Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5791 ggr
szirius
0

juckar på allt!

jaha, då var det dags att få goda råd igen då…Flört

Vår hundhane är nu snart ett år och har de senaste två veckorna börjat jucka på allt! Gosedjur, trasor, ens ben, sin säng osv.Idag försökte han även jucka på en annan hund och GAV SIG INTE så att jag fick dra bort honom med våld till slut.Jag skämdes…Skäms

Hur gör man? Han blir ju som en robot och bryr sig inte ett dugg vad jag säger utan bara SKA jucka på mitt ben, gång efter gång.

Han har också börjat skälla och yla när han är ute på gården.Kan det vara tikar i närheten som löper som skapar detta "tända" beteende?

Tips och råd?

När och varför bestämmer man sig för kastrering tex?

Mischa
0

Kan mycket väl vara en löptik, men främst yngre hundar kan ibland jucka när dom kommer upp i varv eller blir frustrerade (överslagshandling)

Råden verkar vara olika när en kastration ska äga rum, men runt året när han ändå blivit könsmogen och relativt färdig i kroppen verkar vara en bra ålder.

Hör efter med vet.

≧◔◡◔≦

ew
0

Min vet sa att kastrationen ska göras när han är runt ett år. Att dom juckar på folk och andra hundar brukar kunna vara för att visa dominans.

marinelady
0

Följer du upp kommandot med handling? Alltså säger du nej och ser till att nej sker?

Taxelina
0

Det behöver inte vara på grund av löptikar.

Det kan handla om dominans.

Ett råd är att alla i familjen äter före din hund. Den som äter sist är lägst i rang. Låtsas ät i hans skål allihop ( ni behöver inte sitta på golvet vid skålenFlört) och allra sist blir det han. Titta inte på honom och prata inte med honom. Tyck heller inte synd om honom om han ser slokörad ut.

En hund trivs oftast med att vara låg i rang, då han kan slappna av och låta de andra ha koll på saker och ting.

Det behöver inte vara det här problemet, men jag känner igen det genom kompisars hanhundar. Jag blir oxtokig när jag ser detta beteende. Var även bestämd Som #3 skriver.

Hoppas det går braGlad

szirius
0

#3 I fredags när vi hade helgmys med film i soffan, så började han på mitt ben, jag sa NEJ 2 ggr, 3:e gången åkte han ut .Det värsta han vet är ju att bli utestängd från gemenskapen.Sedan fick han komma in och då försökte han en gång till efter en stund, då sa jag skarpt NEJ och ställde mig upp.Då gick han och la sig på mattan.

Det svåra är ju att han först är glad och mysig och det känns "som vanligt" när jag klappar och pratar med honom -så helt plötsligt börjar han.Då avbryter jag genast kontakten.

Finns det nåt mer jag kan göra?

#4 han äter redan sist.Vi äter vår middag och han ligger under bordet ( kanske helt fel, men vi tycker inte att det stör), sedan får han sin mat.

Jag ska se om resten av familjen går med på att "låtsas äta ur hans matskål" i morgonFlört

Mischa
0

det där är gammal info som gatan och hjälper ingenting, hunden struntar fullständigt i om du äter först eller går först ut genom dörren, likaså att hunden juckar pga dominans.

≧◔◡◔≦

vallhund
0

Instämmer, synd att det överlevde 40 talet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Zebben
0

#4 Om hundar tycker om att vara låga i rang, varför skulle då så många försöka kämpa sig upp?? Något jag alltid undrat.

Vem som äter först eller sista har absolut inget med ledarskap att göra. I en vild vargflock tex äter valpar först. Det är inte alls säkert att det är alfan som får första tuggorna. Beror helt på hur matsituationen ser ut.

Om en hund juckar så kan det betyda massor av saker. Det kan vara löptikar runt omkring och han helt enkelt är sugen. Det kan bero på smärta. Det kan bero på att han är understimulerad. Eller överstimulerad. Att han är stressad. Att han inte vet hur han ska hantera olika situationer = överslagshandling.

