Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2409 ggr
LykkeLii
1

Cavalier KC spaniel, ang. sjukdomar.

Efter att se en dokumentär för ett bra tag sedan känner jag mod nu att fråga hur ni upplevt cavalier och den där sjukdomen att skallen är fast och hjärnan inte får rum i den (vet tyvärr inte vad sjukdomen heter). Jag blev verkligen rädd när jag såg dokumentären. Är den sjukdomen vanlig i Sverige?

Jag har pendlat mellan att skaffa en Chihuahua, cavalier och cocker, men cavalier känns som den bästa storleken och temperamentet för mig av de tre. Men denna sjukdom har oroat mig lite efter denna dokumentär.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

[Hilo]
0

Den är inte vanlig - än
Den är på väg hit och blir allt vanligare..

Det finns uppfödare här i sverige som inte vet att sjukdomen finns, så var jättenoga med att välja en uppfödare som vet vad sjukdomen är och har testat för den.

Sjukdomen heter Syringomyeli.

[Hilo]
0

-Cocker har också stora problem.

Speciellt öronen.
Många får genomgå smärtsamma operationer för att fixa till öronen som är för tunga och för stora för hunden..

ingann
0

jag tror precis tvärtom emot Hilo…  Syringomyeli har uppmärksammats så mycket sista åren och hälsoprogrammen har skärps så jag tror inte man behöver vara orolig att den sprids allt för mycket. Dessutom så är uppfödarna som hökar på varann så minsta lilla fel på aveln så blir de som avlar på sjukdommar nästan bannlysta…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ziggi
0

Vi ska också skaffa en cavalier så vi funderar också över det där.

Det är viktigt att kunna skilja oss från engelskmännen. Svenska kennel klubben har satt upp ett hälso program för alla raser för att förbättra aveln och dommare får inte ge första pris till en hund som, hur lik ras standarden den än är, lider.

Tex schäfrarna som du såg i den dokumentären. dom är inte speciellt bra i ryggen, den sluttar för lånngt ner och dom får problem med bakbenen. här i sverige är schäfern högt bland dom raser man prioriterar i det här hälso programmet.

Det är även noll tolerans av inavel i cavliern. MEN det finns självklart  dom uppfödare som inte kollar hjärta m.m på sina hundar och då får man helt enkelt ta en annan uppfödare även om den ligger 70 mil bort. Så om man kollar uppfödare nogrant så är det en rätt liten chans att man får en hund med hjärt fel.

Sen är det så att man hellre uppmärksammar dom sjuka fallen än dom friska. Men man får inte blunda för att det här är ett stort problem. Så gå till en uppfödare som ser sunt på dom här problemen och som flera kan rekomendera.

Sen vet jag inte hur det är med den här hjärn sjukdommen i Sverige. Men ta kontakt med en vettig uppfödare är mitt tips, och fråga lite om hur det är med aveln och hjärt felen. Och vad han/hon gör för att minska det.

[Hilo]
0

#3 Det är fakta jag fått från tre olika veterinärer samt hört privatpersoner säga. Många som pratat om det just för att deras hundar fått det och vet. har vart ovissa om det p.g.a. att det är ovanligt, men blir allt vanligare.
I GB är det jättevanligt så där uppmärksammas det mer kan jag tänka mig, men här i sverige så visste man inte om det för bara 10 år sedan..
Även en del uppfödare som inte vetat om sjukdomen.
Senaste en tjej här på iFokus vars hund lider av denna sjukdomen..
Hennes uppfödare hade ingen aning om att sjukdomen fanns..
Sen det här med hjärtat är ju också ett stort problem.
Jag hoppas att allt fler uppfödare läser på om detta och följer hälsoprogrammen.

Så jag tror inte, jag är väldigt säker Glad

ingann
0

#5 Just cavaliererns hälsa och utveckling är något min familj följer och diskuterar ganska mycket eftersom vi själva haft cavalieruppfödning… Även om vi inte själva föder upp längre så känner vi fortfarande ganska många kennlar…

Och fakta från 3 veterinärer? Det säjer inte mej nånting faktiskt… Jag vet säkert ett tiotal som inte ser det som ett problem i Sverige. (fråga 100 veterinärer och du får minst 30 olika svar) Min syster arbetar dessutom på en vetklinik som djursjukvårdare och kollar statistik  osv ganska ingående…

Om det är ett problem långt ner i landet så kan det kanske vara så att det är nära till England och kanske mer importer av sjuka djur?

/Ingalill

tsset
0

känns lite som att ni menar samma sak fast ändå inte och missuppfattar varandra! Hilo menar att det blir vanligare här och Ingann menar att eftersom att det blir vanligare och uppmärksammas så kommer det minska.

Jag tror på det sistnämnda, är man medveten om ett problem så är det lättare att minska det. Är även köparna medvetna så tvingas alla uppfödare till att verkligen hålla koll.

