Vandrande chip !
Är det farligt, mina föräldrars vovves chip har börjat vandra, just nu sitter det långt nere på ryggen. Vad ska man göra åt detta kan det skada honom ? El det kan bara bli problem om han behöver scannas ???

Har aldrig hört att det blir problem, annat än att man får ett jäkla ståhej när man ska scanna honom.

#1 Ja precis som Zebben säger. Jag har aldrig hört att någon hund fått problem utan de är bara ett rent helvete att scanna hunden. Vet till o med hundar som har 2chipp för de var så svårt att hitta de gamla

Mina föräldrars förra hund hade ett chip som vandrade. Enligt veterinären kunde hans opålitliga temperament bero på detta. Om det på något sätt störde honom.

Anledningen till att chip vandrar är att kroppen inte producerar bindväv som ska lägga sig runt chipet och hålla det på plats tillräckligt fort. Placeras sedan inte chipet precis mellan nacken och skulderbladen utan hamnar lite snett så vandrar det gärna en bit pga den naturliga dragningskraften, allt söker sig nedåt. Har man en bra avläsare med färska batterier ska inte detta vara något problem.
/Camilla

Att ha i bakhuvudet är ju att chippen även kan stötas ut ur kroppen, så har man en hund där chippet vandrar skulle jag iaf se till att få det avläst varje gång jag är hos vetten för att ha koll på vart det befinner sig.

#5 Jag har aldrig hört talas om det! Är troligtvis en skröna. Enda gången man kan mista chipet är innan såret har läkt, alltså när chipet nyss är insatt, men även detta är ovanligt. Men chipet kan sluta att fungera så visst är det bra att kolla det när man har möjlighet.
/Camilla
Camilla !! En del har det under "armen" från början, så att säga. Hi hi hi.

#7 Ha ha…. Nu dör jag av skratt ju!!! Gud, va kul!
Kan berätta för er andra på forumet att jag har märkt Frejs katt och det vandrade… Nu är hon övertygad att jag gjorde det på flit
vem vet, det kanske jag gjorde!

#5 o 6 faktiskt så kan detta hända, har själv ett bevis i min kompis hund där chipet vandrade och stöttes bort så att de nu fått skaffa ett nytt chip med samma chipnummer och chippa om en rätt krånglig process så faktiskt har #5 rätt i att det faktiskt kan hända och det är då inte nån skröna.

#9 Tror dock inte att det var samma chipnummer på det nya.

Jag känner till en hund som fick operera bort chipet för att det satte sig heltokigt och skadade henne. Som tur är upptäcktes det i tid och hon är helt återställd nu. Vet många uppfödare som väljer att inte chipmärka sina valpar just pga att chipen kan flytta sig och orsaka skada på hunden.

Apropa chip, sa fick jag min hund av en tysk kvinna, som var pa vag att lamna in honom pa en hundgard i Marbella. Hon fragade oss nar vi satt och at pa en restaurang om inte vi kunde ta hand om honom. Har har sa fint kynne och hon ville inte att han skulle komma bland sa manga hundar, eftersom hon tagit hand om honom i skogen bredvid bostaden och det tagit nagra veckor att vanja honom, men hon hade tva aldre tikar och de gillade inte att fa en liten hanhund i huset. Darfor sokte hon agare till honom. Vi tog honom till veterinaren for chip och alla sprutor som behovs. Detta ar nu 6 ar sedan. Nu i somras nar vi ordnade pass till honom, for att kunna aka till Sverige, upptackte veterinaren har i Granada att det chip veterinaren i Mijas, satt in, inte var registrerat. Chipet ar perfekt och sitter pa samma stalle som nar det sattes in, varje gang vi varit hos veterinaren har dom kollat chipet, men aldrig uppgifterna. Han har haft ett nummer, som aldrig registrerats och om jag hade tappat bort honom eller om han sprungit ivag, hade det varit helt omojligt att genom chipet fa tag pa honom igen. Darfor ar det viktigt att alla kollar att alla uppgifter verkligen kommer fram nar veterinaren kollar om hunden har chip. Vi betalade ju men kostnaden for att registrera det stoppade han i fickan.

Men är dessa hundar nychippade?
Vet att chippen vandrade lättare förrut för några år sedan. Men att tillverkarn nu har satt små hullingar på chippen för att förhindra att de vandrar.
Jag skulle avlägnsa ett chip som vandrar och sätta in ett nytt.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#13, dobermannen jag berättade om är bara ungefär 1,5-2 år gammal, och hon chippades som valp.

#13 Jag utbildade mig ifjol i Ulltuna och då gick de igenom alla chip som fanns och inga av dem hade hullingar. Jag använder mig av datamarsh och de har inga hullingar. Var har du hört det? Jag får ständigt en massa reklam från de ledande tillverkarna och än har jag inte sett några chip med hullingar.
/Camilla
#9 man kan inte få chip med samma nummer en gång till. Chippen kan vandra men det kan aldrig lämna kroppen. Troligtvis fastnade inte chippet i hunden första gången utan låg i pälsen vid avläsningen.
På hund lägger man ju chippet under huden till skillnad från häst där det placeras i muskeln. Sätter man det i huden kan det vandra tills det fått fäste vilket många gånger fäster vid överarmen på hunden. De brukar liksom kasa neråt en bit från manken. På häst kan det inte vandra då man sätter det rätt, dvs i muskeln på halsen. Däromslutes chippet direkt.
DÄREMOT kan chippet försvinna om det blidats en böld när man chippat. Mkt ovanligt men det har hänt. Då kan chippet följa med varet ut.

# 10 jo de fick beställa ett nytt chip med samma nummer för att registrering skulle gälla, hunden är även importerad så de fick beställa chipet därifrån.
#17 konstigt. Det är vi som chipmärkare inte informerade om.

Min kompis var hos veterinär för ett tag sedan på rutin koll det var då när de scannade som de inte hittade chippet, de fick röntga hela hunden, inget chipp, när hunden flögs från USA fanns chippet där, då han scannades både hos uppfödare och innan han klev på flyget, men nu efter ett par år på en vanlig rutin koll fanns inte chippet där, och det hittades inte på röntgen bilderna, detta kontakdades SKK o Jordbruksverket om och de sa att ett chipp måste göras i o beställas från USA med samma idnummer i så detta fick göras. Detta är vad min kompis berättat och varit rätt upprörd över och chippet sattes in hos veterinär.

#15: Skumt, enligt veterinärerna på Ultuna så har chipen man använder till iller små hullingar i alla fall. Och då jag tidigare frågat angående det här med vandrande chip sa de att det problemet numera var löst med dessa små hullingar.
Någon har alltså ljugit.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars