Yorkie?
Jag funderar lite på en yorkshireterrier, någon som har lite erfarenheter och tips och råd att dela med sig av? Är det en "trevlig" ras? Hur är den mot andra hundar och är det en rolig hund att ha med sig på grejer, ex. i stallet? (Vill ha min ev. kortklippt, alltså inte med lång päls som fastnar i allt) Den anses väl också vara allergivänlig, stämmer det?
Tacksam för svar!

Dom är inte allergi vänlig och ingenting jag skulle ha med mig i stallet.
Den är inte allergivänlig och jag skulle ha med mig en lite mer robust hund i stallet, och inte en york. Finns många andra dvärgraser som klarar av en dags arbete i stallet..
Hur en hund är mot andra hundar har med uppfostran och individ att göra, inte ras.
Hoppas du hittar en ras som passar!
Okej, på så vis! Vad skulle ni annars rekommendera för ras som passar till en dag i stallet men som ändå är ganska liten och allergivänlig? :)
mellanpudel ? dem är allegivänliga, tåliga, alerta och hänger med på det mesta :P sen finns det ju toy,dvärg,mellan och storpudel att välja på och en massa olika färger :P

yorkies är allergivänliga sen beror det på vad man är allergisk mot. alla är ju olika som allergiker. Jag har haft tre yorkies. riktigt härliga hundar som följer med överallt. Nog för att de är för små för att hänga med på ridturer och man kan säkert ha dem i stallet dock så får man har uppsikt över dem med hästarna. Hur hunden är emot andra hundar är helt beroende på hund och uppfostran de som vi hade brydde sig inte om andra hundar mer än om de kom in på deras område för då skulle det inspekteras. Jag tycker verkligen att yorkies är jättesköna hundar. Självklart så kan de ju hänga med överallt de vill ju vara med dej som ägare samtidigt som de är väldigt självständiga hundar.

Som #5 säger, det beror helt på vad man är allergisk mot.
Många allergiker jag träffat tål yorkies då dom inte har underullen som fäller.
Men tipset är då att prova sig fram bland olika raser som sägs vara allergivänliga :)!
Tycker också att yorkies är för små att ha med i stallet. Skulle då hellre satsa på en med ca 30-40 cm i mankhöjd. Mellanpudel är ett bra alternativ :)
Annars kanske Perro de agua Español, Lagotto Romagnolo, Portugisisk Vattenhund? Större än 40 cm men inte överdrivet stora ^^
Dvärgpudel? Bland de mest allergivänliga raserna och mankhöjd 28-35 cm så de är relativt små;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tibetansk Terrier kan vara värd att kolla upp. De är allergivänliga och rätt aktiva, om jag förstått det rätt. Vet inte om det är bra med vallhund och hästar men någon annan som kan mer om rasen kanske kan berätta?
Okej, tack för alla förslag!
Anledningen till att jag funderar på en liten hund är att jag kommer flytta till lägenhet förr eller senare och vill då kunna ta med mig hunden. Tyckte att yorkiesar verkade så roliga och dessutom allergivänliga (lillebror som är här varannan vecka kan vara lite känslig), därför jag var intresserad av dem. Men som sagt vill jag ju ha en hund som kan följa med mig till stallet om dagarna och kanske följa med på en ridtur, en liten yorkie har väl kanske inte orken till det!
Pudel har så många tipsat mig om men jag måste säga att jag tycker att de är så fruktansvärt fula, nu syftar jag ju på deras "utställningsklippning". Någon som har en eller en bild på en "normalklippt" pudel? :)
#9 stora hundar kan också bo i lägenhet dem med, det är inte inomhus man aktiverar hundar :P
#9 Man kan ha stora hundar i lägenhet också.
Jag har haft två stora hundar på 70 Kvm.
Även haft två rottweilers på ca 120 Kvm.
Det hela spelar väl ut på hur mycket plats man tycker att de tar
Nu bor jag på ca 60 Kvm och har en stor och en liten samt två katter.
Funkar finfint.
Åh vad synd att jag inte har en scanner…
Jag har haft en oklippt pudel!
Tycker också att klippningar ser hemska ut..
Dock finns inga digitala bilder på henne.. 

