Rovdjur
Min kompis berätta idag att hennes sambos brors Schäfer blev dödad av ett lodjur här om dan när han släppte ut den på gården medans han rökte. Schäfern dog på bara nån minut med hela strupen sönder sliten.
Tänker du på rovdjur när du släpper ut hunden på gården eller går ut i skogen?
Själv tänker jag inte så mycket på de då jag tycker att jag har bra uppsikt när han är på tomten, men med skogen rätt inpå…så vet man ju aldrig och de går ju så snabbt.

Vi har lo någon km bort. Tänkte väl mest på det när jag gått en bit ut i skogen med lösa småvalpar. Här finns det gott om skogsfågel, hare och rådjur åt lodjuren att äta.
Sen har vi björn runt knuten. Där är jag jmest ängslig att Vidar ska mucka gräl med mamman, och hon ska sätta efter honom för att försvara ungarna, och han kommer ju till mig då…
Varg vandrar förbi här då och då. Har hundarna under uppsikt, och räknar med att det ska gå bra då.
Var jag rädd för rovdjur skulle jag inte ha flyttat ut i skogen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tråkigt att det hänt. Men det är inte första gången. Och inte sista.
En hund blev tagen i trädgården av varg när den var ute med ägaren och hämtade in ved.
En blev tagen på gårdsplan och svårt sargad. Vet inte om den klarade sej.
En gick i lina vid hustrappen och blev tagen av 2vargar. Svårt skadad i strupen.
En liten hund försvann när ägaren släppte ut sina hundar för en snabb kissning. Alla kom in utom den minsta. Dom vet inte vad det var, men dom hittade blod och misstänker varg eller lo.
Listan kan göras lång. Och alla fall är lika tragiska. Jag släpper aldrig ut mina hundar för att kvälls kissa själva. Det är koppel som gäller även fast dom sätter sej precis utanför huset.
#1 Ja, en uppretad björn mamma är ju ingen hit direkt:p

Jag har koppel på mina för jämnan, när det finns risk för rovdjur. det skulle vara oansvarigt annars, mot mina hundar. Nån kväll tror jag björnen var här, för då vågade inte valpen ut, så vi tog med Vidar. Han kom bara till soptunnan vid hönshuset, sen talade han om för miga tt det var bäst att vi gick in. Då gjorde vi det, utan att tveka. Det går ju att kissa dem alldeles utanför dörren om det behövs.
Annars har vi en stor rävhane som verkligen hänger på gården. Han har kisskrig med Vidar, och de jobbar hårt för att markera över varandra. De delar ju revir, eller Vidars revir ligger mitt i rävens. Jag vågar inte låta goldenvalpen som nu passerat 15 Kg med råge, vara ute ensam när det är mörkt ens med tanke på honom.
MVH Elin
#2 Jo de är väldigt tråkit samt att ägaren såklart är helt förstörd.
Men de finns ju inte så mkt mer att göra än att ha bra uppsikt, för de vilda djuren är de ju bara naturens gång.
#4 Ja de förstår jag, rävar ska inte ses som intet dom kan ta bra stora djur.
japp, skulle aldrig släppa dem lösa i skogen och tycker att dem som gör det inte tänker spec. mycket..
i en skog här inärheten var den en som fick 2 av sina settrar dödade av vildsvin, mitt på dagen
#7 Ush, vildsvin är inte och leka med..och de verkar finnas hur mkt som helst nu. Vi har ett område där vi vet att de vistas mkt vildsvin, där går jag varken med hund eller utan.
Händer ofta att man möter hundar i skogen med ägare 50 m bakom så man blir förundrad över att rovdjur tas med sån oförsikt. :)
Det gör mig lite förvånad och förvirrad av att vargarna i fråga har gjort på det viset. Jag undrar varför det blivit så?

