Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 14327 ggr
Taci
0

Eurasier!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns ju endel rastrådar här inne, men ingen om just den underbara Eurasiern! O eftersom jag vet att det finns flera stycken här inne som äger en eller två stycken, så tänkte jag vi kunde samla bilder, o annat kul med Eurasier här inne. Alltid lika roligt att se bilder på andras små troll, o höra historier om andra Eurasier :)

Så kom igen nu!

Ricko
1

*Dubbel inlägg*

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

Vad fin, själva rasen är fin egentligen :) Men tyvärr har jag ingen men brukade se en på samhället, var dock väldigt synd om den men det är en annan historia (eller det kanske var en Chow chow, var ju bara 6 år när jag brukade sen den så minns inte)

*Väntar på KikanW's sötnöt till eurasier valp! (Bilder) osv*

Taci
1

Jag kan ju börja då :)

Vår Eurasier heter Texas, o kommer från Foxfire Kennel i Gullringen (rekommenderas!). Det är verkligen världens mest lättsamma hund att ha att göra med. Tillgiven, charmig, älskar både andra djur, barn, o precis allt! En riktig kelgris, som är ganska lat, men kan såklart ha sina spralliga stunder! Totalt kravlös som inte tjatar på att man ska ut o göra något hela tiden, även om han gärna följer med på allt! O det gör han nästan alltid också, han följer med ut och fikar, hem till kompisar, ner på stan, och överallt egentligen! Han är en kille på 10 månader, otroligt lättlärd, som kan gå fot lös ute, utan problem (oftast), och jättetrevlig verkligen!

Sådär, det var väl en start iaf! :)

Ricko
0

#3 låter som en bra och fin hund ;) Lite OT Men, Själv har jag länge velat att vår nästa hund ska heta Texas. Tycker det är ett super fint namn! Av alla hundar vi haft har ingen hetat nåt jag velat XD Min hund hade redan ett namn som han fick behålla då han var 1 år och dom andra hundarna har nån annan fått bestämma fast dom varit valp :P

Taci
0

PUTT!

IceLinn
0

putt!

KickanW
1

Okej, här kommer min lilltjej - Novaya! Hon är drygt 18 veckor och kommer från Cool Surprise kennel.

Precis som Taci berättar tycker jag att hon är enormt lättsam. Hon lär sig fort och nöjer sig med det mesta. Skäller nästan aldrig, springer inte ifrån mig även om hon är lös, sitter snällt och stilla när vi reser och klarar av massor med människor utan problem!

Har inte ångrat mitt val av ras en enda gång.

mealily
0

# 7, en sån go en  :D
Hur stora blir eurasiers? Ungefär som en chow-chow?

Taci
1

#7, härligt!:) Jag har heller aldrig någonsin ångrat mitt rasval. Jag är bara positivt överraskad. Tvärtom så lär det bli ännu en eurasier-grabb om ett par år, förhoppningsvis en valp efter Texas:)

O fler bilder, Kickan! :)

ms-mee
0

Ja, nog har jag blivit väldigt intresserad av rasen efter att jag såg bild på en här för länge sen. Är väldigt sugen, men tyvärr så sätter allergin stopp :(

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Taci
0

#10, jag är egentligen allergisk mot hundar (har även astma), men min hund ligger ändå sked med mig på natten ;) Inga problem alls, fast det är ju så himla olika :)

FurryTails
0

Mysigt! Jag stod i kö till en eurasier valp för någon månad sedan, tyvärr blev det inte valpar så det räckte till mig också. Blir till att prata med fler uppfödare helt enkelt:)

Taci
0

#13, vad roligt! Blir det en hane eller en tik? :)

Taci
0

Förresten Kickan, har ju glömt o säga Grattis till Månadens bild på Eurasierklubbens hemsida! :D

KickanW
0
FurryTails
0

#14 Blir en tik:) Vill själv ta valpar när den dagen kommer..

ms-mee
0

#11 Mjo, men jag är väldigt allergisk :/ Och det blir värre hela tiden -.- Annars skulle jag verkligen lägga en extra tanke på rasen när nästa hund blir på G!

