Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 13136 ggr
anaprincess
0

Orkar inte mer

Är så otroligt skit less nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Har bara lust att lämna tillbaka hund f*an till uppfödaren! Han har fört skit med sig i princip hela tiden sen vi hämta honom, och ja jag vet att valpar är så men det går till en gräns och man orkar inte mer! Droppen som fick bägaren att rinna över är att han för två dagar sen kissade på sin "bädd" som är ett överkast. Fick då tvätta det för hand och den blir jätte tung för den suger upp vatten. Jag har kronisk värk och inflamationer i armbåge och axlar så fick då jätte ont. Och när jag skulle hänga upp den så gick så klart tvättstället sönder för att den var så tung. Fick då stå och dra nya linor på den rästen av kvällen.

Och nu idag så gör han samma sak!!! Skrikandes Och nu har jag ingenstanns att göra av överkastet för tvättstugan är stängd och mitt tvättställ är fult med ny tvättat. Så nu ligger den där äckliga bädden där och stinker.

Hoppas hunden inte kommer fram på ett tag nu för orkar ärligt inte se han mer. Har haft svårt för han sen början och han gör det inte lättare när han håller på så här.

Får skämmas och bli arg på han hela tiden, sist när vi var och hälsa på hos några så slet han bort en stor bit av deras tapet i hallen som dessutom var deras nyaste. Hos familjen så har han utsätt mina föräldrars rum till toalett och kissar ner deras hunds korg och bajsar på mattan. Vårt parkett golv är total förstört av kiss fläckar och kommer kosta skortan att fixa nytt och vi kommer inte kunna bo här medans det görs. Han bet av en sladd till en övervakningskamera och kostade 15000 för en ny, men som tur va efter en hel natt med att försöka fixa den med lödning mm så gick det. Han har bitit sönder flera mattor + gardiner och kissat på otaliga, jag gör snart inget annat än att tvätta då han nu kan hoppa upp i sängen och kissar där med. Han piper hela tiden för att han vill upp i sängen eller soffan och får han inte det så hittar han på sånt där eller kissar på vitrinskåpet.

Jag har många privata problem just nu som stressar och har det jobbigt nog i vardagen med min sjukdom och alla bivärkningar av den. Han driver mig till vansinne och jag har börjat avsky han mer än jag tycker om han.

mealily
0

Jag tycker absolut du ska lämna tillbaka valpen, varken du eller den mår bra av ett sådant här förhållande. Och om du har en sjukdom kanske inte en valp är bästa alternativet.. :/ Hoppas att det löser sig! Tycker du ska lämna tillbaks honom, det är tydligt att du inte har orken till en valp nu.

Xondah
0

Lämna tillbaka hunden alternativt hitta ett hem där någon vill ha honom. Inte rätt mot hunden.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men varför i herrans namn ha ett tjockt överkast i hundbädden om man har värk? det finns plastbäddar man kan lägga kudde, modell stolsdyna, i som är lätt att tvätta eller biabädd med bara ett bebistäcke eller liknande i…

sånt planerar man väl innan valpköp då man inte kan komma ifrån att valpar kissar på fel ställen…

parkett blir inte förstört om man torkar och plockar upp direkt, borta kan man ha nån slags byxa på valpen så han inte kissar och så får man se till att hålla koll på den så den inte har en chans att förstöra hos andra…

jag har också ständig värk (sjukpension pga det) och förberedd för olika eventualiteter innan jag köpte hund.

I sovrummet har min en tunn tygbädd som var lätt att tvätta, i vardagsrummet en biabädd med ett babytäcke.. bara att tvätta täcket och torka ur bädden…

borta såg jag till att ha han inom synhåll hela tiden, dels för att skydda andras saker men även för att skydda honom om han hittade nåt som kunde vara farligt att tugga på… jag köpte även ett par blöjbyxor som jag klippte hål för svansen i och stoppade i en lite tjockare dambinda som han fick ha på sig borta…

i princip alla sådana problem går alltså att förebygga…

så här såg min kille ut med byxor;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

anaprincess
1

#3 Den låg inte i hundbädden utan det är hans bädd.Den har legat där sen efter min förra hund och han har inte gjort så innan. Och varför ska jag behöva förklara det för dig?

