Dax för hund?
En av mina stora drömmar har alltid varit att ha en hund. Min mamma känner likadant men då vi har allergi i familjen tidigare (nu endast lillebror kvar varannan vecka som kan vara lite känslig) så har det aldrig blivit av. Nu är vi dock sugna på att skaffa oss en liten valp.
Men frågan är om det är dumt att skaffa hund nu? Vill gärna ha era synpunkter. Jag är 20 år gammal och jobbar för tillfället som vikarie på dagis 2-3 dagar i veckan och kommer ev. få heltidstjänst på hunddagis fr.o.m. november. Jag har två hästar och är i stallet väldigt mycket så vovvsen kommer verkligen bli väl aktiverad varje dag, inte minst i stallet :)
Jag vill utbilda mig till veterinär med start antingen nästa höst eller nästa igen och kommer ev flytta hemifrån förr eller senare. Tanken är väl att vovvsen följer med mig då och kanske spenderar dagarna hos min mamma/dagmatte/dagis under tiden som jag är i skolan.
Min mamma jobbar för tillfället också heltid men jobbar hemifrån 1-2 dagar i veckan. Om ungefär ett år kommer hon ev att starta eget och kommer då bara jobba hemifrån.
Vi har en släkting som bor två hus bort som är jätte hundkär och som är pensionär så hon hade säkert velat agera "dagmatte" vid behov.
Tycker ni att det låter för "osäkert" för att skaffa hund? Jag är en sådan människa som när jag väl går in för någonting så gör jag det så bra jag kan och jag hade verkligen fixat så att vovven inte vore ensam om dagarna.
Hur jobbar ni andra hundägare och var har ni hundarna under dagen? Hade varit jättebra att veta!
Ja du, svår fråga… jag känner att vet.utbildningen kanske kommer ta lite mycket tid, för det är väl en hel del plugg? Det lär funka med hundpassning, du och mamma delar och släktingen som kan hjälpa till… så det jag tänker mest på är väl att du får vara beredd på att det inte bara blir din hund utan att den kanske kommer ty sig bättre till någon annan, då den är med väldigt många olika människor.
Här är hundarna hemma under dagen, vi har lyckats få ihop det så att pappa börjar senare på dagen och lagom till det kommer en bror eller jag hem. Möjligen någon timma här och där, men det blir inte många.

Tycker du ska vänta lite. Dels så vet du ju inte säkert hur det blir med jobb och om du ska börja plugga så blir det ju under den tid som hunden behöver mest uppmärksamhet och träning. Tror det är bättre att vänta tills du är klar med utbildning och flyttat hemifrån, ska man dela hund med sin familj slutar det oftast så att man inte får med sig hunden när man flyttar.
en valp kräver en massa tid det går itne bara lämna den hemma lixom jag hade väntat lite med skaffa hund. Visst löser ni biten med bra hundvakt vid behov är det inga problem, vad är det för ras ni tänkt ut tänker på allergi i familjen.
Okej, tack för era svar! Jag funderar också på om de inte är bättre att vänta, samtidigt så känner jag att det är nu jag borde skaffa hund för nu har jag mest tid för en valp så att säga. Nu är jag ledig mycket om dagarna och när jag inte är det kan min mamma eller släkting vara det. När valpen blir äldre och ifall jag börjar jobba på hunddagiset kan han ev följa med mig dit om dagarna. Om jag sen kommer in på veterinärutbildningen och flyttar hemifrån har jag fått höra att på vissa föreläsningar får man lov att ta med sig hund och de gånger jag inte kan det får han vara hos dagmatte/dagis. Men då är ju hunden äldre och "lättare" att lämna ifrån sig om dagarna än en valp.
Annars känns det som att jag inte kommer kunna skaffa hund förrän jag är färdigutbildad och har familj och hela köret, och det känns väldigt drygt… vill ju såklart ha hund nu :P men man får väl tänka realistiskt, det gör jag kanske inte?
