älskar cockerspaniel!
en amris .. jag har 5 engelska .. dom är hur underbra som helst :)
är det ngn skillnad på engelska och amerikanska?
men inte egenskaperna ? fö4 den hunden jag känner e den snällaste som finns, han har aldrgi ens morat åt ngn
alla hundar har olika egenskaper.. spelar ingen roll vad det är för ras eller så .. men du ser ju på huvudet.. där är skillnaden och så har amrisar längre päls, speciellt på magen ..

va söt cocker du har .. vart kommer hon ifrån?
Engelska är finast! Tycker jag då :)
jag tycker båda är fina på sitt sätt=)
Om man ska vara petig så… Cocker spaniel - då menas det den Engelska - annars så heter det Amerikansk Cocker spaniel
!
Själv föredrar jag självklart den första då jag nu är inne på min tredje..De har dessutom bättre päls-ej så överdrivet mycket som amerikanska-och bättre ögon-ej utstående som kan ge problem.mm.
Tycker de är en smidigare sundare hund helt enkelt.
Min Avatar är min cocker Smilla-bifogar en lite större bild på henne!

Jag har för mig att Engelsk Cockerspanniel är större än Amerikansk? Men jag kanske har fel, alla amerikanska jag sett har varit mindre än min kusins engelska. Men det kanske finns olika storlekar på dem med, som det finns på pudlar?
Någon som vet?
vissa hundar blir ju mindre en andra valpar i kullen .. :p
Tilly våran ena Cocker tjej är 6 år och hon är rätt så liten.. Malte hennes son är mkt större ;)
så det är från hund till hund
#11 ofta är amerikanska lite mindre men bredare
men det beror ju mycket på den tjjocka pälsen ofta.
Däremot har vanlig cockerspaniel numera blivit mycket mindre än förr-oftast.Det finns vissa uppfödare som ejgillar denna utveckling.Själv tycker jag det är skönt att min tik är liten-har dock en ännu mindre i huset bredvid..hon ser ut som en unghund fast hon snart är 2..SÅ de skiljer sig mycket-men de har blivit mindre.
Min tik är ej större än en amerikanare i området tex.
Högsta mankhöjd/lägsta finns ju i rasstandarden-men orkar inte slå upp den nu..är lite trött-kom hem sent o ska sova nu.
Finns dock inte olika storleksindelningar som hos tex.pudlar!(dvs toy,dvärg,mellan,stor..)
Hanarna är självklart större-som hos alla? raser..
Vet ej om du tänker på Springer spaniel annars??De är ju mycket större än cockerspaniel..

#13 Okej.. nu blir jag osäker, förut har jag alltid varit så säker på vad som är engels och vad som är amerikansk cockerspanniel när jag sett en men nu komer det bli svårare. Jag får nog fråga någon nästa gång jag ser en :)
Nejnej, jag tänker inte på Springer spaniel. De är ju som du sa mycket större :)
Jag får forska in mig lite på området!
Den Engelska Cockerspanieln är min favorit bland Spaniels, har aldrig ägt någon själv, men har alltid gillat rasen. Den Amerikanskas utseende gillar jag däremot inte med sin kortare nos och överdrivna päls under magen bl.a, Men.. det är säkert trevliga hundar det också!