Lämnas på foder
Hur vanligt är det idag att man kan få ha en hundvalp på foder från uppfödare eller privat? Vet min mamma alltid hade sina hundar på foder och att uppfödaren tog ett x antal kullar på tiken istället för köpsumma.
Ganska vanligt skulle jag säga, speciellt hos "större uppfödare" då den mindre/privata oftast bara tar någon kull och kan behålla en bra individ.
Däremot känns det som att halvfoder är vanligare än helfoder, och det är oftast ganska noga med att hunden ska gå på utställningar och visas och någon arbetsmerit osv. Kenneln vill ju veta att det är en bra individ de ska avla vidare på!
Vi har båda våra på sk halvfoder. Det man måste tänka på är att det är inte något sätt att få en billigare hund, utan det är ett hedersuppdrag, man förvaltar uppfödarens avelsmaterial och måste vara beredd på att ha ett gott samarbete med uppfödaren många år framöver. Vi har inte sökt efter foderavtal, utan blivit tillfrågade om vi kan tänka oss det (våra hundar kommer från samma uppfödare).
vi har två av våra valpar ute på helfoder, som vi ska använda i avel senare.. en tik och en hane
Ganska vanligt..
Svärfar har en flatte på foder.
Vet fler uppfödare som har valpar ute på foder..
säger med ganska vanligt, jag vart tillfrågad men tacka nej pga det var en mycket långhårig ras som behöver skydda pälsen o det är inte riktigt jag, är för mycket skog o mark o det sliter på pälsen. Vissligen är pälsen en liten del men uppfödaren är petig med det själv.
Håller med dom övriga att det är ganska vanligt. Även vi uppfödare som tar kullar mer sällan. Tar man en kull var 2-3 år så skulle man få ha en ganska stor hundflock om man skulle behålla en från varje kull ändå
. Jag bor själv i lägenhet och för mig så räcker det gott med två hundar hemma. Nästa kull ska jag tex ut med en hund på halvfoder
#6 Med sällan tänkte jag mer kull vart tionde år, när uppfödaren själv vill ha en hund ;) Eller som de uppfödare som bara haft en kull, eller två totalt. 2-3 år är ändå ganska ofta, men långt från massproduktion! Skulle ju inte gå att ha kvar alla hundar man vill avla på då. Samtidigt positivt, får man många bra hundar att avla på har man ju helt klart lyckats!

Anledningen att jag frågar är just för att jag är lite sugen på att ha en golden retrivervalp, men vill ha på foder då jag inte har tex 6-9 000 att smälla ut på en gång. Nu skulle ju detta vara lite längre fram när dottern är lite större, men vill kolla runt lite och ta reda på lite fakta just om att ha på foder.
#8 Börja spara redan nu! Det är faktiskt det bästa att göra, även om man sedan väljer att ta på foder eller köpa. Vem vet, valpen blir sjuk, valpen ställer till stora skador i hemmet, valpen hamnar i slagsmål… alltid bra att ha lite pengar undanlagda till hunden, jämt och ständigt! Ett utifall att konto, det är ju ändå självkostnad på ett par tusen även om försäkringen täcker.
har du 15-20 000(bara förslagssummor) sparat till hunden har du fötterna på det torra, du har pengar till att köpa helt eller ta halvfoder,du har pengar till foder, koppel, försäkring, nya skor om valpen tuggar sönder, om dett händer en olycka, till vacc och avmaskning… utan att det tar på ekonomin!