Så ta hjälp och få reda på varför han beter sig som han gör, innan Du börjar träna.

marinelady
0

#5 Du säger att det värsta är att han blir utanför gemenskapen, men det får han leva med tills han fattar iden, nej är nej. VAr bara konsekvent rak och följ upp ditt Nej efter 2ggr nästa gång. Han förstod helt tydligt för nästa gång du sa Nej så lade han ner. Regler finns för att följas och nu får det vara lite jobbigt för honom tills grabben fattar iden. Fortsätt alltså, det är du som bestämmer vilka regler som gäller inte han.

szirius
0

Haha, jag förstår att jag ska skippa att "äta ur hans skål" efter kommentarerna här,heheFlört.

#9 jag menade att det var mitt "verktyg", att utesluta honom från gemenskapen då han gjort något fel.Det har jag läst i kontaktkontraktet.Det brukar funka bra.

#8 ok, det var många olika orsaker…det har varit regnigt några dagar så det kan hända att han varit understimulerad då vi inte varit ute lika mkt varje dag…

Sedan jag skrev detta inlägg så har han faktiskt inte juckat en enda gångFörvånad…får se hur detta fortlöper…

Har dock blivit lite "rädd" att möta andra hundar -samtidigt som det ju är enda sättet att öva och få honom att förstå att det inte är ok att försöka para sig med dem…jag tycker bara att det är en svår situation, jag blir nervös och lite arg, och så blir det ett stressmoment…Obestämd Lätt att i huvudet tänka och veta att det är jag som ska vara ledaren,lugn men tydlig osv, men jag är nybörjare och TYCKER faktiskt att det kan vara svårt ibland…jag gör misstag hela tiden…

Zebben
0

#10 En annan tanke som slog mig nu när Du skrev detta inlägg.

Du skriver att Du blivit lite "rädd" nu för att möta andra hundar just för att han juckar så mkt. Innebär det att han hittills fått hälsa på "alla" hundar han möter?

Bara det kan vara en anledning till att han faktiskt juckar. En slags överslagshandling. Han tycker kanske det rent av är otroligt jobbigt att hälsa på kleti och pleti. Och på detta sätt hanterar det genom sitt juckande. Bara en tanke.

Ricko
0

Var bestämd. ge dig inte förrän hunden ger sig. Vad är det för ras?(för nyfikenhetens skull)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Taxelina
0

HoppsanSkäms Jag har tydligen gjort fel under alla år jag haft hund. Vilket misstag jag gjort.

MEN varför fungerar det på mina hundar. Det där med rang och matskål? Någon av mina hundar har aldrig juckat, men kompisars och vi testat den metoden och det fungerat bra.

Har metoden överlevt 40 talet måste det ju vara jätte braSkrattande

Zebben
0

#13 Hur vet Du att det funkar bara för att Du "ätit" ur hundens matskål varje dag under alla år?  Rangen är något som bara finns mellan Dina hundar, om Du har flera. Rangordning mellan hund och människa är svårt. Om Du låtit bli att "äta" innan Dina hundar varje gång så hade Du nog stått på samma punkt i Er realation  som Du gör idag. Hur gamla är Dina hundar och har Du fortfarande samma ritual innan de får sin mat? Bara nyfiken.

Hur menar Du att Dina kompisar hundars juckande blev bättre, bara för att de "åt" ur deras hundars matskål?

Taxelina
0

#14 Gå gärna in på mina sida och kika liteSkrattande Där har jag skrivit en liten presentation om mej.

För att göra det kort, så provade jag att ta efter en bok av Jan Fenell (tror jag hon heter). Där fick jag många AHA upplevelser. Då provade jag bland annat  att gestäta. Otroligt intressant att se hur hundarna reagerade. Hade aldrig kunnat ana att det skulle gå så fort.

Jag tog skålen och vände ryggen åt hundarna och plockade lite i maten. Nu är den ju inte så lockande så man vill smaka haha, men hundarna reagerade genast med att backa och sätta sej ner och huka sej lite. Ville inte möta min blick till exempel.  Du som jobbar med hundar förstår nog hur jag menar. Jag gjorde så några veckor och det gick kanonbra.  Dom blev lugna och sansade. Jag måste tillägga att jag aldrig har höjt rösten eller varit tuff mot hundarna.

