Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 13232 ggr
bobbs
8

Stödmata valpar

Är det någon här som har erfarenhet av att stödmata valpar?

Jag har en valp som föddes betydligt mindre än de andra och en annan som gått ner rätt mycket, speciellt det senaste dygnet. De andra i kulle har  nu börjat gå upp i vikt, och nu böjar vi bli oroliga för de två som inte gör det.

Valparna föddes i måndags (21/9) så de är mycket små.

Så nu till mina frågor.. hur stor är risken att de får mjölken i lungorna, vad gör man om det händer och finns det något jag kan göra för att minska risken för detta?

Finns det något annat man bör veta innan man stödmatar?

Helst så vill jag slippa detta, och gör det endast som sista utväg. Jag kommer att väga valparna ikväll och har de inte slutat minska i vikt då så tror jag att jag måste stödmata dem.

Är mycket tacksam för svar :)

Taxelina
0

I bland är det fel på valpar som inte orkar äta och då är det naturens gång att de går bort.

MEN det ska man inte utgå ifrån. Kolla med veterinären vad du ska använda för pulver mjölk. Sen köper du en vanlig liten nappflaska och ger dom ur den. Låt valpen bara suga i lugn och ro. De behöver mat väldigt ofta dygnet runt. Det står på förpackningen hur mycket mjölk valpen ska ha. Väg valpen innan mat och efter så du ser att den fått i sej. Bra om du har en digitalvåg. När du ser att valpen klarar att suga så kan du lägga den hos tiken vid de bästa spenorna och se till att de minsta får oftast och bäst. Ibland får man väldigt försiktigt öppna munnen på valpen och lirka in en spene. Akta bara så du inte har vassa naglar.

När du matar med flaska kan du ha valpen liggandes på magen i ditt knä. Då ska det inte vara någon fara. Fråga veterinären hur du gör när den satt i halsen.

Har dom fått råmjölken?

Du har ett jättejobb framför dej. Men det är värt allt jobb i världen om allt går bra.

Ha kontakt med en veterinär, där får du den bästa hjälpen och lycka till med valpingarna.

tsset
1

Kontakta veterinären, mest för att få bästa råden av dem men också så att de vet att du kan behöva deras hjälp akut. Alltid skönt att veta att någon är beredd på ett akutsamtal(om det skulle behövas).

Behöver du stödmata kommer det bli kämpigt, men värt det. Önskar dig lycka till!

bobbs
1

#1 Ok tack för tipsen. Mjölkpulvret har jag redan, Qilas (tikens) uppfödare var här tidigare idag och lämnade det.

Alla valparna har fått i sig av råmjölken och alla diar hela tiden, men det är två av dem som ändå inte går upp i vikt. Så därför tänkte vi ge dem lite hjälp på traven, meningen är egentligen inte att vi ska stöd mata dem hela tiden (eller jag hoppas i alla fall på det), utan bara nu så att de inte minskar mer än vad de redan gjort.

Har läst på lite om stödmatnign redan, men ville mest ha lite tips och råd av någon som faktiskt har gjort det. Så tack så mycket! :)

Taxelina
0

Jag har gjort det några gånger.

En gång gick det inget bra. Men de andra gångerna slutade det lyckligtSkrattande

Hoppas det går bra för dej. Jag har en känsla av att du kan en del själv och att det kommer lösa sej. Och du har ju uppfödaren som stöd också.

Jag förstår hur du menar. Mat när man ser att det behövs. Du tänker så rätt.

Lycka tillSkrattande

bobbs
0

#4 Hoppas inerligt att det slutar lyckligt här med. Än så länge svävar ingen i livsfara och så får det gärna förbli :)