Prillan är så liten, så dt är klart jag är lite orolig.Som tur är så går hon inte långt från mig när vi är ute i skogen. Som längst kanske hon är 20 meter bort, så ett lodjr vågar sig ju inte fram i allafall. Vet inte hur det är med rovfåglar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Nej, jag är inte rädd när jag går i skogen. Här hemma har vi inga rovdjur och på landet där varg, björn och lo går inpå knuten är jag inte heller rädd. Mina hundar kommer in till mig om de känner att det är björn, grävling el liknande i närheten. Varg är de inte så brydda över och att springa rakt in i en vargflock gör man inte i första taget. Så nej, jag är inte rädd när mina är lösa i skogen. Det är ju inte så att hundarna springer vind för våg, de håller sig inom en viss radie runt mig.

Vi har ett par häckande havsörnar på våran mark. Vi har plåttak på våran hundgård och skulle aldrig släppa ut tyskarna utan koppel på marken av 2 anledningar 1 örnarna 2 att de skulle jaga.
Visst får de jaga när det är jakt säsong men då brukar inte örnarna vara här, eller inte lika nära i alla fall. Sedan jagar vi oftast inte på våran mark utan har en annan större jaktmark att tillgå.
En havsörn kan ta bytesdjur upp mot vuxna svanar

Nej jag är inte rädd. Har mina hundar under sådan uppsikt att risken är stort sätt obefintlig. De som inte lyssnar lösa får gå i koppel, inget mer med det!
Hemma finns det bara björn och lo, varg tror jag man måste in i andra skogar för att stöta på men man vet ju aldrig.
Jag är inte rädd. Skulle aldrig falla mig in att släppa hunden lös där jag vet att det är risk att möta större rovdjur. Om sommaren är vi oftast inte djupare in i skogen och han är aldrig lös då på grund av koppeltvånget.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Intressant tråd! Hunden jag är dagmatte åt är lös ibland. Dock finns varken björn, varg, vildsvin eller lo i den skogen. Det är en väldigt liten skog men i den stora skogen skulle jag inte släppa henne. Vet att det finns vildsvin och en väldigt agressiv älg i den skogen så där går jag utan hund. Ta även älgar på allvar trots att de inte äter hundarna, älgen hos oss anfaller hundarna och har tom sparkat en stor schäfer som turligt nog överlevde.
#15 Ja, vildsvin är jag riktigt rädd för, hudå!

#15 Vildsvin är jag inte rädd för, men älgar däremot har jag numer lärt mig att gå omvägar förbi. Det har huserat 2 st hundilskna älgar senaste åren här. Å så ska vi inte tala om kossor. Hua!
Men senast jag blev "attackerad" när jag var på hundpromenad med 2 schäfrar och en rottis var av ett gäng får. 
Under parningssäsongen blev jag och Blade rejält hotad av en råbock. Den skrek, rusade fram vände rusade fram och skrek. Blade började skälla med sitt "andra" skall som låter nått helt förskräckligt då tog den avstånd.
Då slog hjärtat några slag extra:P. De känns ganska stora under parnings tiden när de blåser upp sig.
#17 Får, de var lite ovanligare:P Hur gick de?
Orolig - inte direkt. Har man bott med alla vilda djur inpå husknuten hela livet så ser man de mer som självklart att de ska vara där.
Vi har ju inhängnad tomt, men kraftigt staket(kör man in i det är det bilen som går sönder - inte staketet), så det är inte så många djur som kommer in här längre. Katter, grannens Tax och ett par rävar, varav de sistnämnda älskar när hundarna glömt ben ute!
Innan vi slog upp staketet hade vi nästan jämt älgar som gick över, grävling, rådjur, räv, troligen lo, vildsvin… vildkatter!
Man får ju respektera djuren när man är på deras områden, liksom att de tar avstånd från oss får vi flytta på oss för dem. Älg och rådjur är vardagsmat här ute, liksom rävar som vi har i mängder! De är dessutom nästintill tama, och följer gärna med en sträcka när man är ute och går. Antingen en bit framför, eller bakom.

