Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 17706 ggr
Hannsi
0

Hjälp mig hitta min ras :)

Då mamma och jag funderar lite grann på att kanske skaffa oss en liten valpis skulle jag jättegärna vilja ha lite goda tips och råd angående vilken ras som skulle passat oss :)

Här kommer några "kriterier":

• Mellanstor

• Allergivänlig då min bror har allergi mot vissa pälsdjur (tål dock min rexkanin hur bra som helst)

• Mysig och gosig när man ligger hemma en söndagskväll men ändå pigg och glad när man är ute och stojar

• Gärna lämplig för agility

• Bör fungera bra med andra djur (kanin)

• Gärna självständig, dvs inte bli helt fördärvad för att h*n måste vara ensam en timme eller två

Kanske inte jättelätt men bara ös på med en massa alternativ :) Vi har funderat lite på dvärgschnauzer (eller mellan), norwichterrier och basenji (min drömras! dock har jag ingen egen erfarenhet så dem med basenjis får gärna informera!)

Tacksam för svar!

mealily
0

Vad sägs om Pumi? En ungersk vallhund, mellanstor, allergivänlig, superbra i agility.
Och dom är så otroligt charmiga! :]

Annars är ju Lagotto Romagnolo bra, Portugisisk Vattenhund, Irish Softcoated Wheaten Terrier, Toy/dvärg/mellan/stor-pudel, Kerry blue terrier, Kinesisk nakenhund..
Men det beror ju på vad för slags allergi din bror har, en del allergiker tål inte pudlar, men tål alla strävhåriga terriers.
Terriers som brukar vara allergivänliga är yorkshire, norwich, norfolk, jack russells, cairn, borders..

destroyed
0

Basenji råder jag dej att läsa på väldigt mycket om då de är väldigt krävande ras med hög jaktinstikt.

Pudel har jag och det är en underbar hund.. Annars tycker jag att du ska titta på bichon havanis då de stämmer nästan in på allt du vill ha förutom storleken.. Sen måste jag säga att det handlar om uppfostran hur den ska klara av att stanna hemma eller inte. Ensamhetsträning är tricket:)

Hur vill du ha det med pälsvård för de allergivänliga raserna som vi nämner kräver mycket pälsvård(trimning, badning, borstning m.m.) Annars tycker jag att om du är jätteintresserad av att skaffa en hund så ska du gå och kolla hos uppfödare och se om din bror reagerar på hundarna

[Hilo]
0

Dvärgschnauzer skulle nog passa.
Dock vet jag inte hur bra din bror tål rasen..
_
Lagotto är ett jättebra tips!_

Sen det här med att kunna vara ensam hemma en timme eller två är helt upp till er som ägare och inte på rasen Glad

Basenji är en ras med mycket ljud, så har man inget emot ylande, pratande och något som kan liknas vid skrikande så visst, hehe. Dock tror jag att det är en stark ras, alltså, den kräver en mycket fast hand. Vissa vill till och med påstå att en basenji kan man inte ha lös, eller träna gå bra i koppel. Visst är det myt, men någonstans kommer det ifrån.. så träna träna Cool

malinroth
0

Pudel tänkte jag på direkt :) Eller kanske lagotto?

ms-mee
0

Pudeln kanske inte passar så jättebra då den inte är så självständig. Många har separations ångest och följer familjen som en skugga.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

tsset
0

Självständig i form av att klara sig ensam ett par timmar beror oftast helt på hur man tränat hunden innan. Känner pudlar som både är självständiga och sådana som följer som en skugga som #5 nämnde, men mycket är ju beroende på hur man tränat dem.

Jag tänker Pudel, lagotton är också ett bra tips, och portugisisk vattenhund.

Men mitt absolut bästa råd är att ta reda på ett par raser ni gillar när ni läser rasstandard och hos kennlar med mera, sedan leta reda på uppfödare/ägare av de raser ni är intresserade av i närheten av er. Så din bror kan följa med och se om han reagerar på hunden.

SaraC
0

Bichon-raserna finns ju också, men de är väl inte mellanstora i och för sig.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ziggi
0

Jag tänkte också på bichon raserna, men även en dvärgsnauzcher kan nog fungera :)

mealily
0

Håller fortfarande fast vid Pumi ;)

[Malin3033]
0

Pumi! :-)

Eller sheltie.. många allergiker tål faktiskt shelties.