Men nu blev det istället så att mina vovvar gick i fötterna på mej och lämnade mej inte när vi gick i skogen och skulle jaga, så jag fick sluta med det här. Där ska dom ju vara självständiga.

Om jag inte själv sett att det var en bra metod skulle jag aldrig rekomendera den på grund av att den verkar lite löjlig. Jag har i tidigare trådar gett några oroliga hundägare det här rådet genom PM. Och det har fungerat bra. Jag kan ta ett exempel på en hund som inte gick med på att husse la sej bredvid matte i sängen. Hunden ansåg att husse kunde ligga på golvet i stället haha. Hunden trillade ner i rang och allt blev frid och fröjd.

En kompis Tax sög fast i min arm och började jucka så fort man skulle klappa honom. Jag gav samma råd där och det blev bra.

Men man bör ha läst boken så man ser helheten.

Jag har just nu 12 hundar i ålder mellan 7 år och 1 år. Och en kull med 7 fyraveckors småttingar.

Det blev inte så kort. Men hoppas ni orkar läsaCool

[Franko]
0

Jag har två hundar, har nyss skaffat en valp (hane). min gamla hund (tik) sätter på den lilla helatin när dom busar.  Jag har låtit hon göra så. Men , det ser ut som båda bara har kul. Men ..(vad tycker ni) ska jag fortsätta låta hon få göra så?

(korkat att fråga?)

Mischa
0

#13 fel behöver man ju inte gjort.

Men faktum är att mycket utav rang och dominansteorierna uppkom under 70talet och är grundade på studier från bla onaturligt sammansatta flockar i hägn/fångenskap.

Vargbiologen dave meech har påvisat att djuren i fångenskap har inte mycket gemensamt med dom vilda när det kommer till deras beteenden.

Han har även uttalat sig om att skrota uttrycket "alfa" som han själv varit med att skapa.

Idag har det åter igen blivit populärt med dessa teorier från media.

Kan tipsa om häftet dominans - fakta eller fantasi - Barry Eaton

Den gav mig många "aha" upplevelser.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

#15 Är inte så förtjust i Jan Fenell. Men det är väl kul att Du är nöjd, med Dina hundar.

Själv skulle mina hundar inte backa, sätta sig och sänka huvudet om jag låtsas äta från deras matskålar. Möjligen skulle de sätta sig ner för att förundrat titta på vad jag höll på med, men inte för att visa underkastelse. Men de springer runt mina fötter på promenaderna i alla fall.

Taxelina
0

Om ni ska in och hälsa på vargar i hägn så får ni inte visa dominans. Order från vargskötarna. Och dom använder ord som dominans, rang och alfa. Och om det är 1800 tals uttryck gör inget. Det visar ju då bara på att det är något som fungerar fortfarande.

Vad ni tycker bryr jag mej faktiskt inte om. Jag är mycket öppen för olika tänkanden. Men om det fungerar för min flock så fortsätter jag med mitt sätt att sköta hundarna. Mina hundar är hundar.

Så länge alla är glada och nöjda så är det bra. Eller hur…?

Linnea
0

Det finns ju självklart en rangordning i en flock, det kvittar vilket djurslag man pratar om. Det fungerar inte om alla gör som de vill. Hur en flock sen är sammansatt beror på vilket djurslag man pratar om och man måste ju utgå från det vilda för hunden kommer trots allt från vargen. Däremot borde man undersöka hur tamhundar beter sig i flock och jämföra detta med vargar.

Angående varför djur vill vara höga i rabg. Ranghögst äter först, dricker först osv. Ungen/ungarna ärver mammans rang tills de är avvanda. Därför får de äta innan resten av flocken. Varför djur gärna ger ifrån sig ledarskapet är för mig ganska självklart; Man vill gärna ha de privilegier som ett ledarskap medför, mest mat osv men det ökade ansvaret som kommer med ledarskapet vill man gärna slippa. Jämför med att ni får ett välbetalt jobb (ni blir högre i rang) men det ökade ansvaret som följer med vill många slippa.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zebben
0

#19 Det är stoor skillnad på hägnvarg och vild varg. Hägnvargar lever inte naturligt och beter sig egentligen inte naturligt heller. Där måste de till med starkare rangordning för att det överhuvudtaget ska fungera. De väljer inte att bo ihop, de sätts ihop och med det visas mer aggressioner än vad det gör i det vilda.