Och jag kan väll inte tillbringa varje vaken minut med att hänga efter han hela tiden? Som du borde veta så händer sånt på ett ögonblick. Du vet inget om omständigheterna när det hände, så var vänlig och dra tillbaka pekfingret för orkar inte läsa sånt nu.

Tror du jag låter kisset ligga på golvet med flit? Om du tänkt efter så hade du förstått att jag inte märkt det förens det var försent.

Och angående det du skrev om att du förberedde inför olika eventualliteter. Jag har haft hundar innan och det har gått bra. Men allt går inte att planera och du vet inte vad som hänt i mitt liv sen han kom hit, du vet inte hur min sjukdom är eller något annat. Så sluta försök att få mig att framstå som en idiot.

sisal
0

Förlåt mig "anaprincess", med risk nu för att låta som hundexpert/psykolog/moraltant eller vad man nu vill kalla det..

Men du hade behov av att "ösa" ur dig, vad gäller problem med valpen och att du är sjuk. Jag tycker att "ingann" berättade om sin situation och gav bra råd och tips. Men jag förstår inte varför du hugger så hårt tillbaka?? Inget av det jag läste i hennes inlägg fick mig att tycka att hon framställde dig som en idiot

Vill du ha hjälp?

En valp är ju ändock en valp….

Mitt förslag är att du ringer och pratar med uppfödaren och berättar om dina/hundens problem. Varken du eller hund mår ju bra av detta. Kanske uppfödaren kan ha honom tills du mår bättre, och kan ta honom tillbaka?

Lycka till!

Mischa
0

Jag utgår bara från det du skrivit nu, vet inget om dig som person eller om detta enbart är ett stadie du går igenom.

Men orkar du inte ta hand om hunden så lämna tillbaka honom.

Hunden är en hund med allt vad det innebär, du har köpt honom och satt honom inomhus, han har ingen aning om vad tapeter är, att han enbart ska kissa utomhus och han kan inte stå till svars för att du har kronisk värk.

Fundera igenom situationen om du verkligen orkar en valp och om ni verkligen får ett utbyte av varandra.

≧◔◡◔≦

marinelady
0

Din situation verkar inte passa för en valp just nu, lämna tillbaka honom eller sälj han. Det minskar ner er bådas lidande..

ingann
1

#4 men varva ner lite va! vill du inte ha kommentarer så ge 17 i att skriva på ett öppet forum då!

har du dessutom haft hund förut så borde du väl i rimlighetens namn veta hur en valp är? dem håller man koll på hela tiden, precis som man gör med människobarn…

Lämna tillbaka valpen eller omplacera till nån som klarar av den! *irriterad*

/Ingalill

anaprincess
0

#8 Jag vill inte ha nedlåtande kommentarer från någon som inte vet ett dugg om mig eller om jag planerat innan jag skaffa han. Och som jag skrev innan du vet inte omständigheterna runt om när han gjort det han gjort! Jag måste ju gå på toa och ta hand om hushållet.

Och nej jag kan inte lämna tillbaka den och jag tänker defenitivt inte omplacera den. Och varför det är min ensak.

marinelady
0

#9 Okej du har gjort ditt val..

anaprincess
0

Tänker inte säga mer i den här tråden då det ligger för mkt bakom och alla tror att det är så pass enkelt att bara omplacera eller ge tillbaka hunden. Tråden låses när medarbetaren gör det.

sisal
0

Håller med #9.

Dessutom tycker jag inte att NÅGON, i denna tråd, lämnat nedlåtande kommentarer, alla har gett tips och råd utifrån sig själva… Och dessutom försökt vara hjälpsamma.

Jag blir jätteledsen när jag läser din tråd, så mycket ilska och frustration och du bara "biter" ifrån..

Ena stunden säger du att du vill lämna tillbaka honom t uppfödaren och andra stunden att du inte kan.

Jag har jättesvårt att förstå ditt resonemang när du säger:

"Han har fört skit med sig i princip hela tiden sen vi hämta honom, och ja jag vet att valpar är så men det går till en gräns och man orkar inte mer! Droppen som fick bägaren att rinna över är att han för två dagar sen kissade på sin "bädd" som är ett överkast."

