Varför starta trådar...
…om man inte är beredd på svar?
Allvarligt talat, vad får folk att fråga saker och sedan bli sura när de inte får exakt den respons de önskar??
Håller med. Det har hänt flera gånger. Trist vore det om alla var överrens om saker!
Ibland kanske det går lite väl fort fram. När man är mitt uppe i något som hänt hemma eller någon annanstans. O sen skriver ut till hela forumet…kommer sen på att det inte var någon bra idé o vill då dra sig ur.
Man får nog andas ett par ggr extra o tänka efter vad man verkligen vill? Vill man att folk ska kommenterar det jag tycker är rätt eller fel…orkar jag det? Kan jag ta negativ kritik…eller orkar jag ens ta goda råd?
Det kan ju vara något att tänka på.
Sura och osams blir man ju ofta efterssom många tycker så olika och tänker olika. Men de får man ju ta.
Därimot känns de dumt att starta en tråd man ska låsa om folk inte säger de man vill.

Vissa gånger kanske man inte ska vara så himla hård som vissa kan vara i sina inlägg och försöka ha lite medkänlsa
Precis min tanke..!
Vill man skriva av sig finns bloggar eller varför inte dagböcker om man inte vill ta kommentarerna..
Inte på ett öppet forum..
En funderare över hur man formulerar sig kan också vara på plats, ingen här känner en som person eller kan vara tankeläsare.
Man utgår från vad som är skrivet i inlägget och svarar där igenom, vill man ha klappar på ryggen eller bara ventilera sin frustration finns som sagt bloggar men ett forum skall väl vara öppet för diskussion annars är det tämligen menlöst utformat.
≧◔◡◔≦
#6 Exakt! Formulering i inläggen!
Svär man och förbannar man sig över problemet och önskar bort problemet i fråga med alla medel så blri det lätt känsligt då detta är ett djurforum..
Sett några sådana trådar och sen får man höra att man är elak mot en person var problem är personliga..?
Förstår inte varför man ska lämna ut sig om det är personligt..?
Sen forum=disskussioner och kommentarer - det får man räkna med

Det finns andra forum där folk kan skriva de mest absurda sakerna och ändå få en schysst respons. Här har vi medlemmar som ber om ett barns telefonnummer för att skälla ut föräldrarna och skapade trådar endast för att hoppa på en annan medlem. Vad är det här egentligen?
Om ni tycker att man inte ska skriva sånt på ett forum låt bli och läs det. Det finns ingenting i skrivreglerna som säger att du inte får det! Jag vill inte skriva om någonting som jag har problem med min hund därför att då vet jag att hela tjocka ballongen med moraltanter sitter och skäller ut mej. Detta ska vara ett diskussionsforum, det håller jag med om men om man vill ha hjälp, råd eller helt enkelt någon som klappar en på axeln och säger att det är bara tillfälligt så borde man väl ändå få det? För som sagt, inget av det står som förbud i skrivreglerna. Så om ni tycker att det finns bloggar och dagböcker för att få en sån respons. Skit i att läs trådarna då eller ännu bättre, svara inte
Ja, det kan man ju faktiskt undra..
#8 Har väl mer med att göra hur man skriver trådarna.
Säger man saker som hundj-vel och jag hatar honom och jag ska kasta ut den eller dylikt..
Ska man ta det med ro?
Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så irriterad på min hund att jag sitter och skriver sådana saker..!
#8 Ska man gissa sig till att personen vill att man ska klappa den på axeln? Man utgår ju från de man läser.
Och vill man ha en klapp på axeln kanske man ska uttrycka sig på så vis att man vill ha stöd inte spy ut massa saker som folk tycker är hemskt och orätt mot någon som inte har en chans att välja själv.
Hade jag ett barn skulle jag inte slänga in denna på dagis och säga till personalen att jag knappt tål se ungf-n då skulle dem ju ringa till nån utredare. Ja menar, man får ju tänka lite.
