Vilka här har vinthundar?
Som rubriken lyder: Vilka här har vinthundar?
In med bild och berätta om dem ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag kan börja med att svara för egen del.
Jag har två salukidamer. En ung dåre (1år) vid namn Wahidah och hennes mor, en snart 9årig dam vid namn Zala.
Med Wahidah tränar jag lydnad, lite agility, lure coursing och så ställer jag ut lite.
Zala får bara lösa "små problem" i stil med att ta ut godis ur petflaskor, kanske träna små tricks och agilityträning som inte innebär att balansera på någonting. Hon har tävlat lure coursing två gånger (och har ett cert), ställts ut en hel del (är such) och nu får hon hänga med på lc-träningar och ställs ut lite smått.
Wahidah är, som nämnt, en dåre.. Hon har enorm mängd energi och vill alltid göra något. Jag brukar säga att hon är en lite väl smal golden retriver, för någon "riktig saluki" är hon då inte än :p
Zala är en dam som är vacker och vet om det… Hon är allt en saluki bör vara i mina ögon och det finns ingen jag älskar mer i den här världen. Hon har mycket värdighet och är helt obrydd mot främmande människor, samtidigt som hon kan komma fram och "slå" männsikor hon känner för att hon vill ha uppmärksamhet :p
---------
Vilka fina damer du har!
Har ingen vinthund, men någon gång ska jag ha en saluki! 

Hade en whippet. 
Har ingen men är helt kär i Borzoi's och Greyhound's!
#6 Så himla sööt!
Jösses vilken sötnos…
Är inget direkt vinthundfan, kan vara för att jag är en människa med "fördomar" om rasen…..
Har absolut ingen erfarenhet så jag vet inte var fördomarna kommer ifrån?

har ingen vinthund, men älskar alla slags vinthundar :) Favoriterna är whippet och borzoi, älskar även saluki's. Italienska vinthundar är söta, samma sak med magyar agar, azawakh och chart polski. :D
För att inte glömma bort irländska varghunden!
Så ja, någongång ska jag minsann äga någon av ovanstående ^^
#6 gud så söt! Nog en av dom sötaste Whippetena jag sett!
Sedan är ju inte vinthundar EN ras, utan en rasgrupp. Det finns 14 olika vinthundsraser och det är faktiskt stora skillnader mellan dem mentalt. ;)
---------
#11, jag vet att det är en rasgrupp.. Formulerade mig lite otydligt,
jag fattar vad du menar…
Tycker dock att de flesta vinthundar är otroligt vackra, dom har en speciell utstrålning både de små och stora raserna, men det är inget som faller mig i smaken.
Har ingen men är förälskad i:
- Greyhound
- Borzoi
- Ungersk Greyhound(Magyar agar)
Gillar även:
- Whippet
- Italiensk vinthund
- Irländsk varghund
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#6 vilken söt bild!
Nej tyvärr så har jag ingen vinthundras utan en Pudel!
Ska ska nästa år prova på lure coursing med han. Vi har provat på hemma lite och han älskar det redan. Tyvärr kan man ju inte tävla med en Pudel vad jag vet. Fast prova på dagar får man :):) :D
Det är synd att det inte finns lure coursing för dom flesta raserna, :(
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Jag har två äldre whippetdamer. I juni dog min älskade saluki. Jag saknar henne så mycket.
Har endast en "fejk-vinthund", dvs en Basenji, vars rasen har väldigt många vinthunds-"fasorner". Får jag säga så? Haha.
Älskar vinthundar för övrigt - vi får se när det blir en! Vad för någon är jag inte säker på ännu, det är mest storleken som stoppar mig. Basenji-storlek är SÅ praktiskt.
Men allt det där vet du ju Ninni ;D Och nu blev det en "Nej, men vill ha tråd". Hmmm!
#14 Bara att sätta igång och ordna LC för andra raser om du vill det ;) Som det är nu är det så få funktionärer i förhållande till hur många som vill träna med hundarna att det ofta bara blir vinthundarna som får springa och oftast bara de som inte tagit licens än. Man hinner inte med hur många som helst och kan inte ha träningar hur ofta som helst heller, för ingen vill ställa upp och slita "varje dag" för att några ska få roa sig med hundarna. Därför prioriteras de hundar som ska ta licens.
---------
#17, Tack för ditt svar! Hur får man igång en LC för "alla" raser?:)
Kan man ordna så att det går att tävla med andra raser också?!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#18 Det är sv. vinthundsklubben som står bakom lc och har certifieringsrätten. Lc är vinthundarnas officiella bruksprov. Du kan ta championat i lc och har du fått en viss poäng kan du delta i bruksklass på utställningen. Förutom vinthundar har jag erfarenhet av att basenji och rhodesian ridgeback också springer. Nej , lc är en tävlingsform för vinthundar.
Du får kontakta någon av SvVk:s avd. och kolla ifall de är intresserade av att låta hundar av övriga raser springa. Hur ofta det är träning och hur många lopp som körs kan nog skifta i landet.
Skotsk hjorthund är också fin ;)
#19 tack det ska jag göra!!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Hur tränar man LC? Alltså hur ska man göra för att kunna träna dem hemma med LC. Det är väl svårt att hitta en "låtsas hare" och kunna "få iväg den" ja om ni förstår.

19 #
Nu har jag kontaktat dom och hoppas att få svar:!)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#25 gud så fin! Hur är hon i sättet? :)
#26 Hon är hur lugn och go somhelst! :D
vad fina hundar alla har. Jag hade en omplacerings italiensk vinthund för några år sedan. Jätte härlig ras men hon mådde inte alls något bra, hon var jätte rädd för människor och hundar, katter ja allt mer eller mindre.
Tyvärr inga bilder på damen på datorn / Alex2