Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4279 ggr
marinelady
0

Sova ensam

Jag har en fundering nu har säkert inte många hunden i sovrummet eller liknande utan de kanske sover i egna utrymmen. Men många får ju spunk av tanken att en hund ska sova hela natten själv och ägaren kommer hem på morgonen efter jobb, fest eller liknande. Hur ser ni då på när hunden är på hundpensionat? Då har ju hunden inte alls den frekvensen av männsklig kontakt som dem är van vid och sover hela nätter själva, spenderar stor del av dagen själv… så hur ser ni på det?

Och sen hur ser ni på hundar som lever liv i hundgårdar med kontakt med människor regelbundet dock inte hemma liv. Dessa hundar är ju ganska många, draghundar, militärenshundar (i perioder), jakthundar osv…

Jag vill på något sätt inte peka på att det är okej att regelbundet dumpa din hund utan kontakt med människor men jag undrar om dessa situationer inte kan efterlikan de som sker när människor jobbar natt ex. Alltså hunden sover själv.

Självklart förutsätter jag att hunden är trygg i sig själv och inte tar skada på något sätt av denna sporadiska ensamhet, alltså inte en hund  med ångest över att vara själv.

marinelady
0

Oh kom igen det finns MÅNGA där ute som stryper folk när det kommer till diskussioner om ensamhetsträning, varför vågar ingen redogöra hur dem tänker i den här situationen? * PUTT

[Hilo]
0

Jag kan väl kliva fram då, eftersom jag jobbar på en rottweilerkennel med hundpensionat..

Är hunden trygg i sig själv så märker man vad hunden tycker om situatonen.

Jag har haft hand om hundar som inte alls klarat av att bo där, och då har vi snällt sagt att vi inte vill ha hunden där, för hundens egen skull.
Men de är välkomna tillbaka då de lärt hunden att vara ensam ibland.

Den längsta vistelsen där var en schäferhane som bodde där.. 9 veckor om jag inte minns fel p.g.a. husse brutit båda armarna och hade inget annat val.
Han trivdes mycket bra av att bo i hundhuset och vistas ute i hundgården om dagarna.
Givetvis fick han kontakt med mig genom långa promenader, lek och lite träning.

Jag tycker att det finns bra och dåliga pensionat, men personligen gör jag mitt bästa för att hundarna ska ha det så bra som möjligt.
Det spelar ingen roll om det är en hund inhyrd eller åtta stycken.

Dock måste ju tiden på dagen delas upp på ett annat sätt om det är många hundar.

De sover själva, med de flesta av mina hundar har också sovit själva, ibland har vi haft stämgd dörr och hundarna har inte brytt sig om det..

Det här med att lämna en hund i hundgården hela dagen  - är väl okej om man gör som Djursyddslagen säger att minst en promenad sker utanför tomtens gränser.. Omän detta är lite luddigt.
Hundar - typ slädhundar som bor i hundgårdar är ju vana, och många trivs inte inne..
En kompis har haft en grönlandshund och hon gillade inte alls innelivet utan var mer än gärna ute i gården med sina dagliga promander..

Ensamtränar man hunden, får en trygg hund, och så vidare.
Fine, då anser jag att det är okej att lämna bort hunden under tiden man t.ex. ska på semester.

Man får anpassa hunden efter behov.
Leta efter en hund som är van sedan långt tillbaka i linjerna att bo i hundgården.

Många länder har sina hundar som…
Ja, rena avels och arbetsdjur..

De har aldrig denna gosiga stunden i soffan eller lek med bollar och annat..
Jag personligen gillar det inte. Men dessa hundar och hundarnas föräldrar är vana med den typen och därmed lever livet så.

Se det lite som "De vet inte bättre", men det måste inte betyda att hunden lider av avsaknaden av denna "extrema" mänskliga kontakt som vi i sverige har med våra hundar, även om jag själv tycker att det är väldigt mysigt Oskyldig

-Hoppas jag förstod vad du var ute efter..
Annars får du väl rätta mig så ska jag svara så gott jag kan..

marinelady
0

TACK det var precis sådana svar jag sökte :)

[Hilo]
0

#3 Så lite så.

