50-55 cm, passar till?
Passar ett 50-55cm långt läderhalsban till följande raser:
- Schäfer
- Dobermann
- Amstaff
- Rottweiler
- Labrador
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Vi har 55cm på våra labbar, men då är de ganska smärta i kroppen. Vill du att det ska passa alla dem raserna bör du nog ha ett större om du ska dra det över huvudet också!
Ja jag vet ju inte helt säkert vilken det blir. Blir det en när jag flyttar hemifrån blir det en Rottis, schäfer, Amstaff eller Dobermann men om det blir medans jag bor hemma blir det en Labbe. Därför skrev jag Labbe också. Tycker ni det är värt 20:- för 60cm långt halsband? Alltså det står att det är 60cm lång och på denna jag menar nu 55cm men menar dom från sista hålet då eller bara hela, det är därför jag ej är säker.. Men Dobbis brukar väl vara rätt så smala runt halsen?
en rottis har ju ganska mkt bredare hals än en dobbis, så tror inte det passar till alla :P men pasasr säkert någon av raserna :P
Till en dobis kan det passa.
En rottweiler brukar ha runt 60-65 för att sitta bra.
Det har i alla fall våra rottweiler haft.
Vår dobermann/schäfertik hade 45 runt halsen.
Okej. Min Schäfer/vita herdehund's hane hade runt 55-60cm runt halsen. På rottisarna mätte jag inte. Och en Labbe, Amstaff eller Dobbis har jag ej haft. Men en i min klass har en Labbe. Kan fråga henne om hon kan mäta. Är väldigt sugen på alla raserna(Inte Labbe då men min pappa vill ha en, så ja blir det en hund medans jag bor kvar blir det nog en sån)
Eller ska jag köpa 60cm så det kanske passar alla/dom flesta. För mindre hål också. Eller ja som 60cm kanske längst ut(hålet) för en rottis och för dobbisen och Schäfern, Amstaffen nåt hål mindre?
Varför inte köpa halsband när du köper hunden?
Så du vet halsband..
Storleken kan ju variera från hund till hund i samma ras också.
Beroende på..
#7 Tyckte ju halsbandet & kopplet var så jäkulskt snyggt. Matchade och allt. Det var bruntläder, och en guldhake(kopplet) och ett guld hundben som hängde ner från halsbandet. För ca 350:- st..
#8 Det är ett jättevanligt koppel och har funnits länge.
Ska du köpa ett nu och sen vänta i tio år på att anväda det?
Nog kommer läderkoppel alltid finnas..
Kopparhaken är också standard 
Men man gör ju som man vill förstås ^^
#9 Jo jag vet jag har sett många, eller brukar oftast se med lite mörkare brun och silver hake men nog finns det med ljusare brun och guldhake att hitta. men det var ju lite "speciellt" med guldbenet som hängde ner från halsbandet. Och det var ju så fint att det var exakt samma bruna läder färg, och guld.
#10 Har brunt läder med koppar- (guld-)hake till rottisarna.
Det första köptes för ca 6-7 år sedan och finns fortfarande att hitta i många affärer
Sådana guldben går att köpa lösa också och hänga på valfritt halsband.
Tänkte bara tipsa om du inte vill köpa ett nu och sen gå och vänta i tio år på att få använda det, hehe.
Ursäkta den dåliga bilden, inte lätt att ta kort när man gåller i tre rottweilers..
Men här ser du det bruna kopplet längt till höger
#13 Ja Kedja är också snyggt. Har själv bara haft och hittat silver kedja 
#14 Ja ungefär sånt därt.
#15 Kolla i välsorterade zoo-affärer eller internet.
Har en hel drös med sådana halsband, hehe.
#16 Haha!
ska jag göra. tack för information m.m 
#17 Skulle kunna sälja, men så gör man det och vips behövar man dem själv så är de borta.
Haha.
#18 ja haha ;) Hur många hundar har du nu? Är det "bara" Rottisar?
#19 Jag har bara två hundar nu.
Jobbar med två.
Så två + två typ.
Jag jobbar med två rottweilers, och har två blandraser.
En chihuahuamix och en retriviermix.
Jag har inte kvar någon av mina egna rottweilers.
Då hade vi två rottisar och jag jobbade med tre, samt hade en dobermannmix 
Morsan har haft rottweileruppfödning.
55 centimeters passar på min Amstaff :P Men vi brukar även köpa 60 centimeters. Olika från halsband till halsband :)
#21 Okej, 60 Verkar passa bäst till dom raserna då eller? Dobbis kan man ju sätta på några hål mindre. Aja får se om det blir nåt :) Sen är det ju somsagt olika från varje individ.
#22 Jo det skulle jag nog säga. Tarre har ganska klen hals.