En valp kissar inne, bajsar inne,  tuggar på allt men där måste ju du som matte hjälpa den lille. Och har du erfarenhet av hundar så vet du ju detta!?

Xondah
0

#12 Instämmer.

Skriver man sådana saker kan de vara svårt att förstå vad du i hela friden ska med hunden till.

Att du har ont i din kropp ska inte drabba hunden, de är ju inte dennes fel och han ska absolut inte behöva lida för de.

sisal
0

"anaprincess", varför öppna en tråd som denna isåfall? Om du inte kan ta emot tips och råd? Vad hade du väntat dig? Alla här bryr sig om hundar och människor. Sen har alla olika åsikter om saker och ting, och det får man ta, men din "tråd" fick oss att känna oss oroliga.

ingann
0

anaprincess: Jag var inte det minsta nedlåtande mot dig eller kom med några pekpinnar i mitt första svar… men du högg direkt och var otrevlig så självklart blir jag irriterad!

Vad tror du att du får för svar i en tråd där du kallar en valp för "hund f*an", "orkar inte se han", får skämmas och bli arg på han hela tiden", "har haft svårt för han från början"?

Du skriver att du har kronisk värk och inflammationer i armbågen och axeln… Det om nåt vet jag vad det innebär!  Jag har en förstörd armbåge själv efter en operation, med kronisk värk sedan snart 10 år och äter 23 starka värktabletter/dag för att hålla värken på en nivå som gör att man nätt och jämt står ut… Jag kan inte ens lyfta en kaffekopp med högerarmen… Men oavsett hur pissigt man än mår så får det inte gå ut över djuren eller barnen… Det är ju inte deras fel att man har ont, eller hur?

/Ingalill

[Hilo]
0

Håller med ovanstående och #15 säger väl allt i princip.
Dina citat får det att låta som om du mer än gärna lämnat hunden.

Många här inne har små problem i vardagen..
Jag har mina knän och en trasig skuldra -
(söndersliten muskel för några år sedan)

Valp är inte rätt för mig än, och det vet jag.
Vad det låter som (av dina citat att döma) så är valp inte rätt för dig heller.
Jag har valt att ta hem lite äldre (2 och 3 år - nu 3 och 4 år), lugna hundar som passar med min vardag.

Det är ingen som hugger på dig.
Skriver du som du gjort så får man räkna med att folk undrar..

Gerbilflicka
0

Jag tycker du ska lamna tillbaka valpen oavsatt… Du skriver ju att du har borjat avsky han, du kallar honom saker och du sager att du jamt far skammas och bli arg. Det later som en vanlig valp i mina oron, man kan inte bli arg pa en bebis som inte forstar battre.

Om det inte passar med en valp fysiskt (och psykiskt) sa ar det battre att man hittar ett nytt hem. Jag har ocksa fysiska problem med mycket smarta just nu (ater narkotiaklassade varktabletter och det hjalper knappt…) just nu sa jag forstar verkligen, men det gar inte ut over min hund! Hon har inte valt att ha mig som matte, sa hon kommer alltid att fa den stimulans, motion och traning hon behover. Orkar inte jag en dag sa tar pojkvannen eller syrran over.

[SusannaK]
0

Vad är det för en valp? Den ända valp jag kommer ihåg är din papillon. Kanske har jag missat något.

Varför ska du behålla när du börjar avsky honom? Ser du det som ett nederlag att ge han ett hem där någon orkar ta hand om honom?

Marylojs
0

Hoppas verkligen du lämnar tillbaka valpkraken till uppfödaren, han förtjänar ett bättre hem än det du har ett arbjuda.

Skärp dig, du är en vuxen människa och har ingen rätt att låta dina issues gå ut över en oskyldig varelse som DU valt att ta hem!

Fan vad ledsen jag blir på ren svenska…

Kattmynta
1

Det är nog bäst att du lämnar tillbaka "hundf*an"….

Trollhassel
0

Jag har varit med om samma sak. De var min första valp och jag fick honom av min mamma. Jag hade velat ha hund länge och hoppades på att allt skulle bli kanon, bara jag gjorde som i filmen "Välkommen valp" som jag fick med mig.

