Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3735 ggr
mealily
0

Rumsrenhet

Hej!
Tänkte höra hur ni fick eran valp rumsren. :)
Har läst en massa olika tekniker, vilken använde ni?
Den jag hört ska vara effektivast är den med tidningarna, då man lägger ut tidningar i varje rum, för att sedan minska antalet tidningar osv. Den verkar visserligen bra, men kmr inte använda den då vi har två katter som älskar att leka med tidningar, och då kommer det nog inte bli en bra combo om valpen ska göra sina behov där.. :pp

Men era bästa tips och era egna upplevelser mottages gärna ^^

Tina-A
0

Jag skulle absolut inte använda tidningar.

Jag gjorde så att hunden fick inte kissa inne, någonstans - inte på tidningar heller. Jag gick ut med min hund 1 gång i timmen och varje gång efter sömn, mat och lek.

När hunden kommer kring könsmognaden kommer hundens fysiska förmåga att hålla sig och då blir hunden rumsren. Innan dess så ta ut din hund så ofta som bara möjligt (1-2 gånger i timmen först, efter någon månad varannan timme osv) så att hunden kissar inne så lite som möjligt. Beröm hunden med rösten eller en godisbit när hunden kissar och bajsar ute så den lär sig att det är bra. Skäll inte på hunden när den kissar inne, det är inte dens fel.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mealily
0

Okej :)
Har hört att efter valpen har ätit ska den vila minst en timme, innan man går ut med den. Tycker inte det riktigt hänger ihop, för att man ska ju gå ut efter den ätit. Eller hur är det? Hur gjorde du?

tsset
0

Ut med hunden så fort den har ätit, sovit eller lekt. Få hunden att koppla att den ska ut när den har gjort något av det så kommer den till slut att se det som självklart och vilja gå ut. Då börjar den också visa tecken. När den gör det den ska, massa beröm, massa lek! Med den unga valpen blir det lite  - nu äter jag, och när jag är klar får jag springa ut och leka med matte! Kissandet kommer automatiskt strax efter att den ätit/druckit osv. så den delen behöver man inte träna fram ;)

Det är iallafall så jag har gjort, och sist gav det en rumsren valp(alltså en valp som visar att den vill ut och förstår att kissar och bajsar gör man ute) efter en veckas träning! Dock innebär de tinte att valpen kan hålla sig hur länge som helst(=några timmar), det är fysiskt omöjligt tills de blir ett par månader.

Tina-A
0

#2: Ut med hunden direkt efter att den ätit! Men låt den vara lös om du inte bor mitt inne i stan, eller ta den bara till närmsta gräsplätt och sätt dig där tills valpen gjort ifrån sig. Gå också nästan alltid till samma gräsplätt i början! Då förknippar hunden den platsen med att kissa + bajsa, och då även att utomhus kissar och bajsar man. Det är lättare om du är på samma ställe än om du ska gå runt med valpen (vilket den inte behöver göra).

AnneN
0

#2 Att hunden bör vila ca 1 timme efter måltid är helt rätt, men det gäller inte rastning utan det gäller vid ordentliga motionsrundor. Så bästa sättet att få en hund rumsren är precis som andra redan skrivit att gå ut och rasta den direkt efter den ätit, sovit, lekt.

Fya inte om det händer en olycka inne, men beröm och belöna då hunden gjort sina behov ute.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mealily
0

#3, åh okej :D hoppas det går lika fort för min lilla :)

#4, jag bor i stan men i ett lugnt område med stora gräsmattor men med trafikerade vägar på sidorna. Hoppas jag kan ha honom lös, vill inte att han får fnatt och springer ut på vägarna :o

#5, okej, :) åh, påminde mig om ännu en fråga jag är oklar vid som jag hoppas du (eller nån annan) har ett vettigt svar på - när ungefär kan man börja gå längre promenader med valpen?

Men, så det gäller bara att ut aldrig släppa ögonen på valpen och ut så fort den ätit, lekt och sovit. I get it ^^ Får återkomma om det strular vilket jag inte hoppas det gör!

Tina-A
0

#6: Man brukar säga att man lägger på ca 5 minuter i månaden tills hunden är 1 år, då kan man gå "hur långt man vill".

Men då menar jag koppelpromenad, motion, inte när hunden leker lös på en gräsplätt eller springer runt omkring dig när du sitter i skogen exempelvis! Alltså att när hunden är 2 månader ska du inte gå längre än 10 minuter, 3 månader 15 minuter, 4 månader 20 minuter osv, osv. Detta är såklart ingen lag eller fast regel men som en måttstock lite, på ett ungefär.

ingann
0

Jag gick ut med min så fort han ätit, sovit och visade minsta tecken på att vara nödig. Han var rumsren (dvs sa till när han var nödig) vid 10-11 veckors ålder.

Tidningar skulle jag aldrig använda då jag är av den åsikten att man inte ska vänja dem vid något som senare tas bort… Och lär den sig kissa på tidning så finns risken att den alltid vill göra det (har en kompis vars hund fortfarande vägrar kissa ute vid 3 års ålder) och ute finns ju inga tidningar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

mealily
0

#7, åh, det låter vettigt :) har hört en massa olika teorier, man vet ju aldrig vilken som stämmer.

#8, hoppas det går lika fort för min! :) och det är ju tur att det är en liten valp så det inte är några stora pölar man måste torka upp ;D
Det kommer nog gå finemang det här, en dag kvar! :]

sisal
0

Vill också komma med ett tips, men det kanske redan är ordnat…och tänkt på.

Det gäller då nätterna, vi hade en bur till vår valp där han fick sova, och han talade alltid om när han blev nödig under natten, för han ville ogärna kissa på sin "sovplats". Underlättade för oss då vi visste att han inte skulle springa omkring i lägenheten på natten och kissa här och där. Dessutom kände han sig trygg i sin bur, den stod nedanför vår säng.