Jag släpper min hund lös i skogen men hon kommer ju om jag kallar. Hon är inte så gammal så hon är ganska försiktig (tittar oroligt på jakttorn) så hade det hörts nåt och hon blvit rädd så hade kommit till mig direkt. I den skogen där jag går har jag ridit väldigt mycket och till häst har man större chans(eller hur man nu ska se det) att se vilda djur men det har jag bara gjort en gång, så jag är inte så orolig. Har ju inte björn här nere men det har tydligen synts till en varg.
#14 Koppeltvång? Du måste inte ha hunden kopplad men du måste ha den under sådan uppsikt att den inte stör eller skrämmer/jagar vilt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#20 Koppeltvång är ingen lag, utan det är som du säger. Däremot finns det koppeltvång inom vissa kommuner, det ser lite olika ut på olika ställen. Hos oss gäller koppeltvång i parker, motionsspår och för löptikar. Också under uppsikt blablabla under sommarperioden.
#20 Ja, så länge man inte har sådan lydnad på hunden så ska den vara kopplad. Jag har inte den lydnaden på min hund så därför är han kopplad.

#22 Aha dåså.

Min lilla hund stog i en flock m vildsvin (suggor och kultingar) för inte allt för länge sen. Han ville hälsa/pussas, men de blev rädda och flydde. Vi har viltsvin bara 100 m från dörren (trots att vi bor i lägenhetsområde), men jag är inte så rädd för dem längre.
#9 Dom har inte den rädsal för människan som behövs.
Och hunden är ett lättfångat byte. Som att åka på drive in på mc donalds ungefär. Ursäkta jämförelsen
Men många vargar har lärt sej att när den hör hundskall i skogen betyder det mat för dom.

#25 fast det där är ju en myt. Det har tom gjorts en studie där de satte en skällande finnspets i en bur och sen följde de radioförsedda vargarnas rörelse för att se om de rörde sig mot skallen, vilket de INTE gjorde.
Sen att vargar dödar hundar ser jag inte som så konstigt heller, då det oftast rör sig om hundar som jagar/springer genom vargens revir. Självklart försvarar då vargen sitt revir! det gör dem även mot sina artfränder och i områden i världen där reviren är tätare än i sverige så är det en av de allra vanligaste dödsorsaken för varg (att dödas av en artfrände från en annan flock)
#26 Myt, glöm det.
Har bekanta som varit med i skogen och upplevt eländet. Och du, alla vargarna är inte sändar försedda.
Släppte ju hundarna i skogen varje dag.. Tänkte faktiskt aldrig på detta. Själv har jag aldrig fått nån av mina hundar dödade däremot en av våra katter och föera andra's katter i byn blev dödad.
Aww en Schäfer.. (Favvorasen..)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Har ju skogen bara 10-15 meter bort

#27 vad får dig så säker att det är just skallet de reagerar på och följer då? Jag säger inte att vargar inte skadar/dödar hundar, bara att de studier som gjorts visar på att det är en myt att de skulle följa skallet för att uppsöka hunden. Inte heller har jag påstått att alla vargar är sändarförsedda, bara att det var det de använda sig av i studien. Givetvis så hade de ju även koll på omgivningen där hunden var och inga vargar dök upp.

Vi har både vildsvin, lo och varg ibland här i skogen. Så jag släpper dom mindre och mindre i skogen. Jag vet ju hur fort det kan gå.
Hade ju ett lo som försökte ta mitt veckogamla fjordföl för precis 10 år sedan. Som tur va så såg jag den så vi släppte in våra hästar. Men under tiden som vi halma i stallet (Hade precis högtrycktstvätta stallet) så hade den attackerat mot flocken. Hästarna sprang då in i den lilla skogsgläntan som fanns i sommarhagen. Men vi kom ju strax efter så lo:t han inte försöka något mer efter det. Någon timma senare hör vi ett rådjur skrika ut i dödsångest. Loet hade tagit ett rådjur i stället. Lodjuret låg sedan på en sten helt öppet, hela ljusa dagen efter detta hände. Så vi har fotat det. :)
Vi hittade en råbock som blivit slaget av ett Lo. I hagen där kvigorna går alldeles intill huset. Det måste hänt sent på morgonen, för när jag var där vid lunch tid droppade blodet fortfarande. Bett i nacken och strupen och påbörjat äten bakifrån. Länsstyrelsens besiktnings man konstaterade Lo.
Vi har både Björn, Lodjur och Grävling. Grävlingen är jag lite rädd för på kvällarna Då hon har varit på väg att jaga efter den