Ta med din bror och träffa lite raser! Det är inte kul att komma hem med en valp som man sedan måste omplacera..

mealily
0

#10, verkligen? Då har jag missat något haha!
Vad är det då i sheltiesarna allergiker tål? För dom har ju underull och samma ämnen som andra hundar. Eller?

[jakke94]
0

saluki är en ras som många allergiker också tål

MinAmstaffNero
0

Lagotto eller Pudel kanske? Ni kanske kan låna hem några raser i nån vecka var och testa?

Mischa
0

Tänker också på Pudel.

Men besök en uppfödare innan och kolla, och var vaksam för efterreaktioner.

≧◔◡◔≦

[Malin3033]
0

#11 många allergiker är allergiska mot kvalsterna och inte pälsen. och det är något speciellt med shelties kvalster som jag inte riktigt kommer ihåg just nu….

Hannsi
0

Oj, tack för alla svar! Verkar ju finnas en hel del att prova när det gäller allergivänliga raser. Vad kul, då har vi en del att pyssla med :D

#3, På vilket sätt är basenji en krävande ras? Har aldrig träffat en basenji IRL så vet inte så mycket om rasen. Ska läsa på en massa på nätet nu!

[Hilo]
0

#16 Ingen erfarenhet själv.
Läste en tråd här på iFokus..

Ska se om jag hittar den… Glad

*letar*

Här

[LoveNasse]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker du borta kika på Cockerpoo, har själv en spaniel och om jag skulle skaffa en till hund skulle det bli en Cockerpoo. Det är underbart söta livliga hundar som är en korsning mellan Pudel och cocker spaniel. De är allergivänliga från pudeln och fäller ingenting men har ändå inte lika krulligpäls utan mera stora lockar. De har längre öreon än pudeln vilket gör dem super söta. Rasen är pigg och allert och har väldigt bra temperament. Pigga och busiga från Pudel men även lugna och inte alls så skälliga från spanieln. Rasen lämpar sig väldigt bra till agillity, lydnad men även spårning.

Underbara hundar <3

Ricko
0

Lagotto eller Pudel?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[LoveNasse]
0

ha?

[jakke94]
0

#18 hade inte kallat det en ras, då dem är blandraser..

liksom att vissa kallar sina rottis och boxerblandisar boxweiler Tungan ute

mealily
0

Har inte cockerpoo erkänts som egen ras?

[jakke94]
0

#22 inte av skk eller fci …

Hannsi
0

#18 Vad lustigt att du föreslår Cockerpoo, jag har faktiskt fastnat för dem! Om de är en erkänd ras eller inte bryr jag mig inte så mycket om då jag inte tänkt använda hunden inom utställning. De är så himla söta!

Men finns det några uppfödare av cockerpoo egentligen? Eller man får bara hålla ögonen på blocket etc?

fia-mia
0

Pudel, lagotto och pumi tänker jag på.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

KitoBonito
0

Hannsi:

Basenji-frågor? Jag är ett lysande exemplar till att svara på dina frågor så gott jag kan.

Jag är en Basenji ägare sedan 3,5 år tillbaka och innan jag skaffade honom pluggade jag på om rasen 2 år i förväg. Dock måste jag säga att ALLT jag läste sa mig inte mycket om rasen (beror på var man läser) så chocken kom när jag hade honom i kopplet ;D Haha.

Ja, de är krävande hundar - faktiskt. De behöver verkligen få ur all energi om dagarna - om det inte är så att du vill ha ditt hem vänt upp och ner. Och de är krävande på andra sätt också, inte minst med "lydnaden".

Alla individer är olika - detsamma gäller för Basenjis - men jag är väldigt säker på vad som kan ses som "generellt". Jag har kontakt med många Basenji-ägare och har träffat på lite olika typer av individer.

Fråga mig! Vill du inte skriva här så skicka ett meddelande eller maila mig på min email: anna.kbh@hotmail.com

Har en hemsida om du är intresserad: Kito Bonito

[LoveNasse]
0

#24 Jag tror det finns uppfödare. Vi har en (OREGISTREERAD UPPFÖDARETROR JAG)där jag bor :)

[jakke94]
0

#27 tror inte man kan vara registrerad för blandisuppfödning

[Hilo]
0

#28 Nope.

me3lisa
0

Jag skulle nog rekommendera en Bichon Havanais. Rasen stammar ursprungligen från Medelhavsområdet. Deras päls är gynnsam för pälsdjursallergiker viket har gjort att rasen har ökat snabbt i popularitet. Rasen uppskattar agility träning väldigt mycket, bl.a. eftersom den är lättdresserad.