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[chouwa]
0

Åååh så härliga det är. Jag har en på en av mina valpkurser just nu.
Vilken liten nalle!

Linnda
0

Hej, hej, ställer om en fråga en annan stäldde då, hur stor är hunden som fullvuxen? Jätte fina bilder, har aldrig sett en i verkligheten vad jag vet…

Taci
0

321, Oj det missade jag, sorry..

Hanhund: 52-60 cm , 23-32 kg
Tik: 48-56 cm , 18-26 kg

Nuttinell
0

Taci, hur är motionsbehovet hos en Eurasier? Räcker 1,5-2h per dag eller behöver de mer aktivering än så i prommisväg? Har en liten hund (Lhasa Apso/Bichon Havanais) med knäproblem så han orkar tyvärr inte mer än 15-20 minuter i taget, skulle gärna vilja ha en lite mer aktivitetsglad hund än så men å andra sidan ingen evighetsmaskin heller, om du förstår vad jag menar? :)

Taci
0

#22, eurasiern är väldigt lättsam på det viset. De följer gärna med på allt, men Kräver egentligen ingen större motion, mer än vardagsmotion sådär. Men de Kan o Klarar av mer om man vill vara mera aktiv! :)

Jag kan ju inte tala för alla eurasier, men vår grabb är en riktig latmask, han nöjer sig med vardaglig motion, så att säga, en eller ett par timmars promenad om dagen, annars ligger han mest o grisar i soffan (;

Nuttinell
0

Åh, det låter ju perfekt! Jag menar, en hund måste ju så klart få sin motion (Så även matte) men jag är inte typen som vill dö på kuppen ;) Gud vad man blir sugen på en egen liten "nalle". Eller liten och liten, så små är de ju faktiskt ändå inte! :D

annaforsgren
0

Är eurasiern bra som förstagångshund? :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

KickanW
0

#25: Det är svårt att svara på vad som är bra förstågångshundar men personligen tycker jag det! Jag har eurasier som min första hund och jag tycker det går bra än så länge, uppfödaren gick ju med på det också :)

Taci
0

#24, Haha :) Nä när folk ser vår björn så brukar dom säga "o gud vad stor!!", fast vi tycker ju inte alls han är stor.. lagom storlek, en stor hund, fast som man ändå kan bära om det nu skulle behövas någongång. Smidigt att dom inte tar jätteplats i bil osv.

#26, håller med Kickan, det här är min första egna hund också, o det går toppen. Uppfödaren visste också om att det var vår första hund, o hon reflekterade inte över det alls, så hon förstod väl att det nog skulle gå bra :)

annaforsgren
0

#26 #27 :) Det låter ju toppen. jag har kollat på både Eurasiet och Keeshond, och undrar om det är någon större skillnad på dom?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Taci
0

#28, har faktiskt ingen aning, har aldrig träffat en Kees. Kanske någon annan som har nåt att säga om saken? (;

Ricko
0

Haha kom ju på att min kompis har en Eurasier ;) Härlig kille..

[Malin3033]
0

trodde att det bara var chow chow som hade blå tunga? :-)

ackelina
0

#28 Texas kommer från Gullringen, vad heter tiken som har fött honom?

Taci
0

#31, eurasiern har ju tagits fram genom korsning av just chow chow, keeshond o samojed, o därför har endel blå tunga, o endel blåfläckig :)

#32, Paragon of Beauty :)

[Malin3033]
0

#33 där ser man, tack :-)

Christelle
0

Underbara "Nallebjörnar" :D!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Taci
0

Putt!

Jag vet att det finns fler Eurasier-ägare här inne som inte visat sig än ;)

Ziggi
0

Putt! Mer nallebjörnar hitåt! :)

ackelina
0

#33# liten rättelse Eurasiern kom till på följande vis: en chow-chow hane parades med en wolfspitztik då hette rasen wolfchow man parade sedan in samojeden för att få en större elegans i kroppsbyggnaden och i rörelsemönstret och en större fertilitet.

Namnet Eurasier kommer ifrån Wolfspitz som kommer från Europa och chow-chow och samojeden som kom från Asien.