#31 få förunnat att se lodjur. Blir riktigt avis. Skönt oxå att det gick bra för hästarna (som annars måste vara i största laget för en lo va?)
Men det känns fortfarande konstigt för mig. Okej om hunden är inne på vargarnas revir - en vargflocks revir kan ju vara gigantiskt - men att de dödar ett djur som är så likt dem själva och som talar deras språk känns jättekonstigt (hade de vaktat revir hade jag mer kunnat tänka mig att de endast skadar och jagar ut inkräktaren)!
Både vargar och hundar är ju djur som i all mån undviker att komma i slagsmål och skada varandra (detta gäller då inte föda).
Ser vargen denna HUND (som talar samma språk) som mat??
Jag är inte alls så införstådd i hur vargen blir "störd" av dess levnadsförhållanden här i Svergie, så jag vet inte så mycket mer än det jag lärt mig om djuren genrellt.
Please enlighten me!

Självklart ser inte vargen en hund som MAT. De står högst i näringskedjan båda två och rovdjur äter sällan rovdjur. Däremot kan vargen se hunden som en konkrurent eftersom de går på ungefär samma byten. Det är inte ofta en varg och en hund stöter på varandra i skogen, men jag har svårt att tro att vargen skulle vara lycklig över att ha en hund i reviret. Så pass stor skillnad är de på de två arterna att de inte ser varandra som artfränder. Skonar varandra från slagsmål gör de nog inte när revir eller bytesdjur står på spel. Bevisligen lämnar inte vargen hundarna ostraffade.
Med Vänliga hälsningar

#36 Fast rävar tar ju katter, de är visserligen mer olika än hund/varg men de är ju båda rovdjur.

"Rovdjur äter SÄLLAN rovdjur". Rävar kan döda katter, och det kanske händer att de äter på dem ibland också. Rävar är dock ett litet undantag. Rävar äter nästan allt. Rötter, as, frön och bär, råttor och andra smådjur…allt de kan komma över.
Med Vänliga hälsningar

Jag tror att hunden är för lik, men ändå för olik, för en varg. Den ses som en störande konkurrent, och dödas därför. Är de hungriga kan de nog äta lite oxå.
Forskningen tyder på att hunden söker upp vargen. Därför har många jägare börjat utbilda sina hundar på att undvika varg istället. Man kan få hjäp till detta bla på Grimsö.
MVH Elin