Det är upp till en själv.
#10 Nejmen precis, sådant upprör, och jag kan inte för mitt liv förstå att andra djurvänner tycker det är ok att man har den inställningen till sina hundar och ännu värre valpar.

10# då har du haft det lätt med dina hundar eller ett jävla tålamod för jag har blivit så arg på min åtskilliga gånger. anaprincess skrev att hon har börjat avsky honom för att han bara ställer till problem för henne, det är inte lätt att ha valp, ingen har någonsin sagt det och om min valp hade slitit ner en tapet hos mina bekanta så hade jag skämts något så fruktansvärt. Som jag skrev hon har haft det jävligt tufft den här sommaren inte undra på att man blir arg när det händer fler och fler saker plus att folk attackerar henne för att hon överhuvudtaget reagerar och helt enkelt inte orkar med ibland.Vissa gånger kan man skälla men när man läser ett sånt inlägg så borde väl vilken människa som helst se att hon skrev det när hon var frustrerad och istället för att hoppa på personen ifråga och säga att hon aldrig skulle skaffat den valpen kanske fråga på ett snällare sätt om man inte kan försöka hitta på något som kan lösa problemen.
Du har aldrig sagt något somhelst elakt eller kallat din hund för något dumt? Du kallar din egna hund för råtta har du skrivit i en tråd det är något som misstolkas ganska grovt av andra. Du har även skrivit att byracka är ingenting elakt heller det är ju precis som jycke eller hur? Men alla på forumet anser inte det, det var därför som det blev en hel tråd om att det är inte okey att kalla hundar så
Självklart ska man tänka på hur man formulerar sig o skriver till andra. Det är bara att läsa forumreglerna…självklart tycker jag.

Jag kan absolut bli galen på mina hundar men aldrig att jag säger om dem att " det har bara varit skit från första dagen" och liknande. Tycker att det är en hemsk inställning till en hund oavsett om man har det jobbigt i livet i övrigt. Jag vet för övrigt att de flesta problem sitter i min ände av kopplet. Dvs jag har inte lyckats visa hunden hur det ska vara på ett bra sätt. Jag blir uppriktigt ledsen när någon har en sådan inställning till sin hund.
Mvh Ylva som är lycklig ägare till två underbara hundar med fel och brister precis som vem som helst…
#13 Jag har valp NU och vet precis hur det är. Igår t ex rev hon ner köksgardinerna med stång och allt, och lyckades få med sig en kristallvas på köpet. Inte sjutton blev jag arg på henne för det! HUR ska hon kunna fatta att man inte ska göra så?
Om hon skulle haft sönder någons hem skulle jag givetvis skämmas, för att JAG haft så dålig koll, aldrig skulle jag blivit arg på henne.
När man väljer att ta hem en valp så väljer man också att hålla ständig uppsikt tills valpen vuxit upp och blivit en klok hund, svårare än så är det faktiskt inte.
Att sen ha MAGE att vara arg för att en valp kissar inne, det är så lågt så det saknar jag faktiskt ord för.

11#Det som jag tänker när jag läser en rubrik med texten: orkar inte…
Då förstår jag att det är någon som helt enkelt är trött och vill bara få någon respons. Inte höra att man inte skulle skaffa hund ifrån början. Hur ska man då skriva? Om du då tycker att man skulle ha skrivit det på ett helt annat sätt istället för att spy galla, skriv ihop en lathund för hun man ska skriva om man hatar sin hund, vill få klapp på axeln, vill diskutera eller om man har ett problem. För det som händer när man är sjukt trött på någonting det är att man börjar snacka så otroligt mycket skitsnack som egentligen inte stämmer men man vill bara få ut det och få en respons med att ibland är det jävligt jobbigt.
Om du hade slängt in din unge på dagis och sagt att du inte orkar med den så hade dagisfröknarna inte alls ringt till någon utredare utan de förstår vid det tillfället att småbarn är förskräckligt jobbiga och hoppas att tiden som de är på dagiset kan få föräldrarna att varva ner. Tro mej det tar lång tid innan personalen ringer till socialen för att de är oroliga.