TS, välj en bra uppfödning som vet vad det handlar om och kolla stamtavlor så ska det nog inte vara några problem! Risken finns ju, men det gör det med allt. Det enda man kan göra är att försöka så gott man kan.

[jakke94]
0

tror som hilo att detta antagligen kommer bli vanligare, men man ska ju inte avskräckas för det, man ska bara hitta en bra seriös uppfödare…

#6 tror inte spec. mycket på teorin att i syd är dem sjukare för det är närmare till GB, svenska kennlar importerar valpar och avelsdjur runt om i hela världen, spelar ingen roll hur långt det är iprincip

ex. den hanen vi använda till våra valpar har bara två kullar i svergie för hon ville ej ha mer, men han är även använd i USA, australien och Nya zeland så tror inte det är problemet :S

ingann
0

#7 typ:) det blev en uppgång en period men sedan det uppmärksammades i media och rasklubben och skk har det legat på en ganska konstant nivå och även börjat minska:)

För att vara så säker man nånsin kan så ska man kolla uppfödarna noga, prata med deras gamla valpköpare om möjligt för att få höra eventuella brister och viktigast av allt, kolla leden bakåt så det är helt friska avelsdjur. Det gäller inte bara cavalier utan alla raser om man vill minimera risken för att få en frisk hund;)

/Ingalill

ingann
0

SCKCS rekommenderar ju sina medlemmar att inte inavla och inte para före 3 års ålder eftersom SM oftast visar sig före det… Iom att de har dessa rekommendationer (som förhoppningsvis alla/de flesta anslutna uppfödarna följer) så kan även hjärtproblemen minskas…

/Ingalill

anaprincess
0

Jag tror det kommer spridas mer då det upptäkts för sent. Kan tänka mig att det finns ganska många engelska linjer i dom avels hundar som används idag?

marinelady
0

Har för mig i dokumentären att en hund som hade bevisats som bärare av SM faktiskt redan hade x antal kullar efter sig och dessutom ställdes ut i Sverige. Den ägaren blev väll skit sur när dem frågade rakt ut och någon annan tant verkade grinig hon med som att "sånt får man ju inte fråga offentligt". Så det mörkas nog en del av SM hundar som används i avel…speciellt om dem bara är bärare… Sorgligt, tycker alla hundar som bär på det ska ur aveln pronto, kullar som kommer ur kombinationer med bärare skall sättas avelsförbud på.

ingann
0

#12 ska de utrota rasen då? SM-genen finns troligtvis i alla nu levande cavalierer men det är långt ifrån alla som det bryter ut på… precis som alla människor tros bära på cancergener men långt ifrån alla får cancer…

genom att följa hälsoprogrammet och rekommendationerna kan de begränsa att själva sjukdomen bryter ut och hundarna blir sjuka…

/Ingalill

marinelady
0

Ja utrota dem som bär på det, hur ska du annars bli av med det? Tragiska uppfödare som avlar på bärare, du kan inte jämföra SM med cancer det är helt absurt, det är en RAS inte en ART som har denna mutation. Så gör något åt rasen!

[Hilo]
0

#6 Lika lite som att det säger mig när du berättar om din syster :)
En av dem forskar med rasrelaerade sjukdomar både i sverige men också i andra länder..
Jag går bara efter vad ägare till Cavlier säger.. och vad de hört från deras vetrinärer.

Så bra att du har koll på många uppfödare.
Då kanske du kan tipsa om en uppfödare som vet vad sjukdomen betyder, och allra viktigast vet om att den finns :)

[SusannaK]
0

Det finns dom som är mer seriösa än andra helt klart. Det finns det ju faktiskt överallt i alla raser ingen nyhet direkt? Obestämd

Men att inte uppfödare av Cavalier skulle veta om dess sjukdomar det tror jag faktiskt inte.

Det ända man kan göra det är att förvissa sig så långt det går att just din uppfödare du väljer är nogrann och vill hjälpa rasen positivt framåt.

[Hilo]
0

#16 Kan hänvisa till tråden om sjukdomen här på iFokus.
Den hundens uppfödare visste inte om att den fanns, så visst finns dom Glad

[SusannaK]
0

Ja…jag har inte sett den tråden.

Men tror ändå det lär vara väldigt ovanligt att man inte vet. Det är ju ändå så att i slutändan så tjänar uppfödarna på att vara så nogranna som möjligt i sin avel. Annars kommer dom bita sig i svansen.

O att inte veta att sjukdomen finns det är för mig en mindra seriös uppfödare som inte är särkillt påläst.

ingann
0

#18 håller med dig till 100%! En uppfödare av cavalier som inte känner till en så pass allvarlig sjukdom som varit så mycket på tapeten i media och i synnerhet i hundkretsar låter inte seriös… En seriös uppfödare håller koll på sin ras och är up to date vad gäller nyheter… SM är ju dessutom inte en ny sjukdom utan den upptäcktes redan på -50-talet…

/Ingalill