Kostnad
Hej jag ska snart skaffa mig en hund. Min fråga är bara vad kostar det för er som har hundar. Vad betalar ni i försäkring. Hur mycket äter era hundar och vad kostar det i månaden?
Skulle vara roligt om ni med småhundar och större hundar berättar. Skriv också vilka raser ni har =)
Tack ! =)

Jag har en mellanpudel valp på 6 månader och jag har en bombaförsäkring på sindra som kostar 2000 i halvåret hos if. tycker de är extremt bra då det bara är 2500 i självrisk oavsett vad. Vi ska ha ett pudelfoder ifrån royal canin som kostar drygt 700 kr tror jag om jag inte minns fel. Det som har kostat mest med henne är hennes leksaker och borstar m.m. samt alla kurser och medlemsavgifter. Man kan räkna så här att en stor hund kostar mindre i inköp men mer i foder och annat medans en liten hund kostar mer i inköp och mycket mindre i mat så oavsett storlek så kostar de lika mycket istortsett.
Jag har aldrig räknat på hur mycket sindra har kostat mej i månaden men jag skulle kunna tror att det är omkring 3-500 kr i månaden. Det rä ju mest pälsvård och leksaker som går åt för våran del
Det finns en artikel här på hundar om hur mycket skillnader det kan vara i pris och hur mycket det kostar. Jag råder dej att försöka hitta den
Softisblanding (mellan stor/liten) äter inte alls mycket men tja 200kr foder då räknar jag högt. Föräkring hmm ja vet inte exakt vad den är på men den var inte dyr (dras varje mån så inget jag tänker på) men jag tycker det är samma pris på katt o hund i månadkostnad.

Jag har en leonberger hane
Mat: En 15 kg's säck räcker i ca. 2½-3 veckor = 448:-
Försäkring: Drygt 200:-/månad
Utöver det så blir det väl en liten summa/månad för ev. hundgodis, hundpåsar osv. =)
Jag har en Jrt.
Kostar mig olika varje månad. Beror på kurser osv.
Men utan kurser skulle jag säga runt 500 kr. Färsäkring, mat, godis..rådjursben/älgben får jag oftast av bekanta jägare. Annars köper jag färska märgben och blod(till spår) också.

Jag har en Amstaff tik som är ett år nu.
Hon äter för ungefär 400:-/månad
Försäkringen kostar ca 350:-/månad
Sen tillkommer tuggben, märgben, grisöron och levergodis för kanske 300:-/månad
Min eurasier-hanes mat går på ca 250 kr i månaden, försäkringen ca 180 per månad. Sedan tillkommer lite smått, godis, tuggben, nån leksak i månaden osv, för ett par hundralappar.
Jag brukar slå ut det, spara lite varje månad. Runt 6-800 brukar det bli till hunden, som används till mat, tillbehör osv. Försäkring betalas en gång i halvåret och då betalar jag med de sparade hundpengarna. Därifrån plockar jag också till kurser, medlemsavgiften och självkostnaden finns där om de skulle behövas.
Och finns det bra med pengar där behöver man kanske inte spara undan så mycket sen! ;)
Tack så mycket till alla som skrivit =)