Fråga gärna mer om det fattas något.
Hanterar ju olika hundar i samma situation nästan dagligen.. Glad

Kalli
0

Problemet om man jobbar natt eller festar så brukar de flesta normala människor vilja sova när de kommer hem. Alltså är hunden dförst hemma själv hela natten, sedan har de visserligen sällskap men ingen aktivering. På ett pensionat hoppas jag och tror att de får aktivering under dagen. Annars ser jag inget fel i att hunden sover ensam och den känner sig trygg i den situationen. Själv skulle jag antagligen noja ihjäl mig dock. Skäms

[Hilo]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jag vet många som blir toknervösa över att lämna hundarna.
Vi har t.o.m. haft folk som åkt iväg i gråt.

Men när man berättat att allt gått bra och att hunden har skött sig så brukar det lätta för dem nästa gång  de kommer.
Så du är inte ensam, hehe.

Det roligaste är när hundarna blir glada av att vara tillbaka.
-Lite som en semester från husse och matte kanske Flört
Det är så kul att se att de trivs och tycker det är roligt med alla nya dofter, aktiviter och människor.
(Nu är det ju bara jag och kennelhavaren som är där, men..)

Såhär kul kan vi ha det på hundhotell Cool

Vattnadal
0

Vi har 8 hundar, 3 sover inne med oss, de andra ute i hundgården. Där ute bor de två och två, utom Piro, som kan vara lite för hård och elak. Han fungerar bra med Freja, men hon måste sova inne för att må bra.

När vi åker bort och inte kan ta med alla hundarna (händer inte ofta att alla får föja med, kan jag erkänna, bara när vi åkere till stugan typ) brukar vi antingen försöka få någon att bo här, eller så tvingar vi några väl utvalda att åka hit 2 gånger om dagen, mata hundar, rasta dem i hägnet, mocka hundgårdarna och umgås lite med dem. Freja kan sova ute när vi ändå inte är hemma. Vidar och Vittra får bo hps mamma och pappa om det är hundförbud dit vi ska.

Visst skulle ett pensionat kunna fungera, men det skulle bli lite dyrt, och våra hundar mår nog bättre hemma ändå, tänker vi.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

marinelady
0

#5 MEn då kommer min fundering in där, min hundsmorgon ser ofta ut så här, vakna äta promenad sen sover hon ändå fram till mellan 12-15 när vi kör nästa promenad, vad jag gör under förmiddags perioden är ju inte min hund med på… så om jag valde att sova ut då eller tvätta kläder eller annat aktiverar ju inte min hund under morgon perioden. Vi hittar på aktiviteter på kvällar och eftermiddagar…förmiddagar ska min hund ta det lugnt på oavsett dag. Är jag grym då?

Kalli
0

Vi är olika då. Jag interakterar med mina hundar hela tiden, inte bara på bestämda tider.Men så sover inte mina hundar fram till 3-tiden heller. Oskyldig

Att först bli lämnad 8-9 timmar, sedan sover matte/husse 8 timmar låter inte som ett roligt hundliv i mina öron. Dessutom tillkommer saker som tvätt och andra aktiviteter som din hund inte kan vara med på, de sker tyvärr inte av sig själv. Vid enstaka tillfällen fungerar det säkerligen men som vid nattjobb är jag tveksam och jag är tydligen inte ensam eftersom jag har just en "natthund" hos mig de nätter matte jobbar. Glad

marinelady
0

#9Skillnaden ligger väll i att min hund är helt nöjd och trygg med sitt liv medans jag måste ordna med annat då hon inte kan vara med. Jag har ju faktiskt ett liv utanför hundägandet och måste se till att det finns en inkomst eller hur? Nu jobbar jag visserligen inte natt men det kräver fortfarande att min hund är nöjd och glad med sitt liv när jag inte kan inkludera henne :).