Hunden var jättetuff och blev väldigt uppfostrad, för jag orkade inte. Honom lämnad jag tillbaka och han bor nu på en stor gård och vallar grisar (Om han lever än, för han borde vara runt 12 år nu)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[jakke94]
0

läma tillbaka hunden till uppfödaren, du värkar ju inte tycka om honom och varför ska du då behålla honom ?

och sen fattar jag inte varför du hugger tillbaka på alla som försöker ge dej råd ?

och alla vi har haft problem med valpar, alla valpar kissar inne m.m! min valp som är född i januari har hitils tagit sönder en vägg, några handdukar, och när han var i ett hundtrim ensam i drygt en halvtimme förstörde han andra kunders koppel, en valphage, en massa verktyg m.m … man får räkna med sådant när man har valpar.. dem förstår inte att du har värk, dem förstår inte att dem inte får kissa inne, dem förstår inte att dem får använda allt dem hittar som tuggleksaker.

fia-mia
0

Jag blir väldigt ledsen när jag läser det här. (har läst hela tråden) Jag tycker inte din livssituation passar med en valp. En valp måste man ha koll på hela tiden, den kissar inne och biter på allt. Man kan ju försöka undvika en del saker. Ta bort alla mattor, gardiner och växter tills valpen har lärt sig vad man får röra och inte röra. Hade du inte räknat med att valpen t.ex skulle kissa inne? Det är ingen robot och man behöver lära den allt. Tycker det är tråkigt att det har gått så här långt. Om du inte gillar hunden kommer hunden inte få samma glädje av att vara med dig. Hunden känner ju av dina signaler. Jag tycker du ska hitta ett nytt hem åt honom, eftersom ni inte får något utbyte av varandra. Varför har du ångrat dig och vill behålla honom? Förut var han ju knappt värd vatten (ursäkta) men nu vill du ju ha kvar honom. Betyder det att det funkar bättre mellan er eller är det separationsångest? Hoppas det går bra för dig och valpen!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

powderpuff
0

Citat: Och jag kan väll inte tillbringa varje vaken minut med att hänga efter han hela tiden?

Det är väl det man får göra med valpar….

Har själv en 14 veckors valp och hon är inte lugn många stunder på en dag. Hon är överallt. Så när hon vilar så passar jag på att vila.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

kerstinjo
0

Ska man köpa en valp, så får man vara beredd med en stor portion tålamod. Och ännu mer tålamod.

Se Marodörens verk! Några av dem!

http://www.labrador.filosoferar.se/index/73016.html

Kerstin 

Trollhassel
0

Der ÄR jobbigt att ha valp, men gör man det ordentligt så tar det inte lång tid innan man kan släppa på kontrollen. Jag övervakade Prillan som en hök i ett par veckor och under tiden fick jag chansen att säga ifrån till det som var förbjudet och uppmuntra till det som var för henne. Det tog bara knappt två veckor av slit och släp, sedan var Prillan skötsam och hade koll på var gränserna gick. Sen strular hon alltid till det lite med flit när hon har tåkigt men då är det min uppgift att se till att hon har något annat att göra.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SaraC
0

TS har bett mig låsa tråden och eftersom det är en helt personlig tråd så kommer jag att göra det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

destroyed
1

Skärp er nu allihopa! anaprincess tycker fortfarande om hunden och tro mej ajg vet hur det är att ha en jobbig valp ibland hatar man hunden för att den förstör ens liv och ibland älskar man den. Av vad jag har läst m.m. så har hon gått igenom ett helvete den här sommaren det minsta man kan ha är lite medkänsla. Jag ser massor av riktigt elaka kommentarer i den här tråden inte undra på att ingen vill skriva på forumet om man ska ha det här så fort man har det lite svårt i sin tillvaro. Och kom inte och säg att man får skylla sig själv när man skriver på ett forum. Det finns MASSOR av forum på internet som att istället för att låta som moraltanter och säga:"- du valde att ta in hunden, det är ditt egna j*lva problem." Istället säger, du kanske borde fundera över andra möjligheter för att göra tillvaron bättre för er.

Hon vill inte lämna tillbaka sin hund, hon kan inte sälja honom och det enda hon ville ha vara lite medkänsla över att valpar kan vara riktiga "pain in the ass" Kan man inte bara ge det istället för att tjafsa

Inlägget är låst för nya kommentarer