Vargen äter ganska så ofta upp en del eller stora delar av hunden. Och som jag skrev tidigare så är en av de vanligaste dödsorsakerna för varg, i regioner där det finns mkt varg, just att bli dödad av andra vargar. Hinner de inte fly, så dödas de, så enkelt är det nog tyvärr. Sen tror jag att det sker betydligt fler "möten" som inte slutar med att vargen dödar hunden. Bara det att vi vet inte om dem!
Och man får inte glömma att även hundar dödar andra hundar och jag har även sett dem äta på en dödad vän. Detta var unghundar (8-9 mån) som vuxit upp tillsammans och bodde i hundgård. Leken gick gissningsvis över styr och det slutade med en död hund som blev halvt uppäten.
Här är ett ex-jobb som tittat på vargattacker på hund i sverige mellan åren 95-05 för den som är intrresserad. Backeryd 2007
#35 Säger som #36.
Tillägg: Om en annan varg kommer in i en's varg's revir dödar/slåss dem. Då är det ju klart att dom gör likadant med hundar. Dock så är det oftast bara en hanvarg som slåss med en hanhund och en varghona med en hundtik. Kommer det en tik till en hanvarg är det sällan dom slåss. Händer även att dom kan para sig m.m
Jag tyckte också att jag hade skrivit som det "svaret" jag fick av #36 - tack, haha.
Håller med ditt tillägg dessutom.
När hunden blir dödad av varg så hittas oftast bara huvudet och lite av bakdelen. Mitt på hunden äter de upp. Jag kan plocka fram ett flertal av bilder, men gör det inte för det är fruktansvärda bilder.
Jag ska kolla upp var jag kan hitta dessa så får ni själva gå in och titta ni som vågar.
Om ni går in på www.vargobs.se. Längst upp finns ett fönster där det står "foton" Klicka på det och skrolla ner till "dödade hundar" Just nu finns det 4 bilder. Men i jakttidningarna finns det massor av tragedier.
Men tänk er för innan ni går in och kollar.
Vid Hasselforsreviret jagade varg och jägare sida vid sida i många år tills det kom en ny alfa hane. Den klippte hund efter hund. Och det är där hundar blivit attackerade på gårdsplanen.

#34# Ja, dom vuxna hästarna skulle loet inte ha en chans att ta troligtvis. Jag skrev ju att mitt föl var ca en vecka gammal högst två veckor. Då är dom inte stora som du kanske förstår.
Jag ringde polisen först för att fråga om loet överhuvudtaget skulle ta ett föl och det trodde dom absolut om den fick chansen. Så dom rådde oss att ta in hästarn i stallet.

#43# Har tittat på bilderna nu. När man tittar på den första bilden kan man ju undra hur hunden blev dödad. Såg lite konstigt ut tycker jag
#45 Den blev nog påbörjad äten från bakdelen. DEt är nog inget man ska sitta och speculerar i, men jag misstänker att vargen kom ifatt den och tog tag i den bakifrån.
Många hundar har bettskador i bakdelen och över ryggen. Dom som överlever får svåra invärtes skador. I våras var det en liten stövartik som överlevde. Men fick så svåra skador att de var tvungna att ta bort henne sedan. En liten pojke hade startat en fond för henne. Gulliga grabb.

Nej jag tänker inte på rovdjur när jag släpper ut min hund, jag anser att risken är för liten, däremot tänker jag på andra hundar, bilar, mopeder, andra människor och i skogen älgjägare utan hjärna… det känns som en större risk för min hund än det gör med björn varg och lo. Detta trots att jag och hunden förra veckan hittade färska spår efter björn.
Gråhund troligen skadad av varg
2009-09-16
Jag hittade det här i jakt&jägare.
En gråhundstik blev troligen attackerad av en varg mellan Munkfors och Olsäter. Lyckligtvis överlevde hunden - dock är det slutjagat för den.
Hunden smet och försvann till skogs utan pejlhalsband i samband med att den nioårige sonen skulle ta henne på en promenad. Morgonen efter kom hunden linkande tillbaka. En stor bit av bakmuskeln var bortsliten. Britt-Marie Nordqvist på jägareförbundet besiktigade hunden och bedömde att det var frågan om ett vargangrepp.
Gråhundstiken har opererats, men husse bedömmer att det aldrig mer blir någon älgjakt med hunden.
#47 Jovisst, du har alldeles rätt. Vart man än är så utsätts man för fara.
Men nu var TS fråga om man var orolig för rovdjur.
Coyote tog Jessica Simpsons hund
Jag hittade även det här inslaget.
2009-09-18

Daisy saknas
Inte heller amerikanska prärievargar, eller coyotes, är att lita på när det gäller sällskapshundar. Det har superstjärnan Jessica Simpson fått erfara sedan hennes lilla hund blivit tagen av vargen.
- Mitt hjärta är krossat av att en coyote tog min älskade Daisy rakt framför mina ögon, skriver hon på Twitter och vädjar om hjälp ifall någon har sett hennes hund.
Enligt rykten på nätet ska det ha hörts skrik från Jessicas hus vid niotiden på lördagsmorgonen, vilket tolkas som tidpunkten för händelsen. Efteråt fanns det anslag i området om att hunden blivit vargtagen. Hon erbjuder en belöning till den som återfinner Daisy.