Mischa
0

#19 ja dom använder fortfarande liknande termer, då annat tänkande fortfarande är nytt.

Man får absolut tro på vad man vill.

≧◔◡◔≦

szirius
0

#11 nej, han har inte fått hälsa på alla hundar han möter.Vi har tyvärr träffat rätt få hundar över sommaren, juckandet mot en annan hund har bara hänt en gång….men snart börjar hundskolan igen.Det är en ungersk vizsla.

Taxelina
0

#20 Tack, det är precis det jag vill ha sagtSkrattande

Ni som inte vet vem Jan Fenell är.  Hon går samma bana som Monty Roberts gör med sina hästar om ni vet vem han är. Utgår ifrån hästens beteende. Han hjälpte Jan att komma igång och hon utgår ifrån vargens beteende.

Självklart att halvtama vargar fungerar annorlunda än vilda. Likaså hunden. Men mycket finns kvar genom instinkter.

Titta på våra tama hästar. Hur tama dom än är, så finns flyktinstinkten djupt ned ärvd.

Släpp ihop 3 hundar och dom kan hitta på att bita ihjäl en katt. Vilket dom aldrig skulle drömt om om den var ensam. Flockinstinkten.

Zebben, jag säger inte att du har fel. Ingen har fel. Alla har rätt på sitt sätt. Vi är bara så olika med olika tänk. Olika erfarenheter. Du är utbildad instruktör. Jag är outbildad, men har mångårig erfarenhet.

Vattnadal
0

Jag håller fullständigt med #17. Läs det häftet, där myt efter myt om dominans avlivas. Det är billigt, men ger massor!

#24 Självklart har våra hundar massor av instinkter. Dock är de inte vargar, då de skildes från vargen för 100 000-200 000 år sedan. Vill man basera sin hundträning på det som är naturligt för hunden, eller vargen för den delen, känns det vettigare att titta på den vilda vargen än vargar i hägn.

Vilda vargar går inte först, men startar ofta förflyttningarna. Därför kan vi lugnt komma undan med att bestämma när vi ska på promenad med hunden, men låta den gå före oss i kopplet (sen är det bekvämt om man lär hunden att inte dra).

Mamma och pappa varg (alfaparet om man så vill) låter sina valpar äta först, eller äter tillsammans, eller om valparna är hemma i lyan kommer de hem och spyr upp maten åt dem. Här tror i alla fall jag att ingen vill spy upp mat åt sina hundar, men det räcker nog alldeles ypperligt i deras ögon att vi häller upp maten i en skål.Tungan ute

Jag tror att du Taxelina helt enkelt är en lugn och trygg person med dina hundar, och att dina hundar uppför sig fint, ser dig som "stormamma" som hör till flocken, (men som människa) och är en bra resurs för dem. Är man en bra resurs så väljer hundarna självklart att vara nära oss, då det lönar sig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karizma
0

fy vad jobbigt, jag hade någ kollat om nån löptik finns i eran närhet. Kastrering hmm han lider ju inte av löptikar o har båda kulorna nere? finner inget måste att kastrera dok kan man göra kemiskastrering  för att se om han lider men han är rätt ung. jag har tyvärr inga bra tips för juckande hundar mer än att man kan säga till dom sluta avled med lek godis osv? kan vara fel.

Vattnadal
0

En sak att tänka på när det gäller kastrering, är att en osäker hane oftast blir ännu osäkrare. De kan börja utveckla massor av rädslor och bli ängsligare om man kastrerar.

Dessutom är det rätt vanligt att andra hanar blir kära i dem, vilket kan vara nog så påfrestande…

MVH Elin

KickanW
0

Jag vill bara skriva en liten tanke rent allmänt.

