cavalier king charles?
skulle vilja veta lite mer om denna lilla hund? vad den används till? vilka människor den passar bäst ihop med å så?
Kan rekommendera Cavalierboken, där står det mesta om rasen. Cavalieren är en mycket trevlig liten Sällskapshund, sportig men ej särskilt motionskrävande. Tyvärr förekommer en del hjärtproblem, och även ögonproblem "katarakt" i rasen, men det är en mycket trevlig liten hund iallafall ! Har haft två stycken själv. Den passar väl dom flesta , är klok och lättfostrad!

Puttar upp

puttar upp då jag vill veta vad den används till och vilka männsikor den passar med?
Tror inte cavalieren "används" till något särskilt, den kan nog passa till agility och lydnad i viss mån, men är främst ett sällskap, kan nog vara ganska sportig! Tillhör ju gruppen sällskapshundar.
Passar nog de flesta som främst vill ha en trevlig hund som hänger med på det mesta. Inte den som vill hålla på med bruks eller göra agilitykarriär, t ex.
Jag valde själv mellan cavalier och sheltie nu senast, det blev sheltie bland annat på grund av cavalierens hjärtproblem (det är så mycket att kolla upp!), deras päls som är mindre vädertålig än sheltiens och att jag ville ha en alertare hund. Men cavalieren är en supertrevlig ras.
en väldigt bra sällskapshund är det iallafall.. har haft en för ett tag sedan men tuvärr hade något hänt när den fortfarande bodde hos uppfödaren, den hade blivit skrämd eller nått för så fort han skulle äta så började han skaka och vågade inte ta maten, var rädd för i princip allt, fick tuvärr ta bort honom =/ men för övrigt så var han världens gosigaste hund…