Alla färger är tillåtna utom leverfärg, helvit och vitfläckig

Så någon Keeshond är inte inblandad!Skrattande

SaraC
0

#38 Keeshond och wolfspitz är samma ras Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ackelina
0

Keeshond (Tysk spets / Wolfspitz) är en spets med ursprung från Holland och Tyskland, där den användes som vakthund på gårdar och pråmar. Keeshond är det äldre och holländska namnet på den tyska wolfspitz, dvs den största varianten av tysk spets.

SaraC
0

#40 Kolla på SKK istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanW
1

#38: Exakt vad är det du rättar? Taci skrev ju aldrig i vilken ordning man korsade de olika raserna, bara att man korsade dem. Det är ju inte fel?

Taci
0

#38, jag vet precis hur den togs fram, jag skrev det bara inte i detalj :)

Och som Eros skrev så är Keeshond och Wolfspitz samma sak ^^

Taci
0

Putt putt :)

Taci
0

Puttar upp :)

Ziggi
1

#44 han är helt underbar! :)

Men, fäller dom inte något enormt med den tjocka pälsen ^^

[lottaeriksson]
0

Vilka vackra gosebjörnar ni har! Glad

Era beskrivningar av rasen är precis så som uppfödaren vi har kontakt med beskrivit sina hundar. Jag tror en Eurasier kommer passa mig och killen som handen i hansken, bara hans jäkla allergi tillåter dem!

Tikarna som är planerade hittills är två viltfärgade tikar, hanarna är ännu inte bestämda. Ska bli jätteroligt att få åka upp och kika på dem och se dem IRL, bilder har vi ju redan kikat sönder oss på!! Skrattande

[lottaeriksson]
0

Och just det, Taci, jag är en aning förälskad i din Texas! Flört

Taci
0

#46, nej, de fäller ur all underull ett par gånger om året, o däremellan är det inget hår på golv o i soffor :D Inte som vissa raser som småfäller hela tiden med andra ord :)

#47,48, Jag kan tillägga att jag själv gett utslag på just Hund på flera allergitester jag gjort, o kan ibland känna av det, hos korthåriga hundar. Min eurasier sover dock i sängen, o jag tål honom alldeles ypperligt! Fast allergier är ju så himla olika.

Vad roligt att du tycker han är fin! :) Det ska jag hälsa honom ;)

Om du väntar nåt år eller två med valp så kommer förmodligen Texas bli pappa då OskyldigHihi :)

[lottaeriksson]
0

#49 Min pojkvän tål väldigt olika raser. Vår Amstaff tål han såklart, men i början fick han som nässelutslag av honom, men sedan har han vant sig Glad Förhoppningsvis får han bara mindre allergisymtom, som försvinner med tiden, eller inga alls såklart!

Finns det en tik som du redan planerat att para med, eller har du bara bestämt dig för att låta honom gå i avel? Vi kommer skaffa en tik till nästa sommar, som vi förmodligen kommer ta en kull efter om hon visar sig vara bra avelsmaterial! Skrattande

Taci
0

#50, det är bara att hålla tummarna då! :)

Nej, vi har ingen tik planerad. Vi ska röntga honom osv, o får han godkänt där, så ska vi höra oss för lite. Han har redan gått bra på utställning som valp o junior, så vi hoppas att det fortsätter också :) Isf blir det nog inte svårt att hitta en tik! Vi vill främst para honom då vi själva vill ha en till eurasier-grabb :)

Vad roligt, hoppas hon visar sig fin o bra då :D

[lottaeriksson]
0

#51 Då håller vi tummarna för fina röntgen resultat :)

Ja det hoppas vi också, och skulle det visa sig att hon inte duger till avel, är inte det hela världen heller :) Vi kommer garanterat älska henne lika mkt ändå! :D

FurryTails
0

Jag har ett enda orosmoment inför eurasier-ägandet, värme! Ni med eurasier, hur pass jobbiga är somrarna? Har ni tips på hur man underlättar för dem i värme? och är det för varmt att sova i sängen?