#9 Förstår hur du tänker med det där med lägenhet. Jag bor i en trea och skulle inte vilja ha en stor hund här. Har haft en rottweiler på besök här en gång och kändes som den tog så mkt plats och så blir man rädd att den ska vifta ner nått från bordet eller bokhyllan med svansen :P Sen börja jag tänka vad mkt plats en stor hunds saker skulle ta om man ska ha en bädd åt den och vart ska man ställa en så stor bur? :O
#12 Vad ska man med en bur till inomhus?
En bädd tar inte så mycket plats tycker jag.
Vi hade två stora + en fäll och det fungerade fint 
Men det är ju en smaksak 
Här är vi 2 labbar plus 5 pers på 70 kvm, har även haft 3 hundar tidigare(men då bara två pers..), funkar! Blir lite vad man gör det till ;)
Vad som är allergivänligt är VÄLDIGT individuellt! De flesta allergiker tål ju inte labbar, men en granne tål våra jättebra, liksom de icke-fällande raserna. Dock tål hon inte alls hamiltonstövare! Så väldigt individuallet alltså. Förslag är att ni tar med lillebror och testar vad han reagerar på(om han inte är jätteallergisk då jag förelår att du väntar med hund tills du flyttat hemifrån).
Ska du inte ställa ut så kan du klippa din pudel hur du vill! En pälslängd på någon-några cm och lite längre på öronen brukar vara himla gulligt :)

#13 Buren som man har i bilen.
#15 Ha den i bilen?
I förrådet?
Källaren?
Personligen skulle jag inte ha buren framme.
Har en bur till mina hundar, men den går att vika ihop och ställa ner i förrådet och tas lätt ur.
Kan även stå här uppe utan att ta plats, så vill man ha en bur så kan man köpa en ihopfällbar 
Om man har lite plats alltså.

#16 Skulle aldrig lämna nått så dyrt i bilen :O
#14 där vi bodde innan när vi hade golden så hade vi en granne som var alergisk och inte kunnde vara inne hos oss pga av denna goldens, sen när den dog köpte vi 2 flattar, dem klara han av utan några problem :P något väldigt förbluffande då det mest är kraftigheten och färgen som skiljer flat mot en golden :P
#17 Ja men förrådet eller en garderob. Sen har inte alla bur heller.
Så det problemet behöver inte vara universalt, hehe. 
#17 man brukar oftas spänna fast hundburar och ser inte något som helst problem att lämna en hundbur i en bil… tror inte att det är så stor chans att någon gör så mycket besvär för att komma åt en hundbur :P

#20Det kanske är så där du bor men inte här. Här är det inbrott i bilar och stulna bilar med jämna mellanrum och allt länsas i bilarna. Och om bilen blir stulen så är det inte så kul då burar är dyrt.
#22 Det där lät lite roligt.. Det lät lite som att buren var mer värd än bilen 

#23 Det är den också får mer om jag skrotar bilen än säljer den.
#24 Menade mer att
-"Åh nej buren är stulen!", än
-"Åh nej, bilen är stulen!"
#12, vifta ner något med svansen kan väl hunden lika gärna göra i ett enormt hus? Man har väl möbler där med? ^^
Sedan angående bilburen.. hade jag en stor ras, som kräver alltså en stor bilbur så skulle jag aldrig orka konka den i och ur bilen alldeles själv varje gång jag ska använda den. ^^ Ganska så osmidigt känner jag..
Till TS - om det är enda anledningen till att du överväger en liten ras så tycker jag allt att du kan fundera lite till. En stor hund går gott o väl att ha i lägenhet, aktiveringen sker utomhus. Men det är ju såklart upp till dig :) Men vore tråkigt om du känner dig låst vid en liten ras, just av den anledningen, när det finns såå himla många goa raser i alla möjliga storlekar :)

#25 Ja och så skulle jag tänka då bilen inte har nått värde medans buren kan man sälja för ungefär samma pris när hunden är borta.
#27, säg inte det, jag sålde min gamla skruttbil, rostig o eländig, från -87, för 15 000 kr till en bilhandlade, då de varit klantiga nog att satt ut en kampanj med mottot "du får minst 15000 kr för din gamla bil bara den går igenom en besiktning", hehe ;) Bilhandlaren var nästintill gråtfärdig av att behöva ge mig 15000 kr för den skrothögen, så man ska aldrig säga aldrig ;)