Att en metod fungerat behöver ju inte betyda att den är ultimat. För att ta en överdriven jämförelse - Barnen var skitduktiga och "lärde sig" jättemycket när man hade aga i skolan. Sen att dessa barn var livrädda och antagligen fick psykiska problem som vuxna behöver man ju inte ta i beräkning då, eller?

Det jag menar är att väldigt många metoder fungerar… Medan de bra metoderna fungerar på kort sikt, på lång sikt och har inga biverkningar.

Kalli
0

Jag fick bara lov att testa "äta före hunden" tricket på min "extrahund" men tyvärr såg han bara ut som: Är du inte helt klok och sen satte han sig ner, vilket han alltid ska göra innan han får mat. Någon större beteendeförändring har jag dock inte märkt. :(

Taxelina
0

Det som är så intressant i den här tråden är att alla tycker att just sina metoder är bra. Det är ju det , det går ut på.

Det är ju därför det finns såna som Ceasar M, Fredrik S, Jan F, Barbro B med flera. Alla med olika metoder och som fungerar precis lika bra, vilka man än provar.

Vi är alla olika som personer och fungerar olika så allt är ju bara så bra.

Just därför har jag aldrig sagt att min metod är bäst. Men eftersom jag vet att den fungerar så rekomenderar jag den varmt.

Vattnadal
0

#30 Det är intressant, håller fullständigt med.

Det bästa är när man dessutom kan ta lärdom av andra. Jag jobbar hela tiden på att lära mig mer, och att inte fastna för mycket i gamla spår. OJ vad jag har utvecklats och lärt mig massor de senaste 10 åren, mest faktiskt de sista 3. För 10 år sedan var jag ruskigt hård med mina hundar mätt med mina ögon. Jag har nu mycket mer kunskap, tar till mig av allt jag läser och hör och bildar mig sen en egen uppfattning. Jobbar mest på att lära mig att läsa hund, inte bara de stora tydliga tecknen (som tyvärr många missar ändå) utan de riktigt små signalerna som hundarna uppfattar lekande lätt, och vi nästan måste filma för att hänga med på.

Viken metod som är bäst, ja, det beror ju på vem du frågar. Jag tror dock att metoder måste förnyas de med. Liknelsen om skolan däruppe var riktigt bra. Förr var det tillåtet med aga, och konskaperna opm inlärning låg inte direkt på topp. Titta på hur skolorna ändrat sitt sätt på 30 år, eller kanske 60 år, skillnaderna är enorma! Jag skulle önska att det fick ske lika mycket för hundarna när det gäller inlärning!

MVH Elin

Zebben
0

#30 Fast jag tycker inte det. Jag kan inte acceptera att man lär ut fysisk och psykisk misshandel av hund på TV. Det är inte OK att visa några av C.M´s metoder. Det finns inga hundar som fungerar och samtidigt mår bra av dessa metoder!

Karizma
0

Ne inte fn ska man slå någon, det är ingen lösning. herre gösses.

Linnea
0

#32 Om nu CM hade, som du säger, misshandlat hundarna, hur kan då alla hans hundar (som varit problemhundar, aggressiva mot andra mm) leva i den stora flocken utan att ha ihjäl varandra?

#33 Jag har inte sett CM slå en hund. Han petar till dom. Det är faktiskt väldigt effektivt i vissa situationer plus att han förstärker det med ett speciellt ljud så själva petet behöver inte alls vara hårt. Har själv sett hundar som "petar" varandra när den ena blir alltför upphetsad, aggressiv mm.

Zebben
0

#34 Man ser ju i flertalet av avsnitten som går på tv: psykisk och fysisk misshandel i form av nedtryckning, elhalsband, elmattor och stackel.

Nu har TV valt att inte sända dessa program där el och stackel (förkommer visserligen fortfarande lite då och då) lika mkt längre, men för mig och enligt svensk lag är det förbjudet.