#13 Ja, men på många sätt kan man tokla hundf*an och jag vill bara ta honom och lämna tillbaka honom till uppfödaren för att ta ett exempel?
Nej, varför ska jag gå och spy ut en massa skällsord om min hund?
Gör hunden fel, är det väl i första hand en brist från min sida..?
Hunden förstår inte bättre - Inte tänker jag gapa
Hundj-vel, gå hem och försvinn!" bara för att den gör något den själv inte vet är fel..?
Jag har haft ett hell-vete med två av mina omplaceringar..
Kan ärligt säga att jag inte gapat på dem eller så utan försöka förstå lite varför hunden beter sig så, och vad jag kan göra för att få den att sluta.
Fortsätter ändå hunden trots mina försök, ja då byter man taktik..
Man kan säga att man är trött på hunden och skulle vilja ha lite stöd.
Kanske berättelser från andra hur de skulle ha gjort, eller vad de har vart med om, om de sitter i samma sits..
Men att sitta och svära och gapa.. Vet inte vad man ska tro om det..

16# Grattis då har du ett större tålamod än vad jag någonsin kommer få, för hade min hund gjort det så hade jag blivit fullkomligt vansinnig. Jag behöver inte stå och gapa på hunden för det har jag en kille som jag kan göra det på men jag kan fortfarande bli arg för att den gjorde så.
nej man gör ett medvetet när man tar hem en valp det håller jag fullständigt med om men om den är extremt jobbig så blir man till slut trött på saker och ting om man nu inte har ett sådant tålamod som dej vill säga. Men det betyder inte att man hatar den och önskar att man aldrig köpt det man kan tänka att det har varit problem hela tiden om man är som mej jävligt pessimistisk men det har med hur man är som individ inte hur man är som hundägare.
Att hålla koll på en valp tills den vuxit upp till en smart hund är aldrig det lättaste för efter 4 månader av samma sak varenda dag. Då är jag väldigt nära bristningsgränsen om jag inte redan varit över den ett antal gånger.
Sen om du då tycker att det är så HEMSKT att du helt enkelt saknar ord för att man blir arg när man vaknar och upptäcker att hunden har kissat i ens säng. Ja, då beundrar jag dej för det tålamodet för det hade jag då aldrig haft!
Det är inte okej att diskutera en specifik medlem. Ni får gärna diskutera, men inte ta den här medlemen som exempel på det här viset att alla förstår vem det handlar om.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

18# grattis till dej med för att du har ett sånt tålamod med dina hundar ska jag väl då tillägga. Men bara för att du har det tålamodet så behöver inte alla ha det.
Och det spelar ingen roll om ni kommer med argumentet att hunden knappast förstår när den har gjort något som är fel. Det rä inet det vi pratar om utan det vi pratar om det är hur man reagerar som person. Jag kan vara en av er perfekta hundägarna men kan ändå tappa tålamodet. Inet sjutton lider min hund över det. Eftersom ni har redan dragit upp exemlpen med barn etc. så kan vi göra såhär. Om en hund kissar inne framför en så får man inte säga till för hunden förstår inte och det var ju bara ditt fel för att den gjorde fel. Då borde vi egentligen aldrig säga till barn för att att de gör dumma saker framför en själv för barnen förstår ju inte det heller.
Visst hundarna har inte logiken som människorna har men t.o.m. en valp kan räkna ut på klorna att om jag kissar inne framför matte så får jag skäll men kissar jag ute så får jag godis precis som ett barn.
Viktigt att komma ihåg jag skrev FRAMFÖR EN SJÄLV alltså NÄR MAN SER. Inget annat. Det är inte okey att skrika på en valp 2 minuter efter att den har gjort något. Man kan fortfarande bli arg men man har inte rätt att skälla på valpen efter så lång tid
#21 När min pappa med noll stubin klarar av den värsta av hundar så vill jag inte veta hur folk med mer tålamod är honom än. Läskig tanke.
