Jag har skrivit under!
Det är ju katastrof om detta blir verklighet….
Vaf*an! LÅT VARGARNA VARA! J*vla människor! (förlåt för språket) men jag blir så arg! "lika många vargar som föds ska skjutas" 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag har skrivit under!
Vars finns det så man kan skriva under?
Vart kan man skriva under?

Här ser ni hur ni gör för att skriva under
Självklart har jag skrivit under också
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kostar det nåt att skriva under?
Kostar det nåt att skriva under?
Jag har också skrivit under!;)
#8 kostade det nåt?
jag har skrivit under nu!
#9 Nä:)
jag har skrivit under :)
Jag talade med en man en gång som arbetat med olika utrotnings hotade arter. Såsom varg, lo, björn och bönder.
Det jag läst i länken är något jag absolut inte hört från regeringen tidigare. Det här är skrivet av folk som bara ser åt ett håll. RAKT FRAM.
Om man tittar åt sidorna, så ser man att många lantbrukare i dag har problem med rovdjuren som river ner staketen och skrämmer ut djuren på vägar och till skogs. Även river och dödar. Och jordbruksverket har som lag att alla djur ska hållas på bete. Alltså, vad ska dom göra? Pengar till rovdjurs stängsel finns inte. Dom är slut för länge sedan. Ska dom packa ihop och flytta till stan? Vem ska då så och skörda det ni har på frukost bordet?
Visst ska det finnas rovdjur. Helt klart. Men då måste man vara beredd att ta konsekvenserna. Samerna och deras ren näring till exempel. Jag är bekant med en same som äger renar. Ren näringen går på knäna nu.
Jag tror inte det är så många här på sidan som verkligen vet vad allt det här innebär för dom människor som lever och verkar i glesbygden.
Jag och många andra blev så glada när vi fick höra att det var på förslag att flytta vissa vargar så vargstammen fick sin utbredning över hela sverige. Då skulle den inte vara så konsentrerad på en liten del i mellersta landet som det nu är.
Att det är inavel vet väl alla, men att den är så akut, stämmer inte överens med alla andra fakta jag läst. Årligen så kommer det över hanar från öst och som parat sej. Så det finns friska fina kullar här i sverige. Tror dom missade att skriva det.
Ni som skrivit under har även skrivit under att ni inom en snar framtid aldrig kan hålla era hundar lösa i skog och mark. Men det visste ni väl redan? För ni vet väl om att vargen tar hundar även om matte finns i närheten.
#13 så du menar att om t.ex 100 ungar föds på ett år ska 100 vargar dö? "vad blir det för mening" då? Jag tycker det åtminsånde ska finnas 500 vargar. Alla älg, fågel jägare då? Dom tar ju vargens mat. Då kan börja med att sätta en lag på att varje jägare t.ecx bara för skjuta 1 älg per år sen om vargen fortsätter ta får osv från bönderna likamycket kan dom sätta en sån här lag.
Bara min åsikt, inget illa menat :)

Skrivit under!!!!!
#14 Hmm, jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Inte har jag skrivit något om några siffror eller om att några vargar ska dödas. Bara flyttas så den får ett större utbrednings område.
Jag glömde även tillägga att jag tycker hemskt mycket om vargen. Den är ett vackert och mycket intressant djur. Och utan dom hade vi väl inte våra älskade hundar, eller…
Kvinna vargdödad i Georgien
2009-02-25 10:26:00 Kakheti Information center är en av flera georgiska nyhetskanaler som nu uppger att en kvinna dödats av varg. Attacken ska ha inträffat när hon samlade in ved. Resterna av den 50-åriga kvinnan hittades efter två dagars sökande.
Enligt lokala medier har fler vargattacker inträffat mot människor under den senaste tiden i Kakhetiregionen. Det rapporteras om att flera människor och deras boskap ska ha attackerats och skadats av vargar.
Det uppges nu att det införts vakter i området men att vargar fortfarande attackerar människor i olika byar i Kakhetiregionen.
Olle Olsson
#17, vad har det med detta att göra egentligen..? :P

