Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2196 ggr
[Sandraaa]
0

Behöver hjälp med rastips!

Sitter och planerar för nästa hund lite.
Men vet inte ens vilken ras som kan passa mig. Jag har alltid haft blandrashundar av arbetanderaser , schäfer/bordercollie, schäfer/siberian husky. Schäfer/rottweiler. Men denna gång ska jag försöka hitta mig en valp som är renrasig (har tidigare haft omplaceringar).
Mina "krav":
- Inte fälla som en schäfer. Ni som har schäfer vet hur de är under fällningsperioden och detta vill jag helst slippa. Men att borsta och sådär är inga problem.
- Ingen jakthund
- Storleken har inte så stor betydelse, tänker mig nån ras som är i höjd med schäfern men kanske smidigare men kan även tänka mig lägre men inte under 40 cm.
- Saker jag vill göra med hunden:
- Lydnad (ev. tävla men framförallt träna)
- Agility (skulle vara roligt att testa på)
- Freestyle (eventuellt)
- Gärna en hund som gillar att arbeta MED sin ägare och inte bara för att få belöningen!
_
Alla raser ni kan komma på är av intresse._

tsset
0

De flesta raser fäller ju och där är det oftast väldigt individuellt hur mycket de fäller, beroende på klimat, fodret osv. En klipp/trim-ras är egentligen det "säkraste" alternativet!

Jakthund plockar bort de flesta fågelhundar, drivande, stötande, ställande, apporterande. Möjligen vallande också? Visst finns det individer som inte är lämpliga till det de är födda för, men de är nästintill omöjligt att se på en valp.

Det du vill göra kan man göra med istortsett varenda hund! Ingenting är omöjligt med rätt individ och rätt inställning hos ägaren.

Om den vill arbeta med dig har mycket med dig själv och er kontakt att göra, finns många som skiter totalt i sin ägare då "det inte är värt det" i hundens ögon även om den är av en ras som "ska" vilja jobba med ägaren. En tråkig sanning är också att alla hundar jobbar för belöningen, precis som vi människor. Ingen av oss är troligen beredd att jobba utan att få någon lön. Och frivilligarbetare jobbar ju för något de också, deras belöning är att se någon må bättre eller känslan av att kunna hjälpa.

Jag tänker på en hund ur sällskapsgruppen(som är både aktiva och arbetsvilliga, men inte avlande för något speciellt arbete!) eller kanske en brukshund?

Boxer dök upp i mitt huvud, om det är rätt eller inte vet jag inte men det var det jag såg framför mig.

[jakke94]
0

labrador dök upp i mitt huvud, dock har den ju jakten, men finns ju dem som är avlade mer för "uställning" då har dem inte jättemycket jakt kvar :P

mealily
0

Första tanken som kom till mig var Shetland Sheepdog, men den är ju under 40 cm..
Tänkte också på boxer.

Annars kanske en irish softcoated wheaten terrier (då slipper du ju all fällning), riesenschnauzer, collie, svensk lapphund, finsk lapphund, amstaff, dobermann, tibetansk terrier.
Vet ju inte vad du gillar för slags raser men hoppas duhittar någon du gillar ^^!

[Sandraaa]
0

Joo som du säger så fäller ju många hundar , men schäfern är extrem nu vet jag inte om de finns fler raser som är såna men de gör de ju säkert. Att fälla lite eller två gånger per år har inte så stor betydelse för mig.

Samtidigt finns de ju raser som arbetar mer självständigt än andra raser.

Det finns ju utställning- och jaktvarianter på flera raser. Vad jag menar med jakthund är tex vorster eller drever eller likanden. Som en golden finns de ju många som använder enbart till sällskap/utställning.

Det är iof sant det med belöningen men sen finns de ju dom hundar som älskar att jobba och inte enbart för belöningen. En samarbetsvänlig hund som gillar att träna är väl egentligen rätt formulering på vilken ras jag söker.

[Sandraaa]
0

Mealily, egentligen är inte storleken det viktigaste ! Finns fördelar med mindre hundar med ;) Har faktiskt tidigare haft tanken på en sheltie ska nog kolla den rasen lite mer!

mealily
0

Gör så :)
Får man fråga vad för slags hundar du gillar? I utseendeväg menar jag, kan vara lite lättare att ge tips då :) om du inte tycker du fått nog tips vill säga, haha!