Bur= 4 kompostgaller som sattes ihop…Flört

ingann
0

#10 jag är inte helt 100 på om det räknas som bur, men i bur är det förbjudet att ha hundar annat än under transport, tävlingar o sånt…

Bättre då att avgränsa med galler vid dörren så valpen inte kan gå mer än i sovrummet…

/Ingalill

sisal
0

#11 Bur är nog fel uttryckt av mig… Vi satte ihop 4 kompostgaller.

Visst, Qaxe var "instängd" på natten men hade yta att röra sig på, utan problem. Och han talade tydligt om, ifall han blev nödig på natten vilket underlättade mycket.

Rätt eller fel? Vad vet jag…. Men det var en bra nattlösning, och dagtid stod "buren" öppen så att han kunde gå in och lägga sig där när han ville. "Buren" blev också en slags frizon för honom, tex från exets 5 åring, som nu är 13 år…..Flört

mealily
0

#10, den metoden har jag också varit inne på, men jag känner rent personligt att den kanske inte är så bra :o vet inte varför, men jag vill att valpen ska kunna sova vart den vill, och då inte bli instängd i en bur. Men jag gillar då att den blir 'tvungen' att säga till. Och som du sa, bra att ha en frizon :)
Vi får se hur det går! Jag tror jag kommer köra på att ha han instängd i mitt rum, och för första gången låta katterna sova utanför haha. Kommer nog gå finemang.

lite OT, men nu är det en dag kvar, hela dagen kmr gå åt att valpsäkra hemmet och fixa och dona det sista. Hihi, happyness är det verkligen!

Tina-A
0

#13: Stäng inte in din hund i bur, det är olagligt.

Man får ENDAST ha sin hund i bur om den ska transporteras någonstans. Stäng för guds skull inte in den!!

mealily
0

Är det så pass allvarligt att stänga in en valp i en bur vid kvällstid då den ska sova? Även om den inte tar illa vid sig.

men no worries, har inte tänkt använda en bur för att få den rumsren så :)

Tina-A
0

#15: Det är ju olagligt att ha hund i bur annat än vid transport, så ja - det är allvarligt.

mealily
0

Hm okej, även vid korta stunder?

Tina-A
0

#17: Ja. Om hunden inte transporteras är det olagligt att ha hunden i bur. Så har du en bur i vardagsrummet och stänger in din hund där i 1 minut så är det ändå olagligt, eftersom hunden inte transporteras.

Vattnadal
0

Kompostgaller blir lagligt om du inte har tak på dem, utan normal takhöjd, samt gör den så stor att den räknas som box. Kika på L102 för mått gällande just din hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

#18 Hur är det med stillastående bil då? Den rör sig ju inte, men är på rätt plats så att säga. Vissa hundar behöver ju vänjas vid att vara i buren först, stängd grind ett tag och sen öppen. Innan man kör iväg.

Är det skillnad? Eller ska man slänga in valpen i buren, stänga till och köra iväg, och bara hoppas på att det går bra?

[jakke94]
1

ha som regel att din valp behöver rastas efter följande;
lek
ätit /druckit
sovit

Vattnadal
0

#20 När det handlar om att träna hunden inför transport får du ha den i buren. Om du däremot börjar använda bilen som förvaring av hunden ska den inte längre bvara ha rätt burmått, utan vara i storlek som box.

Så tänker jag i ala fall, om jag försöket tänka logiskt. Du får ju träna hunden på att sitta i bur, och ha den i bur på ex hundutställningar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

#22 Och det står i lagen? För, som jag ser det, är träning inte transport. Alltså, olagligt om det nu stämmer. Om buren är öppen i bilen och hunden ligger där, behöver den då ha den storleken?

Men om lagen säger bara vid transport blir det väl olagligt även på utställningar? Vad är skillanden på en stund i bur på utställningen och i hemmet?

mealily
0

ni kan gärna ta burlags-diskussionen nån annanstans, tack.

SaraC
0

Burförvaring

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid dessa specifika tillfällen:

• vid utställningar, tävling och prov samt vid träning inför tävling,
  • i samband med jakt och
  • i samband med transport.

Information om villkoren kring dessa undantag hittar du i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2008:5) om hållande av hund och katt (se länk till höger).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ingann
0

#11 Jo, du skrev ju kompostgaller så därför svarade jag att jag inte var 100 på att det räknades som bur:) Och det gör det tydligen inte om du har rätt mått för din hund samt saknar tak;)

/Ingalill

sisal
0

Alla sätt är bra, utom de dåliga! Jag tror inte på t.ex bestraffning vid olyckor…iallafall.

Vi var som sagt jättenöjda med kompostgaller lösningen. Det funkade perfekt. Kändes också sen som om Qaxe, faktiskt sa till när han blev nödig, då vi slutade stänga "buren" på natten.

För han visste, pep han så tog vi ut honom…Och man lär sig ganska fort att se signaler framför allt när det gällde bajsandet.. Vankade runt, började "krumma" lite med ryggen… Då var det ut som gällde.

Lycka till och hoppas att du hittar din egen lösning!

mealily
0

Nej, bestraffning är helt onödigt, särskilt efter det har hänt. Usch och blä för dom som använder det!

Kompostgaller har många tipsat om, men nu har vi varken pengar eller tid att skaffa det, så vi får ta den enklaste lösningen - att bara vakta vartenda steg och rörelse ^^
Hoppas han fattar vinken fort, vill inte torka kisspölar flera månader fram..

ingann
0

#28 det funkar det med:) jag har aldrig satt för något o min fattade på nån vecka;)

/Ingalill