#17 i hela norden har ingen människa dödats av vargattacker på ungefär 100 år. de hundar som dödats av varg är i nästan alla fall lösa jakthundar, mellan 1990-1997 har har endast 5 av 35 hundar som dödats av varg inte varit lösa under jakt. att man inte kan ha hunden lös tycker jag därför är en stark överdrift.
det djur i sverige som tar mest tamboskap är lo, inte varg, men jag vet inte att det tjatas lika frekvent över avskjutning av dem. efter det kommer varg och sedan björn. varg tar ca 60 tamdjur om året. den aldra största boven i dramat, och den som dödar alldra flest tamdjur varje år däremot, det är tamhundar. de dödar bra många fler tamdjur än vad vargen gör, och många gånger får nog vargen skulden, så mörkertlet är stort. de hundar som antas döda flest är hundar till de som skriker högst, nämligen jakthundar. under 2005 stod vargar bara för en femtedel av så många dödade tamdjur som tamhundar stod för. den statestiken kommer ifrån svenska rovdjursförbundet.

Det sker oftare olyckor där ett rådjur råkar döda en människa än en varg :)
Skrivit under 
att människan kan vara så självisk..
Åhjaa pengar till rovdjursstängsel finns om inte alla uppe i "topp" skulle ha sina feta löner och bonusar..
hua
När Sverige förut hade en stor vargstam kunde inte människan samsas med vargen och sköt bort dem. Synd att det är påväg ditåt igen.
För mig får de gärna flytta vargen mer fördelat över landet men inte skjuta bort den.
Vad gäller att ha hunden lös i skog och mark, så är ja av den åsikt att man har hunden vid sig, även om man inte bor vargtätt så är de ingen garanti att de inte skulle kunna komma en varg. Har själv sett varg här där jag bor när jag var i skogen med hunden.
Dessutom så är de ju massa skithögar rent ut sagt som lägger ut gift i kadaver för att döda varg som hundar går och får i sig, de är ju också en anledning att man ska ha hunden intill sig, oavsett lös el kopplad..
För er som vill pusha lite till, följ instruktionerna och försök rädda Sveriges vargar:
http://www.rovdjur.se/pag,01,1,166,171,334.html
De har all rätt att leva normalt.
Kom igen folket!
#17 Det är över hundra år sen en människa i Sverige blev dödad av en varg.
I övrigt tycker jag detta är helt sjukt. 210 st över hela Sverige. Vargar vill oftast inte störa människor utan undviker oss, varför då skjuta dem? Björnar tror jag faktsikt är farligare för människan, eftersom de ibland jagar bort människor från sina revir. Om man tittar i tidningen så är det många fler artiklar om människor och djur som har blivit anfallna av björn än av varg. Visst kan vargar skada boskapsdjur och jag förstår att det är jättetråkigt för de som råkar ut för det men det ingår ju i naturen kretslopp. Finns det inte vilt så tycker jag det är naturligt att man ger sig på det som finns att äta.

Att vargstammen inte skulle vara akut inavlad är felaktigt. Genomsnittet på hela den vilda svenska och norska stammen har en inavelskoefficient som är högre än hos helsyskon! Man ser flera tecken som tyder på en inavelsdepprition hos stammen med minskade kullar, lägre överlevnad osv
Det är även helt felaktigt att det skulle komma in nya vargar årligen. Hittills så har EN hane lyckats komma in och bidra i aveln sen vargarna återetablerades på 80-talet (då var det tre vargar som tog sig hit). De flesta vargar som gör försök att komma in i den svenska stammen från finland eller ryssland skjuts illigalt och når aldrig så långt att de kan bidra genetiskt i vår befintliga stam.
Jag håller med om att stammen behöver spridas ut över större del av sverige. Det finns områden med bra bytestillgång och möjlighet till varg i sverige och förhoppningsvis kommer det komma varg dit naturligt om vi bara tillåter stammen att växa i detta skede. Att flytta vargar är sällan så enkelt som man tror, då de enkelt kan vandra tillbaks på bara några dygn. Att skjuta djur i befintliga revir leder bara till att någon ny varg tar det reviret sen, då tikarna inte flyttar långt från föräldrareviret om det finns lämpliga lediga revir i närheten.
Så låt vargstammen växa och sprida sig mer i sverige och när stammen är livskraftig kan man skjuta bort de revir där det inte funkar att ha varg om det behövs. Sen så tycker jag att det är bättre att skjuta bort problemdjur än att ha en licensjakt. Finns ju inte en jägare som har nån aning om vargen de skjuter är viktig genetiskt eller inte! Och det behövs inte mkt för att vår vargstam helt ska utarmas! Dessutom så borde licensjakt på varg bryta mot EU-direktiv som sverige skrivit på, men det tycks ju vår regering skita i.
Ang. det att vargen kan ta boskap som du nämner … Med världens moderna teknink bör man kunna skydda sina djur från rovdjur TROTS att de är ute? De går väl i hagar och så?
Jag förståååår inte varför man inte gör det! Ser till att vargar och andra rovdjur INTE kan ta sig in.
Eller tar jag till ett omöjligt krav nu? Bah.
Senast förra året kom en hane över och har nu en kull. Jag kan ta reda på var dom håller till.
Det är inte bara illigal jakt. Vargarna lever lika farligt i naturen och trafiken som en hund gör.
Ett exempel är i ett revir där alfahanen åkte på stryk och dödades. Och det togs över av vinnaren. Vilket var lite tungt på grund av att det tidigare hade fungerat bra med reviret bakom knutarna. Nu blev det stora problem och flera jakthundar fick sätta livet till.
#27 Visst finns det rovdjurs stängsel. Minnst 5 trådar och ström. Men vargen har lyckats gräva sej in i alla fall. Men ett visst skydd är det ju.
Det känns fortfarande konstigt att det inte finns något sätt för människan att hålla ute en varg från ett område. Bygg en mur som börjar 2 meter under jorden? Vad som hellst liksom för att undvika att "plåga" och riskera att utrota en hel art i Sverige.
Jag vet inte … Jag bara snackar på men jag blir ganska frustrerad på det här ämnet. Så som vår värld ser ut idag är det konstigt att vi "vill utrota" (någonstans kommer det ju sluta) en levande art. Men som det också ser ut idag är det ju det som händer runt om i hela världen med alla möjliga arter hela tiden.
Öööh.
Skreb under för nån 3-4.v sen. Hoppas min röst hjälpre ;)