[jakke94]
0

du kan ju titta på retrivrarna också, dem är arbetsvilliga och följer sin förare bra, golden, curly coated, labrador, flat coated, chesapeake bay, nova scotia duck tolling - Retriver :P

[Sandraaa]
0

Jag gillar faktiskt de flesta raserna utseende.
"Skägghundar"  och raser med mycket rynkor är väl kanske inte direkt några favoriter. Sen muskelhundar är snygga men inte min stil på hund då jag vill ha något smidigt :D
Sen små hundar med päls för ansiktet går bort!

mealily
0

tänkte också på retrivierna, men såg att du skrev "ingen jakt" och trodde du var jättepetig med det höhö :]

Jag rekommenderar sheltien, labrador och svensk lapphund ^^

tsset
0

#4 Vill du ha en hund som inte fäller mängder året runt är labben och golden helt fel val! Deras päls fastnar dessutom i allt vad kläder och möbler heter. Minns jag rätt är det liknande för de övriga retrieverraserna också.

Jo visst finns det delade raser, men det är sällan det "hjälper". Tyvärr glömmer de utst. avlande kennlarna ofta bort att också avla på arbetsförmågan, vilket resulterar i "fina" hundar som ibland helt saknar arbetsviljan man som jaktavlande kräver att de ska ha(och ibland får för mycket av). Tänker nu främst på retrieverraserna.

Så lite beroende på hur högt och mycket du tänker satsa i lydnad, agility och freestyle kan en utst.variant både hjälpa och stjälpa. Är det mest sällskap du är ute efter och lite arbetande så leta efter en utst.kennel med arbetsmeriter! Satsar du högt är det nog bättre med en icke-jagande ras då du får arbetsviljan och ingen jakt.

Varför vill du inte ha en jakthund? Nyfiken fråga som kan ge bättre svar!

Annars håller jag med om sheltien, kan nog passa :)

[jakke94]
0

#10 inte om man gemför med schäfern.. :P flat fäller inte året om.. den har sian fällperioder med då är det ju bara till o borsta.. curly tror jag inte fäller någonting då den har "pudelpäls" cheakspake har också väldigt spec. päls så tror inte den färller helkler men ej helt säker

tsset
0

#11 Jo, tyvärr även om man jämför med schäfern så fäller de liknande mängder, och då deras hår har större benägenhet att sticka sig in i möbler och kläder känns det ännu jobbigare. Hade inte sagt det om jag inte hade erfarenhet av det! Som jag sa, det skiljer mellan hund och hund, ibland linjer och hur de bor. Maten. Finns flattar som fäller inte lika mycket kanske men året om, vilket kan vara nog så jobbigt. Curllyn är ju ett undantag då de inte har fällpäls, men tollaren är samma sak där.

[Malin3033]
0

Finsk Lapphund! :)

[jakke94]
0

#12 har också erfarenhet av retrivrarna och upplever inte alls dem som att det "sticker" in överallt.. då är det värre med korthåriga släthåriga hundar tycker jag :P som typ staffe, jack russel.. :P

tsset
0

#14 Är det utst.varianten du jämför med då? För, jag har jaktsorten i huvudet, och de har ju kvar sin hårda päls som den ska ha för att stöta bort vattnet, lite hårdare är pälsen och alltid snustorr trots långa bad. Och fastnar. Utst.varanten har ju fått en mjukare päls(enligt mig) och kan hända att den är lättare att plocka bort! Kan även hända att dem inte fäller lika mycket som en schäfer, men jag har ingen pälserfarenhet av dem då jag föredrar jaktvarianten med sin arbetsförmåga, tänk och kroppsbyggnad.

Linnea
0

#10 Om man badar en golden regelbundet så fäller de inte så mycket :).

Skynda långsamt så går det fortare.

tsset
0

#16 Sant och falskt. Många retrievers som används till jakt och jaktprov fäller mängder trots att de ofta jobbar i vatten. Beror mer på individen än hur ofta de badas/är i vatten. Har man en individ som fäller konstant kommer problemet minska med mycket borstande och när man badar så följer ju mycket löst hårr med men problemet finns ju fortfarande där.

tsset
0

TS - schnauzern kanske? Finns ju i olika storlekar och är dessutom en "arbetsvillig" hund, även om jag fortfarande är övertygad om att det blir vad man gör det till.

Tina-A
0

Helt klart en Pudel som beskrivs i #0.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

destroyed
0

18# "Skägghundar" och raser med mycket rynkor är väl kanske inte direkt några favoriter. Sen muskelhundar är snygga men inte min stil på hund då jag vill ha något smidigt :D Sen små hundar med päls för ansiktet går bort!

tsset
0

#20 en klippsak, ska man inte ställa ut kan man göra vad man vill med det där skägget, trimma ner om man så vill. Enligt mig är det snyggare med skägg, men varför låta lite hår i ansiktet hindra en från något som kan vara rätt ras, om man kan klippa bort det? I övrigt tycker jag att rasen skulle kunna passa!