Skaffa den andra hunden..
Hm jag har varit glad hundägare till min otroligt underbara 5 åriga kerry blue terrier nu i 1½ år och har börjat fundera på en terrier till, eller snarare en foxterrier. Men jag skulle vilja höra hur ni som har haft en hund ett tag upplever att det var att skaffa en andra hund.Blev det krockar, tydliga skillnader ekonomiskt, kaos eller flöt på som vanligt :) ja hur påverkades erat liv av att skaffa en hund till. Blev det dubbelt upp i arbete eller hur fungerade det?
Jag har tidigare växt upp i en familj med upp till 5-12 hundar samtidigt men det är en helt annan grej när man bor själv och i lägenhet.
När vi skaffade Hugo var Nemo 1 år. Visst blir det mer jobb och mer kostnader men annars var det inga problem :)
Nemo fick följa med och hälsa på Hugo innan vi tog hem honom också, för det är viktigt att den första hunden accepterar den nya familje medlemmen enligt mig.

Jo salza skulle absolut få följa med och välja hund, i mitt fall är det inte frågan om en valp utan det kommer bli en vuxen hund alltså en omplacering till :). Visst är valpstadiet mysigt men jag är mer sugen på vuxen hund än valp.
#2 Haha ja, valpstadiet är jobbigt att gå igenom.. Speciellt rumsrenheten..
tycker absolut du kan köpa en till hund, om du känner att du har tiden.. tror att hundar faktist mår bättre av det (dem flesta) =P vi har ju 4, eller 5 just nu och ser inga nackdelar med att ha så många hundar (förutom att man får köra i två bilar om man ska ha med alla)
men tänk på att foxar kan vara rätt vassa gentemot andra hundar :P .. känner en 2 uppfödare av rasen :P
Blir väl lite mer pengar och jobb men annars tycker jag det funkar bra :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Här gick det utmärkt! Den äldres första reaktion var väl "åh nej inte en valp" och gick omkring och vågade inte riktigt sätta ner tassarna medan valpen då mer än gärna hängde och klättrade över honom - men efter ett tag gick det bättre och de lekte ganska snart på samma nivå!
Skillnaden när man skaffar en till vuxen hund är väl att det är väldigt noga att faktiskt kolla så hundarna funkar ihop först. Vad jag vet brukar hundar ha lättare att acceptera en ung oformad valp än en äldre redan formad hund.
Skillnader blir väl främst ekonomiskt, säger ju sig självt med två försäkringar, mer foder, kanske två olika kursavgifter osv. osv. Dock blir väl kostnaden inte lika hög som för första hunden då man måste köpa så mycket - till den andra kan man dela klotång, borstar, halsband osv.
Tidsmässigt blir det också skillnad, har du tur är hundarna lätta att gå tillsammans med men har du otur(=hundar som konstant går åt varsitt håll eller att ena hunden har problem den behöver jobba med ensam först) så blir det dubbla mängden promenader. Dessutom kommer de ju behöva lite egentid med matte, lite träning för sig själv medan den andra hunden tittar på eller är någonannanstans.
Det är väl främsta skillnaden, men det är absolut värt det! :)
Vi har haft flera hundar samtidigt i familjen, men har inte haft 2 egna hundar själv i ett eget boende samtidigt. Är ju en himla skillnad att dela ansvaret med familjen.
Får hem en valp om några veckor så då blir de 2 hundar, men de ska gå. :)

Åh, vad härligt med två terrier!
Jag är själv haft en kerry blue terrier och en lakeland terrier samtidigt!
Jag tror det är fler fördelar än nackdelar med att ha två hundar. De har sällskap och stimulans av att umgås.
Men det är klart att det tar lite mer tid eftersom hundarna även behöver tränas var för sig och få "egentid" med matte.
Lycka till och berätta om det flyttar in ngn härlig fox hos er!

Tycker det blir en stor skillnad. Dels ekonomiskt med minst 3-400kr extra i månaden också beroende på vilket foder man väljer och vilken mängd den nya ska ha så det är lätt att det drar iväg. Sen måste man tänka har jag råd om båda hundarna blir sjuk med veterinär? Sen tiden, valpar bör få tid at tränas själv utan den andra hunden samtidigt som man inte får glömma bort sin gamla hund som säkert vill ha egen matte tid. Sen tycker jag man ska fundera om hunden man har orkar med stressen med en valp och om den är villig att dela sitt utrymme?

Jag har två omplaceringar min första är en schäfer korsning och den andra en renrasig amerikansk cocker.
Jag hade schäfer korsningen först och hade fått bra lydnad på han då ha reagerar och skäller vid hund möten osv. men när den andra hunden kom in i bilden tappa han allt så nu får jag börja om från början med han.. Annars så har allt flytit på

#4 Kerrysar är (eller var tidigare) kända hatare av hundar av samma kön…dock inte min tack och lov men hon kör ju ignorera stilen istället tills den andra chillat ner, undantag med 2 åriga jobbiga hanhundar, dem nyper hon i ballarna tills dem lägger av. Men självklart så kommer man vara noga med individer och att de passar ihop…
#8 Vad kul med någon annan som haft kerry, vi är inte så många bland terrier ägarna :) var din cool eller monster?
#9 Som sagt inte en valp, det finns inte på listan jag ska ha en vuxen omplacerings fox. Jag skippar hellre valp stadiet för att kunna börja direkt med en vuxen hund.
Jag tycker det är skillnad på om man har en stor hund och skaffar en stor hund till.
Nu hade jag en stor hund och skaffade en liten och det är ingen skillnad tycker jag, ekonomiskt.
Klart blir det, men inget jag märker av.
Samma med när vi skaffade schäfern och senare skaffade Pudel..
När vi hade vår risenmix och skaffade två rottweilers vart det ju lite mer i matpengar..
Så jag känner att det blir ingen skillnad man inte klarar av..
Jag tyckte det vart mer kostnader på kattsanden med en katt till, men hundarna har jag inte direkt märkt av.
Jag bor med min sambo i en lägenhet, så jag betalar allt för djuren själv, och jobbar varannan helg, knappt det.
Så det går runt för mig ändå, med bra foder och så 
-En till hund är en välsingelse tycker jag.
Nu leker SÄLLAN min lilla tik med andra hundar, men visst blir det lite mindre koll på hundarna då de gärna håller koll på varandra.
Jag älskar att ha fler hundar och kommer antagligen skaffa en tredje inom något år.
Jag har sällan levt med enbart en hund så jag skulle sakna att ha två om någon skulle försvinna.
Så jag klarar av vardagen fint med mina två hundar och två katter.

# 11 Eh, man kanske kan säga att min var lite av ett monster. Han HATADE iaf andra hanhundar!! Så på honom stämde det bra med att de inte gillar samma kön!
Annars var han dock världens goaste och jag smälter fortfarande varje gång jag ser en kerry!

#13 Hihi jo det brukar finnas två varianter av kerrys… men dem är gudomliga med människor, jag är glad att jag har fått en cooling som är så trygg och säker på sig själv med andra hundar, barn och människor.