#4 Har redan en hund men har länge velat skaffa en till. Är i samma sits som dig. Det är det perfekta tillfället att skaffa en hund nu eftersom jag pluggar och är hemma hela dagarna. Men jag vet inte hur det kommer se ut för mig när jag pluggat färdigt, med jobb och så vidare och då känns det dumt att stå med ännu en hund som eventuellt behöver passning. Därför har jag valt att vänta tills jag har lite bättre koll på framtiden. Supertråkigt, men det bästa för mig, min hund och mina kommande hundar!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag håller med #5, till stor del. Å andra sidan kan man ju Aldrig veta hur framtiden ter sig. Man kan bli av med sitt jobb precis när som, eller något annat kan inträffa som gör att det inte är lägligt med hund. Så jag tycker lite att man måste faktiskt våga chansa också! Gör det som känns rätt allra längst in hos dig, o låt dig inte påverkas för mkt av andra:)
Angående jobb osv, så jobbar både jag o sambon heltid, men om det krockar så ingen av oss kommer vara hemma på många timmar så tar jag hunden med mig på jobbet, kör gods, så han ligger bara o sover i bilen. Men så smidigt är ju tyvärr inte alla som kan ha det.
#6 Nej, man vet aldrig. Men om man vet att det kommer att ske en förändring är det ju smart att ha den i åtanke 
Måste hålla med Taci om att du måste gå på vad du själv tror och känner! Du verkar ju ha det ordnat med hundpassning, om du är säker på att de är villiga att ställa upp även om du börjar jobba så är ju det en stor fördel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7, ja absolut! :) Man får ju vända o vrida på saken åt alla håll, o besluta när det känns som bäst att skaffa sig hunden.
Om du nu har hundpassning så är det som sagt en stor fördel, för jag tror det är det största problemet isf. Annars handlar det bara om att prioritera - är man mycket upptagen med studier men är villig att undvara tid till hunden o kanske sitta uppe lite senare o plugga? Har man det kärvt med pengar, är man villig att skära ner lite o köpa lite billigare mat, kanske inte dom där skorna man egentligen behöver?
Oftast så går ju allt sådant att lösa. :) Tycker jag, då då :)
#5 Vad strongt av dig att bestämma dig för att vänta. Fast du har i för sig redan en vovvsing så jag är avundsjuk på dig :) Men jag håller med det du och Taci säger om att jag får väl helt enkelt känna efter själv. Är bara så rädd att det blir fel! Men å andra sidan så handlar det ju om att prioritera som du Taci sa. Jag har ju haft häst i flera år så är väl medveten om att prioritera både tidsmässigt och pengamässigt… ;)
Men hade varit kul att höra hur ni andra gör när ni jobbar. Har ni med er hunden på jobbet eller lämnar ni dem på dagis? Hur länge tog ni "valpledigt" för att vara med valpen?
#9 jag tror att du har bättre chans att det blir lyckat än många andra som skaffar hund! Men som sagt, med två hästar som kräver sin tid, plus vet. studier och ev deltidsjobb för att få det att gå runt kanske det blir för mycket?
Verkade dock som att det var du och din mamma som ville ha valp, och är du beredd på att mamma kanske kommer få ta större delen så kan du nästan satsa.
Jag kommer troligen skaffa valp under våren eller lagom till sommaren(beroende på var de finns en bra kull och om de resulterar i några valpar). Till våren har jag i princip inga lektioner alls, några timmar under en dag, inte mer. Därför passar det mig då, och sedan blir det distanskurser under nästa år. Det kommer funka, och de gånger de inte gör det har jag familj och vänner som är beredda att ställa upp och passa. Så för mig kommer det funka, och jag tror nästa att det kommer göra det för ER också!
Tack för alla svar :) Jag ska prata ordentligt med min mamma och höra om vi inte kan lyckas lösa det. Om jag får tjänsten på hunddagiset kan ju förhoppningsvis lille följa med mig när han blir lite större och då är ju ensamproblemet löst. Annars, vad anser ni om att lämna hunden på dagis? Hur mycket kostar det ungefär om dagen? (jag lär väl ifs få reda på det om jag börjar jobba där ;) )