Taxelina, du har inga intressanta artiklar som tar upp hur många jakthundar som skadeskjuts (& dödas av misstag av jägare) eller som dör i trafiken varje år vid jakten? Media är väl inte direkt kända för att göra en rättvis rapportering gällande något egentligen…
Jag har inte läst hela tråden men måste påpeka att det finns bra mycket värre saker att oroa sig för när det gäller våra hundar!
Andra, aggressiva hundar t.ex. eller bilar…
Ja som föregåenda talare sa.. Haft en hund som först blev påkörd sen överkörd så är mer oroligare för det. Eller aggressiva hundar, eller som i Ricko's fall andra djur överhuvudtaget(då var det han som var djuraggressiv)
Självklart är de stora risker med bilar osv. Men i en skog eller på sin tomt kör väl folk inte med bilar får man hoppas.
Nu finns de ju skogar med små skogsvägar men de var inte riktigt de jag syfta på. :)
Sen kan man se att en del uppfatta frågan lite fel, skriver att de inte är rädda för rovdjur, de var inte heller riktigt de jag menade utan om man är rädd om sin hund gentemot rovdjur och är noga med uppsikt osv.
Och det ska man ju vara mot bilar, andra hundar osv med, men de var ju inte de tråden handlade om. :)
Jag ville bara påpeka att den här rädslan för rovdjur rent allmänt är väldigt överdriven. Risken är minimal, speciellt då om man jämför med alla andra risker man utsätter sin hund för varje dag.
#55 Den här tråden handlar inte om rädsla för rovdjur utan att man har uppsikt över sin hund i skogen. Och de har inget med rädsla att göra, de har med omtanke för sin hund och för de vilda djuren att göra.

#56 fast frågan du ställer är ju om man tänker på rovdjur när man släpper sin hund. Visst det behöver ju inte tolkas som är du rädd för rovdjur när du släpper din hund. Men om du inte är intresserad av en diskussion kring om man är rädd för rovdjur mm, så hade det kanske varit bättre att ställa frågan om man har koll sin hund (så den inte tillåts störa vilt, grannar, tamdjur och inte riskerar att hamna framför en bil etc) innan man släpper sin hund
#56: Jag menar att det inte är något jag bryr mig om. Då är det viktigare för mig att hålla uppsikt efter aggressiva hundar, puckon till människor, huggormar, fästingar, farliga saker att äta osv. Jag anser inte rovdjur som en tillräckligt stor risk för att jag ska orka bry mig. Om jag skulle oroa (eller hålla uppsikt) mig för det skulle jag bli galen… Eftersom det skulle innebära att jag skulle behöva tänka på hundratals saker som jag tycker är värre.
Förstår du hur jag resonerar?
Jag är mer och mer orolig när jag går i skogen. Eftersom man hör och läser om alla attacker som händer så är det ju inte så konstigt.
Jag tycker det är en bra tråd. Många är oroliga för just rovdjur. Det finns mycket farliga saker för oss alla att utsättas för. men det här med rovdjur är ju faktiskt ganska nytt och vi är inte vana.
Okey, det finns bilar, svaga isar, elaka älgar med mera. Men TS frågade om just Rovdjuren.
Och just rovdjur känns lite mer okontrollerat.
En is kan man välja att inte trampa på. Bilar kan man välja att inte gå framför - dock är ju detta svårt om hunden är lös men hade det varit risk för att min hund skulle springa ut på tunn is eller på en bilväg så hade jag inte haft den lös över huvudtaget.
Ett rovdjur lever lite okontrollerat i skogen, där man gärna har hunden fri, om någon förstår min tanke. Då är frågan - riskera att hunden springer på en varg ensam eller inte? Osv.

