mil och vi har 5-7 vargrevir som överlappar varandra och får då många nyfikna strövargar. går vi åt andra hållet och gör en triangel på 10 mil så är det mer än 8 revir..och detta finns det klara siffror på hos grimsö.

för är det något vi lärt oss i landsbygden så är det att gå på seminarium för att lära oss mera om rovdjuren för att kunna leva med dom.men vargen måste vi få jaga för att den ska bli skygg.

Mysan59
0

#90 Och ändå finns det mellan 2.500-3000 björnar, men endast 150-200 vargar.

Fast när jag och min dotter mötte två vargar en sen kväll kring jul, när vi rastade våra 3 små hundar, så uppträdde dom vargarna inte det minsta hotfullt.

När dom såg att vi varken var byte eller hot, så traskade dom lugnt vidare.

Hade det istället varit hundar, då vete sjutton hur det hade slutat.

Här är också vargtätt, men det verkar inte som om nån här i byn har problem, trots att dom också har både häst, får, alpackor…

Xondah
0

#65 Våran planet? Vi delar planeten med alla andra varelser på den.

När jag går ut i skogen är det inte min skog, det är varelserna som bor i den och som hör hemma där.

Mysan59
0

#92 Så sant så sant.

Men människan är så egoistisk och tror att vi får behandla djur hur vi vill och gör det tyvärr också.

Bleenda
0

#91 Jag undrar just om det inte är alpackor dom rekomenderar att ta in som fåraherde. Det har provats på försök, men jag vet inte hur det gått.

En annan bekant som köpte valp av oss nyss bor i värmland. En dag när han gick med hunden betedde sej hunden märkvärdigt och bara tittade bakom sej. När han vänder sej om har han 5 vargar gåendes bakom sej. Troligen hade dom siktat in sej på hunden. Han sköt i luften och vargarna stack till skogs.

Hur dom gör vid hundmöte beror nog lite på vilket humör de är på. Är de proppmätta finns det nog inget som lockar. Men är de hungriga kan dom nog tycka att en rastande hund är ett byte. Flera hundar har ju blivit tagna i trädgårdar när dom varit ute för en snabb kvälls kissning. Även när ägaren var ute. Dom hämtade ved.

Den senaste insidenten var när en 3 kilos hund försvann. Det stog ingen ras. Djurbesiktnings mannen kan inte fastställa om det var ett lo, varg eller örn. Men det fanns blod på backen. Nu har det gått några veckor, så dom kan kommit på vad det var för djur nu.

SaraC
0

#94 Nej, det är lamor som man kan använda som boskapsvakt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mysan59
0

Kom att tänka på en annan sak, som sven-g skrev tidigare i ett inlägg här om att varg äter djur som fortfarande lever, men hur behandlar vi själva djur vi ska äta?

Har ni inte läst om grisarna som blev kokta levande?

Nu står det visserligen att det inte brukar hända, men vad vet vi om det? Det kanske är så att vi inte alltid får reda på allt djurplågeri som sker på slakterierna.

För köttfabriker är nog mycket mycket värre än vad rovdjur är…

Bleenda
0

# 95. Tack för att du rättade mejSkrattande

#96 Det där om grisarna väntade jag mej nästan att det skulle dyka upp.

All slakt sker med kameraövervakning, så det sker nog inte så mycket djurplågerier.

Titta bara på vilka som kan tänkas stoppa glas i kyckling och annan mat. En liten misstanke som jag har är nog att den personen /er inte själva vill riskera att få det i sej. Alltså äter dom inte det. Vad äter dom då måntro?

Men det var inte det den här tråden handlade om.

Men vi äter väl i alla fall inga djur levandes?

Man får inte glömma bort att vi är människor och vargar mm är rovdjur. Det är helt olika saker.

Xondah
0

#97 Människor är rovdjur. Vi dödar och äter andra djur.

Mysan59
0

#98 Ja, men det konstiga är att vi kan inte fånga och döda ett enda djur med våra bara händer och vi har inga riktiga huggtänder heller.

Lite märkligt med tanke på att ska vara rovdjur…

#97 Polisen har inga bevis än, vad jag vet, att det är veganer som gör detta med glaset. Dom har tydligen hittat glas i bröd och frukt också, fast om det är sant vet jag inte.

Lite OT, jag vet Flört

Xondah
0

#99  De har inte med klor och huggtänder att göra. Slå upp ordet rovdjur. Då står det djur som äter och dödar andra djur, det spelar ingen roll hur du dödar.

Människan hör till de 5 stora rovdjuren. Och som länken nedan säger "Människan är också den enda rovdjursart som aktivt, och i stor skala förstör sin egen och andra djurs livsmiljö.".  Vi dödar djur, jag tycker det är upprörande konstigt att det blir sånt ståhej när ett djur dödar en människa.

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/manniska/

Mysan59
0

#100 Hur menar du att vi dödade djur INNAN vi hade någon form av vapen?

Jo, jag har läst och tycker det verkar vara lite mer på skoj, än allvar som dom har lagt in det där…

Lite skrämmande siffror, också från De 5 Stora:

"Årligen dödas omkring 90 000 älgar och 220 000 rådjur av människor i Sverige. Varje älg ger i genomsnitt ungefär 150 kilo kött och rådjuren i genomsnitt ungefär 10 kilo kött vardera. Totalt betyder det 15,7 miljoner kilo viltkött. Dessutom äter vi 192 miljoner kilo nötkött, 419 miljoner kilo griskött och 3,3 miljoner kilo lammkött. Summa alltså drygt 630 miljoner kilo kött totalt, vilket är ungefär 72 kilo kött per person."

