Vill ha tips
Jag har två hundar, har nyss skaffat en valp (hane). min gamla hund (tik) sätter på den lilla helatin när dom busar. Jag har låtit hon göra så. Men , det ser ut som båda bara har kul. Men ..(vad tycker ni) ska jag fortsätta låta hon få göra så?
Det är ett dominansbeteende, och ska inte överdrivas tycker jag.
Oftast brukar hundarna klara av att reda upp sånt där själva, men tycker du att det blir för mycket så hindra henne från att ens försöka.
Jag är glad att dom har börjat busa med varran och ser ut att ha kul. Men jag tänker att det kanske är fel att låta henne hålla på så varje gång. men jag är osäker. Jag vill inte ta bort hon därifrån ifall jag inte behöver (efterssom jag är smtidigt glad att dom busar), men jag vill inte att det ska bli fel åt andra hållet heller (om ni förstår) .
#3 Jo, men dominansbeteende är inte lek.
Så håll lite koll så hon inte överdriver. DET kan också slå över..
Haft två hundar (Rottweilers) som det slog slint för, vilket resulterade i att tiken inte lät hanen göra något alls.
Så när hon väl ville busa vågade ha inte så då fick vi vara där och hjälpa honom busa med henne..
Hur vet man ifall hon börjar överdriva? ..Menar du Ifall hon gör illa han? Hjälpa honom busa med henne, hur tex ?
#5 Om det är allt hon fokuserar på, att hon tar varje chans att dominansrida honom..
Det behöver inte alls vara ett dominansbeteende.
Är tiken kastrerad eller är ett tänkbart "löp" på väg?
Händer det att hon rider i andra fall när hon blir uppjagad eller stressad exempelvis vid lek med andra hundar eller människor?
≧◔◡◔≦
#6 Ja varje gång dom börjar busa, då gör hon det -helatiden, ingenting annat.
#7 Hon börgade löpa igår faktiskt!
#8 Jag skulle passa dem lite så det inte blir fel..

Min tik är likadan mot min fyra månaders valp.
Jag accepterar inte ens en sekund av dominasbeteende. Jag är den som bestämmer och dom har samma rank.
#8 skulle gissa att du har ditt svar där.
Du skriver inget om hur gammal din hanhundsvalp är, men är han i ålder att kunna bli könsmogen så håll koll på dom.
≧◔◡◔≦
Tack för tipsen. Jag ska tänke på vad ni har sagt . Jag får se hur jag ska göra.

Jag skulle inte heller låta henne rida på valpen. Om det vore min hund så skulle jag bryta det beteendet på en gång! Finns ingen som helst anledning att hon ska bete sig så…
Valpen är 11 veckor har haft han i 3 veckor.
Jag ska inte låta henne rida på valpen i fortsättningen. Ska försöka hjälpa dom att busa lite. osså tror jag nog det blir bättre kanske när min tik slutat löpa.