#59 tycker du fångar hela problematiken i en liten kort mening nu! :) "Rovdjur är ju faktiskt ganska så nytt och vi är inte vana".
Just all okunskap och alla myter som finns kring vargen leder ju till rädslor. Det är så med allt. Förhoppningsvis kan människan lära sig att leva med vargen även i Sverige. Det går ju på ofantligt många andra platser i världen. Platser som inte har råd med rovdjursstängsel eller som får ersättning för rovdjursdödade djur.

Rovdjur är inte nytt. De är påväg tillbaka på vissa håll men de har funnits här alltid. Vi kan inte fortsätta att tränga undan de arter som inte passar oss. Det känns jättefel. Ska vi bo här så får vi väl acceptera vargen. Take it or leave it! Om man är rädd om sin hund och rädd för varg så får man koppla hunen. Det finns annat än rovdjur som dödar hundar. Ta trafiken som exempel.
Med Vänliga hälsningar

Det dör otroligt många fler hundar av fästingar varje år än av varg. Hur många hundar har blivit ihjälbitna av varg? Och då menar jag inte hundar som använts i aktiv jakt utan som bara är i skogen och strosar med sin ägare.
Har haft mina hundar lösa i väldigt varg/björnrika områden i många år och det har inte varit i närheten av att hända något. Mina hundar är även lösa på vår tomt på 10.000 kvm som inte är inhägnad, där varg/björn passerat.

#63 på 10 år (95-05) har dryga 150 hundar dödats av varg. Av dessa så var över 80% jagande hundar. Så nä det är inte så himla många hundar som stryker med. Det finns som sagt betydligt farligare hot för hunden, även jakthunden!
#62 visst hör rovdjuren hit, men människan i sverige har inte klarat av att leva sida vid sida m våra rovdjur i särskilt många år (förr utrotades de ju nästintill). Och frågan är ju om vi klarar det nu? Sen så anser jag att det bara är att lära sig leva med dem vid sin sida om man vill bo i områden med dem.
Om man inte uppskattar att bo "grannar" med de större rovdjuren behöver man ju inte bo i dessa områden. Tycker ärligt talat det inte är svårare än så. Visst är det inte bara att flytta men i Sverige ingår det väl att leva nära naturen.
#57 Efterssom jag förstod att folk tolka de så olika så förklarade jag ju vad jag menade, de är väl inget konstigt med de? :)
#58 Oroa sig är en sak men ha uppsikt är en annan. Och i tidigare inlägg har jag förklarat vad jag menade.
Skriver igen så de blir lite klarare:
Denna tråd handlar inte om att avsky eller vara rädd för rovdjur utan att respektera dem och deras närvaro och hålla god uppsikt över sin hund. Då blir de inte tragiska händelser som ger massa avsky uttåt som gör att rovdjuren inte får vara kvar tillslut.
De krävs så oerhört lite av dig.
De händer kanske inte lika ofta som en bilolycka men när de händer då blir de oftast väldigt mkt större än tex en överkörd hund. Vilket inte är bra för våra rovdjur.
Detta är alltså vad jag menar med tråden och ber om ursäkt att de var så lätt att missförstå.
Jag svarade faktiskt på din fråga. Om man har uppsikt och håller koll på något handlar det ju alltid om en oro. Om man är helt orädd för rovdjur har man ju heller inget behov att hålla uppsikt, eller?
#69 Ja för många är det nog så, för mig ter de sig naturligt att ha koll så de är inget jag går och tänker eller oroar mig för speciellt.
Sen är riskerna olika och beroende på hur man bor och vad man gör med sin hund. För mig är bilar är en väldigt låg riskfaktor och rovdjur betydligt större tex.