Linnea
0

#35 Kan du förklara vad han använt el till? Har nämligen aldrig sett honom göra det.

reverse
0

#36 Hund nummer 2 (tror jag det var) i det här programmet använder de elhalsband på. De andra två fallen blir också fysiskt och psykiskt misshandlade på ett sätt som jag är förvånad att folk försvarar. För de som har FaceBook finns denna länk till klippet

Alternativ länk

//Lina

Linnea
0

Ingen som har från youtube eller nåt? Mitt bredband är väldigt långsamt..

#37 Eftersom du har sett avsnittet kan du kanske säga hur de använder det, jag orkar inte vänta en halvtimme på att filmen ska laddas ner..

reverse
0

#38 Ok. Kortfattat handlar fallet med elhalsbandet om en hund som inte vill låta bli familjens katt. Hunden får elstötar när han försöker närma sig katten eller fokuserar på katten för mycket, hunden skriker av smärta, vänder det mot sin matte (som är närmast) och hon blir biten i armen och hunden försöker till slut att fly undan obehaget av halsbandet genom att gömma sig under fåtöljen.

//Lina

Linnea
0

#39 Det där låter ju inte så bra, skulle inte göra så själv. Framgår det om ägaren brukar använda halsbandet? CM brukar ju själv använda koppel till sånt. Det kan ju tyvärr få motsatt effetk- att hunden tror att katten orsakar obehaget och börjar ogilla katten ännu mer. Men som någon redan sagt, man kan inte gilla allt med en tränare man får ta det man själv tycker är bra. Tycker CM har bra metoder men ingen är perfekt, detta skulle jag inte göra.

Taxelina
0

#31 Kan någon förklara varför Monty Roberts lyckas så bra med sina metoder när det gäller hästar? Är dom också gamla och förlegade? Fungerar gör dom ju och alldeles förträffligt till råga på allt. Så bra att han är världs ledande inom sin gren. Och Jan F gör samma sak. Har blivit utbildad av honom.

Inga höga röster inga hårda händer. Bara kropps språk och att bygga upp ett förtroende mellan ägaren och djuret.

Linnea
0

#41 Det fungerar därför att häst och människa förstår varandra. Det är det bästa svaret jag kan ge.

SaraC
0

#41 Hästar och hundar är ju två helt olika djur.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taxelina
0

#42 Så rätt. Det gäller även för människa och hund.

#43 Visst är det olika djur. Men man utgår ifrån djurens kropps språk. Att läsa av djuren, och vinna mycket genom det.

Ricko
0

#35 Hundarna misshandlas inte när han trycker ner dem. Han kastar ju inte direkt ner dom. har alrdirg heller sätt han använad elhalsband :S

SaraC
0

#44 Jag vet ingenting om denna Roberts, men bara för att han är duktig på häst betyder väl inte det att han är duktig på att lära ut till hundmänniskor? Om man applicerat denna Roberts tänk på vilda hundar och på våra tamhundars beteende istället för på vargar i hägn kanske det blivit en mer lyckad filosofi?

Zebben
0

#45 Jo, i många lägen där CM trycker ner hundarna så är det psykisk misshandel!

Elhalsband finns det många avsnitt med. Likaså stackel

Zebben
0

#41 Om Du blivit utbildad av Jan F så vet Du nog också att det är en tjej och inte en man. Glad

reverse
0

#45. Hänvisar till inlägg #37.

//Lina

SaraC
0

#48 Hon menade att Jan F blivit utbildad av Roberts Tungan ute

Men allihop i tråden, vi kanske ska avbryta den här diskussionen nu och återgå till det ursprungliga ämnet. Kom på mig själv nu, ibland glömmer man bort vad man är i för tråd Skäms

Ricko
0

#47 Jag har då inte sett det. Då har du sett avsnitt jag inte sett. och då har jag föjt programmet i 3-4 år. Jag anser inte at5t man lägger ner hundarna är misshandel.

Zebben
0

#48 Ha ha…jaha, det var så hon menade. Glad

#51 Psykisk misshandel är det på många av de hundar som han lägger i backen. Men fysiskt, nej.

Taxelina
0

Hahaha klart jag vet att hon är en kvinnaSkrattande och det är inte jag som blivit utbildad haha, tyvärr. Skulle inte ha något imot det i och för sej.

Håller med att vi bryter här. Ville bara förklara mej lite.