Nu lämnar jag denna löjliga diskussion.
#21 Ursäkta men vad f*n pratar du om nu? Inte skäller du väl på valpar som kissar inne?????????
Och jo, hundar lider visst av att du blir förbannad, även om du inte skäller på dem direkt. Vissa hundar tar extremt illa vid sig av hätska stämningar. Vår äldsta är sån, extremt signalkänslig och förarvek. Husse röt åt henne igår när hon jagade valpen, varpå hon la sig platt på golvet, detta trots att vi aldrig rört henne i korrigeringssyfte, hon är bara sån av naturen. Tror du inte hon skulle må dåligt om jag och husse gick och var förbannade??
#21 Jag tycker man inte har rätt att skälla på valpen alls :S Man kan korrigera den men inte stå pch skrika på den. Nu är "ditt" inte likadant men skäller man på en valp förstår den inte. Då är det bättre att "he"/gå ut med den precis när den gjort det. Fy kanske man kan säga osv men inte vara förbannad på den. Tror inte det löser nåt. Vi har fått våra 8 hundar rumsrena utan att skrika på dem.
Redigerat av Medarbetare, läs inlägg #20
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
bör även nämnas att en valp inte har den fysiska förmågan att hålla sig, därför kissar dom när dom blir kissenödiga och därför har vi blöjor på våra barn som heller inte klarar av att hålla sig, dom blir av med blöjan när dom klarar av att kontrollera sig.
Det måste vara oerhört frustrerande för en valp att få skäll för något den inte kan kontrollera.
≧◔◡◔≦
Marodören har verkligen testat mitt tålamod till max. Allt hans "mögelletande" i väggarna, har gjort så att jag hade åtskilliga hål i mina väggar.
Han har gått fram som en termit på vissa möbler, sin korg, täcken och sin egen madrass m.m.
Fortfarande ska alla mattor släpas ut i hallen, när han är ensam. Där ägnar han sig sedan åt att kvalitetstesta dem. Tror jag.
Men jag vet att han har fruktansvärt tråkigt, särskilt att bli lämnad på morgonen, då han är utvilad och pigg.
Men jag vet också att vissa valpar/unghundar är "bedrövligare" än andra och han gör ju inte det här för att j&#klas med mig.
Men tack och lov så vet jag att det går över.
Så trots alla bulldozer-fasoner han har haft här hemms, så är han "min lille skit", den "lille" godingen.
#21: Om man inte har det tålamodet kanske man inte ska ha valp då?
Som det så klokt står i en hundbok jag har så är det i spegeln man ska skälla om hunden är jobbig… Inte på hunden. Nog har jag blivit riktigt irriterad på min valp ibland (bara igår när hon hoppade upp i min säng precis när hon badat i lera) men jag har aldrig svurit åt henne, låtit henne vara ensam för att jag inte orkat med henne eller liknande.
Jag förstår om man kan vara ledsen, upprörd och trött på att vara valpägare… Och att man kan behöva stöd och tröst. Men då ska man skriva det, att man som person inte har orken… Inte att hunden är hopplös.
Men jag tycker inte det här bara handlar om den här tråden. Jag tycker ofta folk blir irriterade om man inte håller med dem om saker de skriver om i en tråd… Som om de bara startat tråden för att få medhåll.
För mig är det aldrig berättigat att skälla på en valp.. Den vet inte att den gör fel för den har ännu inte hunnit lära sig vad som är rätt och fel.