Det är inte konstigt att det knappt blir nån mat kvar till rovdjuren! Och då kommer dom närmare människor för att hitta nåt att äta.

Xondah
0

Jag ser inte att jag har skrivit att människor alltid varit rovdjur. Jag säger att vi är det nu. Man kan juh ta de hur man vill..men i världen som den ser ut idag så är människan en av de största rovdjuren.

Xondah
0

#101 Jo, förstår vad du menar att den är lite på skoj. Jag garva när jag lästa länkarna man kan trycka på "Är människan farlig?" och "Spår & läten"..men det stämmer ganska bra:P

Mysan59
0

Xondah: Ja det var ganska roligt det där med "Är människan farlig" Jag läste inte "Spår och läten", kanske ska göra det.

Under "Lite gott och blandat om människor" står det bland annat:

"Ägnar ungefär lika mycket tid åt att titta på TV som de andra rovdjuren använder för att skaffa sig föda." Skrattande

Xondah
0

104# Haha:)  

Var ganska kul och lyssna på vanliga läten hos människor;P

Mysan59
0

#105 ska läsa igenom mer noga nån dag, verkade roligt faktiskt och blir nästan lite pinsamt när man läser om sig "själv" och hur vi beter oss Skrattande

RedPoison
0

jag tycker att vi människor får skylla sig själva om vi blir uppätna. Speciellt som det är vi som rår för att vargen kan döda människor och boskap/sällskapsdjur. Om vi människor inte bredde ut oss så mycket skulle vargen och andra rovdjur inte behöva komma nära oss.

Sen tycker jag att det är idiotiskt att bli helt upp i gasen och börjar kräva en större jaktkvot på rovdjur så fort någon/något blivit ätet. En björn eller varg gör ingen skillnad på Rådjur och människa, för dem är vi alla mat. Så har det alltid varit.

reverse
0

På torpet har vi haft varg på tomten (jordkällaren är intressant) vid ett par tillfällen och en bekant ett par mil bort har stött på ulv när hon varit ute och joggat med hunden. Inte så underligt när man befinner sig ute i skogen. Glad

//Lina

heffaklump
0

Tycker som #107… Det är ganska hemskt men det är ganska mycket vårt fel att vargar attackerar människor. Vi krymper ju deras jakmarker mer och mer för varge dag nästan och om dom inte kan ta "naturliga byten" så försöker dom ju sig på annat lättfångat/deras enda alternativ. Det är deras instinkt att jaga och skaffa mat till sig själva. Vi får gå omkring och döda dom om dom dödar någon av oss, men om vi dödar någon av dom så är det skit samma. Det är inte rättvist.

Taxelina
0

Vet ni vad vargarna får för mat i djurparkerna?

Bland annat så får dom styckade ponnisar. Jag har en kompis som jobbar på en av dom stora parkerna och dom får stå och stycka upp häst och små ponnisar till rovdjuren.

KitoBonito
0

Jag har inte riktigt läst igenom tråden så noga. Men är det typ Kolmården du syftar på då? För där gav de hästkött och ben till rovdjuren. Jag tycker faktiskt det är jättebra! Enligt en som arbetade där (jag var där på föreläsning med klassen) så lät dem människor komma dit med sina hästar som skulle avlivas - vilket de fick gratis  i utbyte mot att de fick använda hästarna som mat.

Ekologiskt och bra ;D eller hur man nu ska uttrycka det.

Taci
0

#111, jag håller med, det är ju jättebra! Det är väl inte direkt så att de slaktar ponnysar för att de ska bli mat, utan det är just så att det är sällskapshästar osv som människor fått avliva eller som självdött. Eller iaf, så finns ju den möjligheten, att få göra så. Även om jag personligen skulle ha svårt för att slänga iväg mitt djur som mat till ett annat, så får man ju tänka på att transport o begravning osv av en död häst är faktiskt väldigt dyrt. Då är det ju jättebra att det går att göra såhär, en win-win-situation ;D

KitoBonito
0

Ja precis : ) Jag hade nog också tyckt det varit jättehemskt att låta min häst ätas upp (nu har jag ingen häst, men ändå), men samtidigt tror jag att jag hade blundat och låtit det gå an med hjälp av sunt förnuft. Men visst hade det varit svårt! Man får nog blunda som sagt, för att klara av det.

Det är egentligen ingen som förlorar på det som sagt :)

rifla
0

#107 är du beredd att flytta så att rovdjuren får din plats i världen? jag tror väl att vi människor månar mera om oss människor än rovdjuren.

jag skulle aldrig flytta från mitt hus, vi kan inte hela tiden säga att vi tar djurens plats, för människan är det största rovdjuret av alla. vi går framåt i livet inte bakåt. vi bygger hus överallt för att vi inte får plats. men mig gör det inget om alla flyttade till stan,,men då blir ju städerna större och då måste väl mark komma från skogen..

jag bor på landet i vargaland. och de ska aldrig någonsin få ta mitt LEVEBRÖD i från mig. jag och fam sen generationer jobbar med skogen och brukar jorden. och skapar mat till andra att leva utav. ska jag bara stå och titta på när vargen går in och tar korna eller deras kalvar? vargarna fanns inte här för 3 års sedan.

Klaga aldrig på en bonde, när du har mat i munnen! ett ordspråk bara..

Taxelina
0

#114 Du har så rätt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.