Läder
Tror inte det förstör men det kan säkert torka ut en aning.
Kan vara värt att lägga det i läderolja ibland för att mjuka upp det.
≧◔◡◔≦
Har 25 år gamla koppel ovch halsband här, och det enda är väl att de torkat lite och skulle behöva smörjas. Vissa är tunna och lite sämre kvalité på och de litar jag inte helt och fullt på att de håller för kraftigare ryck eller slit, men de är hela!
Okej. Ja halsbandet är ungefär 4cm brett och kopplet 1-2cm brett. Finns läderolja att köpa på dom flesta ställer eller? Och om man haft det i 5år och det torkar ut, blir det "som nytt" om man blötlägger det i olja i (hur många minuter?). Och funkar bara läderolja eller alla oljor? Inte matoljor då kanske men.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
hade väntat i 10 år och köpt ett då ist.. värkar smidigare :P
#3 läderolja kan du köpa på hästsportbutiker, hellst skall väl lädert vara rengjort innan (ex. lädertvål) sen smörjer man in oljan eller som vissa dräker lädret i olja och lägger i en påse ett bra tag så det får suga åt sig, och sen torkar man av överflödig olja.
Ju längre tid det får ligga desto bättre, det drar ju åt sig.
≧◔◡◔≦
#4 Jo, så säger mina föräldrar och mormorn min men halsbandet var ju så jäkulskt snyggt. Och kopplet matchade. Det var ett brunt läder koppel med guld hake, och ett samma bruna färg på halsbandet och ett guldigt(samma guld) hundben som "berlock" eller man man ska säga. Såg typ ut så här fast mycket snyggare då. Och mycket finare brun färg, Och det "oranga" skulle föreställa guld.
#5 Låte omständigt/svårt XD
#7 det är det inte, du kan ju även rådfråga i affären.
Det är ju samma sätt att smörja oavsett om det är till häst eller hund.
≧◔◡◔≦
#8 Okej, har aldrig gjort det förr. Men ska man smörja efter några år eller? Och om man ska "dränka" dem ska man lägga dom i en plastpåse, knyta igen och lägga det i en skål/balja med oljan? :)
# 9 smörj när du känner att den börjar bli stelt eller osmidigt, tänk på att välga en ofärgad olja ifall halsbandet är mycket ljust.
Har själv aldrig dränkt mina lädersaker, men fick berättat för mig att nån hade smörjt in sin lädersele rikligt eller om han hade hällt oljan i en plastpåse och sedan slängt selen där i så att den kunde ligga och dra åt sig olja under en längre tid.
≧◔◡◔≦
#10 Okej. Får se hur jag gör. Somsagr kanske jag väntar tills jag skaffar hund, kan ju bli så att jag skaffar hund om 2 år också det vetr jag inte.. Men dom var ju såååå snygga!
Vi har alltid smörjt in sadlar och läderkoppel, aldrig dränkt det, funkar precia lika bra 
Bara smörja in när det börjar noppra sig, spricka eller blir segt! Inte alls jobbigt, och sakerna håller kvalitén myccket bättre om man gör det. Tvätta av först så du slipper jobba med massa hårstrån och gruskorn mellan.