#26 Det är ju större risk om det är trångt att dom gör det. Jag vill iaf inte ha stor hund i lägenhet.
#28 Då hade du tur :)
#28 Hihi, morsan sålde sin gamla skrutt för 13500. Den var väl färdig för skroten och mycket av innehållet vad fäst med silvertejp, haha!
Och håller med dig Taci, synd att behöva låsa sig när det finns så mycket trevliga större raser..
**
#29** Här är det katterna som har ner saker. Ingen hund på något av ställerna har haft ner något. Mycket skönt 
Jag har en yorkshireterrier och är allergisk, det funkar kanonbra! :)
Det här med stallet vet jag inte riktigt, jag klarar inte av hästar pga allergin så det har aldrig blivit testat. Inne på http://yorkwebben.forum24.se kanske någon vet. Yorkshireterrier är väldigt framåt och väldigt nyfikna, så om du lär hunden att hålla avstånd från hästarna skulle det nog gå bra.
#31 Gud vad roligt att höra! Fick genast upp hoppet lite. Inte för att det finns några garantier att en yorkie kommer funka för brossan bara för det men det känns ju lite lovande ändå :)
Hur upplever du att dina yorkie är? Många jag känner påstår att de är "bjäbbiga" och väldigt reserverade och skälliga mot nya människor, men jag vet inte om det stämmer. Tycker att dom verkar så goa :)

Testa vad din bror är allergisk mot! En del allergiker tål som sagt alla raser utom de mest allergivänliga osv :) Tror en york passar de flesta faktiskt.
Kan väll ge min uppfattning om yorks.
Det är robusta trots deras storlek, väldigt goa och kelsjuka. Iallafall dom jag träffat ^^
Men det är ju som med vilken ras som helst, den blir vad man gör den till.
Om man behandlar den som en rejäl hund blir den så, och behandlar man den puttinuttigt, klär ut den och bär den överallt så blir den lätt bjäbbig och skällig.

Måste flika in med att min lilla Prillan följer med mig överallt, stall, fjäll och jobb och hon är en bra bit mindre än vad york brukar vara. Klart man får hålla koll med hästarna men det gäller ju större hundar också. En bekant till mig hade en collie som blev ihjälslagen av en sur häst.
Alla hundar ska ju behandlas som just hundar och det gäller ju de som väger under 1,5 kilo också. Min hund bevisar att även småhundar kan vara robusta, modiga och stabila.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#33 Tack för att du delade med dig av din uppfattning av yorkar, lät ungefär så som jag föreställt mig dem! Jag håller verkligen med om att en liten hund ska behandlas lika mycket som en hund av rottweilerras, de är trots allt hundar båda två! Och inte får man för sig att sätta på en rottweiler skor?!
#34 Gud vilken underbaring! Vad är det för ras? :)

#35 Det är en Chihuahua med lite papillon och lite tibbe i. Hon väger bara knappt 1,5 kilo så där slog väl chihuahuan igenom lite :)
Med Vänliga hälsningar
fast de sägs att de är mer allergivänliga men för att ha i stall nej det skulle jag inte, har en bekant som hade en york vart svårt trampad o avlivades.
#36 så gullig, verkligen supersöt! Fäller hon mycket? Älskar papilloner och chihuahuor också, hade varit kul med en blandras men samtidigt är ju de inte allergivänliga vad jag vet så frågan är om inte lillebrossan reagerat på en sådan…
Har hört stora hundar både blivit trampade och sparkade till döds av hästar så jag tror faktiskt inte man ska se de som nått avgörande.
Oavsett storlek så måste man lära hunden från början att hålla ett tryggt avstånd ifrån hästarna.

#38 När hon väl fäller så fäller hon ju ganska mycket. Nu är hon ju så liten att hon knappast lämnar några drivor av päls, men allergivänlig är hon tyvärr inte. Om hunden är allergivänlig eller inte har ju inte så mycket med om den fäller att göra. Även nakenhundar kan vara allergiframkallande.
Med Vänliga hälsningar