Det som fascinerar mig lite i den svenska debatten kring varg är att vi svenskar inte lyckas komma överens om att det är en art vi ska bevara (vilket vi ju skrivit på direktiv om att vi faktiskt ska göra), men vi är inte sena att kämpa för att tigrarna ska överleva. Tigrar som FAKTISKT dödar människor och som finns i områden där människorna är så fattiga att det kan sluta med att de svälter ihjäl om tigern tar deras ko. Vi svenskar vill rädda tigern, men kan inte ens säkerställa vargens överlevnad hos oss, trots att den inte dödar människor eller en fattig familjs enda och sista ko.
låt vargen flytta söderut.där vildsvinsplågan härjar eller äter den inte vildsvin?

Vargen tar vad jag förstått vildsvins kultingar iaf. Och vad jag har förstått så är jägare i marker m mkt vildsvin generellt väldigt positiva till varg.
#31 Säg inte Vi. Jag har aldrig någonsin varit med på att bestämma något sånt.
Visst dödar vargen människor. Förra året var det minst 2 personer som dödades. Varav den ena blev uppäten också. En kvinna i Georgien och en 10 årig pojk i Ryssland. Kvinnan hittade de resterna av och pojken blev dödad genom ett bett över strupen.
Det är vilda djur vi pratar om. Dom har överlevnads instinkter. Överlevnad genom att döda och äta. Björnen som dödade mannen för något år sedan hade börjat äta av honom.
Jag tycker hemskt mycket om alla rovdjur. Men jag är inte blind. Jag respekterar dessa djur. Och jag försöker lära mej så mycket som möjligt om dom för att öka min förståelse.
Men det är ROVDJUR och inga sago figurer som har ett männskligt beteende och tal. Och dom lever genom att döda sina bytesdjur. Vilket det är älg ,rådjur, människa eller hund.
#32 Jag vet inte så noga hur det förhåller sej. Men jag vet att vargen har respekt för en vildsvins sugga med kultingar. Jag såg en filmstump på youtub om varg som försökte sej på att ta gris men blev bortmotad. Men nog tror jag den tar kultingar om den lyckas lura bort suggan.
Jag tycker vargen ska ha en spridning över hela landet. Det är ett underbart djur som alla borde få tillfälle att få njuta av. Och få lyssna till på kvällarna. En upplevelse kan jag lova.

#34 du har väl rösträtt som alla andra gissar jag och i ett demokratiskt samhälle finns det ju mängder med saker man kan göra för att väcka frågan. Med VI menar jag befolkningen i helhet, att just de "olika sidorna" inte lyckas enas om nåt vettigt.
#35 Men inte har det väl varit någon röstning angående vargfrågan? Eller har jag missat något?