Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1529 ggr
zaranf
0

Välja ras

Hej =) Jag har stora planer på att skaffa hund. Fast kankse till nästa år iaf.

Jag är ute efter en hund som är "mellan" skorlek eller nåt. Inte för liten, men inte för stor iheller. Den får inte vara större än en amstaff. Den ska vara aktiv men ändon inte överaktiv. Det ska vara en sällskapshund. Den ska orka gå långa rundor för jag älskar att prommenera.

Kan ni rekomendera någon ras?

Finns det någon ras man helst inte ska köpa, pga att det kankse finns speciella sjukdomar som rasen drabbas för?

Tex, vissa hundar shäfer tex kan få problem med höfter och sånt.

Tack =)

Karizma
0

Vad ska du göra med hunden? ska du träna med den isf i vad här kan man välja en massa raser :) själv har jag en softisblanding jag sa inte en terrier men himmel hon är coollung o trevlig. Hon är ren sällskapshund men vi går kurser o gör lite hjärnlek varje dag detta uppskattas. Men ge lite mer vad du tänkt göra :)

mealily
0

Golden retrivier? Visserligen större än en amstaff men det var första rasen som kom i huvet på mig.. ^^ Hmm, ska tänka efter mer raser.

Någon annan terrier? Jack Russell, Parson Russell, Irish Softcoated Wheaten, Border, Airedale.. finns hur många som helst :)
Eller en whippet?
Finsk lapphund, islänsk fårhund, mittelspitz.
Mellanpudel.
Bostonterrier

Finns hur många som helst, men nu har jag gett några förslag :)

Mistle
0

De flesta, eller ja alla, behöver få en liten del av mentalaktivering också för att må bra. Det kan vara spår och lydnad på elitnivå eller så är det lite godisletande eller småtricks.
Men när du vill ha en hund som är aktiv fysiskt så får du ofta också en hund som vill vara psykiskt aktiv, särskilt när du heller inte vill ha en liten hund.
Dock så är ju de flesta hundarna oavsett sitt egentliga aktivitetskrav roade av att få gå långa promenader.

Jag skulle rekommendera dig att ta en titt i Sällskapshundsgruppen (9) eller Vinthundsgruppen (10) och se vad du hittar där :).

[jakke94]
0

flat caoted retriver ?
saluki ?
LH collie ?

bblomquist
0

teta pedigree's ras test? :)

Ricko
0

Flatte? Golden? Visserligen större än Amstaff men.. hm.. Pudel? Finns ju i mellan, som alltså är 30-45.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se