Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 785 ggr
sawa
0

angående försäkringar...!

jag har en fundering..vi har juh agrias försäkring på taz..men hom han skulle skada sig eller nått som kommer göra att försäkringen kommer få hjälpa till..hur går det då till?

moste man lägga ut hela summan först å sen få tillbaka det från agria eller hur ligger det till?

Sara
0

De flesta veterinärer kan göra en direktreglering med Agria. Då betalar du bara självrisken direkt hos veterinären.

Det brukar tillkomma ca 100:- i administrativa kostnader som inte går på försäkringen.

En direktreglering fungerar bara under Agrias kontorstider.

Sara

sawa
0

oki va bra..för om det skulle gå på flera tusen kanske man inte har det bara så hehe

TinaH
0

du behöver bara tänka på att du har din 1000-lapp med dig, eller vad man har för själv risk belopp. . och sedan så kan det tillkomma som sara säger nån peng för veten adm kostnader.

Gott nytt år! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

smurfan-13
0

Jag har folksam & när min ena hund åkte in akut en helg & det blev dyyrt så räknade vetten ut på ett ungefär vad det skulle kosta mig & så "direktreglerade" vi det på plats ändå.

Men det kanske hänger lite på klinik, bolag etc vad vet jag…

Pheobe
0

Om jag inte har helt fel för mej har agria ingen fast självrisk som IF har. Dvs man betalar på agria självrisken plus 25% av resterande belopp. Det kan bli jättedyrt om man behöver operera hunden. Rätta mej om dom har ändrat reglerna.

mandymoo
0

Kikade lite snabbt på några av försäkringsbolagens villkor… det kan säkert skilja sig mer inom samma bolag beroende på vad man tecknat, vilken premie osv man har.

Många gånger tar man en lägre premie när man tecknar försäkringen, vilket medför högre självrisk. Men sen å andra sidan så hoppas man ju alltid att man ska slippa ha en hund som skadar sig.

Men som ni ser är det stora skillnader på just självrisken.

Och gällande om kostnaden regleras direkt hos veterinären så beror det nog helt på vilken veterinär man går till om dom har sånt avtal med bolaget eller inte.

**Folksam:
**Veterinärvård: 1 200 kronor för varje behandlingsperiod om högst 125 dagar plus 20 procent av överskjutande kostnad. Behandlas din hund för flera olika sjukdomar eller olycksfall under samma period betalar du endast en självrisk.

**Agria:
**Veterinärvårdsförsäkring
Fast och rörlig självrisk - välj själv!
Självrisken för veterinärvårdsförsäkringen består av en fast och en rörlig del. Du kan välja mellan tre olika fasta självrisker
- 1 000 kronor
- 2 000 kronor
- 3 000 kronor

Vilken rörlig självrisk vill du ha?
Rörlig självrisk beräknas på de kostnader som överstiger den fasta självrisken. De rörliga självriskerna du kan välja mellan är:
- 10 procent
- 20 procent

Genom att kombinera olika val kan du påverka omfattningen av ditt försäkringsskydd och därmed försäkringspremien.

Direktreglering
Om kliniken har slutit ett direktregleringsavtal med Agria
kan du begära att kliniken anmäler skadehändelsen till Agria
i ditt ställe. Du måste medverka till att kliniken kan lämna all
information om djurets sjukdoms- och behandlingshistorik
samt övriga omständigheter kring skadehändelsen. I de fall
skadehändelsen omfattas av försäkringen betalar Agria ut
ersättningen direkt till kliniken. Du betalar då bara de
kostnader som försäkringen inte omfattar.

Om Agria finner att det inte är möjligt att direktreglera ett
ärende har vi rätt att neka direktreglering.

**Sveland:
**SJÄLVRISK
Självrisken är 1 400 kr eller 1 900 kr + 25% på de ersättningsbara kostnaderna.

En självriskperiod (behandlings-
period) är 90 dagar. D v s den fasta självrisken dras bara 1 gång under en självriskperiod.

OM MAN INTE DIREKTREGLERAR
När inte reglering med kliniken sker direkt, gör Du en skadeanmälan med hjälp av kvittot du får från kliniken.

Fyll i försäkringsnummer, namn, adress och uppgifter på hunden (namn, ålder, registeringsnummer mm).

Ange bankonto med clearing nummer, postgiro eller bankgironummer för insättning av ersättning.

**IF:
**Självrisk
Vi har en fast självrisk i veterinärvårdsförsäkringarna. Du kan välja mellan 2.000 kr och 4.000 kr.