Det är ungefär som att man ska skälla på en bebis som råkar kissa precis när du tagit av blöjan för att byta, eller en bebis som kryper och råkar riva ner bästa finvasen od…
En valp är en valp och när vi köper en sådan tar vi på oss uppgiften att vårda och lära den så att den får växa upp till en trygg hund! Att skylla på värk, tidsbrist, okunnighet etc är inte acceptabelt i mina ögon.. Det man inte kan/vet tar man reda på innan man köper valp.. Värk tänker man igenom noga innan man gör bedömningen om man klarar en valp och tidsbrist? Nja.. bör man ens överväga en valp då?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har kopplat av en hel del för Bellman har varit så duktig med att signalera att han ska gå ut o kissa o bajsa.
Så då har man kanske inte varit med o kollat han lika intensivt det sista. Så då har det hänt ett par olyckor en vid dörren o en på vardagsrumsmattan.
Jag tänker skit också nu har JAG inte varit uppmärksam nog! Tycker mer synd om honom som gått där o säkert försökt "tala" om att han velat ut o jag inte märkt det.
Det var bara att rulla ihop mattan o bära ut den i trädgården o spola av den.
Ja, det var ju en del jobb men det var mitt fel, inte valpens!
Jag kommer ihåg hur det var när vi hade vår grandis som valp här hemma. Hujeeeeeedamig säger jag. Han slaktade möbler han. Vid ett tillfälle lämnade jag han hemma i 20 minuter.
På den stunden hade han tagit alla tulpaner på bordet nypt av knopparna…hällt ut vattnet på golvet o åkt skridskor i det *ha ha*…sen hade han gått vidare in i gästrummet och slaktat sängen…en resårmadrass vars fjädrar stod rätt upp i luften.Så när jag kom hem med en mycket lurig känsla i kroppen möts man av honom mig ibland vadd och fjärdrar. 
Det är en syn jag aldrig glömmer. Jag blev bara ståendes i hallen tittandes in i rummet…lite smått chockad faktiskt *ha ha*
Det var bara att baxa ut sängen o köra den till tippen.
Så jo uppgiven kände man sig ibland men skälla på honom hjälpte knappast. Han hade ju öppenbart blivit rejällt stressad av att bli lämnad ensam om än en liten stund.
Men att valpar kan vara olika jobbiga det är HELT klart 
#29 hehe våran flatt hade spridit ut en 15 kgs påse med fågel fröer i hela huset! :) när man kom in så möttes man av en vääldigt massa fröer och torkade frukter på hela golvet, man blir rätt ställd :P och sen gick jag in på mitt rum och fick se att hunden använd min madrass som tuggleksak :P
Jag har inte läst alla inlägg men har förstått att det gäller den låsta tråden.
Jag tycker så hemskt synd om henne. Hon måste må hemskt dåligt. Hon behöver hjälp att ta hand om den lilla valpen ett tag och få ta igen sej och ladda batterierna igen.
Som jag förstår det, så var det här ett sätt att be om hjälp. Även om det såg väldigt illa ut i allas ögon. Helt klart så reagerar man.
Hoppas någon vänlig själ finns i hennes närhet som kan hjälpa henne.
Och om du läser det här. Krya på dej och hoppas allt ordnar sej till det bästa.
#32, fast om man ber om hjälp så får man ju vara så god och ta emot den också, o inte säga till första personen som svarar snällt o med konkreta tips, att "du kan ta ner pekfingret, det där behöver inte jag!".
Men nu skulle vi ju inte diskutera just detta, som Eros poängterade här innan :) Men kände bara att jag behövde få det sagt.

Man får tänka sig lite för vad man startar för trådar. Kan man hantera svaren man får?
Nu var ju inte denna tråden riktad till någon specifik tråd när den skapades.
Är det någon som sett mitt inlägg längre upp? Det är inte okej att diskutera en annan medlem!
Trodde den här tråden handlade om varför man startar trådar och sedan vill ha dem borttagna, inte om valpar, rumsrenhet och vilka som borde ha hund och inte…
Diskutera det som var meningen. Kommer det fler inlägg angående medlemmen ifråga eller hennes tidigare tråd, så låser jag den här tråden också.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det finns mycket skoj i madrasser, som man kan pilla ut. (Lite Marodören-stil)