Clumber spaniel ?
hejsan! tänkte bara höra om det finns någon person som har någon som helst erfarenhet av clumbern ? hade varit kul då det är en vääldigt udda ras! :P
annars, vad tycker ni om den ? har ni träffat en sådan ? :P
Vi har 1 vuxen tik och 4 valpar, varav två är ute på foder :P prec. gått över från flatt-kennel till clumber-kennel :P (2006)
jag har då min alldeles egna clumber.. en hanvalp som heter daddy, 7 månader och väger 27 kg (han är med på bild tillsammans med 2 syskon :P)
hihi, de är så söta! ser så bekymrade ut hela tiden :)
så vackra de är!
de är "klumpiga" och graciösa på samma gång, hur ska man förklara det? :)
#6 vet inte :P om man är på utställning och dommarn menar på att dem rör sig bra så får man någon i denna stilen på kritkken: rör sig rullande :P vet ej egentligen inte som ska menas med det, men antagligen.. nja vet inte haha XD
Hund-shopen jag brukar handla i brukar ha en som ligger bakom disken ;) Ser så himla lugn o harmonisk ut, lyfter knappt på ögonbrynet när man kommer in ;P Är dom lite så eller är det bara den?
Har bara träffat just den nämligen :)
#8 nej dem är så, i rasen finns det ingen agressivitet, enligt rasstandarden, men dem kan endå vakta :P
våran vuxna tik är rätt rolig.. om jag kommer hem efter skolan, låt säga 3 så ligger hon i soffan och väntar.. sen går jag förbi, hälsar på henne.. sen ligger hon kvar där :P
sen om jag skulle komma hem kanske på lunchen någon gång så kan hon bli jättevaktig innan hon ser att det är jag (då ligger hon kvar i soffan och skäller tills jag går förbi så hon ser att det är jag)

Vet inte vad jag tycker om rasen. Har svårt för hängande ögon då jag tycker det ser ut att göra ont :/ egentligen är det inte min typ av hund då jag gillar smäckra starka och graciösa hundar. Men dom är säkert trevliga :)

Vilka charmiga vovvar :D Jag gillar ju är dom har hängögon, det ska inte vara för mycket dock så man bara ser rött. Så deras ögon var perfekta om man säger så haha xD
Är det mycket fågelhund i dom, eller går det bra bara som sällskap? :)

Jätte fina hundar, de ser ut att ha stora tassar?
jag undrar emd om ögonen, de ser så hängande ut, får de lätt problem med ögonen?
charmiga var dem och jätte söta!
Jag gillar dom mycket (det jag ser) men har aldrig träffat någon live.
Jag har ju en basset hound som du vet o dom påminner ju lite grann om varandra men ändå inte på något vis.
Fråga: Dreglar dom lika mycket som basset hounden?

Hur stor blir en clumber ingentligen? Tyckr dom har så himmla charmigt utsende skulle kunna tänka mig en sån i framtiden. Just nu har jag två hundar ena en schäfer mix andra en amrikansk cocker det räcker gott och väl nu..
Ojoj, Jakke verkar som du har en hel del frågor att svara på nu ;D
#15 juppjupp, men tycker det är rätt kul :P
#14 en tik ska ligga runt 30 kg, ingen höjd
en hane runt 35-40 kg, ingen höjd.
#13 jupp, clumbern är släkt med basseten, dem misstänker att det är welsh springer, basset och cocker i den :P och lite blodhund också.
nej tror inte det :P dem dreglar när dem jobbat/sprungit och efter måltiderna :P
#12 nej, tidigare hade dem problem med ögonen (25 år sen) men nu har dem inte det längre tack vare ett bra avelsarbete med uppfödare och rasklubb.
#11 vi har dem till jakt, och dem är vääldigt bra på spår, dock behöver dem ej göra det.. 4 av våra valpar är sålda till enbart utställning och sällskap, och det funkar utmärkt tack vare att en clumber "har en av och på knapp" .. väldigt lugna hundar men tar man ut dem i skogen och börjar arbeta med dem är dem väldigt smidiga och arbetar bra. så svaret är att dem har jakt i sig, men man behöver ej jaga för att dem ska må bra.
#10 nej, man kan ju inte gilla alla hundar, dock har dem inte ont av deras hängande ögon :P .. graciösa är dem kanske inte, men starka! :)
Åh, en granne till mig när jag var tonåring födde upp Clumber spaniel och dom är sååååå söta!
Fina bilder förresten!
#17 ja dem är fina :)
tackar :)
Den rasen är helt otroligt vacker!
Jag följde med min pojkväns mamma på en hundutställning förut och såg en sån hund. Stirrade nästan nonstop på den under hela dagen, blev totalt förälskad i den. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Dom är helt otoligt charmiga :) Jag tycker dom på minner lite om en björn, lugn stark och trygg ^^
Du skriver att de har mycket jakt i sig, men att man inte behöver jaga med dem för att de ska må bra.
Om man inte tränar någon jakt alls med rasen, kommer de då försöka sig på att jaga harar, fåglar och/eller andra djur om man tar en tur i skogen med dem?
Självklart beror ju det på uppfostran, vad man tillåter hunden att göra.
Men, finns det en längtan i hunden efter att jaga?
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, är ingen hundexpert, men hoppas att du förstår hur jag menar. ;)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#22 tror jag vet vad du menar, och det är väldigt inviduellt och kan inte svara med egna erfarenheter då vi just jagar med våra :P
men vi känner en annan uppfödare och hon går med sin flock 9 st clumbers, lösa i skogen utan att dem sticker iväg, det hade vi nog inte klarat med våra 6 :P .. men som sagt, tror det är ganska inviduellt och har också med att göra med uppfostran men vi känner det inte så viktigt att kunna ha hunden lös förutom vid jakt så vi har inte försökt träna dem till att vara lösa vid något annat än jakt :P
och sen ska man komma ihåg; "en clumber befaller man aldrig, man ber den snällt" :P
med andra ord kan den vara rätt envis fast dem är endå lättlärda om man har något gott godis, vi lärde våran tik som då var 2 år, vacker tass på 20 minuter med hjälp av köttbullar :P
och dem allra flesta har inte sina clumbers till jakt, vissa har dem till spår men finns många som bara har det till "klappehund" och utställninghund :P