Men vad menar du med interaktion? Går du runt i ditt hem med din hund klistrad mot dig hela dagen? Kopplar inte dina hundar av när du lägger dig i soffan för att vila eller sitter framför tvn?

Hur ser du då på livet för de hundar som finns inom polisen eller militären och spenderar tid ensamma i burar/hundgårdar utan mänsklig kontakt, eller draghundar som även dem lever skilda liv från sina ägare?

Kalli
0

#10: Självklart måste man ha ett liv utanför sitt hundägande men det betyder inte att man måste lämna hunden ensam flera timmar per dag. Jobbar man och har inkomst finns det flera sätt att lösa det på. :)

Interaktion betyder förenklat att man har ett utbyte med hunden. Det betyder inte att de inte kopplar av när jag ser på TV, det betyder bara att jag inte spenderar hela förmiddagen framför TV:n eller på sätt där de inte är inkluderade.

Angående hundar hos polis och militär är jag inte insatt i frågan men om de spenderar majoriteten av sin tid ensamma tycker jag att det låter väldigt tråkigt, detsamma gäller hundar som sitter ensamma i en hundgård. Draghundar brukar ofta vara ganska självständiga och del av en större hundflock. Det är väl det viktiga, kontakt med flocken vare sig det är andra hundar eller en människa.

Konstigt nog är min hund också nöjd och trygg i sitt liv, så där ligger faktiskt ingen skillnad. Man måste väl få ha en annan åsikt utan du antyder motsatsen?

SaraC
0

#10 Polishundar bor med sina hundförare. Skulle tippa på att det är samma sak för hundar inom militär.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

marinelady
0

#11 Jag bara förtydligade efter dina antydningar om ett tråkigt hundliv att min hund mycket väl är trygg och nöjd med sitt liv trots hennes enligt dig tråkiga liv där hon tar det lugnt inomhus. Men du förklarade aldrig vad du menar med interaktion, kan du mer specifikt peka på vad du gör dygnet runt som utgör interaktion med dina hundar.

Sen är det intressant att du anser att draghundar mår bra av annan behandling än andra raser, min tanke är att i grunden har alla hundar samma behov. Skulle du kunna hålla med om att andra hundar tex. schäfer i flock i hundgård lever fullt värdiga hundliv eller vill du enbart att detta skall gälla för draghundar?

#12 Men dem bor även i perioder i hundgårdar eller avelsstationer, avelsstationer eller hundgårdsliv där hundarna lever majoriteten av sina liv utanför människors hem finns på flera olika ställen med många olika raser.

Vattnadal
0

#13 Om draghundar med polarhundsbas, så mår de bättre av att få leva som de är avlade till. De lever i sin lilla familjegrupp i hundgården. De rastas dagligen på annan plats, dragtränas och får umgås med människor på olika nivåer beroende av vart de bor.

Tidigare hade vi våra ute dagtid och tog in dem för middag, sen var de inne med oss kvällar och nätter. Nu n'är vi flyttat så att de har stora hundgårdar och boxar inne, själva kan välja på inne och ute och aldrig hämmas av möbler och mäsnklig ordning, är de mycket nöjdare.

Det känns inte som att vi stänger dem ute, utan mer som att vi välkomnas till dem. Vi spenderar dagligen mycket tid med dem. Det ska matas, bytas vatten och mockas, de ska springa i hägnet, dragtränas eller få koppelpromenader. Sen måste ju varje hund kollas igenom, få sin egen lilla gosestund, borstas vid fällning, får leka lite med oss om de vill etc.

De mår nog bättre av detta liv än väldigt många hundar som bor i lägenhet. Hundgårdsliv är inte tråkigt för hundarna.

Sen är ju frågan hur mycket behov av att umgås med människan alla hundar har. Självklart har de massor av det om de är vana med att alltid vara med, men mindre om de inte alltid är med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

marinelady
0

#14 Mm precis, jag tror i mitt stilla sinne att de flesta hundar får vara mer hund om dem spenderar tid med sina polare i en hundgård än hela dagen med sin ägare..men alla ser vi olika på det.