Taci
0

#53, eurasier har inte värre problem med värmen än någon annan hund, skulle jag säga. Visst blir de varma på sommaren, men vilken hund blir inte det? Tvärtom så stänger pälsen ute värme också, den värmer alltså inte bara på vintern ;) Men många eurasier gillar också att bada, så det ägnar iaf vi oss åt endel på sommaren! Vi har diskuterat just detta med eurasier o värme lite längre upp i tråden som du kan läsa :)

Texas sover gärna i sängen iaf, även om det säkert är lite varmt, men det är det värt tycker han tydligen ;)

Taci
0

Måste slänga in en bild känner jag! (;

[lottaeriksson]
0

#55 Gud så fin han är Skrattande

Har du ingen hemsida/blogg/bilddagbok som jag kan få adressen/användarnamn till ? :) Skulle vara roligt att kika på fler av dina fina bilder!

MinAmstaffNero
0

#55 Amen gud! han är ju så jäkulskt snygg! Finaste Eurasiern jag sett! även finare än många andra hundar/hundraser jag sett! Bäåsta exemplaret på finaste Eurasiern! Flört Som LotttaEriksson säger har du ingen "sajt" där du uppdaterar m.m bilder osv? KyssMen LottaEriksson, Du vet väl att texas är min sötnos? Oskyldig

[lottaeriksson]
0

#57 Haha, jaså? Jag som trodde han var Taci's sötnos.. ;P

Taci
0

Haha, vad roliga ni är :) Jag ska hälsa alltihopa till Texas, så kommer han bli så mallig så! Han ligger bara i en liten boll i andra ändan av soffan just nu (;

PM'ar er mitt bilddagboks-namn o lösen :)

Är liiite dålig på att uppdatera den nu för tiden, men när jag väl uppdaterar så är 98% bilder på Texas, haha!

Taci
0

Haha, vad roliga ni är :) Jag ska hälsa alltihopa till Texas, så kommer han bli så mallig så! Han ligger bara i en liten boll i andra ändan av soffan just nu (;

PM'ar er mitt bilddagboks-namn o lösen :)

Är liiite dålig på att uppdatera den nu för tiden, men när jag väl uppdaterar så är 98% bilder på Texas, haha!

FurryTails
0

*Glad-fnatt* Har hittat och kontaktat en kennel nu som verkar bra. Tiken är parad och vi ska dit och träffa uppfödaren i veckan. Ber er alla hålla tummarna för att det finns en bulle i ugnen till mig med denna gång!

Taci
0

#61, gud vad roligt! :D Får man vara nyfiken o fråga vilken kennel det är? :)

Jag håller tummar o tår för att det finns en fin hårbulle i ugnen till dig =D

FurryTails
0

Får man skriva det här?

[lottaeriksson]
0

Nu har vi bestämt med kenneln vi har kontakt med att vi ska komma upp och hälsa på dem på lördag nästa vecka! Ska bli sjukt skoj att få träffa några Eurasier-tussar :D Kommer ta med mig kameran, så det kommer garanterat dyka upp lite bilder här på hif nästa vecka! Skrattande

Taci
0

#63, det antar jag? Det är ju bara ett namn på en uppfödare, inget illa, snarare reklam ;)

#64, men vad roligt! Eurasiern sprider sig som en löpeld över vårt land =DD

[lottaeriksson]
0

#65 Haha löpeld och löpeld ;D Men den ökar i popularitet helt klart. Inte konstigt med tanke på vilken härlig ras det är Flört

FurryTails
0

Haha! Tack vara iFokus kommer antalet mångdubblas till nästa årFlört

Kenneln heter Cristal De Neige.

Taci
1

Haha! :) Ja, den ökar nåt enormt i popularitet, verkar det som :) Kul!

På söndag så ska iaf jag o sambon, med Texas på en liten träff, anordnad av Texas uppfödare o några andra eurasier-folk. Då blir det grillning, tipspromenad, hanteringsträning, o till o med utställning med en riktig domare! (Samma domare som gav Texas HP, BIS2 och BIR i valpklassenFlört) Så det ska bli riktigt kul! :)